Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SSD-hårddisk på 128 gigabyte från Samsung

Permalänk
Melding Plague

SSD-hårddisk på 128 gigabyte från Samsung

Samsung har i dagarna lanserat en ny serie SSD-hårddiskar för bärbara datorer med SerialATA-300-gränssnitt. De har en mycket god prestanda jämfört med andra SSD-hårddiskar och finns i 2,5- och 1,8-tumsversioner.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle vara fint som en system/programdisk, om dem bara kan komma ner i pris lite.

Permalänk
Medlem

Ge större och billgare SSD hårddiskar till folket!

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att de inte satsar mer på SSD.
SSD är framtiden, de borde verkligen stor satsa på det.

Sen är de mest för bärbara, borde vara för desktop också.

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk
Avstängd

Finns det någon anledning till att dessa diskar är i storlekar om 32, 64, 128gb osv? Vanliga diskar är om 20, 40, 60, 80, 120, 160 och 200gb, om ens det beroende på hur man räknar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Finns det någon anledning till att dessa diskar är i storlekar om 32, 64, 128gb osv? Vanliga diskar är om 20, 40, 60, 80, 120, 160 och 200gb, om ens det beroende på hur man räknar.

Vilket det exakta skälet är men det har väl att göra med samma skäl som att minnen gör det. det är väl smidigast så antar jag med tanke på att de är uppbyggda som flashminnen. Där du också har 64,128 mb. Samma som med minnen till grafikkort. beror vväl på minnesbussen kanske:P svammlar bara..:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Kul att ha ett MTBF-värde på 1Mh Tar ju ca 114 år innan den går sönder alltså. Räknat på år kanske de blir billiga

Permalänk
Medlem

MBTF är inte ett mått på hur lång tid det har för enheten att gå sönder...

Klart snyggaste hårddisken (SSD inräknat) som jag sett i alla fall
Med ett sådant skal behöver man ju ingen extern kabinett för dem, i princip färdig för e-sata out of the box (en adapter bara, och strömmen då )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
MBTF är inte ett mått på hur lång tid det har för enheten att gå sönder...

Mean Time Before Failure, det står väl för det? med andra ord typ snitt tid innan haveri

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

det är la sata diskar detta? snabbare än raptor?:D bör man ha en såndan som os?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0zaxz
Mean Time Before Failure, det står väl för det? med andra ord typ snitt tid innan haveri

Det står i artikeln till och med: Mean Time Between Failure

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Vilket det exakta skälet är men det har väl att göra med samma skäl som att minnen gör det. det är väl smidigast så antar jag med tanke på att de är uppbyggda som flashminnen. Där du också har 64,128 mb. Samma som med minnen till grafikkort. beror vväl på minnesbussen kanske:P svammlar bara..:P

Hårddisktillverkare använder sig av bas 10 när de menar diskutrymme, 1GB = 1 000 000 000 bytes eller 10^9. Genom designstandard på OS så anropas datorminne i bas 2, därför ser du tex 372 GB utrymme på din 400 GB disk. Systemminne använder därför bas2 då det är lättare på hårdvarunivå att jobba/anropa med (speciellt när det gäller dimms).

Flashminnen byggs med samma teknik, men eftersom IT-industrin älskar att köra sina egna race när det gäller standarder finns det flashminnen (läs usb-stickor) att köpa som använder egna filsystem och säljs med storlekar baserade på bas 10. Stön.

Så recap;

1 000 000 000 bytes = 1GB (bas10) 10^9

1 073 741 824 bytes = 1GB (bas 2) 2^30 eller 1024^3

Decimal vs binär, lätt matte ger dig att;

En decimal kilobyte är nästan 98% av en binär kilobyte

En decimal megabyte är precis under 95% av en binär megabyte

En decimal gigabyte är precis över 93% av en binär gigabyte

Ju längre upp vi går, ju mer uppenbart blir skillnaden. Jag hoppas min förklaring var förstårbar.

edit. en extra siffra hade trillat in.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk

ElonB, du menar nog 95% på megabyten där va?

