Command & Conquer [Rätt att invadera Iran?]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
istället för att på ett patetiskt sätt låssas va så sjukt mycke bättre, kan du ju förklara för mig hur du kan kalla dessa länder "bra"?

ända som var bra med taliban rörelsen var att dom höll opiumodlingen nere.

För de första så nämnde jag aldrig afghanistan i mitt första inlägg, utan bara irak. Hur du lyckas förknippa irka och afghanistan vet jag inte.

Om du nu tycker att Irak va ett ociviliserat land kan jag inte säga mycket mer än att du tydligen inte vet vad du snackar om. Läs på först innan du munbajsar så som du gör nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blizard3
För de första så nämnde jag aldrig afghanistan i mitt första inlägg, utan bara irak. Hur du lyckas förknippa irka och afghanistan vet jag inte.

Om du nu tycker att Irak va ett ociviliserat land kan jag inte säga mycket mer än att du tydligen inte vet vad du snackar om. Läs på först innan du munbajsar så som du gör nu.

jag skrev båda länder som exempel och du förklarade inte vilken av dom du hade invändningar mot.

men berätta då istället för att bara säga att jag inte kan nått.

styrde sadam landet bra? var det en skyst stämming där? ellr var det inte så att man hade igäl alla som inte tyckte att han styrde bra?och fullt av förtryck?
ellr har jag bara missuppfattat allt och irak var värsta demokratin där alla hade det toppen?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blizard3
För de första så nämnde jag aldrig afghanistan i mitt första inlägg, utan bara irak. Hur du lyckas förknippa irka och afghanistan vet jag inte.

Om du nu tycker att Irak va ett ociviliserat land kan jag inte säga mycket mer än att du tydligen inte vet vad du snackar om. Läs på först innan du munbajsar så som du gör nu.

Munbajs eller ej. Jag kallar inte ett land som Irak med dess historia (Baathpartiet, Sadam Hussein etc) för ett civiliserat land.

Kan du förklara för mig på vilket sätt Irak skulle vara ett civiliserat land? Jag anser mig vara en påläst människa, vilket jag antar att du också gör i och med din senaste post.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk

Tyder inte ordet civilicerat på att det bor människor där?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Tyder inte ordet civilicerat på att det bor människor där?

Nej, inte i det här sammanhanget. Här syftar Ragganof på synonymerna "ordnad, städad, icke primitiv, upplyst, välordnat samhällsskick" etc.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk

Jo jag förstod nästan det, men var lite osäker bara
Tack!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Innan vi drar in Irak i det hela så vill jag gärna att folk börjar fundera på hur lång tid det tog innan tyskland blev demokratiskt efter andra världskriget. Hur mycket terrorister var det inte som agerade där och var det värt att störta Hitler och demokratisera tyskland, eller var det inte värt det för att det tog närmare 40 år innan tyskland blev en demokrati?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Innan vi drar in Irak i det hela så vill jag gärna att folk börjar fundera på hur lång tid det tog innan tyskland blev demokratiskt efter andra världskriget. Hur mycket terrorister var det inte som agerade där och var det värt att störta Hitler och demokratisera tyskland, eller var det inte värt det för att det tog närmare 40 år innan tyskland blev en demokrati?

Ja, det var värt att störta Hitler. Däremot skiljer sig Tysklands historia, statsskick, välfärd och utveckling så pass mycket från Irak att det är svårt att göra en jämförelse.

Du har ett intressant resonemang angående demokrati i Tyskland. Skulle du kunna utveckla det mer ingående? (Tänker främst på 40 år efter andra världskriget).

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Ja, det var värt att störta Hitler. Däremot skiljer sig Tysklands historia, statsskick, välfärd och utveckling så pass mycket från Irak att det är svårt att göra en jämförelse.

Du har ett intressant resonemang angående demokrati i Tyskland. Skulle du kunna utveckla det mer ingående? (Tänker främst på 40 år efter andra världskriget).

Ja tills muren som byggdes 1961 föll 1989 från diktaturen tyskland till dagens demokratiska tyskland med liknande gränsdragning.

