Varför är företagen så jävliga när det gäller reklamationer?

Permalänk
Avstängd

Varför är företagen så jävliga när det gäller reklamationer?

Mitt ljudkort pajjade idag, det var tråkigt.

Så jag tänkte - tur att jag har kvar garantin då kan jag ju returnera det och få ett nytt. Så naivt...

Väl inne på Creatives sida så läser jag mina garantivillkor.

"Du måste kunna uppvisa ett köpbevis för att kunna erhålla garantiservice. Du bör behålla ditt kvitto under garantins hela livslängd. Garantiservice är endast tillämpningsbar om produkten är köpt av en aktoriserad Creative återförsäljare, och kommer inte erbjudas någon produkt som inte har köpts ny eller som har erhållits som resultat av ett köp av en icke-Creative produkt.
Du bör även behålla allt produktinnehåll och paketering I händelse av att du någonsin behöver returnera din produkt för garanti- eller fabriksservice"

Jahapp. Alltså skulle jag sparat kvittot till presenten jag fick... alltså skulle jag sparat den där jävla lägenheten till kartong... drygt. Kvitton nöts ut och försvinner, de slängs med jämna mellanrum. Kartonger slås ut och åker till återvinningen. Vill de att man ska skicka i kartongen kan de väl för helvete göra en kartong som inte är stor som Monaco?!

Jag känner mig överkörd av Creative - jag är helt enkelt inte längre viktig.

Men men, jag skickar väl ett mail iaf och kollar.

*Fyller i informationen som krävs*

*humhumhum*

Wtf...

"Modellnummer?"

....

ja, nu ska jag in i datorn och gräva alltså. För att hitta ett nummer som sitter under kortet... Okeeeeeeey, det var ju smart. Varför inte sätta lappjäveln där jag kan se den utan att brottas med kablar och skruva loss kortet?

Vid ungefär det tillfället lackade jag ur totalt och skrev ner alla mina goa tankar och skickade iväg. Jag tycker synd om den stackars supportpersonen som får mitt ärende.

Varför ska det alltid vara så svårt med returnering och garantifrågor? Det spelar ingen roll vilket företag det är - det är alltid massa onödigt som ska göras och fyllas i. Varför ska de där svinen skita på oss som redan köpt varan? Jag tycker det är riktigt tråkigt och jag har påmint mig själv om att aldrig mer köpa eller rekommendera en produkt från Creative. Det företaget är värt mindre än en muskit.

Permalänk
Medlem

Ett par korta frågor...

Hur ska de veta att just du har köpt varan och då har rätt till garrantin? Hur ska de veta när varan såldes till dig så att de vet hur lång garranti du har kvar?

Permalänk
Medlem

Re: Varför är företagen så jävliga när det gäller reklamationer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Jahapp. Alltså skulle jag sparat kvittot till presenten jag fick...

Ja

Permalänk
Medlem

Re: Varför är företagen så jävliga när det gäller reklamationer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Jahapp. Alltså skulle jag sparat kvittot till presenten jag fick...

Ja, det är väl klart som f*n att du ska spara kvittot? Det är ju för Guds skull en värdehandling, precis som ditt försäkringsbrev för hemförsäkringen och kontraktet på din lägenhet. Det styrker din rätt som konsument och är själva beviset på att prylen faktiskt tillhör dig.

Permalänk
Avstängd

Lite svårt för mig att spara ett kvitto som jag inte har. Det var det jag menade.

Permalänk
Medlem

Om jag får en pryl som det är garanti på brukar jag be om kvittot också, eller be personen jag fick det av att hålla reda på det. Det är ju ett viktigt papper att spara, eftersom garantin är i stort värdelös utan ett inköpsbevis.

Permalänk
Medlem

när jag får elektronik eller dylikt så ber jag alltid om kvittot, utifall att det skulle bli något fel på den, när jag köper presenter eller julklappar åt folk så får de alltid med kvittot, med en påpekan att inte titta på det

Permalänk
Medlem

Klippt från konsumentverkets sida:
"Konsumentköp – tre år

För vanliga varor är det en bra idé att spara kvittona i tre år. Så lång tid har du enligt konsumentköplagen på dig att reklamera om det är något fel på det du har köpt. Har du till exempel köpt en kamera som slutar att fungera inom tre år, är det bra om du har kvittot kvar när du vill reklamera felet. Annars är det svårt att bevisa att du köpt kameran i en viss affär.

