Permalänk

Knaster i bashögtalare!

Tjena.

Har haft lite problem med min bas i bilen.
Tog in den i går och spelade den i hemma sterion. den dundrade på som den skulle dock var sterion lite underdimmad men den lät rent och klart.

Satte ut den nu för en stund sedan och kopplar allting. dock först får jag inget ljud till den, kontrolerrar kablar osv en gång till. vrider på lite mer krän och ändrar inställningarna. börjar höra lite småknaster och musiken i bakgrunden.

Jordningen är dragen till en av baksätets bältesbultar (19nyckel) och plus är draget på batteripolen med säkring 15cm därifrån.
Inga skarvar eller liknande på några kablar eller så.

Kablarna ligger avskilda ifrån varande och generatorn var inte igång..
undrar vad fan det är som är fel. inte fan har jag bränt en 1 200 kr bas?
Så jävla surt när verkligen allting går åt helevete hela tiden!

Permalänk
Medlem

ta in den igen och spela, testa med en annan bas eller högtalare till steget och se om det låter likadant? kan vara smuts på gain ratten eller hz ratten? brukar knastra då fast mest när man vrider på dom.

polaren spelade sönder sin infinity 12tummare, talspolen lossnade för att sedan gå av/brinna av.

Permalänk
Medlem

Vad har du för slutsteg? Med ett för svagt slutsteg skickar du fyrkantsvågor till högtalaren vilket gör att talspolen i princip står still och överhettar. Kolla också så att du inte har smuts, fukt eller ärgningar i några kontaktytor och mät med voltmeter så att du får 13.8v in i slutsteget med motorn igång.

Permalänk
Medlem

kan mycket väl vara så att du brännt din bas. jag skulle testat med en annan för att se om det är så. kanske ta in den igen och testa med annan förstärkare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Vad har du för slutsteg? Med ett för svagt slutsteg skickar du fyrkantsvågor till högtalaren vilket gör att talspolen i princip står still och överhettar. Kolla också så att du inte har smuts, fukt eller ärgningar i några kontaktytor och mät med voltmeter så att du får 13.8v in i slutsteget med motorn igång.

slutsteg är inte så känsliga på volten, de flesta slutsteg fungerar utmärkt mellan 11-16 volt ungefär.

är knastret ljust, låter mekaniskt eller låter det murkare och mindre mekaniskt? min bas jag har hemma gillar inte att spela på för hög HZ då börjar den snastra ganska hårt vid högre volymer.

Permalänk

Har plockat in skiten och spelat den som vanlig högtalare och som vanlig bas.

Låter som den ska som sagt. isf så är det nog steget som är åt helvete som sagt.

Har ingen eller någon kompis som kan testa det häller så