Sälja via internetgirot?

Permalänk
Medlem

Sälja via internetgirot?

Ok, har en person som vill köpa en vara av mig och vill köpa den via internetgirot. har läst om det och blir nu osäker på om det gynnar mig som säljare att använda det. Som jag har förstått det så sätter han in pengar till dem och jag skickar varan. När han sedan har bekräftat att han har fått varan och säger att det är ok. Så får jag pengarna, om han då hävdar att han inte fick varan som var jag skulle skicka så får han tillbaka pengarna, har varan och kan även göra en polisanmälan mot mig. :S

Har jag missupfattat det eller? Känns som en risk för mig att bli blåst på pengarna & varan om jag säljer via internetgirot.

Permalänk
Medlem

Helt rätt uppfattat.. illa nog..

Permalänk
Medlem

Du får skicka med kollinr bla , men visst skulle nog aldrig själv skicka med internetgirot, känns som en rätt b lösning som gynnar köparen.

Permalänk
Medlem

Precis som jag antog, då blir det inte att sälja via internetgiro

Permalänk
Medlem

Re: Sälja via internetgirot?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Ok, har en person som vill köpa en vara av mig och vill köpa den via internetgirot. har läst om det och blir nu osäker på om det gynnar mig som säljare att använda det. Som jag har förstått det så sätter han in pengar till dem och jag skickar varan. När han sedan har bekräftat att han har fått varan och säger att det är ok. Så får jag pengarna, om han då hävdar att han inte fick varan som var jag skulle skicka så får han tillbaka pengarna, har varan och kan även göra en polisanmälan mot mig. :S

Har jag missupfattat det eller? Känns som en risk för mig att bli blåst på pengarna & varan om jag säljer via internetgirot.

Nej, det är fel uppfattat. Om han inte får varan så kan han begära att få pengarna återbetalda till sig. Då har du som säljare ett antal dagar på dig att bevisa att du skickat varan, du skickar alltså in kollinumret till dem.

Om köparen inte godkänner varan så skall köparen returnera varan. När varan har kommit i retur till dig så måste du godkänna varan, sedan betalar de ut pengarna till köparen.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Sälja via internetgirot?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyman
Nej, det är fel uppfattat. Om han inte får varan så kan han begära att få pengarna återbetalda till sig. Då har du som säljare ett antal dagar på dig att bevisa att du skickat varan, du skickar alltså in kollinumret till dem.

Om köparen inte godkänner varan så skall köparen returnera varan. När varan har kommit i retur till dig så måste du godkänna varan, sedan betalar de ut pengarna till köparen.

Köparen kan lätt hävda att det var något annat i paketet. Då betyder inte kollinummret så mycket. Vad händer då?

Permalänk
Hedersmedlem

Herregud - om ni har så lågt förtroende för en köpare så varför ens bry sig om att sälja? Med den argumenteringen så är det enda sättet att sälja något att man möter personen. För hur kan annars köparen lita på dig som säljare?

Vi hör ofta skräckhistorier här om folk som köper och betalar i förskott och rådet är alltid då att använda någon som internetgiro eller Payson med betalgaranti för att ge en ökad säkerhet. Självklart finns det en risk för både köpare och säljare att någon luras oavsett vilket system du använder: N!klas - låt oss vända på det - säljaren skickar en tegelsten men hävdar att köparen bytt ut den riktiga varan mot en tegelsten när han klagar.

Nä, det enda sättet att 100% garantera att ingen lurar den andre är att mötas. Annars får man kompromissa och hitta ett sätt som ger båda parterna en ökad säkerhet. Internetgiro/Payson med betalgaranti etc. tycker jag funkar bra i de fallen.

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Re: Sälja via internetgirot?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Köparen kan lätt hävda att det var något annat i paketet. Då betyder inte kollinummret så mycket. Vad händer då?

Då kan man ha filmbevisning, DVS filma från det att du lägger i saken man ska sälja i paketet på posten och tills man har fått kollinummret.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har aldrig blåst någon när jag sålt men själv blivit blåst ett antal gånger på Tradera när jag köpt. Detta trots goda omdömen.
Min erfarenhet är att de som säljer ofta gör vad som helst för att kränga sin vara. Något att fundera över i debatten kanske?

Jag håller med SwedBear. Du indkar ingen välgörenhet när du säljer, där folk ska känna stor tacksamhet för att få köpa en vara. Köparen tar en lika stor risk. Vågar du inte ta din del av risken, sälj inte.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Sälja via internetgirot?

Citat:

Då skall varan returneras. Om säljaren motsätter sig en retur eller inte godkänner varan vid en retur, så läggs ärendet i en konflikt-status och inga pengar betalas ut innan köparen och säljaren är överens. Kommer de inte överens så kan de ta det till domstol.

Permalänk
Medlem

Nu vill jag inte blåsa snubben, men jag vill själv heller inte bli blåst. Sen ja, jag har extremt lågt förtroende för en köpare då han kräver att få använda en tjänst som jag kan förlora på att använda. Vänd på steken, varför kan ni inte ha förtroende för en säljare som vill ha betalt i förskott? Detta är precis samma sak fast man har vänt på steken.

Anledningen till att jag inte vill det är att han kontaktat mig via ett forum och kollat om jag var intresserad av att sälja den här produkten. Detta utan att jag har satt ut en annons.

Sen idkar det mig ingen välgörenet om jag ska få använda en tjänst där jag riskerar att bli blåst. Har i 5år betalat mina saker i förskott och har alltid funkat perfekt, samt att om jag har sålt något så har jag fått betalningen i förskott.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Sälja via internetgirot?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyman
Då skall varan returneras. Om säljaren motsätter sig en retur eller inte godkänner varan vid en retur, så läggs ärendet i en konflikt-status och inga pengar betalas ut innan köparen och säljaren är överens. Kommer de inte överens så kan de ta det till domstol.

Ja, och då skickar köparen en tegelsten i retur och säger "det är det här jag fick".
Det är svårt att göra det säkert. Det vore om någon utomstående kan intyga att en viss vara verkligen har skickats.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Sälja via internetgirot?

Citat:

Ja, och då skickar köparen en tegelsten i retur och säger "det är det här jag fick".
Det är svårt att göra det säkert. Det vore om någon utomstående kan intyga att en viss vara verkligen har skickats.

Visst kan köparen göra så, men jag ser inte riktigt poängen i att göra det, då han/hon inte kommer få några pengar. Säljaren kommer ju med all säkerhet att inte godkänna varan vid en retur och ärendet placeras i konflikt-status.

Permalänk
Medlem

är man osäker så sälj i närheten där du bor då. Finns ju alltid någon som är intresserad. Gå ner i pris om det krävs :]