Betänk alla terrorister och terroristorganistationer som skedde under 1945-1989. Ockupation av väst och östtyskland varade väldigt länge och varken väst eller öst tyskland var några fungerande (självstyrande)demokratier innan slutligen berlinmuren föll och tyskland enades och blev åter en demokrati som den varit sen innan världskriget.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja tills muren som byggdes 1961 föll 1989 från diktaturen tyskland till dagens demokratiska tyskland med liknande gränsdragning.

Betänk alla terrorister och terroristorganistationer som skedde under 1945-1989. Ockupation av väst och östtyskland varade väldigt länge och varken väst eller öst tyskland var några fungerande (självstyrande)demokratier innan slutligen berlinmuren föll och tyskland enades och blev åter en demokrati som den varit sen innan världskriget.

Jo, visst. Men det har ju fortfarande varit folkvalda regeringar vid makten. Vilket man inte kan säga om Irak; inte ens nu har Irak en folkvald regering.

Nu bortser jag från den diktatur som Hitler skapade.

Edit: Jag står fortfarande kvar vid att ditt resonemang är intressant. Dock ej jämförtbart med Irak.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Jo, visst. Men det har ju fortfarande varit folkvalda regeringar vid makten. Vilket man inte kan säga om Irak; inte ens nu har Irak en folkvald regering.

Nu bortser jag från den diktatur som Hitler skapade.

Edit: Jag står fortfarande kvar vid att ditt resonemang är intressant. Dock ej jämförtbart med Irak.

även i östtyskland?

*** EDIT ***

90% röstade tydligen på kommunisterna i östtyskland. De hade alltså ett brett folkligt stöd helt klart. Flykt därifrån vore ju idiotiskt

Det handlar om en diktatur som visserligen varit diktatur mycket längre än Tyskland men likväl så tog det en lång lång tid innan det blev demokratiskt och det är säkert mer problematiskt i Irak men det är likväl de första staplande stegen mot demokrati. Demokrati kommer inte i en handvändning , det tar blod svett och tårar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
även i östtyskland?

Ptja, Östtyskland var inte erkänt som stat av Västtyskland (läs Tyskland) på den tiden ockupationerna ägde rum så självklart inte.

Vi pratar ju om två stater just nu. De förenades ju för 18 år sedan. Om det är det du menar med att Tyskland inte blev en demokrati förrän 1989, så håller jag inte med dig.

Edit: Såg din edit nu!

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Ptja, Östtyskland var inte erkänt som stat av Västtyskland (läs Tyskland) på den tiden ockupationerna ägde rum så självklart inte.

Vi pratar ju om två stater just nu. De förenades ju för 18 år sedan. Om det är det du menar med att Tyskland inte blev en demokrati förrän 1989, så håller jag inte med dig.

Edit: Såg din edit nu!

När anser du att tyskland återgick till att vara som det var innan diktaturen tog över?

Du får ju göra liknelsen från att Hitler tog över och gjorde tyskland till en diktatur samt anföll ett antal länder. Det tog fram till år 1989 innan tyskland återigen var enat och en fullfjädrad demokrati precis som det var innan kriget med fria och öppna val.

jag är förvånad över hur långt Irak ändå har kommit med tanke på hur länge diktaturen bestämt över folket. Mycket imponerande snabb utveckling. Men gissar nog att det tar minst 50 år inna Irak är en demokrati värd att nämnas.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
När anser du att tyskland återgick till att vara som det var innan diktaturen tog över?

Svaret på den frågan är ju ganska självklar; år 1990.

Men du kan fortfarande inte jämföra händelserna i Irak med händelserna i Tyskland av flera anledningar. Tyskland var inte en diktatur innan Hitler störtade landet och de regeringar som styrt efter Hitlers fall har varit folkvalda. Dessutom pratar vi om två stater varav en var ockuperad av Sovjet.

Finns inga likheter med Irak. Inte heller de politiska systemen och ideologierna under diktatur.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Svaret på den frågan är ju ganska självklar; år 1990.

Men du kan fortfarande inte jämföra händelserna i Irak med händelserna i Tyskland av flera anledningar. Tyskland var inte en diktatur innan Hitler störtade landet och de regeringar som styrt efter Hitlers fall har varit folkvalda. Dessutom pratar vi om två stater varav en var ockuperad av Sovjet.

Finns inga likheter med Irak. Inte heller de politiska systemen och ideologierna under diktatur.

Så du menar att det på nåt sätt måste finnas som grundkrav att landet varit en demokrati? Inget land har ju börjat som demokrati, alla demokratier har uppkommit i krig. (utom möjligen tjeckien och slovakien och liknande nyare stater t.ex.)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så du menar att det på nåt sätt måste finnas som grundkrav att landet varit en demokrati? Inget land har ju börjat som demokrati, alla demokratier har uppkommit i krig. (utom möjligen tjeckien och slovakien och liknande nyare stater t.ex.)

Nej, det menar jag inte! Läs om mina poster (om och om igen om nödvändigt) -- och nu var det inte det vi pratade om. Du jämförde Irak med Tyskland och menade på att det tog 40 år för Tyskland att bli en demokrati.

Jag menar att Irak och Tyskland inte går att jämföra på det viset, och där är vi nu i debatten.

I övrigt är vi på väg off-topic rätt rejält faktiskt då tråden egentligen handlar om USA <-> Iran. Men det är alltid trevligt med lite utsvängningar ibland.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Ja snälla USA, anfall Iran idag. Har dem aldrig fått problem med självmordsbombare innan så kommer de verkligen få det då.

Permalänk
Medlem

Iran har kärnvapen, eller vad är det jag missar? President har jag för mig är öppen med det?
Iran är ett välutvecklat land när man snackar om teknik, så det är inte att attackera en hydda med bomber i som många verkar tro.
Sedan ska man skilja på Iran och Irak.

Min personliga åsikt och teori är att USA använder folkhatet mot terrorister och tron att mellanöstern bara är hyddor fyllda med terrorister för att kunna attackera och mobilisera hela mellanöstern. Handlar det om olja? =P

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

Iran är väl ändå inget trevligt land överhuvudtaget (jo jag kan backa upp det om nån känner sig förnärmad). Sen att de ska ha kärnvapen, nej tack.

Ser det som fullt rimligt att USA agerar för att hindra en sån sak.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Munbajs eller ej. Jag kallar inte ett land som Irak med dess historia (Baathpartiet, Sadam Hussein etc) för ett civiliserat land.

Kan du förklara för mig på vilket sätt Irak skulle vara ett civiliserat land? Jag anser mig vara en påläst människa, vilket jag antar att du också gör i och med din senaste post.

Även om deras politik inte är den samma som västvärldens så betyder det inte att det irakiska samhället var ociviliserat, då deras kultur är långt ifrån samma som den vi har i Sverige, så speglar det klart statskicket. Men om man ser landet från infrastrukturela, finansiella och välgången för landet så är det långt ifrån ett ociviliserat land. Dock så är det självklart att landet i nuläget i princip ligger i ruiner pga. kriget. Men under Saddams tid i makten var det lag och order på gatorna, och folket hade magarna fulla och kunde läsa/skriva.

Om det inte är ett civiliserat samhälle så vet jag inte vad är.

Som sagt, ni som påstår att bara för att ett land är olikt ert eget är det "ociviliserat" borde öppna ögonen lite och look outside the box.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blizard3
Även om deras politik inte är den samma som västvärldens så betyder det inte att det irakiska samhället var ociviliserat, då deras kultur är långt ifrån samma som den vi har i Sverige, så speglar det klart statskicket. Men om man ser landet från infrastrukturela, finansiella och välgången för landet så är det långt ifrån ett ociviliserat land. Dock så är det självklart att landet i nuläget i princip ligger i ruiner pga. kriget. Men under Saddams tid i makten var det lag och order på gatorna, och folket hade magarna fulla och kunde läsa/skriva.

Om det inte är ett civiliserat samhälle så vet jag inte vad är.

Som sagt, ni som påstår att bara för att ett land är olikt ert eget är det "ociviliserat" borde öppna ögonen lite och look outside the box.

Jag anser inte att ett samhälle är civiliserat där diktatorn, som tagit makten via en militärkupp, lever som en kung medan medborgarna svälter och terrordåd efter terrordåd avlöser varandra.

Kunde folket läsa och skriva på den tiden? Har de tappat den förmågan nu de senaste åren efter att USA invarderat eller?

