Intel bekräftar bugg i nya Core 2 Quad

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Fast å andra sidan har Intel hållt igen och inte släppt ut någon buggig eller nedklockad version och fått dåligt rykte över namnet Phenom.

Nej; Intel har varit smarta nog att hålla käft om sina buggar och släppa sina processerer ändå.
http://support.microsoft.com/?kbid=936357

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

jaja bra med lite motgångar för intel men surt för dom som väntat

och som ratatosk säger så är det inte bara amd som haft buggar
dom har haft klockgrejen men intel har ju extrema säkerhetsfel
nej inte fanboy påpekar bara fakta

Permalänk

Ett smart drag av Intel. Som någon tidigare sa, hinner AMD ut med några Phenom nu så kanske de kan sno några kunder.

Off Topic:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik84
Sitter fasen i exakt samma sits som dig! Riggen min är ungefär densamma som din med skillnaden att mitt grafikkort är något sämre. Har en hel drös spel på hårddisken som man bara väntar på att få spela. Nu vekar det som man får vänta ytterligare ett tag innan datorköpet blir av.

Säkerhetskopior förstår jag?

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på " an increase of potential failures after a designated amount of time"

Failures i det här sammanhanget är ju inte att den räknar fel utan att den går sönder. Det är inget litet fel.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murmeldjur
Ett smart drag av Intel. Som någon tidigare sa, hinner AMD ut med några Phenom nu så kanske de kan sno några kunder.

Off Topic:

Säkerhetskopior förstår jag?

Öhmm...*harkel*..jajjemen såklart, att börja spekulera i annat är ju bara befängt. I Sverige med dess extremt kompetenta rättsväsende vågar man ju sig inte på några andra metoder för att få tag på spel och dyligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Bara jag som reagerar på " an increase of potential failures after a designated amount of time"

Failures i det här sammanhanget är ju inte att den räknar fel utan att den går sönder. Det är inget litet fel.

ganska brutalt stort fel

Permalänk
Medlem

En kvalificerad gissning från DailyTechs läsarkommentarer:

Citat:

We were hearing its related to the 1600mhz FSB.

The best reasoning we heard was Intel wants the 1600Mhz FSB to prevent overclockers as much as possible. If they use the 1333FSB they have to obviously increase the multiplier allowed making all the chips great overclockers. Basically drop the multiplier and increase the FSB up easy enough since mobo's chips have a good amount of overhead. If they are able to sell the chips at 1600mhz FSB this will limit overclocking because the chips are running near top FSB speed and can lock the multiplier lower. But not all the chips run 100% stable over time at this speed. If you look at the 45nm chips even the low end is a very good overclocker because of the FSB overhead. If Intel can use the higher FSB and lock the multiplier lower then more people would be required to purchase the higher cost chips to really get higher speed. It also allows Intel to sell 1600Mhz certified mobos with their new chipsets. Its a two sell approach your buy a new chip and to take advantage of it you need to buy a new mobo. We know FSB can go higher but it may not be 100% stable for server use with lousy cooling for them to release the chips.

Like you we've heard numerous reasons. One where hot spotting is causing the chips poof.

But who knows what the truth is.

Och som sagt, om de plötsligt kan säga "poof" vore inte heller bra.

Men teorin ovan verkar rätt trolig, dvs att det inte är nåt större fel på själva chipen eftersom de i själva verket är samma chip som QX9650 som ju redan är släppt. Skillnaden är QX9650 redan är dyr så med den behöver de inte oroa sig för överklockare som vill komma billigt undan ....

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Return of the S.N.D.S.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hm har aldrig hört talas om SNDS förut.. Verkar ju läskigt å överklocka min framtida Q9450 då :/ Men det är bara CPUn som dör? Isf är det ju ingen större deal att köpa en ny isf

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, Nintendo Switch, Samsung galaxy S23+

Intels fabrik på mark tagen av Israel

Permalänk
Inaktiv

min egna gissning är lixom tidigare skrivet att det antagligen är en åtgärd av intel för att tjäna lite extra stålar på produkterna de har nu så slipper de fundera på nya uppdateringar så snart igen. Känns inte som speciellt många funderar på att köpa amd justnu

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Tycker det är synd att det gick så här för Intel även fast jag själv är lite AMD "fanboy".

