Intel senarelägger lansering av fyrkärniga Penryn-processorer

Permalänk
Melding Plague

Intel senarelägger lansering av fyrkärniga Penryn-processorer

På grund av bristande konkurrens från AMD:s sida ska Intel ha beslutat att senarelägga lanseringen av tre fyrkärniga Penryn-processorer. Core 2 Quad Q9300, Q9450 och Q9550 kommer nu inte att lanseras i januari nästa år som först var planerat.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Inte bra! AMD måste rycka upp sig. Annars kommer vi fortfarande sitta med core2quad som kostar 10.000 om 5år. Intel behöver konkurrens!

Permalänk
Medlem

hoppas att Qx9650 kommer iaf snart

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Hoppas att Q9450 lanseras under det 1a kvartalet som utlovat, AMD får som sagt sätta igång och lansera bättre och bättre processorer framöver.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Jahapp, då sket sig den uppdateringsplanen, då blir det en q6600 eller E6850 då... & sen undrar folk varför det behövs konkurrans....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Haha, tur att jag köpte en Q6600 och inte satt och väntade på dessa.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Ska man kalla det schysst av Intel, att låta Amd komma med lite konkurrans?

Men för att återgå till det faktum att prollarna inte kommer i januari:
Va i helvete, ska man behöva vänta ännu längre... jag har ingen lust att köpa en QX9650 för 9000...

Många kommer nog att se detta som ett bakslag, men intel kan ju iaf sälja av en massa Q6600 med G0:D

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd

Phenom 9900 (B2-stepping) slår en QX6700 i 9 av 19 test benchmarks. Så visst har AMD processorer som kommer gå långt. Först i B3 kommer buggarna vara åtgärdade. Då snackar vi mums. Dock så skulle jag gärna vilja se 45nm då de är rätt varma.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Tur att man gjorde rätt val och köpte en q6600 efter att ha sett tidigare ryktena om att intel kommer skjuta fram lanseringen av dem fyrkärniga processorerna.

Förstår som sagt deras resonemang om nu detta är sant. Så länge dem ej har någon direkt konkurans från AMD så är det likes att dem fortsätter sälja sina 65nm quad processorer ett tag till. Finns ingen anledning för dem att lansera något som är bättre än AMDs fyrkärniga processorer när dem som finns nu är det.

Vi vill se AMD prestera bättre framöver!

edit: invztr skicka länken till det test du lästa då det var som du sa.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Ska man kalla det schysst av Intel, att låta Amd komma med lite konkurrans?

Ja så kan man oxå se på det!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Tur att man gjorde rätt val och köpte en q6600 efter att ha sett tidigare ryktena om att intel kommer skjuta fram lanseringen av dem fyrkärniga processorerna.

Förstår som sagt deras resonemang om nu detta är sant. Så länge dem ej har någon direkt konkurans från AMD så är det likes att dem fortsätter sälja sina 65nm quad processorer ett tag till. Finns ingen anledning för dem att lansera något som är bättre än AMDs fyrkärniga processorer när dem som finns nu är det.

Vi vill se AMD prestera bättre framöver!

edit: invztr skicka länken till det test du lästa då det var som du sa.

Har skickat det och typ 10 andra nyheter till nyhetsmailen hos sweclockers, så om dom orkar och har tid så får du nog se den.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Vilken sida har du sett den/dem nyheterna på då? Varför ska man vänta på att se om dem kommer eller inte kommer visa det nyheterna du skickat till dem? Om man påstår något så ska man också länka till det test där man fått det bevisat.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

En liten smaktest av vad som skulle hända ifall intel (mot all förmodan) skulle bli ensamma kvar, de håller tillbaka nya bättre processorer då det ändå inte finns någon att konkurrera mot samt att priserna skulle stiga något(mycket?). Eller?..

