Permalänk

Lite hjälp med mitt bygge.

Hej, Ska köpa lite nya saker. Och som sagt har jag bara tyckt om amd. Så nu är frågan vågar man köpa sig en AMD Phenom Quad 9600, 2.3GHz, BOX
Det sägs att många säger att det är någon slacks bugg i den som begränsar cpu använingen?

Tänkte följande produkter:

AMD Phenom Quad 9600, 2.3GHz, BOX
Asus M3A, AMD 770, AM2+
2 st Kingston DDR2-800, 1024MB, CAS 5
Chill Innovation CP-400P4, 400W, ATX2.2

Sen vill jag ha ett grafikkort för runt 2000 / 1600 kr, jag har inte så stor koll i dag på vad som är bra. Sen som sagt undrar jag om man vågar sig på en AMD Phenom Quad 9600 om det finns en bugg i den :/

Sen undrar om jag nätaggregatet klarar att driva dom här sakerna med ?

//Mvh

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Min åsikt angående Phenom är att det inte är värt att köpa dom i dagens läge, utan vänta till i mars då amd har angivit att dom nya modellerna i phenom serien kommer ut. Då utan Buggen.
Om du med begränsar CPUn menar att du inte kommer kunna göra vissa saker med den så kan du vara lugn, buggen gör "bara" att man förlorar 10-20%.

Vill du ha det bästa grafikkortet för under 2000:- är det HD3870 512MB som gäller.
Men en eller ett par hundringar till så får du Geforce 8800GT 512MB som är bättre.

Permalänk

Shiiit så man måste alltså vänta 3 månader med att köpa :/

Visa signatur

Permalänk

varför inte bara köpa en intel q6600 istället då?

Visa signatur

Amd X2 6400+ BE@3,4Ghz | 4096 Corsair 6400 | Asus 8800GTS 512@810-1940-1030 | Asus M2N-E | Corsair HX520 | 3 Maxtor diskar Och en Samsung Spinpoint F1 totalt 1,35TB | Antec P182

Permalänk

Micke_lonn är dom bättre en amd Quad ?

Visa signatur

Permalänk

Just nu har en Q66 högre prestanda ja, speciellt om man ser till att den inte kostar mer. Omöjligt att säga hur det ser ut i mars dock.

Visa signatur

Saker

Permalänk

är de bugg i alla AMD Quad ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit ett Corsair 450W eller 550W... även om det där märket låter soft

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer

Ja.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer

Men buggen borde du igentligen inte bry dig om, då den inte har påträffats mer än i amds test-labb (och där "vill" dom ju stressa fram buggen för att veta hur dom fixar den). Det du borde tänka mer på är om du ska klocka så mycket eller rent av något alls. För dom som kör på intels Q66 klockar ju oftast upp den i 3.0-3.5ghz, och då är den ju mycket prisvärd. Men kollar du på pris/prestanda i stock frekvenser så finns ju en phenom 9500 (2.2ghz) för 1700:- på prisjakt.se vilket är rätt så najs. Dom ska även gå att få upp i runt 2.4-2.5 ghz för den mindre kunnige så du kan tjäna in dom där 400:- ist för att köpa en 9600=) Sen lockar det även mer med 3870x2 som kommer snart men även vanliga 3870 för det priset den finns att köpa för idag är galet!:P

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk

Oki så buggen är alltså inget att bry sig om? För då låter de som att dom bara stressat fram buggen bara för o hitta något fel. Derför kan man jue undra varför datorbutiker säljer Amd Quad om det skulle vara fel på dom.

//mvh

Visa signatur

Permalänk

Nej det är därför AMD har försenat 9700 modellen och senare för det är större RISK (om de nu ens skulle inträffa) att buggen påträffas i högre frekvenser. Jag har ju iofs ingen phenom själv men överallt jag läst om buggen så ska det bara ha varit amd själva som lyckats klämma fram den. Jag ska nog själv köra på en Phenom 9600 Black Edition (då dessa har handplockade kärnor och antagligen är ännu stabilare). En sån går att hitta för 2000:- på prisjakt.se. Sen väntar man på nyare som kommer Q2 i år och ser om det är nån super-skillnad, isåfall är de ju bara att sälja och köpa ny om man inte skulle vara nöjd:) För om vi känner amd rätt så kommer de kommande med ny revision antagligen hamna i samma prisklass som dagens phenom gör (go AMD ).

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |

Permalänk

Min kompis säger att det inte är något fel på CPUn utan att det ligger i moderkortet. Det ska tydligen komma en bios uppdatering kring det.

han sa något liknande det här : cpuns fel ifrån första sidan men moderkorten kommer att lära sig att hantera det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Saken är att det finns en bugg, och nej man märker inte av den pga. att dom har "fixat" problemet i Bios.

Men saken är att sättet dom fixat detta på sänker prestandan med 10-20%.

Bara hoppas att 9700 och 9900 visar sig vara tillräckligt bra, iaf för att kunna konkurrera med Q6600.

Permalänk

Jo men den bios uppdateringen gör så buggen aldrig, även i värsta fall ska kunna påträffas, men de gör den nästan inte ändå. Så hade jag haft en phenom hade jag dissat uppdateringen och bara tickat på. AMD hade igentligen inte behövt nämna buggen över huvudtaget, då den inte drabbar konsumenterna (änsålänge har ju ingen påträffat den). Men jag tror dom gjorde det för att om folk inte var nöjda med dagens prestanda och överklockningsmöjligheter hos phenom så skulle dom vänta på den kommande revisionen, istället för att köra på intels.

Visa signatur

Permalänk

låter som sanna ord.

Visa signatur