Överklockning av Phenom 9600 Black Edition

Permalänk
Melding Plague

Överklockning av Phenom 9600 Black Edition

Igår lanserade AMD processorn Phenom 9600 Black Edition, vilket är en vanlig Phenom 9600 fast med upplåst multiplikator. Nu har en hårdvarusajt testat hur den här processorn överklockar. Är upplåst multiplikator värdefullt?

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Så de kostar lika mycket, black edition och vanliga? varför är det så, skumt tycker jag. De står sig endå inte mot intel..

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

fint
fixa bara buggen så är man nöjd
dom står sig hyffsat mot intel men dom har sina problem just nu
få bar aigång produktion och sönk priset så lär dom sälja fint

Permalänk
Medlem

Helt godkända resultat, det är utan tvekan ett steg i rätt riktning. Släpper de även Black Edition på t.ex. Phenom 9900 med möjligen bättre stepping vore det helt idealisikt, dock är det inte så enkelt som att säga "Jovisst, ni slänger vi in fräschare stepping".

Phenom 9500 har gått ned ~250kr i pris den också, vilket det även är ett nödvändigt steg. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342942

Vill gärna se hur pass de nya revisionerna i Januari/tid. Feb kommer att fungera, då snackar vi Phenom 9550 och 9650 med, som ser ut som, fix för "alla" kritiska buggar - alltså framförallt L3 problemen(et) och möjligen någon form av fix för hur FSB hanteras i Phenom.

Permalänk

Men varför inte bara sälja den med upplåst multiplikator? Jag menar, klockar man antar jag att man vet vad man gör, och gör man det inte, så... gör man det inte. Vad kan hända lixom, om en svensson får tag på en med upplåst multiplikator och får för sig att öka prestandan? Inte mkt mer än utan den...

Bra iaf att resultatet blev som det blev!

Permalänk
Medlem

500MHz överklockning är väl ändå inte imponerande? Syftar inte på jämförelsen mot FSB-överklockning utan rent generellt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Men varför inte bara sälja den med upplåst multiplikator? Jag menar, klockar man antar jag att man vet vad man gör, och gör man det inte, så... gör man det inte. Vad kan hända lixom, om en svensson får tag på en med upplåst multiplikator och får för sig att öka prestandan? Inte mkt mer än utan den...

Bra iaf att resultatet blev som det blev!

Varför alla modeller inte har upplåst multiplikator? Bra fråga, men det är väl för att få en kundgrupp till en specifik familj och enthusiasterna till en annan då Black Edition oftast refereras som den modellen som är till för enthusiaster, tillsammans med FX, medan resten av utbudet är för alla andra användare.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel (vilket jag säkert gör) så säljer dom väll black editon processorer utan kylare? Och det kompenserar väll den extra pengen det kostar att låsa upp multiplikatorn?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Med den fixade FSB-buggen och den här billiga upplåsta multiplikatorn så har man en redig processor!

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Avstängd

Intressant...Mkt intressant då får det bli en sån då efter nyår när den buggfria versionen släpps.

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk

Fan så härligt, AMD!

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
500MHz överklockning är väl ändå inte imponerande? Syftar inte på jämförelsen mot FSB-överklockning utan rent generellt.

Tyckte precis samma sak när jag läste det. 500Mhz känns ganska halvtaskigt för en "entusiastprocessor". Nu råkar jag ha lite dålig koll men en överklockad intel är väl fortfarande betydligt bättre för pengarna?

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men varför köpa en sån här när man kan köpa en Intel Q6600 som är bättre(?), klockar bättre och dessutom kostar lika mycket, om inte mindre, och som är buggfri (om det nu har någon betydelse)?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk

Fin processor för htpc'n kanske

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 09tomlin
Intel Q6600 som är buggfri

Att Intels processorer skulle vara buggfria är en myt och stämmer inte alls.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Att Intels processorer skulle vara buggfria är en myt och stämmer inte alls.

Jaja okej då

Men det andra jag skrev stämmer väl? Och då finns det väl ingen anledning att köpa denna?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

någon som verkligen märkt av Phenom buggen? någon som kan posta en screenshot ifrån sin egen dator med ett fel som orsakats av Phenom buggen? ...

om inte, varför då överhuvudtaget ta upp ämnet...

Phenom är en jäkligt bra processor med en fin design... visst den kanske inte skalar lika bra som Intels dito men BE modellen är riktigt prisvärd ... och med tanke på att priserna på DDR2 minnen är riktigt låga så kan man få ihop ett billigt äkta fyrkärningt system ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Det enda positiva med Phenom som jag kan se det är att am2+ är en nyare socket än 775 och förhoppningsvis lever längre för oss som tänker uppgradera. Som enskild processor är den ju helt klart sämre både prestanda och överklockningsmässigt. Dessutom har den en fetbugg.

Så vad hurrar ni för? Att AMD har gjort en phenom som inte är skit utan bara medioker?

Permalänk
Medlem

Har AMD gått ut med vad nästa stepping kommer föra med sig? Förutom fixad systemkraschbugg då. Vet man om dom t.ex. skall göra nåt åt instabiliteten vid fsb-höjning?

EDIT: Om jag fattat testet rätt så orsakades inga systemproblem av den omtalade buggen under 14 timmars full load av alla kärnor. Låter inte som att buggen är så mycket att haka upp sig på isåfall. AMD har ju själva påstått att den nästan säkert bara kommer att påträffas i deras testlabb..