Det ända postiva är ju att Intel inte får monopol eller leder extremt på markanden så dom därav kan sätta vilka drömpriser dom vill på sina processorer...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Känns inte som om det är något som motiverar mig att köpa nya datorsaker för tillfället. inget spel som jag inte kan maxa med min rigg och det kommer itne komma något på ett tag vad jag tror och sen så har jag bara hafft denna riggen i 1år så jag väntar nog 1år till sen så kommer jag att slå till och köpa allt nytt

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Tycker det är synd att det gick så här för Intel även fast jag själv är lite AMD "fanboy".

Det ända postiva är ju att Intel inte får monopol eller leder extremt på markanden så dom därav kan sätta vilka drömpriser dom vill på sina processorer...

Äh - det är ju ingen större försening att snacka om. Kommer inte påverka förhållandet AMD/Intel det minsta i långa loppet.

Det här är bara början på AMDs problem, när intel kan gå ner till 45nm med sin high-k teknik får dom bättre så kallad yield och därmed bättre lönsamhet. AMD måste hitta på nått liknande som high-k eller så är det kört för dom i långa loppet...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
Äh - det är ju ingen större försening att snacka om. Kommer inte påverka förhållandet AMD/Intel det minsta i långa loppet.

Det här är bara början på AMDs problem, när intel kan gå ner till 45nm med sin high-k teknik får dom bättre så kallad yield och därmed bättre lönsamhet. AMD måste hitta på nått liknande som high-k eller så är det kört för dom i långa loppet...

AMD har detta på gång bara att det kommer ta tid tyvär... Typ till slutet av det här året. Tror iaf inte att AMD kommer att dö ut men det kommer ta ett tag innan dom har återhämtat sig. Ända postiva just nu är att AMD har Quad-teknologin jämfört mot Intel som "bara" har 2 duos ihopsatta, eller är deras "äkta-quad" på gång?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Hoppas den där gissningen fårn DailyTech är fel. Hade ju tänkte köpa en 2160 nu och en 9450 senare, men skulle det vara på det viset är det ju lika bra att gå direkt på en Q6600. Man blir ju galen på alla förseningar och rykten.

Visa signatur

Antec P182 w. Nexus real Silent | Corsair 520HX | Asus P5K-E/WiFi | Intel Q9550 | Thermalrght Ultra-120 Extreme + Noctua NF-P12 | OCZ 4GB PC6400 | Asus GTX560 TI | Asus Xonar DX | Eizo S2431W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN

Tycker det är bra att Intel får sin del med motgångar, det hjälper AMD iallafall.

Vore det inte bättre för oss konsumenter om AMD gynnades genom att ha bra produkter själva istället för av motgångar hos Intel ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
AMD har detta på gång bara att det kommer ta tid tyvär... Typ till slutet av det här året. Tror iaf inte att AMD kommer att dö ut men det kommer ta ett tag innan dom har återhämtat sig. Ända postiva just nu är att AMD har Quad-teknologin jämfört mot Intel som "bara" har 2 duos ihopsatta, eller är deras "äkta-quad" på gång?

Deras äkta quad (och även äkta octo som jag förstått det, fast det gäller bara high-end servers) är på gång och har varit planerad länge. Bara det att Intel gjorde några quadcores med MCM (Multi-Chip Module) (alltså ihopkopplade kisel på samma processor).
Nehalem mikroarkitekturen för med sig stora arkitekturiella ändringar (och säkerligen mer prestanda per klock).
Intel hoppas med att hinna ut med de här nya processorerna i år. Om AMD inte fått upp ångan då Nehalem släpps blir det riktigt synd om dem

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

glad att jag skaffa min core 2 quad endå. nu har jag redan spelat igenom crysis och det flöt på så¨fint så¨fint (jag kör sjölv aldrig aa på min gamla 19 tummare så det räkte gott och väl för very high

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Nej; Intel har varit smarta nog att hålla käft om sina buggar och släppa sina processerer ändå.
http://support.microsoft.com/?kbid=936357

Haha, håller verkligen med.
saxat från länken:
"Q: What errors occur?