Hur menar du att landets finansiella ställning var? Tyckte du att den ekonomiska fördelningen från oljeinkomsterna -- vilket var anledningen till att USA gick in i landet från början (oljan, inte den ekonomiska fördelningen) -- var okej?

Denna infrastruktur du pratar om, och "lag och order" på gatorna. Skulle gärna vilja att du utvecklar detta.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Jag anser inte att ett samhälle är civiliserat där diktatorn, som tagit makten via en militärkupp, lever som en kung medan medborgarna svälter och terrordåd efter terrordåd avlöser varandra.

Kunde folket läsa och skriva på den tiden? Har de tappat den förmågan nu de senaste åren efter att USA invarderat eller?

Hur menar du att landets finansiella ställning var? Tyckte du att den ekonomiska fördelningen från oljeinkomsterna -- vilket var anledningen till att USA gick in i landet från början (oljan, inte den ekonomiska fördelningen) -- var okej?

Denna infrastruktur du pratar om, och "lag och order" på gatorna. Skulle gärna vilja att du utvecklar detta.

Nog för att Saddam var en typisk diktator som dödade en hel del kurder, men om man bortser från det så menar nog blizard3 att samhället fungerade stabilt dvs folk hade jobb och mat, skolor och sjukvård fungerade, polis fanns, osv. Inte för att jag vet särskilt mycket om Irak, men självklart kan de läsa och skriva. Hur fan kan du tro nåt annat?

Men jag vet dock inte om USA har råd att attackera Iran. Alltså, USA's ekonomi ligger redan på randen till ekonomisk depression, men tanke på att deras extrema skulder (finns inget annat land i världen som har större skulder) och den dalande dollarn (som fler och fler börjar lämna och därigenom minskar i betydelse), så jag tror inte de kommer göra det. Bush har väl inte mycket tid kvar vid makten heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Inte för att jag vet särskilt mycket om Irak, men självklart kan de läsa och skriva. Hur fan kan du tro nåt annat?

En del av befolkningen kan inte läsa och skriva. Så pass stor del att det faktiskt är anmärkningsvärt.

Sedan hur Saddam behandlat sitt eget folk, och sin omgivning, gör att jag omöjligen kommer att acceptera Irak som ett civiliserat land. Med folk som tycker att folkmord är ekvivalent med think outside the box, så har jag inte många argument att komma med. Antar att Irak är ett civiliserat land i så fall.

Angående ekonomin och ett anfall från USA så tror jag inte att det är något problem rent likviditetsmässigt. Statsskulden (och skulder gentemot Kina) kommer öka och USA får snarare ett soliditetsproblem som deras egen befolkning får dras med; men hade detta varit ett problem för USA hade de kanske tänkt till både en och två gånger förut. Ett av världens modernaste länder med en av världens högsta BNP (oavsett skulder) ska enligt mig inte behöva låna pengar av Kina för att betala pensioner åt sina medborgare.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Avstängd

När jag läser inlägg som dessa börjar jag fundera över om ni verkligen kan vara seriösa.

Tänker ni inte ens över vad ni håller på med i vardagen? Ni lever liv där ni har val över vad som händer. Ni har rätt att ha urbota korkade åsikter.
Tycker ni om det? Tycker ni att andra ska ha samma rätt? Tycker ni att andra ska ha samma möjligheter utan att behöva vara rädda för att bli dödade?

Vi lever i en fredlig tid här i västvärlden där vi delar åsikter och skrattar åt varandras åsikter utan att för det ta fram vapen. Det har aldrig funnits ett fredligare och mindre våldsamt samhälle.
Vill ni ha kvar det? Tror ni att andra skulle vilja ha det om de hade upplevt det? (utan fördommar baserade på uppenbara lögner såsom islam, kristendom etc...)
Folket i Iran förtjänar demokrati och frihet lika mycket som oss andra. Att inaktivt se på hur det går åt helvete för dem är inte det minsta humant.

Att diskutera hurvida folk ska ha rätt att diskutera är så otroligt motsägelsefullt. Jag vill kunna diskutera, tycker ni att jag inte ska ha rätt att diskutera så får ni väll ta ifrån mig det med vapen.
Folk i fundamentalistiska samhällen (iran, irak, etc..) har inte rätt att diskutera. Förvänta er inte att diskutera er till att detta är acceptabelt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Tack för att du upplyste mig, det var något som jag inte visste tidigare. Alltid trevligt att lära mig något nytt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Amerikanerna är ju minst lika fundalistiska med sin kristendom.

Fundalistiska är inte ett ord, fundamentalistiska heter det .

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gammarayburst
Iran är väl ändå inget trevligt land överhuvudtaget (jo jag kan backa upp det om nån känner sig förnärmad). Sen att de ska ha kärnvapen, nej tack.

Ser det som fullt rimligt att USA agerar för att hindra en sån sak.

Du får gärna utveckla ditt påstående mer (jag känner mig inte kränkt dock ), det tillför mycket till tråden och det är alltid intressant.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Iran har inga kärnvapen och har inget kärnvapenprogram. IAEA gjorde en grundlig undersökning om detta som publicerades för inte så länge sedan och även amerikansk underrättelsetjänst har erkänt att Iran inte har några möjligheter att producera kärnvapen på egen hand inom de närmaste 15 åren.

Folk som talar Om Iran som om det skulle var nåt Stenhårt maktsamhälle typ Kina vet inte vad de pratar om. Iran är, precis som Irak var, ett avancerat samhälle med skolor, industrier och utbildade människor på samm nivå som vårat eget land och USA med för den delen. Där Irak styrdes av en diktator styrs Iran av ett "råd av äldste", Presidenten styr inte landet utan är bara en representant, precis som det är tänkt att fungera i USA.
Det som skiljer Iran från sverige är att det är ett religiöst land, fyllt av folk som tror på sagor, precis som USA.

Det som sedan skiljer USA från Iran är att USA under de senaste 50 åren startat eller understött ett 20-tal mer eller mindre olagliga krig runt om i världen medans Iran endast varit inblandat i två.
Givetvis borde inget av dessa länder ha tillgång till kärnvapen, och inget annat heller, men hellre Iran än USA.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Iran har inga kärnvapen och har inget kärnvapenprogram. IAEA gjorde en grundlig undersökning om detta som publicerades för inte så länge sedan och även amerikansk underrättelsetjänst har erkänt att Iran inte har några möjligheter att producera kärnvapen på egen hand inom de närmaste 15 åren.

Folk som talar Om Iran som om det skulle var nåt Stenhårt maktsamhälle typ Kina vet inte vad de pratar om. Iran är, precis som Irak var, ett avancerat samhälle med skolor, industrier och utbildade människor på samm nivå som vårat eget land och USA med för den delen. Där Irak styrdes av en diktator styrs Iran av ett "råd av äldste", Presidenten styr inte landet utan är bara en representant, precis som det är tänkt att fungera i USA.
Det som skiljer Iran från sverige är att det är ett religiöst land, fyllt av folk som tror på sagor, precis som USA.

Det som sedan skiljer USA från Iran är att USA under de senaste 50 åren startat eller understött ett 20-tal mer eller mindre olagliga krig runt om i världen medans Iran endast varit inblandat i två.
Givetvis borde inget av dessa länder ha tillgång till kärnvapen, och inget annat heller, men hellre Iran än USA.

är inte iran ett land där man dödar folk på löpande band för att dom inte tycker/tänker ellr tex inte har rätt läggning. och desutom mitt på öppna gatan, gärna med stenar. och folk tycker sådant är okej? ett land där folk måste fly från förföljerser?

visst usa följet fortfarande kristendommen hårt men har i andra sidan även mordaniserat den också. Och usa anfaller inte pgr av religion utan ofta av ekonomiska skäl(ett vädligt bra sätt att kickstarta sin ekonomi)
medans iran fortfarane följer deras medeltids sagar till punkt och pricka fortfarande och sånna länder ska inte ha massförstörelsevapen.
särsligt när dom verkar väldigt sugna att kanske skicka ivåg 1 ellr 2 på israel som dom vägrar erkänna och anser ska försvinna.kan man diskutera om israel ska finnas ellr icke men dom skulle inte förkänna en stor bomb i ansiktet.

jag tycker därimot inte vi har rätt att lägga oss i och säga att dom har rätt till en demokrati och därför måste vi anfalla som tex irak. Jag tror inte det funkar, gör att det ska ske en ändring måste folket själva ställa sig upp.

