Permalänk
Medlem

Vart hittade ni ett superPi där amd kan köra mer än singelcore
Alla verisioner jag har hittat så kan amd bara testa en kärna inte alla som funkar för intel. Hur kör spider fsbn kör den 800x4 eller?

ingen onödig mobbning tack

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI B650 Tomahawk CPU: Ryzen 9800x3D, RAM: 6000MHz 2x32GB GPU: Asrock 7900XT PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Torrent

Permalänk
Medlem

AMD har inte en FSB utan de kör en separat minnes-bus och en Hypertransport-bus mellan processorn och nordbryggan. Samt att kärnorna kommunicerar över en Lvl3 cache.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Den bygger på Athlon-arkitekturen fast med 4 kärnor istortsett, lite upphottad.

Hm, okej. Jag som trodde K10 var en helt ny arkitektur. Jag har tappat endel på processor marknaden på sista tiden har jag märkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
Inte det minsta dåligt för mig..

Okej så om Intel processorerna kostar 6000kr för en intel"medioker" processor som idag skulle kostat dig 2500kr gör ingenting?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

fan vilken tråkig läsning när ni sågade det från början

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk

Trist, jag hade hoppats på mer från spider-plattformen.
Hade även förväntat mig mer från AMD, de är ju inte direkt i en så pass bra position just nu så att de kan kosta på sig att vara dryga.

Jag kanske är lite "speciell" (som det så fint heter) men jag blir fasiken mer negativ till ett företag när jag läser hur de beter sig än när jag läser negativa tester på deras produkter. Om de inte ens ger support till Swec så varför skulle de ge ett ruttet lingon om jag skulle behöva hjälp?
Dessvärre så har de väl inte ens vett nog att skämmas

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JayDee
fan vilken tråkig läsning när ni sågade det från början

Vad skulle vi göra? Hylla det? Finns inget att hylla än så länge.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Asså vad sysslar ni med egentligen? Var det inte Spider-plattformen ni skulle recensera?
Varför byter ni ut HD3870 och stoppar in ett 8800 GTX för?
Vet ni ens vad Spider-plattformen innebär?
Tråkigt att säga detta men recensionen är riktigt usel.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Jo? Mindre konkurens = höjda priser på Intels grejor = dyrare för dig och sämre.

AMD kommer förr eller senare skulle jag tro, Intel får det bli så länge.

Nu är väl risken för att Intel ska bli ensamma aktörer ganska så minimal. Och även ifall det händer så är det ju knappast 100% säkert att de höjer priserna.

Men hur eller hur så behövs konkurrens... inte enbart för prisernas skull heller.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

B3-steppningen av opteron var väl ingen höjdare den heller. Senare revisioner e betydligt bättre.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jo Intel kommer att höja priserna igen om ingen vill köpa AMD prylar.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman

...och i ditt scenario kanske AMD vinner pris/prestanda... IMHO

Permalänk
Avstängd
Citat:

Du är inte så insatt va?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
...och i ditt scenario kanske AMD vinner pris/prestanda... IMHO

Inte om AMD vid det laget är utslagna från marknaden. Risken för det gör att det är dåligt för alla om det går dåligt för AMD. Intel riskerar inte att åka ut från marknaden så där gör det inte mycket om de ligger under längre tider. De klarade ju i princip 7 år i underläge utan att förlora marknadsandelar att snacka om.

Permalänk

ÄLSKA Q6600...såååå underbar prolle.....ska snart fixa upp min te 3.6ghz...aah

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Hedersmedlem

Vi vet vad som händer med processortillverkare som går omkull, dom köps upp av Via och blir strömsnåla.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Inte om AMD vid det laget är utslagna från marknaden. Risken för det gör att det är dåligt för alla om det går dåligt för AMD. Intel riskerar inte att åka ut från marknaden så där gör det inte mycket om de ligger under längre tider. De klarade ju i princip 7 år i underläge utan att förlora marknadsandelar att snacka om.

Visst, men enligt vårt resonemang är den risken obefintlig. Den är även obefintlig av andra konkurensskäl, tror du på allvar att AMD skulle läggas ner eller skrotas vid eventuell konkurs? Nej, det finns nog kapital från andra håll i det läget, samt att Intel av överlevnadsskäl inte kommer vara den som går in med kapitalet (officiellt).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Visst, men enligt vårt resonemang är den risken obefintlig. Den är även obefintlig av andra konkurensskäl, tror du på allvar att AMD skulle läggas ner eller skrotas vid eventuell konkurs? Nej, det finns nog kapital från andra håll i det läget, samt att Intel av överlevnadsskäl inte kommer vara den som går in med kapitalet (officiellt).

Visst kan andra gå in med kapital. Men precis som med Cyrix så betyder inte det att arkitekturen lever vidare som vanligt. Finns ju en anledning till att AMD går back, och om det efter 7 års tappra försök med enorma investeringar fortfarande inte får fram en produkt som gör vinst så kommer de nya ägarna inte vilja kasta sina pengar i samma svarta hål.
Om AMD inte lyckas konkurrera så kommer de få bli en nischad tillverkare som VIA.

EDIT, vore kul om sweclockers kunde testa Spider-plattformen när de säger att de gör det. Sist jag kollade så var det inte nVidia som stod för den. Sedan vill jag också se vilken BIOS ni använder. Jag vill också veta varför ni inte körde eran 6000+ (FX62) på AM2+-kortet? Kan vara intressant att se hur det blir också.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Asså vad sysslar ni med egentligen? Var det inte Spider-plattformen ni skulle recensera?
Varför byter ni ut HD3870 och stoppar in ett 8800 GTX för?
Vet ni ens vad Spider-plattformen innebär?
Tråkigt att säga detta men recensionen är riktigt usel.

Om du känner dig osäker på vad Spider-plattformen är så står det här:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6021&page=2

Artikeln är uppdelad i en genomgång av Spider och AMD Overdrive. Det avslutas med ett processortest, Phenom mot de övriga.

"Förutom att testa den nya AMD Spider-plattformen ska vi även jämföra den nya Phenom-processorn mot konkurrenterna."

Testet av Spider-plattformen är i AMD Overdrive, dvs testa att ändra inställningar (tex automatisk överklockning).

Citat:

EDIT, vore kul om sweclockers kunde testa Spider-plattformen när de säger att de gör det. Sist jag kollade så var det inte nVidia som stod för den.

Ingen som påstått det heller.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

En Fråga angående Overdrive. Vilken version använde ni under testet....? Har använt 2.0.1.4 BETA, 2.0.7 och 2.1.0 själv och märkt stor skillnad.

2.0.1.4 BETA = Buggigt så in i helvete gick knappt göra nåt utan att det hängde sig. Auto-Clock fungerade inte för 5 öre då det hängde sig var 5:e FSB

2.0.7 = Flesta buggarna fixade. Auto-Clock klockade min FSB från 200 -> 282 utan problem sen gick ja manuellt. Dock var det fel på multiplier och jag kunde inte välja 10,5 utan bara 10 som högst, och var inte helt buggfri då det fortfarande kunde hänga sig för minsta grej.

2.1.0 = Än så länge inte påträffat några buggar fungerar klockrent. Kan ändra näst intill vad jag vill utan att system hänger sig ( inom rimliga gränser så klart ).

Vilken Overdrive version användes under testet? : / Användes in 2.1.0 tycker jag ni skriver om recensionen tycker den var orättvist när Overdrive fungerar skitbra om man använder senaste versionerna av programmet....

Lägg gärna till vilken version ni använde

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem

Testade med AMD Overdrive 2.0.1.4 och 2.1.0

Det är inte troligt att det ändrat något i fördelningen om man använt Radeon HD 3870, men då hade referensvärdena blivit väldigt få. Kan tyvärr inte testa om allt inför varje test och en del komponenter skickas dessutom tillbaks.

För grafikkortet innebar AMD Overdrive övervakningsfunktioner, som då självklart inte fanns med i processortestet.

Orsaken till att AM2-processorn var överklockad var för att ha så bra resultat som möjligt för den arkitekturen (i det test som värdena ursprungligen var med i).

Bios version till moderkortet var A7376AMS.120, som är det senaste officiella.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Visst är det det, ingen konkurrens blir Intel betydligt dyrare, om du inte är en bortskämd ungbyting som får allt du vill ha av dina föräldrar förståss

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Testade med AMD Overdrive 2.0.1.4 och 2.1.0

Det är inte troligt att det ändrat något i fördelningen om man använt Radeon HD 3870, men då hade referensvärdena blivit väldigt få. Kan tyvärr inte testa om allt inför varje test och en del komponenter skickas dessutom tillbaks.