Visa signatur

MSI K9A2 Platinum 790FX | Athlon64 X2 5200+ 65nm @ 3GHz | Kingston HyperX 1066MHz CL5 @ 860MHz | Asus ATI Radeon HD 3850 256MB @ 750/1030 | Antec NeoPower 650W | 3DMark06: 9520 p

Permalänk
Medlem

en av många inlägg i hardforum av Kyle_Bennett HardOCP Editor-in-Chief...

Citat:

I would like to know why anyone would think the TLB issue does impact desktop consumers? Maybe some websites have not really represented this correctly to enthusiasts because they have other agendas? First I would like to know where you read that about PS because I would like to look into that more. Sort of hard to prove a negative, so where are the websites proving it is an issue that have harped on it?

där är troligtvis ingen som lyckats återskapa Phenom buggen i en desktop miljö... varför då oroa sig ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Anledningen att köpa "Black Edition" varierar från person till person.

Det kan vara att man gillar plattformen. En "upplåst" processor kan överklockas utan att någon annan del av datorn överklockas. Detta kan ev. göras med ett "enklare" moderkort och minne för lägre totalkostnad.

Bra överklockning av Q6600 kräver i regel dyrare kringkomponenter så totalpriset kan bli högre. Detta spelar naturligtvis ingen roll om man föredrar Intel-plattformen.

Jag har sett rapporter om minnesöverklockning till 230-240 MHz. Att de inte lyckades komma högre än 212 MHz beror förmodligen på moderkortet. Men en snittökning på 625 MHz är inte direkt dåligt på en så ny processor. Jag tror att överklockning av nordbryggan (och därmed L3) och HyperTransportlänken kan ge märkbara prestandaökningar men kräver förmodligen "ett moget moderkort". Jag förväntar att BIOS på 700-seriens moderkort mognar märkbart de närmaste månaderna. Jämnheten kommer att öka i takt med att produktionslinjerna mognar. B3-revisionen lär dessutom höja frekvenstaket ytterligare.

Köpare av Black Edition är "hardcore"; den som gillar att testa vad man klarar av.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem

Så måste man ha "am2+" för denna prolle eller funkar en k9n sli platinum "am2"?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Så måste man ha "am2+" för denna prolle eller funkar en k9n sli platinum "am2"?

den funkar på en k9n platta... men dock så får du inte hypertrading 3 på den.. utan gammla hypertradig 2 ...

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag aldrig köpa en Phenom nu. Buggen känns obehaglig, även om det är ganska osanolikt att man blir drabbad. Dessutom kostar 9600 BE lika mycket som Q6600, kanske något mer. Q6600 presterar bättre både i stock samt om man överklockar processorn. Phenom blir först intressant när buggen är fixad samt när den kommer över 3,0GHz. Det behöver phenom då Q6600 redan i dag lätt kommer till 3,2GHz och en del lyckas även få upp sina i 3,6GHz. Core är även något mer effektiv per klock i de flesta applikationer. Vi pratar då om 100-200MHz.

Permalänk
Medlem

AM2 och AM2+ är pinkompatibla. AM2 stödjer inte Cool and Quiet 2.0 men annars borde det fungera med en BIOS uppdatering.

Jag antar att det är endast MSI som kan svara på din fråga. Jag tittade på MSI:s hemsida och det fanns 5 olika moderkort med K9N i namnet och kompabilitet anges för samtliga som "UNDER TESTNING".

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
AM2 och AM2+ är pinkompatibla. AM2 stödjer inte Cool and Quiet 2.0 men annars borde det fungera med en BIOS uppdatering.

Jag antar att det är endast MSI som kan svara på din fråga. Jag tittade på MSI:s hemsida och det fanns 5 olika moderkort med K9N i namnet och kompabilitet anges för samtliga som "UNDER TESTNING".

Hare/PeSi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sailor
den funkar på en k9n platta... men dock så får du inte hypertrading 3 på den.. utan gammla hypertradig 2 ...

Perfekt, detta kan vara svaret på en ny server. Danke!

Permalänk
Hedersmedlem

Om priset var 1500kr hade det varit ett bra köp men som det är nu vinner Q6600 hands down tyvärr.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
Om jag inte minns fel (vilket jag säkert gör) så säljer dom väll black editon processorer utan kylare? Och det kompenserar väll den extra pengen det kostar att låsa upp multiplikatorn?

Du svarade just på en fråga jag hade i en annan tråd =D Tack!

Credds @ pesi, det stämmer att det är hardcore att pröva på det okända.

Sen kan det vara värt att kolla in Phenom 9500 nu när den är prissänkt också. Vem vet, när 77x chipsen har mognat kanske vi ser 2.8+ghz på den också?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Att phenom skulle vara dyrare än intels motsvarighet är ju inte sant då en 9500 kostar 1700-1800 i dagsläget, en BE kommer nog också droppa efter ett tag till det priset vilket gör den prisvärd...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipstah
Att phenom skulle vara dyrare än intels motsvarighet är ju inte sant då en 9500 kostar 1700-1800 i dagsläget, en BE kommer nog också droppa efter ett tag till det priset vilket gör den prisvärd...

I dagsläget så spelar dem extra hundralapparna för q6600 i jämförelse med 9500 väldigt liten roll eftersom q6600 trots allt är så pass mycket bättre än 9500.

Vi får se hur det blir i framtiden men jag tycker då inte att 9500 är prisvärd idag.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]