A: You may receive a Stop error, or you may experience unpredictable system behavior.

Q: Which Intel processors are affected?

A: Although these issues are uncommon, the following Intel processors may be affected:• Mobile: Intel Core 2 Duo mobile processor.
• Desktop: Intel Core 2 Duo desktop processor, Intel Core 2 Quad desktop processor, and Intel Core 2 Extreme processor.
• Server: Intel Xeon processors 3000, 3200, 5100, and 5300 series. "

Låter knappast som ett mindre fel än det amd hade. Amd var iaf ärliga ...fast det kanske dom inte borde varit. Vem vet.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dpom86
Haha, håller verkligen med.
saxat från länken:
"Q: What errors occur?

A: You may receive a Stop error, or you may experience unpredictable system behavior.

Q: Which Intel processors are affected?

A: Although these issues are uncommon, the following Intel processors may be affected:• Mobile: Intel Core 2 Duo mobile processor.
• Desktop: Intel Core 2 Duo desktop processor, Intel Core 2 Quad desktop processor, and Intel Core 2 Extreme processor.
• Server: Intel Xeon processors 3000, 3200, 5100, and 5300 series. "

Låter knappast som ett mindre fel än det amd hade. Amd var iaf ärliga ...fast det kanske dom inte borde varit. Vem vet.

å andra sidan verkar inte fixen ta bort ca 15% av prestandan heller som i AMDs fall

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Låter som skitsnack från Intels sida. Inte samma stepping som extreme/xeon-cpu:erna......

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
å andra sidan verkar inte fixen ta bort ca 15% av prestandan heller som i AMDs fall

Med lite tur kommer patch som tar bort mycket mindre än så.
http://techreport.com/discussions.x/13742

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Avstängd

Alla processorer har bugga, inga undantag.
Men en del sticker ut och påverkar något negativt som måste åtgärdas.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd

Det vi vill ha är billiga produkter som utför som de har utlovat. Till rimligt pris som alla har råd till. De som tar fram produkter till oss vill bada i $$$$$. Vad vill du och jag som ska köpa den produkt som uppfyller våra önskemål till en rimlig $. Och inse !!!!!!!

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Avstängd

Kan det inte bara vara så att Intel inte känner något direkt behov av att släppa ut nya processorer om AMD inte heller kommer med något, och där med drar in mer pengar på redan existerande diton? Lätt att skylla på något som redan drabbat konkurrenten.

Permalänk

Igentligen borde det heta: "Spekulationsforum"

Permalänk
Medlem
Citat:

Igentligen borde det heta: "Spekulationsforum"

Är det bra eller dåligt?

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Är det bra eller dåligt?

Det är väl bra om man gillar att spekulera. Det är mindre bra om man söker fakta, eftersom det brukar resultera i att man läser 200 inlägg innan man ger upp och inser att forum sällan ger svar på frågor.

Permalänk
Medlem

Man kan söka, tycker man att Sweclockers egen sök är för dålig så kan jag nämna att Google är suverän på att vaska fram nyckelord ur Swec

Visa signatur

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Deras äkta quad (och även äkta octo som jag förstått det, fast det gäller bara high-end servers) är på gång och har varit planerad länge. Bara det att Intel gjorde några quadcores med MCM (Multi-Chip Module) (alltså ihopkopplade kisel på samma processor).
Nehalem mikroarkitekturen för med sig stora arkitekturiella ändringar (och säkerligen mer prestanda per klock).
Intel hoppas med att hinna ut med de här nya processorerna i år. Om AMD inte fått upp ångan då Nehalem släpps blir det riktigt synd om dem

Kommer Intel verkligen att släppa Nehalem om inte AMD "har fått upp ångan"? Vad jag förstått det som så vill inte Intel ha monopol, ingen ekonomiker eller bra på ekonomi men det fanns nå anledning till detta

Visa signatur