Riktiga Äventyrsspel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Apr 2004

Riktiga Äventyrsspel

Tjoo, nu har jag precis lirat ut The Longest Journey samt Dreamfall.
Jag kan nog konstatera att TLJ är något utav de absolut bästa spelen jag någonsin spelat, och det är bra många.
Jag älskar dessa point-and-click, 2D Vy, lösa saker spelen.
Jag gillade dock inte Dreamfall pga många anledningar, det passade helt enkelt inte in i den genren.
Hur som helst, jag är ute efter fler spel i stil med TLJ. Så tips vore väldigt uppskattat, andra spel jag spelat med denna stilen som jag kan rekommendera vore:
Monkey Island 3: The Curse of Monkey Island
Syberia 1&2

Så jag söker helt enkelt fler spel i denna klassen, och varför dem är så bra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2006

Well
Money island 1,2 och 4
Sam and max 1
Full Throttle
Grim fandango

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

Farenheit

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2005

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Apr 2004

Glömde nämna att jag självklart lirat Grim Fandango
Jag har dock inte lirat MI 1 och 2. Men 4an gillade jag inte så mycket tyvärr.
Farenheit lirade jag 1/3 igenom kanske, men de höll inte riktigt.
Tack för de andra tipsen, jag ska se om det är något att skaffa

Kom gärna med fler tips om det finns!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Dom gammla Indiana Jones spelen ägde allt.

Manjaro 17 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
beiyfg9ig
Registrerad
Jun 2006

Indiana jones the lost ark <3 Lirar det förfullt på min iphone. Grymt bra!

| AMD x2 64 4200+ |MSI K9N PLATINUM | Twinmos 2gb ddr II | Gainward 7900gt | Creative xfi extreme music |
| Cooler master cavalier 3 | Tagan easycon 430w | Samsung sp 250gb sata |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2004

Som sagt tidigare, Full throttle är grymt kul men gamalt som gatan.
http://www.gamespot.com/pc/adventure/fullthrottle/index.html

Sen en annan klassiker Beneath a Steel Sky
http://www.revolution.co.uk/_display.php?id=16

Det roliga med dessa spel är att man kan faktiskt dö eller misslyckas, rätta mig om jag har fel men tror i Full throttle kan
man tom välja flera vägar att klara spelet alltså alternativ i spelet som gör att det blir annorlunda.

Intel i7-4790K @4.4GHz || MSI Z97-G45 GAMING || HyperX 16GB 2133 CL11 2x8GB || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || CM Storm Sniper Midi Tower Black || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix Gaming ||Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One || LG 60" ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002

The Dig är nog det bästa äventyrsspelet genom tiderna, åtminstone om jag får bestämma.
http://www.youtube.com/watch?v=t7LxLYSL2ec

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lindome
Registrerad
Feb 2004

Ser bara massa gamla 2D-spel här.

Psychonauts var ett riktigt kul och charmigt äventyrsspel jag spelade för några år sedan. Rekommenderar det starkt!

Bevara mig från att veta det jag inte behöver veta. Bevara mig till och med från att veta att det finns saker att veta som jag inte vet om. Bevara mig från att veta att jag har bestämmt mig för att inte veta om dom saker jag har bestämmt mig för att inte veta om. Amen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
R'lyeh
Registrerad
Feb 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fear The Llama
Ser bara massa gamla 2D-spel här.

Psychonauts var ett riktigt kul och charmigt äventyrsspel jag spelade för några år sedan. Rekommenderar det starkt!

Fast det var ju det han frågade efter. Det du nämner är ju först o främst plattformsspel.

Word @ Indiana jones
Broken Sword 1 bör du kolla in. Riktigt bra.

Enthoo EVOLV ATX Tempered Glass | Corsair HX650W | Intel Core i7 7700K | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | ASUS STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 770 Pro 250 Ohm | AOC G2460PG + Eizo Foris FS2331 Monitor |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
The Dig är nog det bästa äventyrsspelet genom tiderna, åtminstone om jag får bestämma.
http://www.youtube.com/watch?v=t7LxLYSL2ec

Fy satan vad jag hade svårt o hitta den sista fjärdelspixeln på en gigantisk stenvägg preeeecis före slutet.. satt nog med bara den delen i en månad

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jorden
Registrerad
Dec 2003

Broken Sword 1
Beneath A Steel Sky
The Neverhood

De tre exemplen ovan = Bäst.

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Monkey Island 1-2
Gabriel Knight 1-3
Sam and Max: Hit the Road
Sam and Max: Season 1
Day of the Tentacle
Full Throttle
Indiana Jones Fate of Atlantis
Beneath a Steal Sky (freeware numera tror det finns på scummvm.org)

Asus Z97-A | i5 4690k | 2x8GB Crucial DDR3 1600MHz | EVGA GTX 1070 SC | Cooler Master V850 | Fractal Design Define R5 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Soffan
Registrerad
Feb 2004

Indiana Jones på SNES äger

EDIT: Finns ett spel som heter The Longest Journey eller något, tror det är ganska bra. Har aldrig spelat det.

