Permalänk
Medlem

fläkten i nätagget.

Vad har fläkten i nätagget att göra. Jag tycker mitt nätagg lever om som bara den!

Kan jag inte tabort fläkten?

Visa signatur

frölunda

Permalänk
Medlem

haha nää inte om du inte ersätter den

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Okej..

Visa signatur

frölunda

Permalänk

är du dum?

varför tror du det sitter en fläkt där överhuvudtaget?

byt u fläkten mot en som låter mindra fast so flyttar mer luft CF ?
allt köp annat nätgg eller använd hörselskydd

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Vad jag hört så ska man ALDRIG in i nätagget och pilla, inte ens om man drar ur sladded mm....

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Avstängd

Ta du bort fläkten så brinner det säkerligen upp om det är riktigt dammit..

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk

Har bytt fläktar i nätagg en hel del gånger tidigare, inget farligt så länge man håller verktyg och händer i styr och inte börjar pilla på nätdelens kretskort.

Fläkten är bara att byta som om du bytte i en vanlig dator, skruva loss och sätt dit en ny i samma storlek (och med bra luftlöde, 80mm fläktar brukar klara 35-40cf/min).

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

Vet man vad man gör så är ingenting farligt. så enkelt ä det bara!

Dock inta många av er här på forumet vet vilka farligheer et ligger inne i nätagget eller att pilla i en öppen datorlåda medans datorn fortfarande är igång.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag hade isär min och trixade lite, blandannat så bytte jag fläkten till en nexusfläkt och körde den på nästan de lägsta varven.

Gick bra ett tag - tyst och trevligt,
sen började den låta lite skumt, ett tag senare så small den & tog med sig några hårddiskar osv till himlen

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Dock inta många av er här på forumet vet vilka farligheer et ligger inne i nätagget eller att pilla i en öppen datorlåda medans datorn fortfarande är igång.

kan du nämna några exempel på vad som skulle hända alltid bra att veta saker så man kan undvika det.

Visa signatur

Samsung 226BW || Mobo: Asus P5B || Processor: Core 2 Duo E6300 || Grafikkort: ATI Radeon HD 4850 || Ram: Corsair TWIN2X PC6400 4 GB || Ljudkort: Terratec Aureon 7.1 ||

Permalänk

Allting som har med El att göra så bör man vara utbildad för att syssla med.

Du kanske vet vad du gö. jag ska bara byta denna kablen osv. men det kan gå snett. det finns kondensatorer som kan ligga o lagra ström upp emot fela månader om man har otur.

Ska du nödvändigt in i nätagget se till att göra så här att dra ut det mesta spänning från agget. ryck sladden till datorn (nätspänningen) sen försöker du starta datorn 3-4 gånger och sen plockar du ut nätaggat och kopplar från alla komponenter. hälst ska du låta det ligga någon dag om du har möjlighet;)

sen skruvar du avlocket. pillar så lite som möjligt på kretskort oh övriga komponenter. sen byter du fläkten eller sleevar dina kablar om du så vill.
Sen är det bara montera tillbaka och starta datorn.

Även om dett finns säkringar, över/underspänningsskydd temp mm. så är det inte alls säkert dessa funkar i rätt skede, även om kretskorten är skyddade av olika lager av skyddplast osv hindrar inte att dessa inte är helteckande eller har brunnits av just pga den höga spänningen eller temperaturen som kan uppstår. så pilla absolut så lite du bara kan är mitt bästa råd om du nödvändigt måste in!

sen att du har 230v in i nätaggat och en grupp om är avsäkrad till 10 eller 16A så är det en säkring av gängad typ så är det inte ovanligt att det slinker ur närmare det dubbla innan säkringne brinner av. är det en kniv/dvärjsäkring så slår den på 10A jämt eller vad nu gruppen är aväkrad till.
Det ä inte ovanligt att man kan belasta en porslinssäkring av 10A till 15A i en halvtimme innan de slår ifrån. så det är inte så säkert när det väl snackars om det.
Sen att nätagget har en heldel 12V linor osh som kan göra skador mm i bästa fall får du en lätt stöt i värsta fall åker du in på sjukhus.