Det finns flera skäl till att spara kvitton i minst tre år. Om en näringsidkare som du köpt något av, eller som har utfört en tjänst åt dig, till exempel kräver dig på betalning inom tre år efter köpet eller efter det att arbetet utfördes, måste du kunna bevisa att du har betalat. Men efter tre år preskriberas fordran, och du behöver inte betala.

Vid större eller viktigare köp kan det vara en bra idé att begära åldersbeständiga kvitton eller göra en kopia. Det är inte så ovanligt att texten på vanliga kvitton bleknar bort.
"
Så NEJ, de är inte jävliga, de sköter sig som de ska göra enligt den lag och de regler som finns.
Tror ingen byter utan att du får visa upp kvitto.

Får du en sak i present, så ska du få kvittot också ifall det gäller dyrare artiklar elternativt att den som köpt presenten sparar kvittot åt dig ifall det kommer behövas.

DU kanske tycker att det är onödigt att skriva upp modellnummer etc, men för DEM är det nödvändigt.

Så du kanske inte ska köpa något mer eller rekommendera någonting, då jag tror att ALLA vid reklamation kommer kräva någonting som någon kommer tycka är jobbigt.

Permalänk

Herregud de är väl självklart att du måste ha kvitto! Det är ju ditt ansvar och hålla reda på, du kan ju inte skylla på att de försvunnit i kartonger, tycker du verkligen det låter rimligt? Verkligen "Så naivt..."

Ta och spara alla viktiga kvitton i en mapp/pärm/kuvert eller whatever och sluta sitta här och beklaga dej!

Permalänk
Medlem

Håller med dig P1nGviN på vissa punkter.

Dock så måste man alltid spara kvitto, det finns inget att diskutera mer om detta.

"Du bör även behålla allt produktinnehåll och paketering I händelse av att du någonsin behöver returnera din produkt för garanti- eller fabriksservice" - är dock något som suger fett! fan vad kartonger och skit det skulle bli på vinden (tur att man har en sådan). Man kan juh förhelvete inte spara alla kartonger med medföljande emballage som frigolit. då får man juh snart skaffa ett extra rum bara för att ställa in "eventuella" returkartonger.

"
*Fyller i informationen som krävs*

*humhumhum*

Wtf...

"Modellnummer?"
"
även det en sak som stör mej så jävla mycket. varför sätter dom modelnummermarkeringen på absolut sämsta ställe? kan väl lika väl slrivas upp på kvittot och kartongen så man har backup ställen att hittat det på.

sen skulle väl ett företag med lite goodwill kunna göra en kopia av kvittot i klisterlappsformat som man kan tejpa på kartongen alt. sin produkt. skulle ju inte kosta många kronor.

företag borde även med rabatterade priser skicka ut ny karton och nytt emballage om man kastat sina lådor. Givetvis inte gratis men mot självkostnadspris. Så får företaget själva veta hur det känns att ha ett lager av kartonger med tillhörande emballage " i fall att", och som på detta antagligen är på en produkt som gått ur sortimentet och då extra mycket tar upp onödig plats i deras lager/lokaler. ska fan mej inte vara kundens ansvar att spara alla kartonger skiten köps i för ev reklamation/garanti.

Permalänk
Medlem

Så jobbigt att spara en kartong under den tid garantin finns är det inte, det har jag gjort i åratal.
När garantin gått ut åker kartongen ut, är det en lite större kartong kan den alltid användas vid flytt om det skulle behövas.
Men det är ju bättre att använda vinds/källarförråd till att förvara gamla saker man inte kommer använda igen...vilket det görs idag.

Kvitto i klisterlappsformat och klistra på kartongen?
Men, men...Du ville ju nyss inte spara kartongerna?

Modellnumret på kvittot?
Då ska butiken man köper varan av först öppna kartongen, ta ut varan ur kartongen och skyddsemballaget och skriva upp modellnumret; sedan stoppa in allt igen och försluta kartongen...sedan när varan anländer så gnäller ni för att varan blivit öppnad och ni vet inte ifall den varit använd.

För t ex Creative skriver ju inga kvitton.

