Cosmos S – nytt aluminiumchassi från Cooler Master

Permalänk

Tyckte inte att den var direkt ful, mer totalt intetsägande faktiskt, vilket nästan är ännu värre. Kanske ska passa på att be om ursäkt för min åsikt redan nu.

Hårddisklösningen ser däremot lite ogenomtänkt ut.
Med de nya gigantiska grafikkorten som är på gång så ser det ut som att man måste montera bort grafikkortet innan man får bort hårddiskhållaren.

Får se hur det blir med kylningen, jag tycker att det oftast blir bäst när man tvingar luftströmmen i en riktning. Min erfarenhet i alla fall, inte nödvändigtvis sant i alla lägen.

Ser ut som att jag kommer att sitta med min Mozart TX ett bra tag till. Är verkligen helnöjd med det chassit

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Jag lär köpa antingen Cosmos 1000 eller Cosmos S som det ser ut nu! Verkar vara jävligt stadiga chassien byggda med kvalitet.

Det kan intyga

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Det här chassit var ruggigt fult! Och så onödigt med touchknappar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Knappjävlar! Min startknapp lossnade häromdagen. Inåt in i maskinen... Supertrångt och eländigt. Har inte fått tag på den än och håligheten där den ligger är popnitad...

Jag röstar för touchknappar. Skit i kylflänsar. Touchknappar måste vara den egentliga framtiden!!!

Haha lockade fram ett befriande gapskratt så här på lördagmorgonen
Hoppas dock du får tag på den någon gång

Men touchknappar borde väl göra att datorn står på i standby och stjäl ström?

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roboth
Haha lockade fram ett befriande gapskratt så här på lördagmorgonen
Hoppas dock du får tag på den någon gång

Men touchknappar borde väl göra att datorn står på i standby och stjäl ström?

Skadeglädje är fina grejer
Ström snattar datorn i alla fall, det enda sättet att slippa detta är att rycka sladden eller ta huvudbrytaren på trafon. Kanske inga stora mängder, men många bäckar små

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Det här chassit var ruggigt fult! Och så onödigt med touchknappar.

Själv är jag nyfiken på vad du skulle kalla snyggt? Vidarutveckla gärna dina åsikter.

Permalänk

Gillar Cosmos orginalet, snyggt och stilrent.
På den postade bilden ser man dock inte så mycket hur det nya ser ut till ytan.
Finner det därför ganska märkligt att flera här kläcker ur sig att den är skitfult.
Vadå? Insidan eller?

För övrigt känns det kanske lite överdrivet med en touchpad för att starta datorn.
Den sidmonterade fläkten kanske kan vara en bra lösning för de som verkligen vill kyla sina grafkkort.
Men jag föredrar nog den förra modellen...

Permalänk
Avstängd

"De nya touch-knapparna är upplysta i rött och känner av då man trycker på dem."

Så bra att knapparna känner av när man trycker på dem

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Gillar Cosmos orginalet, snyggt och stilrent.
På den postade bilden ser man dock inte så mycket hur det nya ser ut till ytan.
Finner det därför ganska märkligt att flera här kläcker ur sig att den är skitfult.
Vadå? Insidan eller?

För övrigt känns det kanske lite överdrivet med en touchpad för att starta datorn.
Den sidmonterade fläkten kanske kan vara en bra lösning för de som verkligen vill kyla sidna grafkkort.
Men jag föredrar nog den förra modellen...

Precis min tanke sedan 20 inlägg tillbaka.

Permalänk
Avstängd

Någon mer än jag som funderar på om det lättare chassit kan ge upphov till vibrationer?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Själv gillar jag skarpt färgtonen på nya Cosmos S. Lite grå Gun-metallic över detta.

På Sidopanelen finns det mesh och stor fläkt:
http://forums.vr-zone.com/showthread.php?p=4773982

http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=2562418

Jag undrar om man kan klämma in ett Thermochill PA120.3 RAD i taket och ett PA120.2 i fronten eller ett PA160 på golvfäkten?

Lite egenmoddat med skumfilter med öppen cellstruktur för dammet, och detta chassi kan bli ett kanonchassi tror jag. Några snygga dämpningsmattor snyggt monterade därtill så att man slipper vibrationerna också.

