Nvidia släpper WHQL-certifierad Forceware för Windows Vista

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper WHQL-certifierad Forceware för Windows Vista

För två dagar sedan släppte Nvidia en Microsoft-certifierad WHQL-version av sin grafikkortsdrivrutin Forceware. Idag har AMD släppt en ny version av sin Catalyst-drivrutin. Det enda som saknas är en certifierad drivrutin för Nvidia-grafikkort under Windows Vista. Nu har Nvidia släppt Forceware 169.25 WHQL.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Geforce 8800gt: Unreal Tournament 3- The game freezes at the gateway map.

Jag har haft precis det här problemet med mitt 8800GTS, blev galen på det. Hade inte riktigt kopplat samman det med drivrutinen och kartan

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig egentligen om WHQL signeringar?
Att Microsoft testar kvalitén på andras mjukvara tycker jag är skrattretande...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Vem bryr sig egentligen om WHQL signeringar?
Att Microsoft testar kvalitén på andras mjukvara tycker jag är skrattretande...

Varför det? Om det ökar stabiliteten så är det väl inget fel med det.

Känns lite onödigt dock. Företagen borde själva se till att sina drivrutiner funkar som dom ska. Men om företag som nvidia/ati mfl inte tar sig tid att testa sina drivare själva och då känner väl ms att dom får kliva in istället (säkert mot en struntsumma i sammanhanget).

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Ursäkta men när i HEL.... släpper de samma twin view funktioner till Vista som finns i deras rutiner till XP. Det om något är skrattretande...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton242
Ursäkta men när i HEL.... släpper de samma twin view funktioner till Vista som finns i deras rutiner till XP. Det om något är skrattretande...

Håller med.

Jag undrar hur svårt det verkligen kan vara att göra en drivrutin som fungerar till fullo i en Windows 2d-miljö egentligen. Det är ju en sak att de har en massa olika spel att optimera saker till men windowsmiljön förändras väl inte? SÅ jäkla kasst av nVidia. Vad håller de egentligen på med???

Jag saknar själv både i vista och xp funktionen som ger full skärm på mediaspelaren på sekundär bildskärm. Det har fungerat i en tidig drivrutin och funktionen ligger kvar men den funkar inte. Det har inte funkar på lääääääänge.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80

Jag saknar själv både i vista och xp funktionen som ger full skärm på mediaspelaren på sekundär bildskärm. Det har fungerat i en tidig drivrutin och funktionen ligger kvar men den funkar inte. Det har inte funkar på lääääääänge.

Aa, detta är ju helt klart irriterande! Vart fan paff när jag köpte 8800gt, ersatte min 7900gs och det inte funkar längre !? Hur fan kan man försämra något som fungerar så klockrent ?

Har ATI någon sånn funktion ? Hoppas att ATI's kort ligger bättre till när nästa uppgradering ska inhandlas. Är beredd t.om. att betala nån hundring extra för att få denna funktion och straffa Nvidia, förutsatt samma prestanda annars.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Har ATI någon sånn funktion ? [/B]

Ja det har de. Den funktionen heter Theatre View och kommer ihåg rätt. Man kan alltså välja att spela upp videofiler i fullskärm på sekundär skärm.

Hade innan ett x1950pro och det funkade perfekt, håller med faktiskt att att borde finnas sån funktion med i Nvidia drivare.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton242
Ursäkta men när i HEL.... släpper de samma twin view funktioner till Vista som finns i deras rutiner till XP. Det om något är skrattretande...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
...Jag saknar själv både i vista och xp funktionen som ger full skärm på mediaspelaren på sekundär bildskärm. Det har fungerat i en tidig drivrutin och funktionen ligger kvar men den funkar inte. Det har inte funkar på lääääääänge.

Den funktionen använde jag så sent som igår kväll. Forceware 169.25 Vista Ultimate 64... inget fel på drivrutinerna.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Den funktionen använde jag så sent som igår kväll. Forceware 169.25 Vista Ultimate 64... inget fel på drivrutinerna.

Mycket intressant. Har läst mycket om detta och ingen annars verkar få igång det med nya grafikkort/drivrutiner från nvidia.

Bara för att vara säkra på att vi pratar om samma sak. Du kan alltså bara sätta igång en film i ett fönster som då automatiskt körs i fullskärm på sekundär skärmen (en tv för oss flesta) fastän du t.ex minimerar spelaren och gör något annat på den primära skärmen ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Mycket intressant. Har läst mycket om detta och ingen annars verkar få igång det med nya grafikkort/drivrutiner från nvidia.

