Asus P5E3 Premium Wifi-AP

Permalänk
Melding Plague

Asus P5E3 Premium Wifi-AP

Snart har vi flera sockel 775-moderkort med X48-styrkretsen tillgängliga i Sverige. Tidigare har vi haft en förhandstitt på ett kort från Gigabyte, men denna gång har vi fått tag på en modell från Asus som nästan är den slutgiltiga versionen. Vi kan i dag redovisa prestandasiffror och mer jämförande överklockningsresultat för att se ifall den är en märkbar uppgradering.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det verkar jävligt gutt, detta kortet.
Synd bara att priset är så högt. Men dom sunker ju lite hela tiden och det är ändå ett tag kvar till jag ska skaffa ny.

Permalänk
Medlem

Ser inga fördelar till att välja detta framför ett X38 kort.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Ser inga fördelar till att välja detta framför ett X38 kort.

Permalänk
Medlem

Tycker det är smart att placera en PCI plats ovanför PCIe platserna så att man kan ha ett ljudkort där om man vill. Annars blir dom lätt blockerade av grafikkorts kylare.

Och jag kommer aldrig köpa detta för att det är ASUS (_ALLA_ moderkort fråna ASUS jag har haft har gått sönder :/) och det har inget som några andra tillverkare inte erbjuder.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Tycker det är smart att placera en PCI plats ovanför PCIe platserna så att man kan ha ett ljudkort där om man vill. Annars blir dom lätt blockerade av grafikkorts kylare.

Och jag kommer aldrig köpa detta för att det är ASUS (_ALLA_ moderkort fråna ASUS jag har haft har gått sönder :/) och det har inget som några andra tillverkare inte erbjuder.

^^

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Jag vill lite till använda min Gigabyte P35 Kort-den är redan bra.Mvh......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Har inte förstått detta med vcore inställningen, enligt skribenten så uppfattar jag detta som att om man väljer jumpern, för högre vcore..
så uppfattar jag det som att det är antingen 1.7 ELLER 2.1.. och inte nå stegvis ändring? .. utökas möjligheterna i bios? så att det kommer upp mer val?

skulle gärna få en förklaring på detta... hur det fungerar... hur ändras det om man byglar om jumpern??

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Inaktiv

Känns som en lika onödig serie som nVidias 780/790? Iaf om man redan har ett någorlunda modernt moderkort. Hade kanske bytt upp mig om jag satt på ett 945/965.

Permalänk
Medlem

DDR3?
Nej tack, inte än...

Sen gillar jag inte Asus korten heller för den delen då jag alltid haft problem med deras kort (samt asrock), även om det kanske jag som har haft otur.

Edit/Stavning/Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
Har inte förstått detta med vcore inställningen, enligt skribenten så uppfattar jag detta som att om man väljer jumpern, för högre vcore..
så uppfattar jag det som att det är antingen 1.7 ELLER 2.1.. och inte nå stegvis ändring? .. utökas möjligheterna i bios? så att det kommer upp mer val?

skulle gärna få en förklaring på detta... hur det fungerar... hur ändras det om man byglar om jumpern??

Förstår ingenting :). Ska försöka förklara:

1. Det är inte antingen vcore 1,7V till 2,1V. Du kan ställa in den med typ 0,05V marginal i BIOS inom det område som är angett.

2. Det är inga jumprar du ändrar för Vcore, det sköts i bios.

3. Det jag antar du blandat ihop det med är Multiplier (som för övrigt också ställs i BIOS nuförtiden). Dessa går att ställa i halva värden, dvs du kan välja 200x9,5 istället för bara ha x9 och x10 att välja på. (För att ställa in processorns effektiva frekvens)

4. Bra förklaring?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Förstår ingenting :). Ska försöka förklara:

1. Det är inte antingen vcore 1,7V till 2,1V. Du kan ställa in den med typ 0,05V marginal i BIOS inom det område som är angett.

2. Det är inga jumprar du ändrar för Vcore, det sköts i bios.

3. Det jag antar du blandat ihop det med är Multiplier (som för övrigt också ställs i BIOS nuförtiden). Dessa går att ställa i halva värden, dvs du kan välja 200x9,5 istället för bara ha x9 och x10 att välja på. (För att ställa in processorns effektiva frekvens)

4. Bra förklaring?

Som jag förstod texten är det såhär:

Det finns 2 olika lägen, "high" och "low" för spänningen. Dessa ger 2 olika uppsättningar av val, ungefär som när du ändrar FSB strap på ditt mobo, då får du ju olika minnesmultiplar, och om du då inte sänker den och sen ändrar strap så kan det bli fel. Samma sak här, har du den i "low" och då 1,7 i bios så blir 1,7-inställningen 2,1V när du ändrar till "high".

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arion
Som jag förstod texten är det såhär:

Det finns 2 olika lägen, "high" och "low" för spänningen. Dessa ger 2 olika uppsättningar av val, ungefär som när du ändrar FSB strap på ditt mobo, då får du ju olika minnesmultiplar, och om du då inte sänker den och sen ändrar strap så kan det bli fel. Samma sak här, har du den i "low" och då 1,7 i bios så blir 1,7 inställningne 2,1V när du ändrar till "high".

Precis, helt rätt.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

PS/2? Varför lever det fortfarande? Bara tur att detta kort inte hade parallell och seriell-port också.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

För att vissa tangetbord (t. ex mitt) jävlas jättemycket och vissa tangenter hakar sig ibland när jag kör PS/2 =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
PS/2? Varför lever det fortfarande? Bara tur att detta kort inte hade parallell och seriell-port också.

PS2 har väl högre uppdateringsfrekvens än vad usb har?
Lr någon gammal myt?

Permalänk
Medlem

En intressant fråga är ju hur hög frekvens man kan överklocka moderkortet till... Så hur gick det? 550mhz eller mer?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nisse977
En intressant fråga är ju hur hög frekvens man kan överklocka moderkortet till... Så hur gick det? 550mhz eller mer?

läs !

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Varför 2 st RJ45? Ser inte syftet riktigt.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Inaktiv

Länge nog har det i princip bara kommit större och större kylanordningar och överklockar-BIOS. Stöd för nya processorer anser jag som en uppgift från tillverkarna, inget dom ska 'flasha' med. PCIe 2.0, tja, inte mycket att säga där heller.

Tycker det är hög tid för lite nya funktioner snart, så som USB 3 eller WUSB, och fler SATA-kanaler, då även brännare/läsare troligen kommer trängas allt mer där.

Hög tid att hitta på något nytt.

Permalänk

Asus suger. Förstår inte hur de kan få sälja något alls i denna prisnivå. Vill man ha prestanda köper man billigare och fixar kylningen själv. Gigabyte är iofs värre skit. Först ett 965p-ds3 som inte startar, får ett nytt. Detta voltstörtar utav bara helvette så ordentlig överklockning är omöjligt. Ska löda om det lite, men sådant är obligatoriskt på ett Asrock för 500 spänn inte ett 1300kr Gigabyte. Det borde vara dax att någon släpper ett moderkort utan skit som lan, ljudkort, skitportar och fan. Hur fan kan man lägga 3000 spänn på ett moderkort fullt med skitkomponenter. Köp ett billigare och ett riktigt nätverkskort, ljudkort för samma pris.

Asrock brädorna är de enda som fungerat finfint för mig samt överklockat bra med Amd. Verkar vara standard med voltproblem hos Gigabyte dock. Voltmodden är pissenkel så jag latgnäller lite.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Inaktiv

Tackar vet jag mitt gamla Asus P2B till PII'an, stabila grejor det.

400MHz @ 448MHz. Med 512MB PC133 RAM, 32GB HDD, 8MB AGP (glömt bort tillverkaren), och ett 3DFx Voodoo 2 12MB fungerar den fint till XP och Diablo 2.

Permalänk
Medlem

Har lite reflektioner.

Asus har valt bort PS/2-porten som många tillverkare fortfarande har för möss, vilket gör att det är USB-anslutning som gäller.
- På tiden. PS/2 lancerades av IBM samtidigt som deras OS/2?

Det finns inga start- eller omstartsknappar på detta kort, vilket är ett tecken på att entusiaster/överklockare inte är huvudmålgruppen. Den största skillnaden vi kunde se, jämfört med X38-modellen, var dock förbättrade inställningsmöjligheter för just överklockning. .
- Vilken paradox; start och omstartsknappar är dock inte speciellt vanliga oavsett kort?