Väntar med spänning att se vad priset hamnar på här i Sverige.

Jag är nog spekulant!- om radiatorerna får plats

Mvh

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Någon mer än jag som funderar på om det lättare chassit kan ge upphov till vibrationer?

Troligtvis. Oroar mig mest för hårddiskarna då dom där 4-in-3 modulerna inte har särskilt bra dämpningsförmågor. Inte direkt Antec-likt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Troligtvis. Oroar mig mest för hårddiskarna då dom där 4-in-3 modulerna inte har särskilt bra dämpningsförmågor. Inte direkt Antec-likt.

Ja men det är väl det minsta bekymret! sätt in diskarna med en tunn
Neopren eller skumremsa i mellan så slipper man detta i så fall.

Tunna gummibrickor kan med fördel också användas, så den här frågan
hamnar nog under avdelningen: petitesser!

Mvh

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Ja men det är väl det minsta bekymret! sätt in diskarna med en tunn
Neopren eller skumremsa i mellan så slipper man detta i så fall.

Tunna gummibrickor kan med fördel också användas, så den här frågan
hamnar nog under avdelningen: petitesser!

Mvh

Om jag syftar på något här så är det i så fall som chassit är byggt från början. Enligt min mening skall man inte som användare behöva ändra på något för att få ut ett bra resultat.

Om jag hade velat 'modda' så hade jag gjort det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Om jag syftar på något här så är det i så fall som chassit är byggt från början. Enligt min mening skall man inte som användare behöva ändra på något för att få ut ett bra resultat.

Om jag hade velat 'modda' så hade jag gjort det.

Ja! jag hajjar vad du menar! och jag delar nog din åsikt över detta!

Ett dyrt chassi ska från början vara perfekt utan att man behöver att pula med saker själv.

Men vad fan ska man göra om man gillar ett nytt chassi, och det saknar
något som man enkelt kan kompensera med själv.

Ska man hellre då vara så principfast så att man då i stället bojkottar produkten?

Men-men! jag håller med dig i det stora! små viktiga detaljer kan förstöra
ett gott helhetsintryck!

Mvh

Permalänk
Inaktiv

Precis. Dock för mig är det alltid något jag stör mig på med ett ny chassi eller nytt köp, det finns aldrig det perfekta chassit för någon, tror jag. Iaf. inte för de kräsna. I de fall där chassit kostar mycket ("mycket" variarar för alla) och det saknar något jag hade velat se, då bojkottar jag chassit i de allra flesta fallen.

Köpte mig P190 mest för att det hade allt jag letade efter i ett chassi. På en punkt; tystnad. Men det var jag medveten om vid köpet.

Så det blir alltid något jag fixar till ändå, oftast ljudmässigt. Så självklart förstår jag dina åsikter i det fallet.

Permalänk
Medlem

Wow riktigt läckert chassi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipopz0rz
Har du kul? Dina enda inlägg du har skrivit någonstans på detta forum är negativa/jag sågar denna produkt inlägg. Ska du bara skriva negativa inlägg tycker inte jag att du ska skriva i huvud taget.

Negativ kritik är det väl i sig inget fel med, men han får ju motivera, inte bara skriva att de och detta är dåligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roboth
Haha lockade fram ett befriande gapskratt så här på lördagmorgonen
Hoppas dock du får tag på den någon gång

Fick tag på knappuslingen och fäste snäpplåset lite extra mha två inkilade tändstickor. Nu bör den sitta rejält.

Dagsljus gör susen för trånga utrymmen!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RawXcellence
Ja! jag hajjar vad du menar! och jag delar nog din åsikt över detta!

Ett dyrt chassi ska från början vara perfekt utan att man behöver att pula med saker själv.

Men vad fan ska man göra om man gillar ett nytt chassi, och det saknar
något som man enkelt kan kompensera med själv.

Ska man hellre då vara så principfast så att man då i stället bojkottar produkten?

Men-men! jag håller med dig i det stora! små viktiga detaljer kan förstöra
ett gott helhetsintryck!

