VIA slutar att tillverka tredjepartsstyrkretsar

Permalänk
Melding Plague

VIA slutar att tillverka tredjepartsstyrkretsar

VIA kommer att fasa ut tillverkningen av tredjepartsstyrkretsar. VIA kommer istället att koncentrera sig på styrkretsar till sina egna processorer. Anledningen är främst den stora konkurrensen från Intel, Nvidia och andra styrkretstillverkare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Glömsk

Tack till Mor5ives för tipset!

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

mindre konkurrens = dåligt för kunderna

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Kommer då drivrutinerna för chipseten slopas bort från hemsidan? (viaarena.com)

Med just tanke på att dom inte längre kommer tillverka så kanske dom inte ansåg att moderkort som redan har VIA chipset - är deras business/ansvar/whatever.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Ingen förlust. Deras chipset fungerade inte tillfredställande i alla fall.

Permalänk
Hjälpsam

Vad hände egentligen med VIA?
Dom var ju så stora för ett tag sedan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

intel körde väl över dom som dom gör med alla andra, väntar bara på att MS och intel ska gå ihop...

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

De blev utkonkurrerade av nVidia, Intel och AMD, m.fl...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0zaxz
intel körde väl över dom som dom gör med alla andra, väntar bara på att MS och intel ska gå ihop...

Inte direkt Intels fel att VIA inte kunde konkurrera med deras chip? Ska intel gå ner i takt bara för att konkurrenter inte hänger med?

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Synd, jag upplevde enbart via's chip som ständigt bra, det var aldrig strul med moderkort i linux om där satt ett via. nVidia och ATi däremot har båda plågat mig.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Hedersmedlem

Det var ju främst AMD som gjorde att de förmodligen kommer sakta ner på styrkretstillverkningen (det är ju ett rykte än så länge). VIA fick inte förlängd licens på Intels processorsocklar men hade en relativt stor marknad för AMD-processorer, speciellt på OEM-marknaden. Men när AMD själv började producera styrkretsar var det nådastöten troligen.

Mitt första VIA-baserade moderkort var ett Asus A7V med KT133-styrkretsen.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Kr^PacMan, tänkte nyligen likadant. Finns helt enkelt inte plats för alla. När det begav sig var dock Via hyfsat bra på K133A, KT266 etc. Tycker att mycket kritik varit obefogad. De har även gjort lite vid sidan om hela tiden, det är inte ovanligt att se IC med Via-loggan. Har testat ett 775-moderkort med Via och jag får säga att det var superstabilt dock saknade det lite lull och maxad prestanda. Men det var framför allt väldigt prisvärt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Synd, jag upplevde enbart via's chip som ständigt bra, det var aldrig strul med moderkort i linux om där satt ett via. nVidia och ATi däremot har båda plågat mig.

Kan tänka mig att deras chipset dög om man knappt belastade pcibussen. Så fort du gjorde det så blev det mesta dåligt. Testa exempelvis att maxa bussen och samtidigt skriva till disk. Se till att ha backup.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också VIA funkade riktigt bra, så länge man inte måste ha optimal prestanda, men som budgetkrets eller någon av deras lite speciella AGP, PCI-E-lösningar funkade ju relativt bra... (man får ju vad man betalar för)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
[...]
Mitt första VIA-baserade moderkort var ett Asus A7V med KT133-styrkretsen.

Aahh gamla tider. Jag hade också något KT133A men före det även ett KX133. Det var tider det, slot-a Athlon hade varit ute ett tag och konkurrerade med Intel. Enda chipset som fanns var AMDs 750 chipset (751 norr- och 756 sydbrygga) och det klarade bara PC-100 minnen. Då kommer KX133 och kör högre hastighet på minnena (PC133) och tar över hela scenen
Nu fick jag riktig pionjärsnostalgi.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Att dom tappade marknaden kan vi tacka M$ för, deras pengar till nVidia gjorde ju att dom kunde utveckla ett mycket konkurenskraftigt chipset och eftersom SiS redan hade lagt beslag budgetsegmentet fanns ingen plats kvar för VIA.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Tråkigt med mindre konkurrens.

Dåligt att inte Intel lät VIA förlänga licensen...

VIA borde inte behöva en licens från Intel, alla borde få tillverka vad de vill utan några licenser.

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Ingen förlust. Deras chipset fungerade inte tillfredställande i alla fall.

Håller med.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
Håller med.

x3

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Jag tyckte de gjorde bra chipset. Problemet är ju att endast det bästa är gott nog.

Själv skulle jag beskylla avsaknaden av VT8251-sydbryggan först. När nVidia kom med nForce3 250 så kunde VIA inte matcha alla funktionerna utan hamnade på nästbästaplatsen, vilken är helt värdelös.

När sedan ATI gav sig in i chipsetleken, och ALI/ULI gjorde en återkomst (om än liten, efter totalfloppen för Socket-A (de gjorde bra Socket-7 chipset dock)) så försvann de ur ungdomarnas, tillika spelfantasternas korta minne. När Intel slutligen bestämmer sig för att dumpa VIA och gosa med SIS (skapandes det där billiga otillgängliga minikortet Intel har) samtidigt som prislappen på budgetkorten från AMD/Intel/nVidia kröp till VIA/SIS-nivåer så står ju valet mellan vad jänkarna benämner "go in with all guns blazing" eller se sig om efter nya jaktmarker.

Snyter VIA ihop en 720p H264-kapabel enchipsdator till vårkanten (de kan, bara de vill) så lär videoentusiasterna flockas kring dem. 1080p och de blir uppköpta av lämpligt storföretag.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är väldigt synd. Gillar VIAs grejer, och använder ett VIA moderkort nu.