För grafikkortet innebar AMD Overdrive övervakningsfunktioner, som då självklart inte fanns med i processortestet.

Orsaken till att AM2-processorn var överklockad var för att ha så bra resultat som möjligt för den arkitekturen (i det test som värdena ursprungligen var med i).

Bios version till moderkortet var A7376AMS.120, som är det senaste officiella.

Varför prestandatestade ni inte spiderplattformen? Och varför körde ni eran FX62 på det vanliga AM2 kortet.
Ni missar halva poängen med spiderplattformen, förmågan att hårdavarn kan köra lite out of spec och tjäna eventuell prestanda.

Jämför gärna även om 6000+ tjänar på att kombineras med AM2+ och HD3870. Just den kombinationen skulle ge extra prestanda nämligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du va mig en liten naiv intel fanboy du.. :/

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

AMD Spider är väl gjord för att gamers och liknade inte skall behöva betala så mycket men ändå få bra prestanda?

Jag förstod inte riktigt detta test heller, dels förstår jag inte varför man valt de program för testet (de flesta vet väl att en kärna med lägre frekvens går långsammare än en med högre). Phenom (K10) har jag läst skall ligga 10-20% snabbare än K8 vid samma frekvens.
Databaser, webservrar och liknande är väl bättre program om man skall testa quads. För spel och vanliga användarprogram så är quads verkligen overkill (fyller ingen funktion).

Fatta jag rätt så var detta snarare ett test för programvaran AMD Overdrive som verkade vara lite buggig, ganska vanligt problem bland nya program

AMD satsar ju på volymmarknaderna.

AMD Spider är en prisvärd plattform där man inte ruinerar mamma samt drar lite ström.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Visst är det det, ingen konkurrens blir Intel betydligt dyrare, om du inte är en bortskämd ungbyting som får allt du vill ha av dina föräldrar förståss

Citat:

Du är inte så insatt va?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Okej så om Intel processorerna kostar 6000kr för en intel"medioker" processor som idag skulle kostat dig 2500kr gör ingenting?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Jo? Mindre konkurens = höjda priser på Intels grejor = dyrare för dig och sämre.

Jag driver med er så det skriker men ni förstår inte det minsta "ironi" ? Ovanligt på Swec..

Om Hunter krälar sig ur sin håla han bor i så inser han att folk som vill ha saker arbetar ihop pengarna som jag har gjort med det jag har just nu.
Mina föräldrar är mer än förståndiga som inte lägger ut pengar på sådan skit som datorer.. för mig är det också skit.. beroendeframkallande skit.

Permalänk
Medlem

Varför kan inte bara alla vara vänner och ha en stor picknick?:)

Har inte varit så insatt i Spider plattformen. De senaste åren verkar amd ständigt ha legat i mellanklasssegmentet.

Up, up and awaaaay!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Happ. Klarar mig väl med min prolle ett bra tag till då verkar det som.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Dagens visdomsord:

Det känns lite som om de försöker göra bly till guld.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

MSI moderkortet ni testade med är bland det sämre, och MSI överhuvudtaget har ju aldrig varit överkliockarens val sedan 939 tiden oavsett om det varit intel eller AMD. Tycker ni borde testat Gigabytes, ASUS eller DFI's moderkort. Då tror jag nog resultaten hade sett annorlunda ut. Grejen med overdrive också är att det är upp till tillverkarna att välja hur mycket av grejerna som ska kunna ändras och stödjas av overdrive. Tex. så vill gigabyte inte stödja samtliga funktion har jag läst mig till.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Processor: Phenom 9500
Operativ: Vista Ultimate 64
Hårddisk: Western Digital 750 GB
Grafikkort: HD3850 512 MB
DVD brännare och 2 GB ram
Nätagregat: Corsair 520watt
Tre chassifläktar på lägsta

Idle: mellan 92 - 94 watt (93 watt på bilden)

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Jag driver med er så det skriker men ni förstår inte det minsta "ironi" ? Ovanligt på Swec..

Om Hunter krälar sig ur sin håla han bor i så inser han att folk som vill ha saker arbetar ihop pengarna som jag har gjort med det jag har just nu.
Mina föräldrar är mer än förståndiga som inte lägger ut pengar på sådan skit som datorer.. för mig är det också skit.. beroendeframkallande skit.

Ja, jag håller med. Hur kan man inte se ironin i "inte det minsta dåligt för mig =)" </sarkasm>

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w