Permalänk
Medlem

Första datorbygget, tips och tricks

Nu fick jag bekräftelse från Komplett att nya datorn finns för avhämtning så ikväll ska jag bygga dator själv för första gången, ska bli intressant...

Följande komponenter består datorn av:

Antec Nine Hundred svart miditower, fönster i sidpanel (Utan nätagg)
Corsair Powersupply 550W Bulk, svart, ATX/EPS, 120mm fläkt, 4xSATA, SLI
Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional, 64MB, EAX® ADVANCED HD
EVGA GeForce 8800GTS 512MB GDDR3, HDCP, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, 256bit
Gigabyte GA-P35C-DS3R, P35, Socket-775, ATX, DDR2/DDR3, GbLAN, PCI-Ex16
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt
OCZ DDR2 PC6400 4096MB KIT, Reaper HPC, 2x2GB, Heat Pipe, (CL4-4-4-15)
Samsung DVD-brännare SH-S203 SATA Black OEM
Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM
Western Digital Raptor 150GB SATA 16MB 10000RPM

Har läst flera guider och på olika forum så det känns som jag har rätt klart för mig vad som gäller. Har tidigare bytt ut det mesta på datorer, allt utom moderkort och processorer, så jag tror jag kommer klara detta. Dock skadar det inte med lite tips.

Vilka verktyg är nödvändiga? Räcker det med diverse skruvmejslar?

Har jag missat att köpa något eller ska jag klara mig med grejerna ovan?

Vad ska jag absolut INTE göra?

Alla tips och tricks är välkomna. Tack.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz | Gigabyte GA-P35C-DS3R | OCZ DDR2 PC6400 Reaper HPC 4096MB | EVGA GeForce 8800 GTS 512MB | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | WD Raptor 150GB + WD Caviar SE16 500GB | Corsair Powersupply 550W

Permalänk
Medlem

Re: Första datorbygget, tips och tricks

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectra
Vad ska jag absolut INTE göra?

Stressa eller ha bråttom när du bygger..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Re: Re: Första datorbygget, tips och tricks

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoxOne
Stressa eller ha bråttom när du bygger..

Jag håller absolut med, dessutom är det riktigt mysigt att gotta ner sig i sin nya hårdvara och pula in allt riktigt fint.
Tror att jag spenderade två eller tre timmar med min senaste burk.

Visa signatur

[C2D E6850][OCZ Reaper 4gb 800MHz][GA-P35-DS4 rev 2.0][GW 8800GT 512][150gb Raptor + 1,2tb][HX 620W][Samsung 970p]
GWAR!!
http://www.stargateworlds.com/

Permalänk

mm bättre att lägga en timma extra och inte behöva skicka tillbaka sakerna för att du glömt distanserna lr nått, sen innan du börjar bygga kan du skumma igenom moderkorts manualen, så att du har bra koll på vad alla små sladdar ska till (start knapp, usb i front osv) sen angående utrustning så tålamod och några mejslar

se till att kabeldragningen blir bra oxå (svårt i 900, jag vet) men du kommer bli gladare även om det tar längre tid

btw, kan ju vara bra att säga att du bör montera cpu och kylaren innan du skruvar fast moderkortet i chassit :), även minnerna kan man ju sätta på innan

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

ESD-armband/matta ?

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, ja stressa hade jag inte tänkt göra, har avsatt hela kvällen till detta och jag kommer vara mycket noggrann.

Moderkortets manual har jag faktiskt redan skummat igenom via Gigabytes hemsida, var så otålig hehe...

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz | Gigabyte GA-P35C-DS3R | OCZ DDR2 PC6400 Reaper HPC 4096MB | EVGA GeForce 8800 GTS 512MB | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | WD Raptor 150GB + WD Caviar SE16 500GB | Corsair Powersupply 550W

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

hehe:P..
som nämnt, montera nåt utanför lådan om den nu är trång..

annars, ta det lugnt, kolla så du har allt.. var organiserad:P
och tänk positivt!