Macbook Pro 15" 2011

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
eskilstuna
Registrerad
Okt 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex del piero[i]

EDIT: Finns ett spel som heter The Longest Journey eller något, tror det är ganska bra. Har aldrig spelat det. [/B]

Wow äre sant?!
Läste du ens trådens första inlägg?!

Detrol:

Testa Myst spelen, dom ska tydligen vara jävligt bra.

“The last capitalist we hang shall be the one who sold us the rope.” <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< [FD R5]--- [Asus Z97-A]--- [i5-4690k 3.9GHz -/ @4.6Ghz 1.265V] ]---[Sapphire R9 390 Nitro 8GB] --- [EVGA Supernova G2 750W PSU]---[Samsung Evo 850 250gb]---[Corsair Vengeance Pro 2x8gb 1600mhz CL9]---[Noctua NH-U14S]---[Samsung S24E370DL Freesync ]---[Steelseries Rival]---[HyperX Cloud II]---[Logitech G710 ]----> Win7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Simon the Sorcerer I & II, mycket roliga spel.

Discworld har jag för mig var ganska roligt också, likt Simon The Sorcerer, roligare om man läst böckerna förstås.

Här är en länk där någon rankar de 12 bästa äventyrsspelen; http://www.gamereactor.se/artiklar/5005/V%E4rldens+12+b%E4sta...

edit: Sjuuukt sugen på att lira äventyrsspel nu... Först ut blir "The Dig" som jag faktiskt inte spelat. Ska bli kul.

AMD Phenom II X6 1090T @ 4100MHz @ 1.56v
2x 460 GTX @ 940/1100Mhz @ 1.212v

Plexibygge | Hemma hos mig | Flipperspel | Bilstereo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2004

Re: Riktiga Äventyrsspel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Detrol
Jag kan nog konstatera att TLJ är något utav de absolut bästa spelen jag någonsin spelat...

Så jävla sant! Kommer ihåg att jag var borta från skolan två dagar bara för att spela TLJ, den tiden jag gick på gymnasiet. Prövade Dreamfall demot idag och jag föll direkt för det, men skall försöka skaffa x-box versionen istället.

Tyvärr görs det inte många old ´school "peka o klicka" spel idag, men om du inte har spelar Syberia så kan jag rekomendera det. Har några år på nacken men håller en hög kvalité med mysiga miljöer och bra berättelse, men om du måste köpa både Syberia 1-2 så du får slutet på historian.

Kanske svårt att få tag i dom gamla klassiska spelen men Farenhiet kan man få billigt var som helst och ett skitbra spel, det blev ju även typ 2005 års (?) bästa spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norge,Mo I rana
Registrerad
Jul 2001

Snart får du sätta tänderna i "A Vampyre Story" där det folk bakom monkey island som sitter och knappar.
syns ganska mycket på designen

http://www.youtube.com/watch?v=mpMBmp_nAbg

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2004

Tja spelat det mesta i äventyrs väg men måste själv påstå att The Longest Journey samt Dreamfall är de 2 bästa aventyrs spelen som gjorts, sjuk bra story.

Redan nämnts av några här åvan så ^^.

Speldator: i7-8700k, 16GB DDR4, GTX1070
Server 1: SB 2500k, MZI -P67GD55, 32GB DDR3, Corsair MX 240GB SSD
Surface Pro 2017, Konsoler: Typ alla, Oculus Rift

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Apr 2004

Tack för alla tips, jag ska kika närmare på dem och se om det är något som skulle passa samt vad som fortfarande går att köpa.
Storyn i Dreamfall var jävligt bra absolut, men spelet imo var för stressat, det kändes inte riktigt klart, saknade massor med saker, så som fler pussel, väldigt tomma miljöer på vissa ställen, samt att fighting systemet var uselt, det borde inte varit med alls.

Syberia håller jag på och kör igenom för andra gången nu, helt underbart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Feb 2007

Beyond Good and Evil ska vara bra har jag hört.

< :: insert | impressive | computer | specifications | here :: >

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2004

Fan va kul med gamla spel Som simon the Sorcerer, Day of the tentacle och Discworld Citat: That dosent work grrrr

Intel i7-4790K @4.4GHz || MSI Z97-G45 GAMING || HyperX 16GB 2133 CL11 2x8GB || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || CM Storm Sniper Midi Tower Black || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix Gaming ||Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One || LG 60" ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jun 2006

Still Life och Sanitarium är två bra spel som ingen har nämnt ännu.

Asus Z97-A / i5 4690K @ 4,5 GHz / Crucial 2x4GB 1600MHz / Gigabyte GeForce GTX 780 OC Rev2 / EVGA SuperNOVA 750 G2 / Crucial MX100 256GB / Noctua NH-U12S / Corsair Carbide 330R / Win 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Detrol
Tack för alla tips, jag ska kika närmare på dem och se om det är något som skulle passa samt vad som fortfarande går att köpa.
Storyn i Dreamfall var jävligt bra absolut, men spelet imo var för stressat, det kändes inte riktigt klart, saknade massor med saker, så som fler pussel, väldigt tomma miljöer på vissa ställen, samt att fighting systemet var uselt, det borde inte varit med alls.

Syberia håller jag på och kör igenom för andra gången nu, helt underbart.

En hel del är abandonware och går att helt legalt ladda ner från diverse abandonwaresiter