Permalänk
Medlem

120 mm fläkt på USB?

Går det att laga så att 2 st 120 mm fläktar får ström vis en USB sladd? Hur stark är strömmen som kommer i en USB och måste man ha något motstånd eller dyligt emellan? Eller räcker strömmen ens till? Skulle ha dem till min bära, skall laga en "kyl ställning" till den, men jag är inte så hej på det här med ström och sånt

tack på förhand!

Visa signatur

DATA = Dubbelt arbete till alla...

Permalänk
Medlem

Max ström på ett USB-uttag är 500mA vilket räcker till att mata en 120mm. Tänk på att du får ut c:a 5v från USB och de flesta fläktar är byggda för 12v ( vilket betyder att den kommer snurra långsamt på 5v). Röd ledare är +5v och svart är jord. Vit och grön är data.

http://sv.wikipedia.org/wiki/USB för mer info

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Define XL | Corsair AX 650W | i5 2500k@4.4Ghz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3| 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD7970@1200/1600 3GB | Corsair Force GT 120 GB | WDC Green 1 TB | 3xBenQ 24 " Eyefinity 5760x1080
Vattenkylning: EK Coolstream XT 360 | XSPC Rasa | EK FC-7970 | EK BAY SPIN Reservoir | Phobya DC12-400

Permalänk
Avstängd

Jag har en 80mm fläkt på usb och det funkar
men den är inte så snabb.
Jag tror det går 5 volt i usb:en
lägg upp bilder sen

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket

Visa signatur

DATA = Dubbelt arbete till alla...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jens Flens
Max ström på ett USB-uttag är 500mA vilket räcker till att mata en 120mm. Tänk på att du får ut c:a 5v från USB och de flesta fläktar är byggda för 12v ( vilket betyder att den kommer snurra långsamt på 5v). Röd ledare är +5v och svart är jord. Vit och grön är data.

http://sv.wikipedia.org/wiki/USB för mer info

Max ström är 500mA MED handshake, 100mA utan. Eftersom fläkten inte kör nån handshake (antagligen;)) så har du 100mA tillgodo.

Permalänk
Medlem

Det går inte att reglera hastigheten på fläkten till ännu mindre då?

Permalänk

Jo, men den står typ still då

Visa signatur

Calle säger:
Skulle inte spela GTA förän efter desserten
Haha :D