Det är alltid användaren som är den största faran!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

tack för upplysningen då ska jag nog i fortsättningnen hålla mig ifrån pillande i nättaggregat.
och även datorn när den är på, även fast det bara är en fläkt som ska kopplas in ^^

Visa signatur

Samsung 226BW || Mobo: Asus P5B || Processor: Core 2 Duo E6300 || Grafikkort: ATI Radeon HD 4850 || Ram: Corsair TWIN2X PC6400 4 GB || Ljudkort: Terratec Aureon 7.1 ||

Permalänk
Medlem

Bra genomgång fullmoon. Jag hade en kvalitetsfläkt (ADDA) på min Zalman 600W så jag tog bort fläktskyddsgallret och monterade fläkten med mjuka fläktmonterings"pluppar" istället för skruvar. Nu är den så tyst den kan vara!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Allting som har med El att göra så bör man vara utbildad för att syssla med.

Du kanske vet vad du gö. jag ska bara byta denna kablen osv. men det kan gå snett. det finns kondensatorer som kan ligga o lagra ström upp emot fela månader om man har otur.

Ska du nödvändigt in i nätagget se till att göra så här att dra ut det mesta spänning från agget. ryck sladden till datorn (nätspänningen) sen försöker du starta datorn 3-4 gånger och sen plockar du ut nätaggat och kopplar från alla komponenter. hälst ska du låta det ligga någon dag om du har möjlighet;)

sen skruvar du avlocket. pillar så lite som möjligt på kretskort oh övriga komponenter. sen byter du fläkten eller sleevar dina kablar om du så vill.
Sen är det bara montera tillbaka och starta datorn.

Även om dett finns säkringar, över/underspänningsskydd temp mm. så är det inte alls säkert dessa funkar i rätt skede, även om kretskorten är skyddade av olika lager av skyddplast osv hindrar inte att dessa inte är helteckande eller har brunnits av just pga den höga spänningen eller temperaturen som kan uppstår. så pilla absolut så lite du bara kan är mitt bästa råd om du nödvändigt måste in!

sen att du har 230v in i nätaggat och en grupp om är avsäkrad till 10 eller 16A så är det en säkring av gängad typ så är det inte ovanligt att det slinker ur närmare det dubbla innan säkringne brinner av. är det en kniv/dvärjsäkring så slår den på 10A jämt eller vad nu gruppen är aväkrad till.
Det ä inte ovanligt att man kan belasta en porslinssäkring av 10A till 15A i en halvtimme innan de slår ifrån. så det är inte så säkert när det väl snackars om det.
Sen att nätagget har en heldel 12V linor osh som kan göra skador mm i bästa fall får du en lätt stöt i värsta fall åker du in på sjukhus.

Det är alltid användaren som är den största faran!

Du överdriver bara lite när du säger att man skall låta ett agg ligga flera dagar
efter man tagit ur det...

Har du tex datorn ansluten och sen drar ur kontakten och trycker på "power"
knappen så blinkar datorn till då är det typ idiotsäkert att arbeta med det
agget alla kondensatorer är typ urladdade då, på sekundär sidan är närmast "ofarlig" en enda
som kan göra en lite illa är primär sidans kondensatorer med 320V likriktade nätspänning
men den kan man ju tex kortsluta med ett 100ohms motstånd i ngn sek

Men respekt för el skadar alldrig...

Skall man byta fläkt i agget så kolla efter en likvärdig med samma cubic flow per minute dvs CFM tar du en med mindre så går agget antigen sönder ganska omgående eller slits ut fortare pga att elektrolyterna får det lite "hetare" om öronen

Ett gott råd ena handen på ryggen om du pillar med farliga saker !
då minskas risken markant att du leder ström genom hjärtat speciellt
när man pillar i hs trafo området i en tv...

Utbildad och galen innom detta område

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

tar 10min å byta fläkt i nätagget, bara se till å vara försiktig så du inte river och sliter i andra delar i nätagget.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag har bytt fläkt i nätagg rätt många gånger - ofta till riktigt långsamma med lågt luftflöde, och alla har hållt för mig. Det lägsta jag gått är 120mm @ 500rpm, då är man nere i såna ljudnivåer att det inte spelar någon roll om man stänger av fläkten helt.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!