Permalänk
Medlem

Ang kylning AM2

Hejsan, håller på med ett datorbygge och ser att AM2 processorer kommer med kylare och fläkt som inkluderat tillbehör. Detta är nytt för mig då jag alltid tidigare varit tvungen att köpa det separat.

Frågan är: hur är dessa kylare, temp samt ljudnivåmässigt?
Hur långt kommer man med en sådan och behöver man ev nån pasta till den?

tack på förhand

Ser på en gång att jag har nog hamnat i fel forum. Flytta gärna tråden om det anses lämpligare : )

Permalänk
Medlem

Dom är ok, min ligger alltid under 60C i load. Men vid 50C så börjar fläkten varva upp och låta en hel del. Pastan är redan applicerad på kylaren.

Permalänk
Medlem

Tack macho för snabbt svar. Skulle jag ha rätt om jag påstod att den kylaren fungerade bra så länge man inte pysslar med överklockning?

En fråga till, Black Edition på en CPU. Vad innebär det?

Permalänk
Medlem

Ja, den funkar bra så länge man inte klockar.

Black Edition betyder att Multipeln är upplåst, bra för dom som vill klocka lite bättre.

Permalänk
Medlem

Okey, men hur är det med fsbn? black edition vs icke black edition.
Kan man göra någonting manuellt för att låsa upp den?

passar även på att fråga hur det är med en gammal Athlon XP, måste man göra nått för att låsa upp den eller är det bara att klocka hur man vill?

Permalänk
Medlem

FSB har inget med låst/olåst multipel att göra, med olåst kan man sänka multipeln och där med köra högre fsb. Man blir mindre begränsad med andra ord.

Man kan i dagens CPUer inte låsa upp en multipel, men i gamla Athlon XP så kunde man det. Kan tillägga att det fanns olåsta Athlon XP, men dom flesta va låsta.

I den här tråden nedan finns det lite info hur man låser upp en sån, sen finns det ju en massa andra trådar här omkring för överklockning.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4...