En rolig grej jag läste var att vid ett låssas krig mellan iran och usa så hade iran nästa sänkt hela usa ubermäkiga flotta.
igenom att ha spruta ut massor med små båtar laddade med bomber.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

nu har jag en konspirationteori angående detta:

detta är startat av republikanska partiet, mobiliseringen dvs, varför?
jo för att när sedan en eventuell demokrat vinner valet, så kommer han/hon känna sig lockad att anfalla Iran då det finns resurser i närheten, men efter en eventuell seger så kommer självmordbombarna dyka upp, det blir problem, och i nästa val kommer en republikan och säger "we shall not rule the world" etc etc

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Jag anser inte att ett samhälle är civiliserat där diktatorn, som tagit makten via en militärkupp, lever som en kung medan medborgarna svälter och terrordåd efter terrordåd avlöser varandra.

Vill inte vara som så, men de flesta högkulturer från forntiden var diktaturer och dessa verkar medparten av samhället hålla högt. Hur pass civiliserat ett land är har inte med dess statsskickt att göra för fem ören.

Irak hade inga problem med mat tills kuwaitkriget, där USA och andra omkringliggande länder införd hårda sanktioner som fick till följd att en halv miljon människor svalt ihjäl (mestadels barn) under 90-talet.

Det där med terror dåd under Saddam tiden vill jag gärna se källor på. Det var precis det som inte var något problem under hans styrre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix

Kunde folket läsa och skriva på den tiden? Har de tappat den förmågan nu de senaste åren efter att USA invarderat eller?

Faktum är att Irak 1982 vann UNESCO`s pris för utrotande av analfabetism, det som har gjort att det har återkommit är FN`s och USAs vansininga embargo, samt USAs anfallskrig 2003. Enligt FN organet UNICEF ligger nu läskunnigheten på ca 74%, så ja den har gått ner.

Kan läsa mer om det här följande länkar

http://www.unicef.org/infobycountry/iraq_statistics.html
http://www.csmonitor.com/2003/1104/p11s01-legn.html

Eller helt enkelt valfri FN länk om utbildning. Samtliga kommer berätta samma sak som jag skriver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix

Hur menar du att landets finansiella ställning var? Tyckte du att den ekonomiska fördelningen från oljeinkomsterna -- vilket var anledningen till att USA gick in i landet från början (oljan, inte den ekonomiska fördelningen) -- var okej?

Vilket jävla skitsnacka, rent jävla försök till historierevisionism. USA hävdade att Irak förfogade över massförstörelsevapen, vilket de inte gjorde, detta bekräftades av FNs vapeninspektörer innan kriget, samt av USAs underrättelsetjänst och deras egna inspektörer efter kriget (leda av david key).

När de inte hittade några vapen började de leta efter andra ursäkter så som att de vill införa demokrati, mord på diverse folkslag och givetviss terrorism (vilket CIA sen också har fått erkänna var rent skitsnack, då Saddam hatade Usama Bin Laden som pesten).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix

Angående ekonomin och ett anfall från USA så tror jag inte att det är något problem rent likviditetsmässigt. Statsskulden (och skulder gentemot Kina) kommer öka och USA får snarare ett soliditetsproblem som deras egen befolkning får dras med; men hade detta varit ett problem för USA hade de kanske tänkt till både en och två gånger förut. Ett av världens modernaste länder med en av världens högsta BNP (oavsett skulder) ska enligt mig inte behöva låna pengar av Kina för att betala pensioner åt sina medborgare.

USA har inte råd med något anfall, enda orsaken till att dollarn har varit så hög under många år är Federal Reservs ständiga stödköp, samt japanernas och kinesernas vilja att hålla dollarn hög.
I dagsläget har USA ett gigantisk handelsunderskott och är i behov av att sanera hela den offentliga sektor i still med sverige på 90-talet.

Faktum är George Bushie har dragit in och minskat delar av pensionerna för att finansiera kriget i Irak.