Mvh

Heh, lustigt. Själv är jag av den åsikten att det inte finns ett endaste perfekt chassi där ute. Alla, som jag sett och speciellt fått händerna på, ska moddas på ett eller annat sätt för att jag ska bli nöjd. T.ex. mitt Lian Li som gick loss på 299€ har jag satt dremeln i flera gånger redan och ändå har jag flera utvecklingsplaner.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

.. Varför har chassis störtbågar? Nån som hunsar sina chassin på varandra i nån mörk LAN lokal eller?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk

Jag gillar detta, även "störtbågarna". Att sen kunna skryta om touch-knappar är ju heller aldrig fel ;).

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 | Intel Core i7 950 | Prolimatech Super Mega | Corsair XMS3 Vengeance 12GB | Asus GeForce GTX 970 Strix DCII | Samsung 830 256GB | Samsung F3 500GB | Corsair AX 1200W | Corsair 800D | Scythe Kaze Master Pro | Windows 10 | Ducky Shine Mech Brown | Logitech G502 Proteus Spectrum | Acer Predator XB241H | Samsung Galaxy S6 Edge 64GB
"Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!"

Permalänk
Medlem

Den verkar vara bra mot brödrost effekten man får med två grafikkort.

Permalänk
Medlem

Kan någon lite snabbt förklara vad man skall ha 10 stycken 5,25"-slots till?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nemcue
Kan någon lite snabbt förklara vad man skall ha 10 stycken 5,25"-slots till?

Fylla med diverse HDD-moduler? Radiator, tank? "Gammal" hederlig fläktmontering? Optiska enheter? Cardreaders? Och så vidare. Möjligheterna är oändliga. Behöver man inte 10st 5,25" så finns det en hel uppsjö med chassin som har mindre 5,25"-platser...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Har sett att man kan "beställa" (förmodligen förhandsbeställa eller boka etc) denna på 128bit.se för ca 1700 kr? Pålitlig butik? Blev lite fundersam när priset inte låg över 2000 eller kan de höja priset på en beställning som redan är gjort men inte levererad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soetnos
Vilken fuling...

Är du en fuling... kcs

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Det verkar ju ha en bra prestanda och touchknapparna är lite småcoola. Men det var ju gräsligt fult. Fler bilder finns här: http://www.hardwaresecrets.com/article/511

Jag har aldrig gillat handtagen/störtbågarna på Cosmos heller.

Om ni nu vill ha en utläggning på minst 2500 ord om varför Cosmos S var fult så kan ni glömma det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Även om tillverkarna skulle kunna göra ett "ultimat" chassi så kommer detta aldrig ske. Tillverkarna behöver ju kunna syssla med produktutveckling. Hur ska de annars kunna höja priserna?

Det är ju i princip samma klagomål vi har på alla nya chassin. Det är någon liten sak som blir bättre, samtidigt som någonting blir sämre. Det skulle inte vara så svårt för en tillverkare att dra ihop 10st entusiaster och utveckla tre chassin som skulle sälja otroligt bra. Två versioner för entusiasterna, en vattenkylning, en version för luftkylning samt en för "standard"-användaren. Antecs Performance-serie är ju ett bra exempel på ett bra chassi som kommer av att Antec lyssnat på kunderna.

När det gäller detta chassi så kan man ju fråga varför de slänger på fläkten på sidan. Tycker aldrig jag ser någon som tar den lilla extra kylningen hellre än låg ljudnivå. Någon skrev tidigare i tråden om att detta bara stör lutftflödet, vill minnas att jag också läst sådana undersökningar som säger att luften ska in lågt fram och ut högt bak för bästa luftflöde.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roboth
Men touchknappar borde väl göra att datorn står på i standby och stjäl ström?

Ja, du. Det gör en dator ändå. Mätte standy-effekten nyligen, men glömde resultatet igen. :-/ Men det var nånstans 50-150W, dvs betydligt. Då var både skärm och högtalare på med. Minns inte exakt proportionerna, men datorn var mer än det andra tillsammans. Det enda rätta är att ha en eldosa med strömbrytare! Samma för all annan elektronik...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB