Permalänk
Medlem

Tunnelbygge, plexi tips

Hej,

Som rubriken lyder. Tänkte bygga en tunnel och samlar nu lite teoretiska kunskaper kring materialval och konsturktion (45-brytning och dämpning). Tanken är att montera en 120-140 fläkt på en adapter och tunnel mot 2x80 hål. Estetik är viktig och därför tänker jag på Plexi och även lysdioder.

Tips eller link till några liknande tankegångar.

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

finns det inte färdiga rör i genomskinlig plast att köpa *qmark*
för jag tvivlar starkt på att det går att valsa eller bocka den radien själv.

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt såga och skruva/lima ihop själv. Bitarna kommer jag att såga från Pelxiglas (0,4-0,8) som går att köpa på ClasOhlsson. Jag har inte sett något billigare alternativ än men tar gärna tips.

http://www.clasohlsson.se/Product/Product.aspx?id=19637525

Montering i Silverstone CW-02 (underbar höjd).

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem

Ja plexi är trevligt att arbeta med jag skulle rekomendera att du gör "formar"
som du typ placerar plexit på och värmer det i ugnen på ca 150-200 grader
jag har med lite trial and error lyckats forma en tunnel till min htpc jag gjorde
misstaget att göra de s-formade gavlarna innan jag gjode top och botten
plexi skivan skulle givetvis ha gjort det i omvänd ordning,,,

EDIT:

Kolla med din lokala glasmästare de bör ha plexiglas med...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Jag funderade på enkla raka former, bygget kommer att bli som en meccano kit:-)
Jag kommer att posta en DIY-tråd om detta eftersom jag hittar inga detaljerade tråder med bilddokumentation? Gärna linka till någon då mitt sökande har inte gett något utbyte. Har ni någon tips på vilka sökord ska man kan söka på engelska på t.ex. SPCR.

Visa signatur

InMortumVeritas