Permalänk
Medlem

Jahap, då blir det GF9 i början på nästa år och sedan kanske runt i... Mars? Aprill? med ny Prolle ^^

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExtremPixel
Inte bra! AMD måste rycka upp sig. Annars kommer vi fortfarande sitta med core2quad som kostar 10.000 om 5år. Intel behöver konkurrens!

Håller med...

Permalänk

Finns ingen konkurans så nu kan Intel mjölka konsumenter lite till med nuvarande produkter tills AMD kommer med något konkurrens vettigt. Samma gäller nVidia med 9-serien.

Det är ingen större trauma för oss konskumenter, men det är inte heller bra att det är så på långsikt då det är stor risk att vi får betala mer.

AMD har det väldigt tufft just nu. Och mörkare kommer det bli för de. Det är jag säker på.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Om man ska se det från de ljusa sidan så får AMD en något ökad chans att komma åt mina pengar.

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
hoppas att Qx9650 kommer iaf snart

Ja det gör den. Multitronic har fått in den i lager nu enligt deras sida men när man läser recensionerna på Prisjakt så säger dem att de listar leverantörens lager vilket med andra ord gör det till en lögn. Men produkten är på G och enligt komplett bör den dyka upp i nästa vecka. Hoppas Hoppas då alla andra komponenter ligger och väntar på mig på posten

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte så mycket, bara skoj att min Q6600 åldras lite långsammare. Långsiktigt är en annan femma säkerligen.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Är det verkligen bara jag som ser hur naiv denna nyhet är?

Om produktionslinjerna för både 65 och 45 nm vore mogna för massproduktion så är det billigare att använda 45 nm. Så Intel väljer att fördröja billigare produktion eftersom AMD inte kan massproducera sina senaste processorer idag.

Den här nyheten är precis lika löjlig som att NVidia inte kan möta efterfrågan av 8800 GT eftersom "stömkomponenten" är en bristvara.

Intel fördröjer 45 nm processorer eftersom deras produktionslinjer inte är helt mogna för massproduktion. NVidia valde att inte möta efterfrågan på 8800 GT eftersom ekonomerna ansåg att företaget tjänar mera pengar på sättet.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Ja det gör den. Multitronic har fått in den i lager nu enligt deras sida men när man läser recensionerna på Prisjakt så säger dem att de listar leverantörens lager vilket med andra ord gör det till en lögn. Men produkten är på G och enligt komplett bör den dyka upp i nästa vecka. Hoppas Hoppas då alla andra komponenter ligger och väntar på mig på posten

hoppas den kommer nästa vecka iaf då jag har beställt en och nu står det premilärt den 20e december

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Är det verkligen bara jag som ser hur naiv denna nyhet är?

Om produktionslinjerna för både 65 och 45 nm vore mogna för massproduktion så är det billigare att använda 45 nm. Så Intel väljer att fördröja billigare produktion eftersom AMD inte kan massproducera sina senaste processorer idag.

Den här nyheten är precis lika löjlig som att NVidia inte kan möta efterfrågan av 8800 GT eftersom "stömkomponenten" är en bristvara.

Intel fördröjer 45 nm processorer eftersom deras produktionslinjer inte är helt mogna för massproduktion. NVidia valde att inte möta efterfrågan på 8800 GT eftersom ekonomerna ansåg att företaget tjänar mera pengar på sättet.

Hare/PeSi

Härligt att nån annan kan se igenom snacket! Det är pecis som PeSi skriver.

Permalänk
Medlem

Bah, jag har ju gått och väntat på dessa, och nu blir längtan ännu längre... trist

Men inte en chans att jag går och köper en q6600 istället, även om det känns lockande så kan man ju inte uppmuntra Intel när de håller på och leker kungar på marknaden.
Visst, AMD kanske inte är riktigt med på planen för tillfället, och Intel tror sig bestämma, men de glömmer en viktig del nämnligen att KUNDEN alltid är den som bestämmer över marknaden!
Vill dom fördröja leverans för att dra in lite mer pengar från lagret så visst, då kan jag fördröja mitt inköp också, vilket bara resulterar i att de köper tid åt AMD att få ut sina quad-cores... smart drag där

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Vilken sida har du sett den/dem nyheterna på då? Varför ska man vänta på att se om dem kommer eller inte kommer visa det nyheterna du skickat till dem? Om man påstår något så ska man också länka till det test där man fått det bevisat.

