Scythe firar med kopparkylare

Permalänk
Melding Plague

Scythe firar med kopparkylare

Tillverkaren Scythe firar sitt femte år genom att släppa en speciell kylare helt i koppar. Modellen heter Ninja Copper och är rätt lik de äldre Ninja-kylarna med skillnaden att alla kylflänsar är tillverkade i koppar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

NICE ÄNTLIGEN!

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Inaktiv

Riktigt fin kopparklump.

Permalänk
Medlem

Var det lika många flänsar på aluminiumversionen? Eller har antalet nerfats?

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk

Moderkortsknäckare ftw!!

Permalänk
Medlem

Lite väl tung imo. Ifall det inte skulle vara så att den slår ut alla andra luftkylare på marknaden då, vilket jag har svårt för att tro. Men det skulle i så fall motivera tyngden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miclad
http://www.scythe-eu.com/fileadmin/images/cpu/Ninja-CU/Ninja-...

Moget att allt utan basen är coppar?

Hur vet du det? Den kan ju vara nickelpläterad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Lite väl tung imo. Ifall det inte skulle vara så att den slår ut alla andra luftkylare på marknaden då, vilket jag har svårt för att tro. Men det skulle i så fall motivera tyngden.

Tänkte precis på samma sak

Permalänk
Medlem

Varför gör dom den inte helt i koppar?(ink botten) Koppar har väll bättre ledningsförmåga?

Permalänk
Avstängd

Hmm, lite jobbigt att den väger 1,1 kg då. Annars har den allt jag kan önska mig!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Är det inte 6 st U-formade heatpipes?

Använder Scythe fortfarande den dåliga push-pin-monteringen?

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

OH YEAH! Den här kylaren är åtminstone utseendemässigt kylaren som rippar av huvudet och skiter ner i nacken som duke nukem skulle formulerat sig

EDIT: Jag har väl lite av en koppar fetish

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Har inte tänkt mycket på detta så det kan låta korkat.

Hade för mig att aluminium leder värme bättre till luften än koppar. Medans kopparn i sig leder värme bättre inom materialet. Om det är så (var jag nu har läst detta?) så borde plattan vara av koppar och flänsarna av aluminium.

Någon som kan läxa om det här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chyssler
Varför gör dom den inte helt i koppar?(ink botten) Koppar har väll bättre ledningsförmåga?

Det står att allt är koppar och det är nog ganska säkert att det är sanning. Basen är troligen förnicklad för att inte oxidera och skapa sämre ledningsförmåga likksom på många andra kylare.

BTW, visst har heatpipsen spridits ut mycket mer som på ninja-mini? Borde göra rätt mycket för effekten om man tittar på Thermalrights kylare där placeringen är utspridd.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Najs, ser ok ut. Undrar hur moderkortet klarar av vikten. Den senaste kylarvikten jag minns var typ 500g, och det tyckte jag var fett... men nu lattjar vi tydligen pa manliga 1100g..
Skall bli intressant hur den klarar sig mot Coolermasters v8, v10 och v12 samt den nya Big Typhoon 14.

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viggen
Är det inte 6 st U-formade heatpipes?

Använder Scythe fortfarande den dåliga push-pin-monteringen?

Japp la också märke till detta, skribenten får ändra det.

Eftersom det inte nämns nåt om monteringen i nyheten och att scythe anänder pushpins på alla sina kylare, eller ja till socket 775 åtminstone så borde det vara pushpins på denna också. Vilket är förjävligt då den väger 1.1 kilo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Japp la också märke till detta, skribenten får ändra det.

Eftersom det inte nämns nåt om monteringen i nyheten och att scythe anänder pushpins på alla sina kylare, eller ja till socket 775 åtminstone så borde det vara pushpins på denna också. Vilket är förjävligt då den väger 1.1 kilo.

Om du läser recensionerna på deras sida så ser det ut som de har slopat push pins för denna modell och använder en backplate istället.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Om du läser recensionerna på deras sida så ser det ut som de har slopat push pins för denna modell och använder en backplate istället.

Skönt att veta, annars hade jag nästan tyckt synd om dom som köper den till S775-system!

Permalänk
Medlem

Finsn även ett test mot en TT IX14 (tror jag den heter) och den här ninjan ligger ungefär 2 grader efter den. Dock så vinner den över TTn när den körs helt passivt utan fläkt.

Och priset beräknas vara 599 Euro.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Bara att hoppas att denna är lagom dyr

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

shiet, lookin good

Permalänk
Medlem

Wooah, det vore kul om Scythe kört pushpins med dessa här Tror att detta kommer bli en succé faktist, men förstår fortfarande inte varför scythe kör med raka "flänsar" eller vad det heter på aktiva kylare, varför tror dom TR 120 eXtreme vinner testerna? :S

En kille vinklade sin Mugen kylare och det blev om jag kommer ihåg rätt upp till 5 grader kallare, nog för att ta TR 120 extr..

Självklart är plattan av koppar *sigh*

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Tummen upp: Helt i koppar, säkerligen bra kylning.

Tummen ner: Pushpins? :S Denna kommer döda datorn, 1kg + :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Tummen upp: Helt i koppar, säkerligen bra kylning.

Tummen ner: Pushpins? :S Denna kommer döda datorn, 1kg + :/

det är INGA pushpins!

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Enligt Dragonsteelmods.com har den samma antal kylflänsar som aluminiummodellen. Ninja-kylarna ser ganska stora ut jämfört med mATX kort

Här är ett litet test, kunde ha presterat bättre men..

http://www.dragonsteelmods.com/Images/reviews2/ninja-copper/r...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Finsn även ett test mot en TT IX14 (tror jag den heter) och den här ninjan ligger ungefär 2 grader efter den. Dock så vinner den över TTn när den körs helt passivt utan fläkt.

Och priset beräknas vara 599 Euro.

5400 SEK? är du helt säker på det?

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Om du läser recensionerna på deras sida så ser det ut som de har slopat push pins för denna modell och använder en backplate istället.

Ahaa tycker faktiskt det borde nämnas i nyheten men men, bra att de använder bakplatta iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Finsn även ett test mot en TT IX14 (tror jag den heter) och den här ninjan ligger ungefär 2 grader efter den. Dock så vinner den över TTn när den körs helt passivt utan fläkt.

Och priset beräknas vara 599 Euro.

Med andra ord kostar den 5400 spänn? Nää nu har du nog fattat fel

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

http://www.silenthardware.de/reviews/cpu/scythe_ninja_copper/...

Jävligt mysko test... Ninjan totaläger ibland alla kylare(inkl tr 120 ext) med hela 19 grader! Men varför det är varmare i rummet ibland och kallare ibland är jävligt konstigt :S

Väntar på ett bättre test..

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3