Tips på strategispel för strategi-nybörjare sökes!

Permalänk
Medlem

Tips på strategispel för strategi-nybörjare sökes!

Gokväll
Är lite sugen på att börja lira något strategispel, men tyvärr är jag inte så insatt i strategi-djungeln så vet inte riktigt vad som finns, samt jag har lite lätt att tappa intresse för spel med hög inlärningskurva (dock så har jag älskat de få spel med hög inlärningskurva som jag orkat lära mig).

Skulle vara kul med nått spel man typ kan sitta och nöta i några veckor och ta över världen eller vad man nu brukar göra i dedär liren

Enda jag testat på nyligen lite smått är hearts of iron, men var så rörigt så jag skrämdes iväg direkt.... så.. några tips? ww2 är alltid varmt välkommet men annat funkar säkert också

edit: med strategispel så syftar jag på de lite slöare liren, inte RTS där man spammar omkring enheterna själv

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Civilization spelen kanske vore nått?

Visa signatur

Min nästan hemliga sida Ancilla, face mea laganum!
Jag har sjukast drömmar. Det ligger i min natur att avsiktligt tolka felaktigheter fel.
0
0:17 < sphr> Raz^ jag spenderade 4h med att slita bort punghåren för hand

Permalänk
Medlem

funderade lite på nått av dom.. vilket är bäst? vilket är mest nybörjarvänligt? kan tänka mig att de tidigare är såna som knappt går igång på XP samt bara kan liras i typ 640x480? har inte så stor koll

edit: har för mig att jag läst nånstans att i 4an så ska de ha gjort det lite enklare för nybörjare, kan det stämma?

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

4:an är ganska nybörjarvänlig ja, men 3:an är riktigt bra den med

Visa signatur

Min nästan hemliga sida Ancilla, face mea laganum!
Jag har sjukast drömmar. Det ligger i min natur att avsiktligt tolka felaktigheter fel.
0
0:17 < sphr> Raz^ jag spenderade 4h med att slita bort punghåren för hand

Permalänk
Medlem

I min ringa mening är Civilization skräp alltihop.

Ska det vara turbaserade strategispel så ska det vara Heroes of Might and Magic, helst trean.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Civilization 2 är nog det bästa i Civilization serien om du frågar mig. det kan man lätt sitta med i många timmar

Visa signatur

Dell xps gen3 | p4 3.6 GHz | 2gb ram | Ati PowerColor HD 4830 |

Permalänk
Medlem

Mest nybörjarvänlig av Civ-spelen är nog 4:an i och med att där finns en grundkurs man kan ta innan man börjar.

Visa signatur

Ettan: P160 + BlueStorm 500W - P5B Premium - E4300@3,2GHz - 2x1GB 800MHz - Palit 8800GT@710x1015 - 410GB - Samsung 206BW
Tvåan: NoName + 300W - MSI K8T NeoFIS2R - A64 3000+ - 2x512MB 400MHz - Leadtek 6800LE@16/6 och 403x451 - 80GB - 17" CRT

Permalänk
Medlem

Hearts of Iron är, som du upptäckte, för den mer avancerade användaren
Samma spelmotor som Europa Universalis (medeltid) och Doomsday (1950, 3.e världskrig) som är en add-on till Hearts of Iron vilka alla är spännande om du orkar sätta dig in i dem, men riktiga långkörare. En kampanj tar dig minst en månad att genomföra om du spelar regelbundet.

Som nybörjarstrategi är som redan nämnts Civ en bra serie. Är du mer inne på att bygga städer osv är Caesar IV rätt kul också.

Det finns ju ekonomiska strategispel också där Railroad Tycoon var en riktig höjdare. Vet inte om den fortfarande står sig, men eftersom du säger att du är nybörjare vill jag tipsa om en sådan klassiker

Medieval Total War-serien är väldigt basic strategi med där du också får köra slagen är i RTS-format. Det kan vara en bra blandning om man inte har tålamod för ett 100%-igt strategispel.

Mitt allra hetaste tips däremot: Master of Orion II. Det är från 1998 tror jag och grafiken är väl därefter. Men jäklar vad kul det är. Strategispel i rymden där du customizar skepp, forskar fram nya vapen, varje ras har olika speciella förmågor osv. "Bara en runda till"-faktorn är mördande och jag råkade sitta fram till solen gick upp mer än en gång.

Permalänk
Medlem

Civilization 4 skulle jag säga, om du börjar på den lättaste svårighetsgraden får man mycket hjälp och spelet är superlätt (finns 9 svårighetsgrader har jag för mig).

På de lättare svårighetsgraferna behöver man inte bry sig om de mer komplexa koncepten i spelet utan det räcker mest med att bygga lite random så har man en bra chans ändå.

Ju mer svårighetsgraden ökar desto mer krav ställs på planering och taktik, samt att man har koll på spelets alla moment. I min mening det bästa strategi-spelet genom alla tider.

Medieval Total War 2 tycker jag också är ett bra spel (med patcharna!) men det som jag personligen tycker är jobbigt där är att det är som 2 olika spel, ett turbaserat "bygga trupper och administrationsspel" samt ett "flytta trupper i real time 3D och slåss"-del. De två delarna passar inte mig så jättebra.

edit: 9 svårghetsgrader.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Civ och Civ 2. klassiker som jag spelar fortfarande då och då. Ganska enkla att sätta sig in i. Colonization en annan odödlig klassiker, som Civ fast i Nya Världen och fokuserar mer på handel och råvaror->produktion. Civ2 är för windows o tror jag funkar perfekt i Win XP.

Andra världskrigstrategi finns ju Hearts of Iron-serien men den som sagt ganska invecklad. Clash of Steel är en kul gammal klassiker (från 93) som är simplare utspelar sig i Europa 39-45. Tror jag är abandonware. Strategic Command har jag inte spelat men verkar vara en modern variant av Clash of Steel.

Gamla dos-spel brukar fungera perfekt i dosbox så det är ofta inga bekymmer.

Permalänk
Medlem

Company of Heroes helt klart! Bästa strategi spelet som släppts på väldigt länge.

Permalänk
Hedersmedlem

Age of Empires 2 och 3? kör man helt "standard" game i 2:an så får man bra tid att bygga upp sig osv.. tycker jag iaf:P
American Conquest med, det kan jag verkligen rekommendera!

Permalänk
Medlem

Bara att dra igång "Hearts of Iron II" i mitt tycke. Avancerat? BRA, det roligaste någonsin med strategi spel är bemästra något komplicerat. Att bara vinna enkelt gör dig till en dålig armchair-general och vi vill väl alla vara bra?

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk

World in Conflict.
Ungefär som Company of Heroes fast med moderna vapen och 50 gånger bättre på allt.
Testade CoH demot och gillade inte alls det, vet inte varför. Men WiC gillar jag skarpt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
World in Conflict.
Ungefär som Company of Heroes fast med moderna vapen och 50 gånger bättre på allt.
Testade CoH demot och gillade inte alls det, vet inte varför. Men WiC gillar jag skarpt.

CoH ska spelas online med kompisar. Enligt mitt tycke så är CoH bättre än WiC på alla punkter, speciellt när det gäller taktik.