Permalänk

Hur sänka temps i Nzxt Hush?

Tjena, Jag har ett nzxt chassit och jag är rätt så missnöjd med kylningen, när jag kör med chassisidan öppen så ligger mina cpu temps på ca 35c och så fort jag stänger sidan så stiger tempsen till ca 45c dvs 10c höjning, det samma med mitt grafikkort.

Detta betyder ju då att kylningen i mitt chassi inte är särskilt bra och att det blir väldigt varmt därinne därav mina varma komponenter, min kabeldragning är väl inte den bästa men den funkar och inga sladdar hindrar luftflödet iaf.

Jag har tänkt att såga ut plats för en 120mm fläkt i taket och montera en fläkt där, sedan kanske också en i sidan som blåser in luft mot nordbryggan/grafikkortet.

Jag undrar bara ungefär hur mkt detta skulle göra för tempsen, det borde ju göra en hel del då mkt varm luft skulle forslas ut men jag är inte säker och jag vill inte spendera en massa pengar på fläktar och galler för en skillnad på typ 2c.

tack för svar

Edit: Så här ser det ut i mitt chassi nu

Permalänk

att göra ett insug på sidoplåten som drar kall luft direkt på minnena ungefär som sedans "sugs" in av processorkylaren och varma luften ut tror jag borde göra en enorm skillnad. Några exakta värden är ju lite svårt att säga men i teorin tycker jag det borde fungera bättre en att ha sidoplåten öppen.

Ett tips är att byta grafikkorts kylare (ser ut som ett 7800 gtx, samma som jag har och det gick också väldigt varmt tills jag böt kylare till en zalman v700cu lr vad dom nu kan heta, inte allt för dyra och gjorde ca 10 graders skillnad från orginal...)

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem

jag hade värmeproblem innan...
sen bytte jag fläkt på mitt 8600gt...
Till en zalman VF900 sänkte tempsen med 35 grade på graffe och även cpu faktist

Permalänk
Medlem

45 grader är väll ingen fara. Ska du klocka datorn alls? Om inte så är det väll onödigt att fixa bättre kylning.

Ser inte så bra men har du satt fast CPU fläkten så att den blåser genom kylaren och ut mot chassifläkten som du monterat för utblås?

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catamenia
att göra ett insug på sidoplåten som drar kall luft direkt på minnena ungefär som sedans "sugs" in av processorkylaren och varma luften ut tror jag borde göra en enorm skillnad. Några exakta värden är ju lite svårt att säga men i teorin tycker jag det borde fungera bättre en att ha sidoplåten öppen.

Ett tips är att byta grafikkorts kylare (ser ut som ett 7800 gtx, samma som jag har och det gick också väldigt varmt tills jag böt kylare till en zalman v700cu lr vad dom nu kan heta, inte allt för dyra och gjorde ca 10 graders skillnad från orginal...)

Hehe grafikkortet är ett 8800GTS, jo jag tror faktiskt jag ska fixa en sido fläkt som blåser in luft där och sedan såga ett hål under chassit och montera en fläkt där för då kommer det komma kall luft som sugs in i grafikkortet direkt det borde hjälpa en hel del.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
45 grader är väll ingen fara. Ska du klocka datorn alls? Om inte så är det väll onödigt att fixa bättre kylning.

Ser inte så bra men har du satt fast CPU fläkten så att den blåser genom kylaren och ut mot chassifläkten som du monterat för utblås?

Jo jag har redan klockat processorn till 3GHz från 2.4GHz (datorn finns i profil) och jag har planer på att överklocka till runt 3.4-3.6GHz, problemet är ju att cpu'n ligger på 45c idle (typ internet, winamp, msn etc etc), vid full load så stiger tempen till ca 63c men när jag kör med chassisidan öppen så stiger tempen till runt 53 vid full load.

Jo jag har monterat fläkten så den blåser luften genom kylaren till bakre fläkten i chassit, jag har tänkt och det skulle kanske hjälpa för luftlödet om jag vände kylaren 90 grader så att fläkten blåser luften genom kylaren och in i nätaggregatet istället.

Iaf tack för svaren och jag ska nog göra så att jag sågar ut två hål, (en i sidan och en under chassit) det borde göra enormt mkt för luftflödet.