Bara för att vara säkra på att vi pratar om samma sak. Du kan alltså bara sätta igång en film i ett fönster som då automatiskt körs i fullskärm på sekundär skärmen (en tv för oss flesta) fastän du t.ex minimerar spelaren och gör något annat på den primära skärmen ?

Jag kopplade in min andra skärm. Och valde att utöka skrivbordet till båda skärmarna. Sedan flyttade jag över media player till den skärmen och maximerade. Då visas filmen maximerad i andra skärmen samtidigt som jag kan använda första skärmen precis som vanligt.

Så... inte automatiskt nej. Men man kan spela upp film på en skärm och använda den andra vanligt iallafall. Bättre än inte alls.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Jag kopplade in min andra skärm. Och valde att utöka skrivbordet till båda skärmarna. Sedan flyttade jag över media player till den skärmen och maximerade. Då visas filmen maximerad i andra skärmen samtidigt som jag kan använda första skärmen precis som vanligt.

Så... inte automatiskt nej. Men man kan spela upp film på en skärm och använda den andra vanligt iallafall. Bättre än inte alls.

Jaha ja, så fungerar det ju för mig med. Det är inte så det ska fungera. Så där blir det ju utan att man har den där funktionen påslagen. Det räcker ju att ha dual view på.

När man startar mediaspelaren så kommer det upp en fullbild på den sekundära enheten samtidigt som mediaspelaren ligger kvar som ett fönster på den primära skärmen. Det är så det fungerade tidigare.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Jag tycker att Nvidias namn på drivisar är så himmla knepiga, vem orkar allvarligt talat hålla reda på e miljon decimaler?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jaha ja, så fungerar det ju för mig med. Det är inte så det ska fungera. Så där blir det ju utan att man har den där funktionen påslagen. Det räcker ju att ha dual view på.

När man startar mediaspelaren så kommer det upp en fullbild på den sekundära enheten samtidigt som mediaspelaren ligger kvar som ett fönster på den primära skärmen. Det är så det fungerade tidigare.

Exakt! Har man en gång smakat på den funktionen så känns alla andra alternativ otroligt irriterande!

Tycker heller inte om att köra dualview då jag stör mig att muspekaren kan vandra ut hur långt som helst åt höger. Antar väl att det kanske finns någon lösning på detta, orkat inte söka ännu.

EDIT: Den gamla lösningen kunde ju t.o.m. flickvännen använda sig av. Nu så är det jag som måste sköta all filmuppspelning :/

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Det ni pratar om heter "overlay", det är en funktion som tagits bort av MS i Vista, nVidia borde dock vid detta lag ha fixat en workaround i sina drivare...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Det ni pratar om heter "overlay", det är en funktion som tagits bort av MS i Vista, nVidia borde dock vid detta lag ha fixat en workaround i sina drivare...

Problemet är att jag inte kör Vista. Jag kör fortfarande XP och det funkade tidigare med 7900gs men funkar inte längre med 8800gt.
Dock har jag hört om att detta skulle varit påtvingad, varav jag också undrar om det funkar fortfarande med ATI's kort och drivrutiner.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Jag gråter blod, varför vill de inte ha 1360x768 upplösning, har en något oanpasslig skärm som knappt funkar i de andra upplösningarna

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS GeForce RTX 3080 Ti | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair 32GB DDR4 3600MHz Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zpiritual
Varför det? Om det ökar stabiliteten så är det väl inget fel med det.

Känns lite onödigt dock. Företagen borde själva se till att sina drivrutiner funkar som dom ska. Men om företag som nvidia/ati mfl inte tar sig tid att testa sina drivare själva och då känner väl ms att dom får kliva in istället (säkert mot en struntsumma i sammanhanget).

Är dom drivrutinerna som är WHQL testade mycket bättre?
Har Microsoft den rätta kompetensen att rätta andra personers mjukvara?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

MS testar drivrutinerna för att säkerställa att det ej
finns några säkerhetsluckor i dessa.
Dåligt skrivna drivrutiner kan öppna en massa luckor i systemet
vilket gör detta sårbart.
Det har alltså inget att göra med att dom optimerar prestanda,
funktioner eller liknande.
En ren säkerhetskontroll med andra ord.
Finns en del artiklar på nätet om detta för den som är intereserad.