Permalänk
Medlem

Haha japp, får skylla på temporärt hjärnsläpp.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Inaktiv

Nu börjar det likna något.

Permalänk

Man kommer iaf bara få 119GB på den 128GB disken..

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

(1 000 000 / 24) / 356 = 117.041199 ÅR innan den ska gå sönder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
(1 000 000 / 24) / 356 = 117.041199 ÅR innan den ska gå sönder

Vill bara upplysa förestående skribent om att det är 365 dagar på ett år, inte 356... 365+(1/4) om man ska va petig...

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Inaktiv

365.25 som man brukar säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
det är la sata diskar detta? snabbare än raptor?:D bör man ha en såndan som os?

http://www.ssdisk.eu/images/icon_disk/overview_graph_img01.gi...

Kollar du den bilden får du en liten inblick i hur mycket snabbare en SSD är jämfört med en vanlig disk, visserligen är det inte en Samsung-SSDisk man testar utan en SSDisk från Mitron, men den ger hur som helst en liten inblick i hur stor skillnad det är...

När en disk på 64gb kostar under 5000:- slår jag till!
Raptorn börjar kännas gammal och seg när man ser den här prestandan

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
(1 000 000 / 24) / 356 = 117.041199 ÅR innan den ska gå sönder

Det är fortfarande "mean" time before failure...

Skulle vara roligt att få se prisuppgifter på NÅGON SSD, NÅGON gång...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0zaxz
Mean Time Before Failure, det står väl för det? med andra ord typ snitt tid innan haveri

http://en.wikipedia.org/wiki/MTBF

Som t.ex. så är väl människans MTBF ca. 900 år, och särskilt många lever inte så länge vad jag vet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Vill bara upplysa förestående skribent om att det är 365 dagar på ett år, inte 356... 365+(1/4) om man ska va petig...

Ska vi vara riktigt petiga tas väl även skottår bort för att göra det riktigt exakt. Typ var 5:e skottår eller något sånt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Ska vi vara riktigt petiga tas väl även skottår bort för att göra det riktigt exakt. Typ var 5:e skottår eller något sånt?

Han skrev det :/

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deveraux
Skulle vara roligt att få se prisuppgifter på NÅGON SSD, NÅGON gång...

Kan bara hålla med, är intresserad av dessa till våra laptops på jobbet, jag har letat överallt men inte fått tag på någon som kan leverera....
Borde de inte fått tummen ur och få ut några diskar på marknaden nästan 1år efter att de lanserat de första modellerna?...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElonB
Haha japp, får skylla på temporärt hjärnsläpp.

Var det inte du som sa någonting om "lätt matte"

Prisuppgifter kan ni som är intresserade hitta här:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=893
Eller har jag missuppfattat?

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Vill bara upplysa förestående skribent om att det är 365 dagar på ett år, inte 356... 365+(1/4) om man ska va petig...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Ska vi vara riktigt petiga tas väl även skottår bort för att göra det riktigt exakt. Typ var 5:e skottår eller något sånt?

Skottår är det när årtalet är jämnt delbart med 4 ex: år 2004, det är dock inte skottår om det är delbart med 100 ex: år 2100, dock så är det ett skottår om det är jämnt delbart med 400 ex år 2000.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Avstängd

fan va dyra dom är då....

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doxs
Kan bara hålla med, är intresserad av dessa till våra laptops på jobbet, jag har letat överallt men inte fått tag på någon som kan leverera....
Borde de inte fått tummen ur och få ut några diskar på marknaden nästan 1år efter att de lanserat de första modellerna?...

letat överallt? då har du nog inte letat så bra finns att köpa lite här och var nu för tiden. dock så är dom som är bra snuskigt dyra än.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emrik
letat överallt? då har du nog inte letat så bra finns att köpa lite här och var nu för tiden. dock så är dom som är bra snuskigt dyra än.

Det var konstigt, enligt år leverantör så skulle det kanske börja levereras i början på detta år...
Jag har dessutom letat runt lite här och var och de enda jag hittat till salu har vart utomlands...

Om Du vet var de säljs så får Du mer än gärna ge mig en länk!

MVH
/Leo