GL HF

Permalänk
Medlem

Stressa inte, gör allting noggrant, ta tid för t.ex. kabeldragning o.dyl, och läs manualen.. Är väl allt jag kan tipsa dig om

Permalänk
Avstängd

Lås in din katt om du nu har en sådan. Dem är gående bomber med statisk elektrisitet. Min katt lyckades bränna ett ram minne för mig

Visa signatur

|Corsair PSU 450W|Athlon 64x2 3.0 Ghz|Geforce8800GTS640|3 GB ddr2 ram|250 Gb HDD|Creative SB X-Fi XtremeGamer|~10000 Rdmarks

Permalänk
Medlem

Pust, det här har varit något av det mest utmattande jag gjort tror jag.

Har hållt på sedan kl. 6 och med varje komponent har jag varit orolig att jag gjort något fel...:( Sen har jag haft ruggiga problem med kabeldragningen, kablarna är feta och sega som ormar i burken, går ju inte att böja dem något nästan! Chassit är för litet, får knappt plats med grafikkortet och kablarna ligger farligt nära vitala delar, vet inte hur jag ska lösa detta riktigt. Underlättar ju inte att de fyra fläktarna ska ha en sån där vanlig powerkabel och inte nöjer sig med en fläktkabel, vilket hade underlätt något enormt.

Fick nu installerat allt och försökte mig på att starta datorn, vilket den som tur var gjorde. Dock stänger den av sig efter 10-15 sekunder, skumt. Vet inte om jag orkar plocka isär allt ikväll, är helt slut både i huvud och kropp...

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz | Gigabyte GA-P35C-DS3R | OCZ DDR2 PC6400 Reaper HPC 4096MB | EVGA GeForce 8800 GTS 512MB | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | WD Raptor 150GB + WD Caviar SE16 500GB | Corsair Powersupply 550W

Permalänk

Använd buntband dra inte åt för hårt bara, det ska ju gå att klippa av senare i tiden.
Jag brukar bunta fast kablar under DVD-brännaren på de lediga 5,25" monteringshålen för skruvar.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Om den stänger av sig så snabbt så kanske har du kopplat powerknappen fel (Om man håller inne powerknappen några sekunder så stänger datorn av sig, det ska vara så.) eller så har du kanske inte kylaren på CPUn ordentligt fastsatt med pasta å allt, så det är ett värmestopp. Du har ju naturligtvis kopplat in alla kablarna på moderkortet, även den "extra" strömkablarna.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Buntband hjälper föga, dels för att kablarna är för tjocka och dels för att man behöver molexkablarna som sitter "3 på 1" till att koppla in grejerna.

Gick snabbt in i bios när jag startade upp och såg att CPU-tempen gick upp till 100 grader innan datorn stängdes av, så jag har gjort bort mig på momentet att sätta fast CPU-fläkten (underbar konstruktion för övrigt...not). Tog bort den och satte dit den bättre och nu går datorn igång ordentligt men CPU-tempen stiger lite hela tiden och ligger på 60 grader efter ett par minuter, alldeles för högt så klart. Ska köpa kylpasta eller kanske en ny CPU-fläkt nu på Inet, lite segt.

Sen får jag "No system disk"-fel efter POST också så där har jag lite att pilla med, hade ingen Windows-skiva där jag byggde datorn men har det nu, kanske funkar om man sätter in den?

En annan oroväckande grej är att grafikkortet blev rätt varmt (fysiskt alltså) efter bara 5-10 minuters pillandes i bios, undrar varför...

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz | Gigabyte GA-P35C-DS3R | OCZ DDR2 PC6400 Reaper HPC 4096MB | EVGA GeForce 8800 GTS 512MB | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | WD Raptor 150GB + WD Caviar SE16 500GB | Corsair Powersupply 550W

Permalänk

8800-korten drar ju brajjamycket ström, så det är inte konstigt att den blir varm snabbt.

60 grader för CPU:n är väl lite väl mycket, har du alltså ingen kylpasta alls eller? LGA775-kylare är knepiga att få på ibland, man ska trycka rätt hårt diagonalt på två av låspinnarna i taget tills du här ett klick. Du kan själv sedan inspektera med ögonen på sedan av låspinnarna så att den är ordentligt fastlåst, den svarta plastflärpen ska ha ha fastnat i en inbuktning.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Jag körde på den som satt på fläkten men nu är den så utsmetad efter att ha åkt på och av flera gånger så jag har köpt ny.