Visa signatur

Q6600 @3.6 , Gigabyte GA-P35-DQ6, Pny 8800 GTS 640 Mb @680/1900, Crucial Ballistix 8500 2 x 1024 5-5-5-15 @1000,
Be Quiet E5-600, Creative X-Fi Fatality FPS, Chieftec CA-01SL-SL-B FullTower , Waterchill KT12A-12VX Triple 120mm

Permalänk
Medlem

Det står inget om att dom fixat bluescreenen som man fick i Vanguard av deras beta drivisar.

Får vel testa o se om dom nya fungerar.

Permalänk
Medlem

Va, inget overlay längre?

Det funkade ju suveränt med gamla drivare senast för några månader sedan hemma hos mina föräldrar med mitt gamla geforce 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phasio
Jag gråter blod, varför vill de inte ha 1360x768 upplösning, har en något oanpasslig skärm som knappt funkar i de andra upplösningarna

Har du användt de internationella drivarna? US versionen har en tendens & sakna de europeiska upplösningarna...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Mycket intressant. Har läst mycket om detta och ingen annars verkar få igång det med nya grafikkort/drivrutiner från nvidia.

Bara för att vara säkra på att vi pratar om samma sak. Du kan alltså bara sätta igång en film i ett fönster som då automatiskt körs i fullskärm på sekundär skärmen (en tv för oss flesta) fastän du t.ex minimerar spelaren och gör något annat på den primära skärmen ?

Jag kan köra exakt så på mitt GTX, Ultimate 64 samt Media Player Classic.
Har dock hört att många har problem med det. Något som dock stör mig ät att man inte kan välja på vilken sida sekundr skärmen ska ligga. Men är ju van vid att bara "slänga upp" musperkaren när man ska stänga nått men nu försvinner ju jäveln ut till andra skärmen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Jag kan köra exakt så på mitt GTX, Ultimate 64 samt Media Player Classic.
Har dock hört att många har problem med det. Något som dock stör mig ät att man inte kan välja på vilken sida sekundr skärmen ska ligga. Men är ju van vid att bara "slänga upp" musperkaren när man ska stänga nått men nu försvinner ju jäveln ut till andra skärmen!

Men overlay funktionen funkar ju bara i clone-mode, inte dual-view vad jag kommer ihåg.

Annars är jag också irriterad precis över det där med dual-view, stör mig som fan att muspekaren vandrar iväg hur långt som helst.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Jag kör också i xp och jag hade det fullt fungerande med fullskärmsläge på sekundär enhet tidigare. nu funkar det inte alls, varken i vista eller xp.
Det hade inget med clone-mode att göra utan dual-view.

Det funkar helt enkelt inte längre tydligen, men varför inte plocka bort alternativet också då. Jag fattar helt enkelt inte hur man kan strula till funktionaliteten i windowsmiljö så mycket. Det har funkat perfekt men nu gör det inte det längre. Så jäkla kasst. De här drivarna var inte heller bättre i vista. *Suck*

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Verity
Geforce 8800gt: Unreal Tournament 3- The game freezes at the gateway map.

Jag har haft precis det här problemet med mitt 8800GTS, blev galen på det. Hade inte riktigt kopplat samman det med drivrutinen och kartan

Men det fungerar nu?
Verkar som GTS har bäst spel-kompabilitet :S

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Har du användt de internationella drivarna? US versionen har en tendens & sakna de europeiska upplösningarna...

Det där lät intressant!

Jag har svurit mig sönder & samman för att min upplösning har saknats.
Ska testa.

Edit: Var hittar man dom internationella? Får bara välja en klase olika språk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Men overlay funktionen funkar ju bara i clone-mode, inte dual-view vad jag kommer ihåg.

Annars är jag också irriterad precis över det där med dual-view, stör mig som fan att muspekaren vandrar iväg hur långt som helst.

Jag startar MPC på primära skärmen, drar den åt höger så den kommer på tvn, dubbelklickar på bilden och voila, helskärm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks

EDIT: Den gamla lösningen kunde ju t.o.m. flickvännen använda sig av. Nu så är det jag som måste sköta all filmuppspelning :/

Blondin?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Jag startar MPC på primära skärmen, drar den åt höger så den kommer på tvn, dubbelklickar på bilden och voila, helskärm

Det är "nästan" lika simpelt som att helskärmsvideo startar automatiskt på en sekundär skärm. "Nästan"...

Men som sagt så är den funktionen borta i och med Vista och GeForce 8xxx-serien... Först nu upptäckte jag det här i hjälpfilen...

Full-screen video mirroring is not available for GeForce 8 series and later GPUs, and under Windows Vista for any GPUs.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro