Solid State-hårddiskar får upp farten

Permalänk
Melding Plague

Solid State-hårddiskar får upp farten

Consumer Electronic Show i Las Vegas är i full gång, och vad passar då bättre än att lansera nya produkter när hela världen lyssnar. Bland företagen på mässan finns Samsung och Bitmicro som visar upp SSD-hårddiskar med högre kapacitet och ny tillverkningsteknik.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Såja, nu börjar det röra på sig
Hoppas att 2008 blir SSD-året

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk

Säger bara ett ord: JA!!!!

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem

ja, med lite tur har en normal konsument en SSD-disk kring 2010-2012

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
ja, med lite tur har en normal konsument en SSD-disk kring 2010-2012

Jag tror nog det kommer börja hända under 2009.
Tekniken går så ruskigt fort fram.
Visserligen kanske jag är lite optimistisk, men man får hoppas...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
ja, med lite tur har en normal konsument en SSD-disk kring 2010-2012

Pessimist, jag tror att entusiasterna börjar redan i slutet av detta året (eller rättare sagt, det har redan börjat om du söker lite på forumet) och att det börjar komma till den bredare massan nästa år. Däremot kan det mycket väl hända att det dröjer till 2010-2012 tills dess att SSD börjar konkurrera ut vanliga hårddiskar.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
ja, med lite tur har en normal konsument en SSD-disk kring 2010-2012

senast under 2009 kommer jag att äga en SSD hårdisk. Det är jag banne mig så säker på!

Permalänk
Avstängd

Vad är det för gränssnitt på SSD?:P

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Vad är det för gränssnitt på SSD?:P

De som jag har sett ute i handeln är pata men den som nyheten handlar om är en sata så det kommer nog att finnas bägge delar.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Vad är det för gränssnitt på SSD?:P

vad man nu vill ha finns både pata och sata att köpa!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Det här är en jävligt bra nyhet! Snart slipper vi rörliga delar i datorn. Fan vad skönt.

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Medlem

utmärkt! bättre batteritid i bärbara är vad jag vill ha! (:

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
ja, med lite tur har en normal konsument en SSD-disk kring 2010-2012

Skulle tippa mer på senast 3-5 år. 2011-2013

Nice

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Tycker det är dags att tillverkarna skärper sig och lanserar fler hårddiskar i annat än 2.5" formatet, flashcards eller annat junk.

Oss med stationära maskiner då?

Permalänk
Medlem

Sådärja, då har det kommigt tillräckligt bra produkter riktat (nåja, någotsånär i alla fall) oss konsumenter. Nu är det bara att vänta som gäller

4000 kr för en 32 gb idag och eftersom tekniken är ny och det satsas så enormt på det kommer nog priserna sjunka snabbare än normalt så innan årsslutet kanske man kan får en för någonstans mellan 1-2 kkr, eller är jag för optimistisk nu?
Då menar jag en med bra prestanda förstås (typ liknande siffror som i nyheten).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Tycker det är dags att tillverkarna skärper sig och lanserar fler hårddiskar i annat än 2.5" formatet, flashcards eller annat junk.

Oss med stationära maskiner då?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=66429
Så svårt var det fixat.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Sådärja, då har det kommigt tillräckligt bra produkter riktat (nåja, någotsånär i alla fall) oss konsumenter. Nu är det bara att vänta som gäller

4000 kr för en 32 gb idag och eftersom tekniken är ny och det satsas så enormt på det kommer nog priserna sjunka snabbare än normalt så innan årsslutet kanske man kan får en för någonstans mellan 1-2 kkr, eller är jag för optimistisk nu?
Då menar jag en med bra prestanda förstås (typ liknande siffror som i nyheten).

http://www.webhallen.com/prod.php?id=66429
Så svårt var det fixat.

Inte direkt meningen, eller hur? Skulle aldrig falla mig in att stoppa 2.5" hårddiskar i en stationär. Dåligt pris vs. kapacitet om något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Tycker det är dags att tillverkarna skärper sig och lanserar fler hårddiskar i annat än 2.5" formatet, flashcards eller annat junk.

Oss med stationära maskiner då?

Du kan använda 2.5" och 3.5" SATA i din stationära dator utan ngra extra mojänger (konverterare). SATA-diskar finns att köpa t.ex. på komplett (2800:-/16GB).

Skulle vara kul om Samsung kunde komma ut med deras 2 månader gamla SATA-SSD-disk i butik oxå, tror nämligen att de kan ligga riktigt bra i pris. Men alla kanske fortfarande slukas utav OEM-marknaden.

Permalänk
Inaktiv

Skulle formulerat mitt första inlägg annorlunda, märker jag.

Jag vill se fler 3.5"s SSD-diskar. Hoppas det är tydligt nog.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Inte direkt meningen, eller hur? Skulle aldrig falla mig in att stoppa 2.5" hårddiskar i en stationär. Dåligt pris vs. kapacitet om något.

Varför inte?

Vad säger att en 3.5" disk skulle bli billigare, rymma mer eller vara snabbare?
Tycker det verkar som om storleken på dessa SSD diskar inte är något problem eftersom vissa tillverkare klämmer in mer i 1.8" diskar än vad andra ger ut i 2.5" osv.

Ta den Fuzion iodrive eller vad den heter som ex.:

Världens snabbaste NAND SSD disk?
Rymmer även 640 GB.

Notera storleken, hade man tjänat något på att göra den större hade man utan problem kunnat göra det.

Permalänk
Inaktiv

Det har i alla tider varit dyrare att köpa sig likvärdig prestanda i ett mindre skal, eller hur? Så rimligtvis, om tillverkarna smäller upp samma kapacitet på större yta som skulle kostat mindre för att det krävde mindre avancerad teknik, skulle det finnas fler 3.5" diskar för allmänheten som kostade mindre. Så resonerar iaf. jag.

Sedan säger jag inte att en 3.5" disk skulle vara snabbare än en 2.5" eller 1.8". Det finns dock mer utrymme för det i ett större skal, så som det är för de gamla goda mekaniska hårddiskarna med högre RPM, jämförelsevis.

Permalänk
Medlem

Men å andra sidan kan vi i framtiden få EN storleksstandard till både bärbara datorer och stationära datorer skulle inte det vara ganska praktiskt?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Men å andra sidan kan vi i framtiden få EN storleksstandard till både bärbara datorer och stationära datorer skulle inte det vara ganska praktiskt?

Jodå, det hade varit najs. Dock får chassi-tillverkarna lite mer att göra då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Jodå, det hade varit najs. Dock får chassi-tillverkarna lite mer att göra då.

det skulle ju vara ett övergående problem som kan lösas med adaptrar på redan existerande system.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Det har i alla tider varit dyrare att köpa sig likvärdig prestanda i ett mindre skal, eller hur? Så rimligtvis, om tillverkarna smäller upp samma kapacitet på större yta som skulle kostat mindre för att det krävde mindre avancerad teknik, skulle det finnas fler 3.5" diskar för allmänheten som kostade mindre. Så resonerar iaf. jag.

Sedan säger jag inte att en 3.5" disk skulle vara snabbare än en 2.5" eller 1.8". Det finns dock mer utrymme för det i ett större skal, så som det är för de gamla goda mekaniska hårddiskarna med högre RPM, jämförelsevis.

Man har i alla tider använt sig av andra tekniker
Hur ofta ser man en RAM-modul som är dubbelt så hög (eller liknande) som andra RAM-moduler?
Kanske ett dåligt exempel, men tror det är mycket annat man betalar för i dagsläget när det är såpass nytt.

Sen så stor plats tycker jag inte att hårddiskar tar så stor plats att man kan rättfärdiga en generell övergång till 2.5".
Hårddisken är ju redan nu en av de komponenter som tar minst plats (i praktiken).

Hade man tjänat något på det hade jag gärna sett 5.25" diskar

Permalänk
Medlem

Har ni missat att Komplett.se har på ingående MTRON till nästa vecka?
-som kanske har de snabbaste SSD diskarna idag och ja, de finns i 3,5" storlek också.

Se här:
http://www.komplett.se/k/kl.aspx?mfr=MTRON

OT. Jag tror att SSD diskarna börjar ta över allt mer redan under nästa år (2009) från de vanliga mekaniska diskarna. Nu är det att vänta på en uppgraderad SATA standard på moderkorten som möjliggör högre läs- och skrivhastigheter än vad som sker idag. Vilket måste ske ganska snart då bl.a. dagens och kommande processorer och grafikkort, är lite för snabba och för krävande på hårddiskarna, som idag inte kan leverera tillräckligt snabbt med information till enheterna när så behövs d.v.s. de blir lätt till en flaskhals i datorsystemen. Men det är något som bör vara välkänt hos de flesta medlemmar på Sweclockers idag, med de mekaniska diskarnas fysiska begränsningar.

Ja, mitt mål och önskan, är att skaffa mig SSD disk/diskar till någon gång under år 2009, till kommande nya datorsystemen med ny plattform. Då borde priserna ha gått ned en del till i tankt med att tillverkningen ökas på allt mer hos fler tillverkare, till mer överkomliga priser för mer normala plånböckers storlek - min gissning.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Härligt, grymmt komplett!
De har något vassare priser än t.ex. dustin på de där.

Permalänk

Nästan tre tusen kronor för 16gb?
Jag tror jag klarar mig bra med mina mekaniska S-ATA2 ett tag till...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Det har i alla tider varit dyrare att köpa sig likvärdig prestanda i ett mindre skal, eller hur? Så rimligtvis, om tillverkarna smäller upp samma kapacitet på större yta som skulle kostat mindre för att det krävde mindre avancerad teknik, skulle det finnas fler 3.5" diskar för allmänheten som kostade mindre. Så resonerar iaf. jag.

Så en hårddisk som tar up en hel hektar, eller varför inte hela skåne skulle alltså vara billigare än en 2.5"-disk för att man lättare kan använda "gammal" teknik? Nu skriver jag detta bara för att jävlas

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Jag tror att SSD diskarna börjar ta över allt mer redan under nästa år (2009) från de vanliga mekaniska diskarna.

Många här är på tok för optimistiska när det gäller hur fort SSD-diskarna börjar ta över. De är fortfarande helt löjligt dyra i förhållande i vad man får. Möjligtvis om man vill betala överpris för en lite lite smidigare bärbar dator, men absolut inte i en stationär på ett bra tag.

HDD: ca 2 kr/GB
SSD-hårddisk: ca 200-300 kr/GB

100 gånger dyrare! Det tar ett bra tag innan priserna sjunkit så mycket. Dessutom kommer ju vanliga hårddiskar också att fortsätta att bli bättre och billigare de kommande åren.

Bortser man från några _svindyra_ SDD-diskar är hastigheterna HDD/SSD i stort sett jämförbara på de flesta modeller, dvs man får ingen nämnvärd prestandavinst för den genomsnittlige gamern. Vill man ha snabbare kan man köra HDD RAID och komma undan med en bråkdel av priset för SDD. Köper man en tyst HDD så hörs den i praktiken ingenting heller, högst tveksam vinst för SSD även i ljudnivå alltså. Att tjäna någon watt i strömförbrukning är bara löjligt att dra upp bland folk som glatt köper strömslukande processorer och grafikkort och dessutom överklockar dem till att dra ännu mer ström.

Summa summarum? Bara dumt att lägga pengar på SSD i en stationär dator alltså på ett bra tag. I framtiden javisst, men inte de närmaste åren.

Permalänk
Medlem

Känns korkat av företaget att ha sina diskar så pass dyra eller är dom verkligen så dyra att tillverka? tror knappast att själva tillverkningsprosessen är den dyra delen uten det är utvecklingsprosessen som är den dya och dom lär ju inte få in några större pengar på att sälja sina diska för 40 000:- tror att dom skulle käna mer på att sälja diskarna för kanske strax över 5000:- får då är det fler privatpersoner som lyfter på plonkan och betalar men nu vet jag inte vad tillverkningspriset ligger på men men.

Visa signatur

Har sålt min speldator :)