Jo, jag fick på den ordentligt efter ett tag så jag fattar metoden nu. På med ny pasta så ska jag förhoppningsvis få ner tempen till mer normala nivåer.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz | Gigabyte GA-P35C-DS3R | OCZ DDR2 PC6400 Reaper HPC 4096MB | EVGA GeForce 8800 GTS 512MB | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | WD Raptor 150GB + WD Caviar SE16 500GB | Corsair Powersupply 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectra
Jag körde på den som satt på fläkten men nu är den så utsmetad efter att ha åkt på och av flera gånger så jag har köpt ny.

Jo, jag fick på den ordentligt efter ett tag så jag fattar metoden nu. På med ny pasta så ska jag förhoppningsvis få ner tempen till mer normala nivåer.

inte för mycket pasta bara

Permalänk

Sitter och väntar på nästan likadana komponenter. Blev lite rädd när jag läste denna post :D. Hoppas kylaren jag köpte till gör det mindre problematiskt...
I alla fall.

Lycka till! Du fixar det nog ska du se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogild
Lås in din katt om du nu har en sådan. Dem är gående bomber med statisk elektrisitet. Min katt lyckades bränna ett ram minne för mig

AHAHHAHAAHAAHAAHAHAHHAAHH

Du måste förstå tekniken med att installera kylare med pushpinsen.. vilket du verkar ha gjort. Men om du nu ogillar dom så kör inte på scythe kylare, även om dom e mycket prisvärda och bra Det är rätt jobbigt att montera min gigantiska kylare, men det är värt det

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
AHAHHAHAAHAAHAAHAHAHHAAHH

Du måste förstå tekniken med att installera kylare med pushpinsen.. vilket du verkar ha gjort. Men om du nu ogillar dom så kör inte på scythe kylare, även om dom e mycket prisvärda och bra Det är rätt jobbigt att montera min gigantiska kylare, men det är värt det

Vad har det med katter att göra?

Och var det mig eller någon annan du syftade på angående kylaren? Jag beställde nämligen en scythe, men nämnde det inte i posten. Aja skitsamma, bleb bara lite förvirrad..

Permalänk
Medlem

Verkar som jag löste det, applicerade pastan enligt tillverkarens hemsida och tempen vid uppstart var nu 28 grader, nu stigit till 40 grader men det är förhoppningsvis OK.

Nu ska jag installera XP men blir förvirrade av partitionerna. Har satt i en gammal hårddisk som tidigare var C: i min gamla dator. Storleken på den stämmer. Sen har jag de två nya hårddiskarna som både står som "hårddisk 0 på Id 0 på buss 0 på atapi" och visar en storlek på 131070 MB, ska det stå så? Vet ju inte vilken av dem som är vilken när det står så och jag vill ju installera på rätt...

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz | Gigabyte GA-P35C-DS3R | OCZ DDR2 PC6400 Reaper HPC 4096MB | EVGA GeForce 8800 GTS 512MB | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | WD Raptor 150GB + WD Caviar SE16 500GB | Corsair Powersupply 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Vad har det med katter att göra?

Och var det mig eller någon annan du syftade på angående kylaren? Jag beställde nämligen en scythe, men nämnde det inte i posten. Aja skitsamma, bleb bara lite förvirrad..

Menade Spectra Bara du förstår hur du ska installera push pinsen så e det inga problem.. Gör det i luften tills du förstår.. Man ska nämligen "låsa" dom när man tryckt in pinnen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectra
Verkar som jag löste det, applicerade pastan enligt tillverkarens hemsida och tempen vid uppstart var nu 28 grader, nu stigit till 40 grader men det är förhoppningsvis OK.

Nu ska jag installera XP men blir förvirrade av partitionerna. Har satt i en gammal hårddisk som tidigare var C: i min gamla dator. Storleken på den stämmer. Sen har jag de två nya hårddiskarna som både står som "hårddisk 0 på Id 0 på buss 0 på atapi" och visar en storlek på 131070 MB, ska det stå så? Vet ju inte vilken av dem som är vilken när det står så och jag vill ju installera på rätt...

40 grader idle med stockkylare va? Då är det okej ja...

Har samma prob Har en hårddisk på 500 gb som Vista visar 130 gb :'(

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Storleken löste sig, tydligen kan inte XP hitta mer än 137 gb innan SP1. Testar nu att installera på en av diskarna, hoppas det är rätt annars får jag väl göra om det.