När vi överklockade med Pentium E2140 fick däremot X38-versionen bäst resultat. Skillnaderna när det gäller överklockning är så pass små att vi lika gärna skulle kunnat se samma resultat mellan två olika moderkort av samma modell.
- Inom felmarginalerna eller ej signifikanta skillnader mellan de jämförda moderkorten?

Det är DDR2-modellerna som hamnar lite bättre till i spelet Fear. Annars är det mycket jämnt mellan P5E3-modellerna.
- Vad beror det på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Asus suger. Förstår inte hur de kan få sälja något alls i denna prisnivå. Vill man ha prestanda köper man billigare och fixar kylningen själv. Gigabyte är iofs värre skit. Först ett 965p-ds3 som inte startar, får ett nytt. Detta voltstörtar utav bara helvette så ordentlig överklockning är omöjligt. Ska löda om det lite, men sådant är obligatoriskt på ett Asrock för 500 spänn inte ett 1300kr Gigabyte. Det borde vara dax att någon släpper ett moderkort utan skit som lan, ljudkort, skitportar och fan. Hur fan kan man lägga 3000 spänn på ett moderkort fullt med skitkomponenter. Köp ett billigare och ett riktigt nätverkskort, ljudkort för samma pris.

Asrock brädorna är de enda som fungerat finfint för mig samt överklockat bra med Amd. Verkar vara standard med voltproblem hos Gigabyte dock. Voltmodden är pissenkel så jag latgnäller lite.

Håller med till 100%
MSI borde läggas ner, med flera...
Har ett Gigabyte GA-7N400 Pro2 som aldrig funkat som det ska...
A-open korten funkar skitbra efter kondensator byte..
Abit....funkar fortfarande ... BH 5 tex..
Soltek...Efter ett år ..ca.. läckande kondensatorer.
ECS ...tja ...stabilt men inte roliga att hålla på med...SIS kretsar oftast...kan vara känsliga på minnen...
EPOX...hade en del roliga kort i VIA eran..tyo KT266A
Asrock ...Dual VSTA kör jag på nu ....ytterligare ett skit Kort som typ inget går att ställa på i bios.
Om man ställer om något i bios ska den tydligen köra minst 3 boot för att starta.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

he he... det var visst svordom och stavfels effekt i mitt morgonkaffe.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd

Kalla mig paranoid, men tycker det är lite läskigt med inbyggd Wi-Fi.

Ett inbyggt nätverkskort kan man alltid dra ut sladden ur.
Ett expansionskort för Wi-Fi behöver man inte använda.

Men inbyggd Wi-Fi krets, skulle säkert kunna användas som trojan/backdoor, speciellt med Intel vPro teknik och tekniker som AMT, DMTF, IPMI, etc.

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ser inte meningen med att byta ut en redan fungerande och väl presterande styrkrets med en ny som inte erbjuder någonting nytt mer än officiellt stöd för 1600MHz-buss. Detta borde Intel kunnat ordna på annat sätt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soetnos
Kalla mig paranoid, men tycker det är lite läskigt med inbyggd Wi-Fi.

Ett inbyggt nätverkskort kan man alltid dra ut sladden ur.
Ett expansionskort för Wi-Fi behöver man inte använda.

Men inbyggd Wi-Fi krets, skulle säkert kunna användas som trojan/backdoor, speciellt med Intel vPro teknik och tekniker som AMT, DMTF, IPMI, etc.

Då är alla laptops läskiga!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Läs!

Sorry, missade att ett var med en liten stapel i diagrammet också.

Undrar när det kommer moderkort som gör 550-600mhz right out of box... Lär ju behövas om man ska trimma tex de nya wolfdale cpuerna som har låga multiplar.

Hittills så verkar de klocka uppåt 4,5ghz på luft, och har man då värre kylning så lär man behöva ett moderkort som kan klocka högt.

Tänk att du köper en E8200 för trevliga 1500kr. Den har endast multipel 8x vilket innebär 564mhz på moderkortet för att uppnå 4,5ghz, och då snackar vi bara om luftkylt. Tänk om man kör vatten eller kompressor. Då måste man typ köpa en E8500 eller nån extreme version för att kunna utnyttja processorn fullt ut...

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Precis, helt rätt.

Det heter Brottom, inte bråttom... första meningen i recensionen