Permalänk

enkel fråga om LINUX

Hej!
jag undrar om de finns en speciel varation av apache, php och my sql till linux!
för de jag använder mig utav är openSUSE 10.3, Jag är väldigt ny inom LINUX.
tex: När jag går in på apache hemsida så ser jag 2 st apache installation som man kan ladda ner till linux och en till windows och jag vet inte vilken man ska ladda ner!

Jag är väldigt tacksam för hjälp!

Visa signatur

// Tomtenisse

Permalänk

Jag skulle rekommendera att du inte laddar ner den från deras sida utan från din pakethanterare istället.

Vet inte vilken OpenSUSE använder men det finns det säkert någon som kan svara på.

Permalänk
Medlem

http://en.opensuse.org/Package_Management/Tools kanske kan vara till nytta? är ingen höjdare på OpenSUSE heller tyvärr

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

SuSe använder väl fortfarande yum vad jag vet, eller yast fast det är väl bara ett GUI till yum. så yum install <paket> lär ju fungera om du har repositories och sånt inställt fast det är väl rätt default skulle man kunna tro.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Permalänk
Medlem

Använd Yast för att installera apache paketen, php och MySQL.

Permalänk

Det är i såna här lägen Debian och Ubuntu är så himla fina. Jag har alltid kört med apt-get och kan aldrig tänka mig kompilera för hand.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Det är i såna här lägen Debian och Ubuntu är så himla fina. Jag har alltid kört med apt-get och kan aldrig tänka mig kompilera för hand.

Du behöver ju inte kompilera i OpenSuse heller, pakethanterarna i de båda distributionerna har ungefär samma funktioner. Den stora skillnaden är att yum använder RPM paket och debian använder deb paket. Båda bygger på att man laddar hem färdig kompilerade paket och installerar.

Permalänk
Medlem

länge sen jag kört en dist som använde yum. Testa och kör.

testa

yum update

yum search apache
yum install "paket"

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Om du ändå väljer att ladda ned Apache från deras site, så är valet fritt bland de två alternativen. skillnaden är att de är packade på två olika sätt. när du väl fått hem paketet och packat upp det , så LÄS ALLTID MANUALEN. Ta det som vana att alltid läsa den innan du frågar på IRC, div. forum o.s.v, annars kommer du bli bombad med folk som skriker "RTFM!" åt dig

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
...kan aldrig tänka mig kompilera för hand.

Ibland finns inte grejerna man vill ha i sin repository eller så vill man ha speciella flaggor eller CVS-versionen eller nåt, och då är det inte fel att åtminstone veta hur man gör. SÅ illa är det inte med ./configure, make, make install .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Shit, här var det mycket skitsnack! Vet ni inte vad ni talar om så säg inget! OpenSUSE använder sig absolut inte av yum...

Kör (som root):
zypper install apache2 php5 mysql

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Somsagt. installera via SuSe's pakethanterare, lättast så, YaST eller vad det kallas för.

Kompilera Apache och PHP är lite överkurs och inget för nybörjare, blir lätt fel och man missar en massa.