VIA var ju som sagt gigantiska under 2000-2002 eller så, och sedan kom NVIDIA och knep en stor del med sitt nForce. Skaffade ett nForce3 kort, men det funkade inte speciellt bra för mig, så senast så gick jag tillbaka till VIA.

Visst, de kanske är något procent söligare än nForce, men samtidigt märkbart mer energisnåla och, i min erfarenhet, mer stabila.

Sen så hade ju VIA dock några riktigt kassa styrkretsar runt 2001 eller så som kunde förstöra grejer på hårddisken för dig. Inte speciellt kul, men själv hade jag inte något av dem.

Permalänk
Medlem

Bra att dom profilerar sig mer på sina "mikro" system än dagens mer "mainstream" system, som dom ändå inte lyckades så speciellt bra med.

Permalänk
Medlem

jagh ar kört via sedan PM3(tror jag det hette ) å visst de var iget supper chipsetm en helt okej socket 7 chipset. strulade med souldblaster ljudkorten men i min mening mer creatives fel då dom inte hade gjort sina kort helt PCI 2.1 komptabila osv.

Sedan KT266 var iget supperchipset heller litebuggigt MEN det var då klart snabbare än dåtidens SDR alternativ för athlon processorerna så ville man ha DDR så var det snabbt åb ra.

KT266A var ett kanonchipset och KT333 var bra med och även KT400 fungerade ypperligt.

Gillade även deras K8T800 och K8T800PRO chipset hade en dual opteronmaskin på det och den var hur stabil som helst å bra prestanda. Mobot kostade därimot 1/2 av alla andra opteron mobos på den tiden så bra bang for the buck.

Sedan har jag väl fortfarande 2st via baserade A64 system rullandes och några via mobos liggandes.

Det var för mig som slutat clocka och körde linux det självklara valet då via hade bra stöd i linux kernel. Stabila var dom med som sagt under athlon XP och början på athlon64/opteron tiden.

Mycket synd dom går i graven. Jag själv har kört ett par nfordce mobos nu på sisstone men det har ju som sagt inte funnits nått nytt från via å välja på. ATI eller AMD chset kommer inte hammna i nåt av mina athlon64 eller opteron byggen eller alternativt phenom byggen framöver då jag tycker drivers mm fortfarande inte lever upp till samma standard.

Mycket synd för via var det jag valde först då jag visste att det fugnerade efter mina krav så man får väl börja se sig om efter annat nu då.

Hoppas dock via kommer tebaks i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande med KT266A

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Kr^PacMan, tänkte nyligen likadant. Finns helt enkelt inte plats för alla. När det begav sig var dock Via hyfsat bra på K133A, KT266 etc. Tycker att mycket kritik varit obefogad. De har även gjort lite vid sidan om hela tiden, det är inte ovanligt att se IC med Via-loggan. Har testat ett 775-moderkort med Via och jag får säga att det var superstabilt dock saknade det lite lull och maxad prestanda. Men det var framför allt väldigt prisvärt.

Japp, helt klart har mycket kritik varit obefogad. Jag skulle hellre välja VIA än Sis om jag byggde ett "prisvärt" system. Det sista VIA-baserade moderkortet jag köpte var ett Abit VT7 (VIA PT880) som kostade nästan ingenting och var framför allt väldigt stabilt. Tyvärr var överklockningen inte 100% men det kan man knappast förvänta sig av ett moderkort i den prisklassen.

Jag skulle gärna se att VIA började fokusera på marknader, exempelvis HTPC. De har ju väldigt fina plattformar för denna marknad men med deras egna processorer. Ett sockel 775-moderkort med integrerat Direct X 9-grafikkort som har hårdvaruaccelerering av h.264 för typ 500 spänn skulle jag inte säga nej till när det är dags att bygga en HTPC. Tyvärr är ju AMD väldigt bra på denna marknad också, och lär bli bättre (RS790).

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan

Mitt första VIA-baserade moderkort var ett Asus A7V med KT133-styrkretsen.

Hade ett nästan likadant faktiskt, ett A7V133 med KT133A. Bytte sedan till DDR med ett KG7-RAID som hade AMD760 NB men en SB från VIA (686B). Tror jag har en kylare kvar från den tiden också (Alpha PAL 8045T)!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo

Sen så hade ju VIA dock några riktigt kassa styrkretsar runt 2001 eller så som kunde förstöra grejer på hårddisken för dig. Inte speciellt kul, men själv hade jag inte något av dem.

Jo, det var något om IDE och sound blaster/audigy kort som förstörde data på hårddiskar. Mindre skoj bugg.
http://alive.singnet.com.sg/tech/via.htm

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har ett Abit IP-95 i min HTPC. På den brädan sitter P4M890/ VT8237R-kretsarna, och dom fungerar alldeles utmärkt i min mening. Kör E4300:an i 2,7 GHz utan problem, vilket räcker i en knäpptyst HTPC.

Nej, det är synd att VIA lägger ner tillverkning av tredjepartsstyrkretsar. De senare åren har dom varit ett väldigt bra alternativ om man letar efter en lite billigare dator.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

ja och aldrig mer.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

The Sound Blaster Live! Drivers were not to PCI specifications

Det var alltså Creatives fel. Och de vet vi är väldigt konsumentorienterade eller inte.... Bojkott av Creatives skit.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
The Sound Blaster Live! Drivers were not to PCI specifications

Det var alltså Creatives fel. Och de vet vi är väldigt konsumentorienterade eller inte.... Bojkott av Creatives skit.

Jag har bojkottat Creative väldigt länge.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aureal_Semiconductor
Jag kommer att skåla i Champagne den dag dom går i konkurs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |