Permalänk
Inaktiv

Bygga en barebone/shuttle dator?

Tjena,

Flyttar snart utomlands och måste ha en dator för psyket skull och då jag inte är ett fan av laptops när det kommer till att spela funderar jag på att bygga en liten dator, som en barebone/shuttle.

Budgeten är inte helt begränsad, men vill bara ha en komplett dator utan några extra eller speciella tilllägg. Det vill säga bara ett chassi, nätagg, moderkort, grafikkort, hårddisk, dvdspelare och ram.

Har inga problem med att montera ihop osv, men när det kommer till shuttle som inte är min hemmaplan direkt så är jag lite osäker hur man ska ha det när det kommer till saker som t.ex kylning, som det är så trångt.

http://www.pricerunner.se/pl/186-632812/Chassin/Advance-A-CUB...

Jag har hittat ett billigt barebone chassi med 460w nätagg(se länk ovan) och är nu lite fundersam med innehållet. Hade tänkt att ha datorn som ersättning för min vanliga speldator så utgångspunkten ligger där. Den behöver inte direkt innehålla det fetaste kortet som Geforce 8800GTX, (om det ens få plats?), men ändå ett kort som klarar spel och dylikt. Kanske ett 7800GT/GTX?
Och vilken processor är att rekommendera? Fundera på en Athlon 64 X2, typ vid 4000+.

Sen till kylning, har läste lite och verka som att jag få förvänta mig en högljudd dator för att hålla datorn kyld. Någon som som har lite tips och rekommenderationer när det kommer till sånt? Desto tystare, desto bättre, men jag kan förstå om det valet inte direkt finns.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Dator]
Fractal Design R5 , Intel core i7 6700k, 16Gb DDR4, 500Gb Samsung SSD, GTX 1070

Permalänk
Medlem

Den där förkortade versionen av Scythe infinity eller vad det var som testades av sweclockers här om dagen går nog in rätt bra men ger ändå fin kylning!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taranox
Här kommer ett förslag från mig..

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?f=7,43,33,113,77,659&e=&p...

OK, tack för tipset. Men räcker det bara med den CPU-kylaren? Trodde jag skulle behöva montera in en massa små fläktar i chassit också, pågrund av att det är så trångt och bara det grafikkortet alstra mycket värme av sig själv.

Jag har lite komponenter liggandes hemma som jag kanske kan använda till bygget. Skulle dessa gå bra i mitt lilla bygge eller?

Leadtek 8800GTS 320Mb...........Är den inte lika stor som en 8800GT ?

Har även en Zalman CNPS9500 och Arctic Feezer Pro 64 som jag kan använda som CPU-kylning.

Eller är dessa kanske för stora?

Permalänk
Medlem
Citat:

..the ability to take a dual-slot graphics card - even a GeForce 8800 GTX..

http://www.trustedreviews.com/pcs/review/2007/05/30/Shuttle-S...

Om du nu väljer en Shuttle

Edit; Jag använde mig av Arctic Freezer i min Shuttle förrut, hade iofs bytt fläkt på den och då var det ruggigt tight.. Det lättaste är nog att köpa burken först så du kan måtta osv så du verkligen vet att saker passar innan du beställer

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
http://www.trustedreviews.com/pcs/review/2007/05/30/Shuttle-S...

Om du nu väljer en Shuttle

Edit; Jag använde mig av Arctic Freezer i min Shuttle förrut, hade iofs bytt fläkt på den och då var det ruggigt tight.. Det lättaste är nog att köpa burken först så du kan måtta osv så du verkligen vet att saker passar innan du beställer

Riktigt litet chassi dedära..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zolidznake
OK, tack för tipset. Men räcker det bara med den CPU-kylaren? Trodde jag skulle behöva montera in en massa små fläktar i chassit också, pågrund av att det är så trångt och bara det grafikkortet alstra mycket värme av sig själv.

Jag har lite komponenter liggandes hemma som jag kanske kan använda till bygget. Skulle dessa gå bra i mitt lilla bygge eller?

Leadtek 8800GTS 320Mb...........Är den inte lika stor som en 8800GT ?

Har även en Zalman CNPS9500 och Arctic Feezer Pro 64 som jag kan använda som CPU-kylning.

Eller är dessa kanske för stora?

Det går utmärkt att använda 8800gts 320Mb. Den tar upp en pci slot mer än 8800GT men på chassit som jag valde i länken så finns det mer än 2 st..

Och Jaxen's chassi hade 2 st pci slots..

Visa signatur

[Dator]
Fractal Design R5 , Intel core i7 6700k, 16Gb DDR4, 500Gb Samsung SSD, GTX 1070

Permalänk
Inaktiv

Låter bra gubbar!

Har just beställt barebone chassit jag nämde. Få se hur stor innehållet är, sen kan jag börja planera hårdvaran bättre.

Men hur ligger det till med platsen för 8800gts kortet på insidan? Kortet är ju stort som ett VHS-band och allt verka bli tight.

Få som sagt se hur det se ut när jag få chassit.

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt en Shuttle P35P2 Pro. 4999kr på komplett.se. Finns utrymme för 8800GTX i dem tillochmed, och ICE kylaren klarar överklockade Q6600 fint.

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Inaktiv

Mjo, har tyvärr inte så mycket pengar att jag kan lägga så mycket på chassiet.

Som planen ser ut nu, så blir det nog ett Geforce 7800GTX istället för 8800Gts.

Och som någon sa innan så kanske inte Arctic freezer pro 64 passar i ett sånt litet chassi. Då undrar jag vad alternativen är? Hade tänkt beställa grejerna ifrån datorbutiken och de har tyvärr inte Schyte Ninja som Taranox rekommenderade.

Permalänk

hmm kan kanske gå att modda om du ska ha ett långt grafikort. om du vill???

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
hmm kan kanske gå att modda om du ska ha ett långt grafikort. om du vill???

Det är lugnt. 7800GTX duger fint för mig, om det inte också är förstort?

Beställde mitt chassi förra helgen, sitter fortfarande och vänta på det. Aldrig mer Pixmania.

Vet fortfarande inte om min kylare passar. Orignalkylaren till min Athlon 64 är ju pytteliten jämnfört mot Arctic Freezer Pro 64. Men frågan är om den räcker när det kommer till kylningsbiten?

Hade inte tänkt och klocka eller så, men det är ju som sagt väldigt trångt och begränsad med ventilation. Men vet inte om Arctic Freezer Pro 64 få plats i den lilla burken. :S

Någon som vet? Vill inte behöva skära och modda heller.

Permalänk
Medlem

Köp en Ninja Mini till prollen och så har du en t.ex Nucuta fläkt bakom så blire tyst och svalt

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem

Se min sign. Kraftfull flyttbar dator. Annars rekommenderar jag en av de nyare Shuttle Intel barebones. De är väsentligt mkt. mindre och dem kan man man få hur vassa som helst ändå.

Lycka till!

PS. Vart skall du flytta?

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElWeed
Se min sign. Kraftfull flyttbar dator. Annars rekommenderar jag en av de nyare Shuttle Intel barebones. De är väsentligt mkt. mindre och dem kan man man få hur vassa som helst ändå.

Lycka till!

PS. Vart skall du flytta?

Har tyvärr inte så mycket pengar som jag kan spendera, så försökte snåla så gott jag kunde på delarna. Hela kalaset gick på 3631 kr för att vara exakt.

Fick hem chassit idag, fan vad stor den var. Hade för mig att dem var mindre.
Storlek 23.2x28.2x38.3 cm.
Och jag kan nog fetglömma att få in min Arctic Freezer Pro 64, få bli orignalkylaren. Men samtidigt var det kanske bra att den var lite större än förväntat, för den ser inte så trång ut som jag hade trott.

Givetvis så kommer moderkortet på måndag, så har ingen chans att pröva den förrän 2 veckor, då jag drar redan nu på söndag.

Det är Dublin jag ska till, har fått jobb där hos IBM.

Jag återkommer med ris eller ros när jag väl fått allt ikopplat.

Tack för alla tips boys!

Permalänk
Hedersmedlem

och bilder ?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Ja! bilder vill vi väl ha, eller?:) Shuttles är alltid lika sexiga;)

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Inaktiv

Hejsan,

Nu har jag kopplat in allt och det gick som tur väldigt smidigt. Trodde jag hade glömt ta med mig nån skruv eller nåt, men hade faktiskt inte glömt nåt alls.

Tyvärr så råkade chassiet få en liten smäll i bagageväskan, så locket av chassit och botten är lite lite inbucklat. Vilket gjorde att jag fick trycka ner moderkortet mot plåten lite hårdare när jag skruvade åt den, samt att varje gång jag skruva åt locket på chassit så måste jag trycka ner den i slutet så att den gå där den ska.

Datorn blev som sagt lite större än vad jag hade förväntat, men ljudnivån var medelmåttig. Trodde jag skulle förvänta mig ett ljud likt en stor switch kan framkalla. Men detta var något i vad jag bruka ha i min vanliga dator, dock så bruka den vara under ett bord så kanske denna låter mindre ändå.

Bilder sa ni? Här kommer ett par, säger kanske inte så mycket.

På sista bilden så är det på strömstyrkan på nätagget. Skulle denna klara en Athlon 64 X2 5200+ och en Geforce 8800Gts 320 MB?
Fundera på att byta ut delarna likt förbannat, men vet inte vad jag ska läsa av när det kommer strömstyrka och sånt.

Permalänk
Medlem

Ser ju helbra ut! Vad är måtten på det där chassiet? Tar ju ett ATX nätagg och hela köret:)
Jag skulle gissa på att det klarar det, hyffsat lätt.

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chokla
Ser ju helbra ut! Vad är måtten på det där chassiet? Tar ju ett ATX nätagg och hela köret:)
Jag skulle gissa på att det klarar det, hyffsat lätt.

Man tackar.

Måtten är 23.2x28.2x38.3 cm. Den är typ 8 cm längre än en redig shuttle och ett par cm tjockare. Dock innebär detta att man kan ha mATX-moderkort, istället för Shuttles inbyggda moderkort.

Även nätaggregat som du säger kan vara större, den är dock inte redigt lika stort som ett nätaggregat i ett vanligt chassi, men kraftvis så är det väl likadant antar jag, förutom hur mycket A och V den kan leverera. Är som sagt osäker hur man läser av sånt. Men samtidigt så har en "redig" shuttle bara 230W typ, så i vilket fall så måste den vara starkare. Kanske går att skruva in ett större nätaggregat i den också, det vet jag dock inget om.

Har läst runt lite, och verka som ett 8800GTS ha ett minimum krav på 450W. Så är skeptiskt om min lilla låda verkligen klara av kortet i såna fall. :S

EDIT: FYI så passa inte ett 8800GTS i lådan, för att det är för brett/högt. Sen har jag nu sålt datorn, då jag fick ett bra erbjudande på en större men bättre dator, som jag nu använder istället.