För övrigt fick jag inga kablar med till DVD-brännaren så jag har ingen kabel att sätta på "CD in"-kontakten på moderkortet, vad innebär det? Lite fattigt också att båda hårddiskarna kom i "bulk" förpackning, det står det inget om på Kompletts hemsida. Såg på WD's hemsida att Raptorn kommer med en speciell SATA-kontakt men den fick jag alltså klara mig utan...

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz | Gigabyte GA-P35C-DS3R | OCZ DDR2 PC6400 Reaper HPC 4096MB | EVGA GeForce 8800 GTS 512MB | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | WD Raptor 150GB + WD Caviar SE16 500GB | Corsair Powersupply 550W

Permalänk
Medlem

kan man inte skita i "CDin" då detta väl är det analoga ljudet för CD och har väl inte använts sen hedenhös. Rätta mig någon om jag har fel.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
kan man inte skita i "CDin" då detta väl är det analoga ljudet för CD och har väl inte använts sen hedenhös. Rätta mig någon om jag har fel.

Haha Sist jag använde en sådan gammal kabel för det syftet var nog .... ja du.. för länge sedan för att minnas!

Det är ingen mening att köra med analoga ljudkabeln eftersom man kan köra det digitalt via OS:et nuförtiden, vi lever inte i MS-DOS-åldern längre.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

det finns inget som är så hemskt som kylare :'( att trycka med skruvar mot moderkortet för 2000 och mellan det sitter en stackars cpu, den ser ju ut som en after eight så antagligen ser det ut som en massa mint om man trycker sönder den

men gött att allt funkar det är trist när det inte gör det

(varit sur över mina 3dmark P ett par dag, inser att jag ställt av sli ^^)

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chaos_maniac
Haha Sist jag använde en sådan gammal kabel för det syftet var nog .... ja du.. för länge sedan för att minnas!

Det är ingen mening att köra med analoga ljudkabeln eftersom man kan köra det digitalt via OS:et nuförtiden, vi lever inte i MS-DOS-åldern längre.

Hehe, ja då var det inte så viktigt med andra ord, bra det...

Allt verkar funka stabilt med datorn nu men bara för det ska man få problem med att ta hem SP2 från M$, det händer inget när den automatiska uppdateringen går igång, braaa...Testar och ta hem den som finns på Download Center, hoppas den funkar, tar två timmar att få hem bara, tack Gates.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz | Gigabyte GA-P35C-DS3R | OCZ DDR2 PC6400 Reaper HPC 4096MB | EVGA GeForce 8800 GTS 512MB | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | WD Raptor 150GB + WD Caviar SE16 500GB | Corsair Powersupply 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectra
Hehe, ja då var det inte så viktigt med andra ord, bra det...

Allt verkar funka stabilt med datorn nu men bara för det ska man få problem med att ta hem SP2 från M$, det händer inget när den automatiska uppdateringen går igång, braaa...Testar och ta hem den som finns på Download Center, hoppas den funkar, tar två timmar att få hem bara, tack Gates.

Nackdelen med att installera lagliga kopior, man får en massa strul som man har betalat för ^^

Jag uppmuntrar inte till piratkopiering, jag bara ouppmuntrar till laglig försäljning utav något som inte alltid är pengarna värt.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Att erkänna olagligheter förverkar fortsat hjälp.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Så, äntligen har jag fått det mesta installerat och allt känns stabilt. Kliar en del i fingrarna nu att testa lite spel och dylikt men jag nöjer mig med 3DMark 06 för tillfället hehe...

Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz | Gigabyte GA-P35C-DS3R | OCZ DDR2 PC6400 Reaper HPC 4096MB | EVGA GeForce 8800 GTS 512MB | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty Professional | WD Raptor 150GB + WD Caviar SE16 500GB | Corsair Powersupply 550W

Permalänk
Medlem

fick du löst det där med hårddisken? rätta mig om jag har fel men jag tror helt enkelt att du behöver skicka in drivrutiner för din sata-kontroller INNAN du går vidare med installationen.

e allt löst så ere bara att gratta till en ny dator. ska se över min egna ekonomi i mars tänkte jag