Muskampen 2025: Segraren korad!

KDE 4 regerar på skrivbordet!!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
När KDE 4 är klart så kommer det ju va hur bra som helst. Tar väl ett eller två år till bara...

Njau det är redan bra men smaken är ju som baken....

Ubuntu:

sudo apt-get install kubuntu-desktop

Logga ut, byt session.......

(sen måste man då ha lite koll på hårddiskutrymme.... )

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Inte på mitt.

Permalänk
Medlem

Ja det tar nog ett par år till.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Ja det tar nog ett par år till.

Njau det är nog på gränsen till FUD....

För den som vill frossa i bilder

http://introducingkde4.blogspot.com/

I Jaunty som jag kör så har man börjat rulla ut 4.2 paket....4.1 funkar helt OK med Redmond- mått

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Inaktiv

Jag får fortfarande knasiga grafikfel i 4.1.3, detta tillsammans med att phonon inte gillar ljudkortet gör det ointressant ett tag till

Permalänk
Medlem

Ett par veckors test med 4.2.

Ljuvligt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Så KDE 4.2 funkar kanon?
Nu blev man ju sugen på att testa det!

Känns det snabbt också?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Så KDE 4.2 funkar kanon?
Nu blev man ju sugen på att testa det!

Känns det snabbt också?

Faktiskt. Jag upplever inga av de brister och stabilitetsproblem tidigare versioner hade, och det känns till och med snabbt. Dock är väl fortfarande kde3 mer konfigurerbart...

Permalänk

Finns det någon dist som kör denna direkt? Alltså 4.2.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Den senaste kubuntu-alfaversionen är nog ett hett tips.

Permalänk

Det finns ingen skarp dist som har detta? Finns det bara alpha, beta versioner?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har du väl nästan lite bråttom? Det var ju inte mycket mer än en vecka sedan det släpptes.

Permalänk
Inaktiv

Fedora 11 kommer skeppa KDE4.2 och Gnome 2.26.

Permalänk
Hedersmedlem

Men kubuntu lär väl släppas en månad tidigare?

Permalänk
Medlem

Det finns openSUSE 11 packeterat med KDE 4.2, eller repos där du kan installera det här http://news.opensuse.org/2009/01/29/kde-42-in-opensuse/

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem

Suger fortfarande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Suger fortfarande.

Huh?

Hur?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Inaktiv

KDE4.2 är fint, men inställningarna kan ibland vara lite konstiga, och svåra. Det hade nog också känts roligare om det flöt bättre, nu sitter jag på singelcore 1,7 ghz och 512 mb ram, lite väl i underkant kanske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
KDE4.2 är fint, men inställningarna kan ibland vara lite konstiga, och svåra. Det hade nog också känts roligare om det flöt bättre, nu sitter jag på singelcore 1,7 ghz och 512 mb ram, lite väl i underkant kanske.

Vilket grafikkort?

Har inte sett vad som är mest avgörade, CPU eller GPU.

EDIT: Jag körde ju själv KDE 4.0 RC2 i januari 2008 på en P3-700 (Pentium 3, 700MHz!!!), 512 MB RAM samt med ett föråldrat ATI Radeon 9200SE (128 MB), vilket framgår av första posten i tråden. Det låter ju som att du har en värstingmaskin i jämförelse, beroende på vilket grafikkort du har.

.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Huh?

Hur?

De har väldingt mycket arbete kvar att utföra innan KDE 4 är lika bra som KDE 3.5.10, och finns ingen anledning att använda KDE 4 så länge som KDE 3 är bättre imo. "Suger" är kanske ett lite väl starkt ord, "har en lång väg att vandra" är kanske en bättre formulering.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

De har väldingt mycket arbete kvar att utföra innan KDE 4 är lika bra som KDE 3.5.10, och finns ingen anledning att använda KDE 4 så länge som KDE 3 är bättre imo.

Det skulle vara roligt om du gav exempel på vad du saknar mest. Själv tycket jag det mesta fungerar som man vill, men jag kanske inte kräver lika mycket?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Vilket grafikkort?

Har inte sett vad som är mest avgörade, CPU eller GPU.

EDIT: Jag körde ju själv KDE 4.0 RC2 i januari 2008 på en P3-700 (Pentium 3, 700MHz!!!), 512 MB RAM samt med ett föråldrat ATI Radeon 9200SE (128 MB), vilket framgår av första posten i tråden. Det låter ju som att du har en värstingmaskin i jämförelse, beroende på vilket grafikkort du har.

.

Trist. Jag har ett Mobility Radeon9600, så det är som du säger, en värsting i jämförelse. Kan ju bero på att jag körde alpha versionen, en vän till mig nämnde något om debuggingkod som fanns integrerad, som tas bort när stabila släpps. Skulle tydligen käka minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Trist. Jag har ett Mobility Radeon9600, så det är som du säger, en värsting i jämförelse. Kan ju bero på att jag körde alpha versionen, en vän till mig nämnde något om debuggingkod som fanns integrerad, som tas bort när stabila släpps. Skulle tydligen käka minne.

Kör själv inte med debuggingversionen. Och de räknar själva med 4.2 som stabil, vilket betyder att det nog inte är så många instabiliteter egentligen.

Men, det är sant, KDE 3.x som har funnit i mer än ett halvt decennium är nog mer stabil...

.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gillar 4.2 skarpt! Det enda som jag verkligen saknar just nu är dual-head stöd och fler Qt apps.
Fler program i Qt är ju inte direkt KDE teamets answar men jag förstår inte hur de kan ha skippat något så viktigt som dual-head =/

Permalänk
Medlem

Kan man börja testa 4.3:an?

Visa signatur

--
Tompa