Entusiastchassi från Sharkoon

Permalänk
Melding Plague

Entusiastchassi från Sharkoon

Tillverkaren Sharkoon har släppt en ny entusiastserie chassin med namnet Rebel12. De kompletterar de tidigare Rebel9-chassina som finns på den svenska marknaden idag. Rebel12 är stort och har elva stycken 5,25-tumsplatser samt sex interna 3,5-tumsplatser.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har man en hiskelig massa CD-ROM-enheter kan det ju vara bra, fast jag tycker att Rebel-chassina är väldigt fula...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser väldigt praktiskt ut. Logiska placeringar av datorkomponenter och jag hade säkert kunna tänka mig detta. Jag är så trött på små chassin där man måste lossa komponenter eller kräva sig för förbi ett helt snår med kablar för att ändra på något, så detta är helt i min smak

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Håller med talaren ovan mycket att sätta på plus-kontot, enda som talar emot är att det är så extremt fult.

Permalänk
Medlem

Jag ser 2st internt monterade Thermochill 120.3 med lite modifikationer. Puurfect. Eller kanske inte...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXtranj3rO
Håller med talaren ovan mycket att sätta på plus-kontot, enda som talar emot är att det är så extremt fult.

Håller med.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Jo....fult ...men praktiskt =D

Permalänk
Medlem

hehe köpte ett sånt chassi idag =P har nyss monterat klart alla delar i den och är mer än nöjd =P (economi versionen) betalade 500 kr på pc city så är extremt prisvärt skulle jag säga

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
hehe köpte ett sånt chassi idag =P har nyss monterat klart alla delar i den och är mer än nöjd =P (economi versionen) betalade 500 kr på pc city så är extremt prisvärt skulle jag säga

Det har väll inte släppts ännu? Än mindre i Sverige.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Det har väll inte släppts ännu? Än mindre i Sverige.

Det måste har varit Rebel9 han köpte. Det är det enda Sharkoon-chassi som finns hos PC City.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Stacker? Någon?

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett misslyckat stacker i mina ögon...
Ser ut som att det skulle bli ganska varmt och högljutt att fylla hårddiskburen med diskar, hade gärna sett plats för ett till nätagg i stället.
Fult dessutom...

Permalänk
Medlem

ser det inte ut att vara 3 st USB och en firewire?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

• Screwless mounting system (HDD/ODD/add-on cards)

Har funnits länge..Dell tex.

Men ett chassi utan skruvar finns inte,menar nätagg och Moderkort måste ju sitta fast på något sätt.
Fläktar går ju att köra med gummi montering.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Rebel9 sägs vara ett prisvärt chassi så man hoppas ju på att detta blir bättre och ännu mer prisvärt.

Permalänk
Medlem

lite halv surt att man måste dra ATX kabeln över hela moderkortet bara =/

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Måste bara få säga att jag tycker att åtmistone Rebel9 Economy är oerhört snyggt, i verkligheten iaf! Speciellt med Kama Meter med röd display och Powerleden urkopplad.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
• Screwless mounting system (HDD/ODD/add-on cards)

Har funnits länge..Dell tex.

Men ett chassi utan skruvar finns inte,menar nätagg och Moderkort måste ju sitta fast på något sätt.
Fläktar går ju att köra med gummi montering.

Saxat från volvocars.com

Citat:

Fyrcylindrig bensinmotor (1.6, 1.8 och 2.0)

Funnits länge, varför varför skriver de det? CPn, ford var ju mycket mer före :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Saxat från volvocars.com

Funnits länge, varför varför skriver de det? CPn, ford var ju mycket mer före :S

Nu sitter dessutom Fords skitsaker, så som drivlina samt klena och ineffektiva motorer, i Volvos vagnar! :/
Se bara på deras växellåda som fungerar crap när temperaturen skiljer, eller deras etanolmotor på 140 hk (eller liknande), som drar flera hundra liter per mil (nåja! )

För att vara lite på ämnet;

Vem är i behov av 11 st platser för läsning/skrivning av/till skivor av diametern 12 cm?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara väldigt plåtig och billig. Nej, tackar vet jag Lian-Li

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Nu sitter dessutom Fords skitsaker, så som drivlina samt klena och ineffektiva motorer, i Volvos vagnar! :/
Se bara på deras växellåda som fungerar crap när temperaturen skiljer, eller deras etanolmotor på 140 hk (eller liknande), som drar flera hundra liter per mil (nåja! )

För att vara lite på ämnet;

Vem är i behov av 11 st platser för läsning/skrivning av/till skivor av diametern 12 cm?

finns ju alltid:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=306518
skulle vara fint och ha som filserver, som man kan ställa in i en garderob och glömma bort, för det lär ju inte bara det tystaste chassit

Permalänk
Medlem

någon som har en aning om vad deta skulle kunna kosta när det kommer ut ?

Permalänk
Medlem

2000kr plus minus ?

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd

Verkar vara ett bra chassi.

Vore trevligt att köra på en server, med 11st utdragbara hot-swappable hårddiskar.

Lite udda med PSU nere...

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cS_mAnIaCx
finns ju alltid:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=306518
skulle vara fint och ha som filserver, som man kan ställa in i en garderob och glömma bort, för det lär ju inte bara det tystaste chassit

18 diskar totalt blir det om man köper till tre sådana där, det är ju lite småtrevligt

Och då har man ju också plats med en valfri 5,25 enhet och floppy.

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

har rebel9 value och jag är väldigt förnöjd! fin burk utan massa skit på utsidan. filter i fronten.

enda jag kan klaga på är tunn plåt men det är ett budgetchassie.

längtar att få fylla upp den med diskar, har bara 3 än monterade i 5,25" platserna och en dvd... blir en fin sererburk den dagen man byter chassie.

och 250mm fläkten i sidan är klockren.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cpuplexi
2000kr plus minus ?

Med tanke på vad ett Sharkoon chassi kostar i dagsläget, tror jag att detta kommer bli ett riktigt kap.

Sharkoon Rebel9 Economy Edition, http://prisjakt.se/produkt.php?p=157722
Sharkoon Rebel9 Value Edition, http://prisjakt.se/produkt.php?p=157723

Billigt med andra ord

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

första man skulle göra är att dremmla bort hddburarna i botten och sätta agget längst ner i burken.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Stacker? Någon?

Mmm Stacker STC-T01 OWNS, Chief Dragon med^^

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

I brist på pengar när datorn skulle inhandlas valde jag ett Rebel9 och personligen tycker jag det är ett mycket kompetent chassi, med några 120mm fläktar är datorn både tyst och sval. Att den dessutom har en ren och simpel design tilltalade mig, den är ingen Lian-Li men heller inget äckel med kromad plast, blinkande lampor och fläktskydd som ser ut som drakar/tribals/cs-logon/vilket skräp som nu får dig att rygga tillbaka.

Kan tillägga att det snurrar sju stycken hårddiskar i den tack vare två stycken CM's 4-in-3.