VARFÖR skriver du inte upp det INNAN du monterar eller ställer upp på bordet(bildskärm, chassie etc.), varför ska andra göra det åt dig?

VARFÖR skannar DU inte in kvittot och skriver ut i klisterlappsformat?
Finns A4 papper för det på Clas Ohlsons, på ett sådant kan det få plats flera kvitton om det inte är A4 kvitton.

Men det kan inte vara så att ni är LATA?

Själv är bäste dräng.

Jean-Paul Sartre hade så rätt när han sa: "Hell is other people."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tekwar
Textmassa...

Word!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tekwar
Så jobbigt att spara en kartong under den tid garantin finns är det inte, det har jag gjort i åratal.
När garantin gått ut åker kartongen ut, är det en lite större kartong kan den alltid användas vid flytt om det skulle behövas.
Men det är ju bättre att använda vinds/källarförråd till att förvara gamla saker man inte kommer använda igen...vilket det görs idag.

Kvitto i klisterlappsformat och klistra på kartongen?
Men, men...Du ville ju nyss inte spara kartongerna?

Modellnumret på kvittot?
Då ska butiken man köper varan av först öppna kartongen, ta ut varan ur kartongen och skyddsemballaget och skriva upp modellnumret; sedan stoppa in allt igen och försluta kartongen...sedan när varan anländer så gnäller ni för att varan blivit öppnad och ni vet inte ifall den varit använd.

För t ex Creative skriver ju inga kvitton.

VARFÖR skriver du inte upp det INNAN du monterar eller ställer upp på bordet(bildskärm, chassie etc.), varför ska andra göra det åt dig?

VARFÖR skannar DU inte in kvittot och skriver ut i klisterlappsformat?
Finns A4 papper för det på Clas Ohlsons, på ett sådant kan det få plats flera kvitton om det inte är A4 kvitton.

Men det kan inte vara så att ni är LATA?

Själv är bäste dräng.

Jean-Paul Sartre hade så rätt när han sa: "Hell is other people."

Det där med att skriva ut kvitton i klisterlappsformat var ju klockrent, tack för tipset

Har också ett mindre h-vete varje gång jag ska hitta min kvitton trots att jag har dem på samma ställe. Det blir ju en del med tiden...

Permalänk
Medlem

"VARFÖR skriver du inte upp det INNAN du monterar eller ställer upp på bordet(bildskärm, chassie etc.), varför ska andra göra det åt dig?"

hade tänkt att skriva det med mitt inlägg, att jag faktsit redan gör så - men jag var för lat och gjorde inte det. mycket riktigt så straffade det sig

alltså, jag förstår allt det jag skrev är rätt så orealistiskt men det var mer tankegångar om att de krav som en tillverkare ställer för att man ska kunna reklamera vältrar över en massa merjobb för kund, merjobb som jag faktist tycker att företagen på något sätt kunde förenkla i viss mån eller bara på pin kiv få smaka på själva hur kul det är att hålla upp till.

bra citat btw: "Hell is other people."

Permalänk
Avstängd

Tacka fan för logitech, bytte ut min trasiga joystick utan kartong och kvitto... som jag hitta i grovsoporna

Permalänk
Medlem

Om man ska reklamera sitt ljudkort måste man ju ta ur det ur datorn, så så väldigt svårt att ta reda på modellnummer o.s.v. är det inte. TS kanske kan be sina föräldrar ta hand om sådana här ärenden om han finner det för svårt.

Permalänk
Medlem

Jag tror att anledningen till att de vill att man ska spara kartongen _kan_ ha att göra med att de vill att man ska skicka tillbaka produkten i kartongen, på så sätt ser dem till att den är väl paketerad när man skickar tillbaka dem. I annat fall skulle de nog se många fler som skickar in produkten i ett vadderat kuvert utan stoppning (för att spara in på frakten), och sedan få köpare som klagar på att de inte fått ngn hjälp (tillverkaren har inte kunnat göra något eftersom de inte kunnat konstatera att det varit fel på produkten, eftersom den lika gärna kunde ha gått sönder under frakten). Däremot tror jag inte att det är ngt problem att skicka tillbaka produkten i en annan kartong, så länge man paketerar den som om den vore hel, och inte beter sig som ett as när man pratar med dem.

