Permalänk
Avstängd

En lite fråga om 4400+

Slängde ihop ett uppgraderings paket för syrran igår som hon hade köpt från komplett.se. Där ingick de en 4400+. Men de något som inte stämmer med den tycker jag. På kartongen skall den gå i 2,3GHz med 512KB Cache per kärna och de skriver även komplett.se samt andra återförsäljare. Men den går i 2,2GHz, inte 2,3GHz. Dock så har den 512KB Cache per kärna som den skall.

När bytte AMD frekvens på 4400+ och kan de vara så att syrran har fått den gamla versionen i den nya versionens kartong?

Har funderat på detta sedan igår och ville ha ett svar. Jag hann tyvär inte se om de är en Brisbane eller annan modell då jag inte har tillgång till hennes dator.

Edit: Datorn registrerar den som en 4400+ trots felaktig frekvens och så vitt jag vet i BIOS så vart allting som de skulle. De fanns ingen multiplikator heller i BIOS.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Vad är det för socket?

Jag har själv en 4400+, 2,2GHz socket 939. Om din syrra har en socket AM2 så tror jag att det ska vara 2,3GHz per core...

Ladda ner cpu-z vettja samt Everest Ultimate Edition så kommer du att se all info som finns att få om cpu:n...

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Avstängd

Glömde en sådan självklar sak, typiskt (socket alltså)! De är en AM2 och jag reagerade på de med.
Jag har båda programen själv men jag kan inte köra dom och se förens jag hälsar på min familj igen. Skall även prova med nytt BIOS på moderkortet.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toby1
Vad är det för socket?

Jag har själv en 4400+, 2,2GHz socket 939. Om din syrra har en socket AM2 så tror jag att det ska vara 2,3GHz per core...

Ladda ner cpu-z vettja samt Everest Ultimate Edition så kommer du att se all info som finns att få om cpu:n...

Det är aldrig en frekvens per core. Alla kärnorna som existerar under IHS delar på samma frekvens, därför det är betydligt effektivare med en flerkärnig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Slängde ihop ett uppgraderings paket för syrran igår som hon hade köpt från komplett.se. Där ingick de en 4400+. Men de något som inte stämmer med den tycker jag. På kartongen skall den gå i 2,3GHz med 512KB Cache per kärna och de skriver även komplett.se samt andra återförsäljare. Men den går i 2,2GHz, inte 2,3GHz. Dock så har den 512KB Cache per kärna som den skall.

När bytte AMD frekvens på 4400+ och kan de vara så att syrran har fått den gamla versionen i den nya versionens kartong?

Har funderat på detta sedan igår och ville ha ett svar. Jag hann tyvär inte se om de är en Brisbane eller annan modell då jag inte har tillgång till hennes dator.

Edit: Datorn registrerar den som en 4400+ trots felaktig frekvens och så vitt jag vet i BIOS så vart allting som de skulle. De fanns ingen multiplikator heller i BIOS.

Tja!

Hm, detta var lite knepigt fast ändå inte. Det jag tänkte ut rent spontant var två saker:

1. CPU-Z
2. Boota datorn med en utbränd memtest86.

4400+ Brisbane visar rätt om man har den senare versionen av CPU-Z:

CPU-Z kan laddas ner här:
http://www.cpuid.com/cpuz.php

Men om det är som du skriver att det ser korrekt ut i BIOS så är det uppenbarligen Windows som har problem, annat fall kanske du bör flasha om BIOS till den senaste versionen på moderkortet om nu det gör någon skillnad.

Det kan bli likadant med en del grafikkort att det står fel, ta 7900GTO som ett exemepel stod som 7900GT för endel och 7900GT/GTO för endel.

Säkert att moderkortet stödjer 11.5 multiplikator? 11.5*200 = 2.3Ghz.

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.