Neoseeker.com

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Är det verkligen bara jag som ser hur naiv denna nyhet är?

Om produktionslinjerna för både 65 och 45 nm vore mogna för massproduktion så är det billigare att använda 45 nm. Så Intel väljer att fördröja billigare produktion eftersom AMD inte kan massproducera sina senaste processorer idag.

Den här nyheten är precis lika löjlig som att NVidia inte kan möta efterfrågan av 8800 GT eftersom "stömkomponenten" är en bristvara.

Intel fördröjer 45 nm processorer eftersom deras produktionslinjer inte är helt mogna för massproduktion. NVidia valde att inte möta efterfrågan på 8800 GT eftersom ekonomerna ansåg att företaget tjänar mera pengar på sättet.

Hare/PeSi

Det tror jag inte stämmer då produktionen av 45nm Xeon inte verkar vara påverkad.

Permalänk
Medlem

Intel stannar upp lite och vänta på AMD <3 . Det är snällt gjort mot AMD, men inte mot konsumenterna. För, intel gör en favorit i repris och krämar ut pengar ur marknaden.

Men, till faktum, med den nyaste nyheten att Intel jublar för nya Crossfire och nya AIT grafikortet med dubbla GPU'er och rekommenderar den till sin P45 så? . Ja, intel hjälper AMD på traven och gör det för egen vinning samtidigt. Mer konkurrens vilket betyder att konkurransverket inte sniffar i deras arslen och mer pengar från konsumenterna. Två flugor i en smäll kan man väl säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Neoseeker.com

Väldigt intresant test förutom en detalj. Dem klockade ju inte intels processor någonting! Dem klockade phenom processorn men inte intels och gör ett test på så sätt. Det där testet visar att AMD inte är helt borta men jag tycker i helhet trots att intels var rätt så mycket bättre än vad phenom var. Dåligt av dem att inte klocka intel processorn :(.

Till er som är intreserade här är länken till det testet: http://neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/phenom_9900/

Om vi tar ett annat test där phenom 9900 var med i så visade det sig att 9900 tom förlorade med q6600: http://www.bit-tech.net/hardware/2007/12/13/amd_phenom_9500_9...

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Väldigt intresant test förutom en detalj. Dem klockade ju inte intels processor någonting! Dem klockade phenom processorn men inte intels och gör ett test på så sätt. Det där testet visar att AMD inte är helt borta men jag tycker i helhet trots att intels var rätt så mycket bättre än vad phenom var. Dåligt av dem att inte klocka intel processorn :(.

Till er som är intreserade här är länken till det testet: http://neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/phenom_9900/

Om vi tar ett annat test där phenom 9900 var med i så visade det sig att 9900 tom förlorade med q6600: http://www.bit-tech.net/hardware/2007/12/13/amd_phenom_9500_9...

Engineering sample och gammal stepping.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Klart det är buggen! Att skylla på konkurrens är ju bara en lam ursäkt, har en konkurrent tillfälle att dominera en annan konkurrent gör de det så mycket det bara går!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

10000 kronors processorer är inte avsedda för volymproduktion. Jag har sagt det förut många gånger och jag säger det igen. Det är en VÄLDIGT STOR skillnad att producera processorer i små respektive stora volymer. De nya 45 nm derivaten är däremot avsedda för massproduktion pga lägre försäljningspris.

Exempelvis kan man köpa Phenom i många butiker idag men det betyder inte att de massproduceras för det. Massproduktion av Phenom dröjer tills B3-revisionen är validerad för massproduktion.

Hare/PeSi