Permalänk
Medlem

Gillar när det dyker upp rolig atrådar på swec:) Vissa kanske inte ska bygga ihop sin dator själv utan köpa färdigbyggda^^

Permalänk
Medlem

Emballaget(kartongen) har ju lite mer funktioner än att bara vara en shysst förpackning med en bild på, den skyddar ju även produkten under transport.
Och sparar man originalemballaget så riskerar man inte att skada varan mer under transporten till butiken/servicestället, vilket kommer hända om man t ex lägger en bärbar i en jiffypåse vilket faktiskt har hänt.(Av en datorbutik till serviceställe.)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Gillar när det dyker upp rolig atrådar på swec:) Vissa kanske inte ska bygga ihop sin dator själv utan köpa färdigbyggda^^

Nja, färdiga datorer är vanligtvis sämre.. typ som Dell

Permalänk
Medlem

mjo men det finns många företag som bygger datorn åt dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Tacka fan för logitech, bytte ut min trasiga joystick utan kartong och kvitto... som jag hitta i grovsoporna

hahahahah

Permalänk
Avstängd

Hrm, oj vad många "bror duktig" det är som skrivit i den här tråden då. Hur kommer det sig att alla vet bäst och är bäst och alltid gör bäst saker - samtidigt som världen ser ut som den gör?

Ett seriöst företag tar givetvis hand om felaktiga produkter under garatitiden utan att be om kvitton och emballage.

Vad gäller Samsung ser dom till att man får en "ny" produkt så fort man skickat in uppgifter såsom modellnummer bl a. Sen när den "nya" produkten anlänt tar man och använder kartongen för att skicka tillbaka den trasiga saken. Smidigt och enkelt. Gäller att handla av bra företag och med kända märken ifall man vill vara "trygg".

Till trådskaparen är ju modellnummer enkelt ifall en vara är trasig oavsett vilken vara det är. Den ska ju ändå returneras. Vad gäller kvitton kastar jag själv ner dom i en byrå men jag har _aldrig_ behövt använda dom, eftersom man inte behöver ha kvitton som bevis. Kartonger sparar jag ifall dom är snygga eller ev användbara till andra områden, sen kan "bror duktig" sitta där med sin vindsvåning och samla kartonger, säg till om du vill ha mina!

Permalänk
Medlem

Kan hoppa in i tråden, var hittar man Modellnummret på en Väska? Kraven är orimliga som sagt men är de som jobbar där mänskliga så borde det inte bli några problemoavsett.

Och föressten, det är bra att de vill ha modellnummer på datordelar och elektronikdelar så de vet vilken order den ursprungligen kommer ifrån. Så de vet när maskinen som byggde den gjorde fel och när den gick igenom Test fast den hade fel och vilken personal cheferna ska hålla ett öga på. All info vid retur är tyvärr nödvändig för er som klagar.

Kvitto/faktura = bevis att du köpte den, fick den, äger den.
Modellnummer = spårningsnummer
Info om produkten och vad som är fel = mer spårning till var felet i produktionen kan ha skett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxieboy
Hrm, oj vad många "bror duktig" det är som skrivit i den här tråden då. Hur kommer det sig att alla vet bäst och är bäst och alltid gör bäst saker - samtidigt som världen ser ut som den gör?

Ett seriöst företag tar givetvis hand om felaktiga produkter under garatitiden utan att be om kvitton och emballage.

Vad gäller Samsung ser dom till att man får en "ny" produkt så fort man skickat in uppgifter såsom modellnummer bl a. Sen när den "nya" produkten anlänt tar man och använder kartongen för att skicka tillbaka den trasiga saken. Smidigt och enkelt. Gäller att handla av bra företag och med kända märken ifall man vill vara "trygg".

Till trådskaparen är ju modellnummer enkelt ifall en vara är trasig oavsett vilken vara det är. Den ska ju ändå returneras. Vad gäller kvitton kastar jag själv ner dom i en byrå men jag har _aldrig_ behövt använda dom, eftersom man inte behöver ha kvitton som bevis. Kartonger sparar jag ifall dom är snygga eller ev användbara till andra områden, sen kan "bror duktig" sitta där med sin vindsvåning och samla kartonger, säg till om du vill ha mina!

Men är inte du en liten "bror oduktig"?

