Fråga om StarCraft 2 och upplösningar

Permalänk

Fråga om StarCraft 2 och upplösningar

Jag har en fråga som jag undrat över ett tag men inte kunnat få nåt svar på. Ni kanske inte har nåt svar på det, men det kanske sitter nån som kan sånt här

Fakta: StarCraft 2 kommer inte att ha någon zoom så att man kan zooma utåt. Dvs det blir en standardzoom för alla, med möjligheten att zooma in om man vill, men inte ut så man ser mer av bilden. Hur kommer upplösningen påverka/påverkas av detta? Exempel: Man kör på en dator med 1680x1050 och en annan med 1920x1200. Kommer personen med 1920x1200 att se mer av mapen än den med 1680x1050, eller kommer personen med 1920x1200 bara att få precis samma vy men mer detaljerat pga upplösningen? Finns det nåt standardsvar för detta när det gäller 3d-spel, eller beror det på blizzards egen utveckling av spelet? För tex, dom lär ju inte direkt riskera att nån med 1600x1200 möter nån med 1024x768 och pga upplösningen får ett övertag och kan se mycket mer... eller?

Tack på förhand

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

När det handlar om 3D så har upplösningen ingenting att göra med hur stort ett objekt på skärmen är. Så nej, det kommer inte göra någon skillnad vilken upplösning man kör med (fast viss skillnad mellan widescreen och normal kan det förvisso bli).

Permalänk
Avstängd

Man ser ju så långt man har units. Resten är ju mörk. Så oavsett så ska man inte se mer än sina units/byggnader ser.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Det var inte det han menade.

Permalänk
Medlem

Kör igång vilket 3d-spel som helst, t.ex. Warcraft 3, Crysis eller Half-Life.

Ändra upplösningen.

Du kommer märka att du "ser" lika mycket som innan upplösningsbytet.

Visa signatur
Permalänk

Okej tack för svaren

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

Lite halv-on topic. Undrar hur pass krävande starcraft kommer bli, grafikkortet klarar mig sig nog med ett halv bra, men processor/ram-minne. Undra vad kraven blir! Har själv en ganska bra dator, men det vore kul om det gick att spela på äldre maskiner så att man kunde dra ihop sina gamla sc gäng

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Hedersmedlem

lite svårt att säga när spelet är många, många månader bort!

Permalänk

tror jag förstår vad du menar och i age of empires2 är det så, ju högre upplösningen ju mer ser du. man ser som bara längre bak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stor_stenen
tror jag förstår vad du menar och i age of empires2 är det så, ju högre upplösningen ju mer ser du. man ser som bara längre bak

Jo, men AoE2 använder inte 3D, det är ett 2D-spel. Så tekniken är helt annorlunda.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Finns massor av referensbilder som visar att t.ex. Half-life inte påverkas av högre upplösningar, man ser lika mycket ändå. Med en widescreenupplösning fanns det viss skillnad vill jag minnas.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com