Permalänk
Melding Plague

AMD Spider

Man kan inte påstå att AMD Spider-plattformen tagit användarna med storm, men utvecklingen kan ha stor betydelse för framtiden. Genom att ha styrkretsar, grafikkort och processor från samma företag blir det större möjligheter till mjukvarustyrning. Förutom att testa den nya AMD Spider-plattformen ska vi även jämföra den nya Phenom-processorn mot konkurrenterna. Uppdaterad med nya resultat!

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

suck ännu ett slag mot amd, tror de kommer få det tufft även detta året =/ inte för att jag gilla amd, men lite mer tryck på intel så de sänker priserna hade inte varit fel

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd

ouch. dehär är inte bra. min E2140 är ju bättre -.-

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Mm... jag tror dock att de kommer komma igen på grafikkortsmarknaden till nästa generation och när nästa revision av Phenom kommer så kan de gå frammåt om de marknadsför det på ett bra sätt. De måste få folk att glömma den dåliga PR Phenom har i nuläget. Man kan ju undra om de verkligen testar grejerna innan de släpper dem till konsumenterna...?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd

jepp. AMD är ju ärliga å talar om buggen osv som phenom har. (I tid) å inte dagen innan lanseringen. Sen hade jag faktiskt hoppas mer utav spider plattformen. :(. (besviken)

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

jaha se där... verkar som att jag kommer sitta på min Athlon X2 6000+ ett bra tag till.

Permalänk
Medlem

Ja, Phenom måste minst vara bättre än E6xxx serien, vilket den inte är, om AMD inte kan fixa det så vet jag inte vad som kommer att hända =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Woho.. AMD loses again.

Permalänk

Synd för marknaden men kul för mig i och med att jag äger en Q6600 och jag hade vissa funderingar om jag skulle vänta på phenom istället.

Lite kul iaf att folk här på swec snackade massa skit om Q6600 om att den inte är en äkta quad bla bla bla, phenom är ju en äkta quad och den presterar ju sämre trots 200MHz snabbare frekvens (överklockad).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
Woho.. AMD loses again.

Du vet att det är dåligt för dig va?

Permalänk
Medlem

hoppas dom fixar detta, rätt sugen på att köpa ett AMD system iår

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

Någon dag kommer AMD knäcka intel .

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
Woho.. AMD loses again.

tyst vi klarar oss utan s¨dana komments :(...

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Besviken på AMD/ATi

Rena rama floppen. Snart går de väl under om de inte rycker upp sig. Lång lång väg upp till Intel och nVidia... dåligt för konkurrensen och priserna.

Permalänk
Medlem

Eftersom att amdoverdrive verkar vara mycket bättre än msi's gammla skit corecenter så ser jag ändå detta som en förbättring duktiga phenomprollar finns ju inte än så allt går ta med en nypa salt. Men att dom kallar det för Spider är rätt så fränt igentligen och kommer dra åt sig noobsen med som kanske upptäcker lite enkel överklockning.

Det kommer väll fler tester inom en snar framtid.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Besviken på AMD/ATi

Rena rama floppen. Snart går de väl under om de inte rycker upp sig. Lång lång väg upp till Intel och nVidia... dåligt för konkurrensen och priserna.

Är det verkligen så illa?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Är det verkligen så illa?

jepps om min prolle för 500:- tar denna phenom för 1900:- så är det illa.

Men moderkortet ser fint ut ialf kanske blir ett sånt senare.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd

Tja, att Phenom inte var mycket att hänga i julgranen var inget nytt, men arkitekturen är fortfarande bra! Jag har stora förhoppningar på K10 i kommande revisioner och 38** ** är en bra serie som ger mycket pengar, att AMD ska konka kan ingen ta på allvar.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem

Vi har i alla fall Q6600 att glädas över tills världen går under...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Tjaa, sorligt men sant.

Detta är inte skoj, blir bara dyrare för oss konsumenter men jag börjar bli van. AMD? Hm.

För övrigt var det ett bra test. Jag hade gärna sett Crossfire X konfiguration. Det går ju sådana hårda meningar om hur de presterar, tre eller 4 grafikprocessorer. Det var synd och det ända som fattades i testet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att amd ska misslyckas så otroligt.. blir dyrt om intel får för mkt av marknaden..

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Avstängd

Vi får se vad Shanghai har att erbjuda. Grafikkorten är ju just nu riktigt fina med.

Permalänk
Medlem

Pinsamt att Phenom@2,6GHz knappt presterar bättre än 6000+. Hoppas verligen att B3 steppingen får upp frekvenserna rejält. 1GHz extra skulle Phenom verkligen behöva.

Permalänk
Medlem

För att konkurera med intel så behövs en standardfrekvens på 4.0 GHz med dessa kassa drivrutiner och arkitektur.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Pinsamt att Phenom@2,6GHz knappt presterar bättre än 6000+. Hoppas verligen att B3 steppingen får upp frekvenserna rejält. 1GHz extra skulle Phenom verkligen behöva.

Tyvärr verkar det som det inte är frekvensen som det endast är mindre bra utan hela arkitekturen verkar otroligt klen.

Det är väl en ny arkitektur för Phenom eller har jag missat något?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hopp. Är väl bara och hoppas dem lansera ett nytt phenom snart som fungerar för klock/prestanda/stabilitet och så kanske spider platformen verkligen visar sin glans. Är ju trots allt processorn som satte stop för det.

Permalänk
Medlem

Ja Phenom blev inte lyckad, men man ska aldrig köpa version 1 av någonting. Jag skulle vilja se ett test av en riktig spindel med 2 x 2x3870 med CF. Intressant att se hur den står sig till exempel mot en QX9650+8800GT.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Tyvärr verkar det som det inte är frekvensen som det endast är mindre bra utan hela arkitekturen verkar otroligt klen.

Det är väl en ny arkitektur för Phenom eller har jag missat något?

Den bygger på Athlon-arkitekturen fast med 4 kärnor istortsett, lite upphottad.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du vet att det är dåligt för dig va?

Inte det minsta dåligt för mig..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
Inte det minsta dåligt för mig..

Jo? Mindre konkurens = höjda priser på Intels grejor = dyrare för dig och sämre.

AMD kommer förr eller senare skulle jag tro, Intel får det bli så länge.