Att världen ser ut som den gör idag, kan bero på att finns för få bror duktig och för många bror oduktig.

Men det kan ju inte bero på att det finns folk som har erfarenheter inom butiksförsäljning och skriver vad deras erfanheter är av just reklamationer?
Jag har tex jobbat ett flertal (7 totalt)år inom butiksförsäljning och tagit emot många returer och reklamationer.

Ett seriöst företag kräver kvitto för att styrka att du köpt den hos dem, att du inte stulit varan hos någon eller hos dem.

Så "bror oduktig": om ditt moderkort som du köpt hos en nätbutik falerar, lägger du den då i jiffypåse när du skickar in den då du kastat kartongen som skulle kunna skydda den vid returen?
Om butiken eller tillverkaren kräver att du skickar med tillhörande kartong och tillbehör för att få byta den, hur gör du då?

Läs t ex db.coms text om returfrakt, där står det vad amn helst ska returnera varan i..."Emballera varan väl vid återsändandet, helst i originalemballage".

Och vad som ska skickas med:"Bifoga samtliga till komponenten hörande drivrutiner, manualer, kablar, ev mjukvara etc. Bifoga även kopia av originalfakturan. OBS! Varan skall vara oss tillhanda innan garantitidens utgång! Garantitiden räknas från fakturadatum."

Även Dustin och Komplett vill att man ska skicka tillbaka varan i originalförpackning.

Att Samsung skickar en kartong med en ny skärm som den gamla sedan returneras i, betyder ju inte att ALLA gör på detta sätt eller hur?

Sedan kan du sitta där och klaga på oss som du kallar "bror duktig" när vi får byta och inte du....vi "bror duktiga" skrattar bara åt dig och dina gelikar.

Vad har DU på din vind/förrådsutrymme?
Sådant du kanske någongång kommer använda men du är inte säker på att du kommer göra det, och då kommer du aldrig använda det igen; för har det en gång hamnat på vinden så orkar man sällan släpa ner det igen och det fanns ju en orsak till varför det hamnade på vinden till en början.

Även kallat hamstersyndromet.

Släng skiten istället och lägg saker man har nytta av i förråden, som t ex kartonger till flytt och originalemballagen till de produkter som kan tänkas returneras av någon orsak som t ex moderkortskartongen.

Modellnummer och serienummer finns för en orsak....ta reda på den orsaken.

Men visst det är synd för dig att världen inte funkar som du vill att den ska göra, det är inte mycket du kan göra åt det...så lev med det.

// Bror Duktig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxieboy

Vad gäller Samsung ser dom till att man får en "ny" produkt så fort man skickat in uppgifter såsom modellnummer bl a. Sen när den "nya" produkten anlänt tar man och använder kartongen för att skicka tillbaka den trasiga saken. Smidigt och enkelt. Gäller att handla av bra företag och med kända märken ifall man vill vara "trygg".

Eftersom att du verkar veta hur Samsung hanterar sina garranti-ärenden så kanske du kan tala om för mig var jag ska ringa nånstans för att få den service du säger att de har. Jag har en Samsung CRT som piper irriterande. Ringde Samsung supporten och beskrev ärendet.

Det är rätt att de skickar ut en ny kartong med en ny skärm (refurbished dock). I den lägger man sin gamla skärm. De kräver förståss modellnummer, serienummer osv... samt kvitto som talar om när skärmen är inköpt. Eftersom att jag har köpt skärmen begagnad så har jag inte tillgång till det kvittot. Då blev det ingen ny skärm för mig. Jag får stå ut med pipandet, tills jag får fram ett kvitto på den. Detta är för mig inget konstigt. Det är inget jag blir förbannad över, eftersom att jag är medveten hur det normalt sett funkar.

Det lustiga tycker jag, är att det allt som oftast, eller ja egentligen... ALLTID, står i köpvillkoren vad som gäller vid garranti, retur eller liknande. I och med att produkten är köpt så har man ju accepterat köpvillkoren och garrantivillkoren. Är det då inte kundens eget ansvar att se till att man har de förutsättningar som krävs för att kunna öppna ett garranti-ärende på varan? Varför är det då överraskande och frustrerande när företaget/tillverkaren åberopar något köparen har accepterat vid köpet?