Permalänk
Avstängd

E8400 svinvarm!!

Tja fick min E8400 cpu idag sätter i den drar på min tuniqtower!

Visst sätter igång datorn drar igång coretemp 49/56c idle... ???

Tar bort tuniqtower och drar på intels egna 54/61c idle!!

Sval cpu????? ren jävla skit teknik gjorde rent drog åt allt ordentligt men icke en grad svalare!!!

Vad gör man RMA??????...

Permalänk
Medlem

RMA för vadå?

Intel ansvarar inte för nånting över stockspeed, och Intels spec för Wolfdale är 72c drygt, och går den under det så i stock är det väl inte deras fel direkt?
prova att loada på den me original kylaren...och se hur varm den blir.

surt ändå jag vet, hoppas verkligen inte min blir en med ojämna cores och hög värme, den som lever får se... :S

Vad har du för moderkort? vilken bios? osv..

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Avstängd

bra att denna tråd togs upp nu blir man rädd att man beställt grisen i säcken .om man kollar denna länk http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/print/intel-wolfdale.htm...

så skall du nå temps på 33 grader idle läser mna får man veta med vilken kylning , men du om nån borde fått dom tempsen

jag vill ha fler som har testat denna o då kan dom väl lägga in sina värden va dom får för jag köper inte n cpu som presterar 500mhz mer en mig i hpller sjukt högre temps en min gör nu

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Avstängd

Har gigabyte dq6 x38...

provade med bios 7..och nu 6b..

och vaddå ansvarar?? denna skulle vara mycket kallare och så vidare... med 45 tekniken därför dom skickade med den där lilla kylaren....

Drog igång orthos nu 20 sek senare är den uppe i 88c då vågar jag inte stressa den mera utan stänger ner orthos...

Fan ska man göra? ringa komplett?

Permalänk
Medlem

men so? fan du platsar ju nästan in i konsumentdelen med ditt gap o skrik om att den är skit.

1. du kan ha monterat den fel med dålig kontakt som följd.
2. byt kylpasta
3. ditt bios kanske mäter fel temp, du vet att det kan hända va?

bara för att ett test får 33 grader på sin cpu betyder väl inte att du ska uppnå samma temp, alla har vi ju olika förutsättningar för det, dels hårdvara samt miljöerna som datorerna står i.

Tänk efter lite nästa gång.

Permalänk
Avstängd

Vad snackar du om läste du ens min tråd?????...

Gap o skrik? lägg ner det där va!

Jag har gjort rent monterat med tuniqtower och intels stock kylare!!! ny kylpasta ja allt har ny speedstep på för att den ska hålla sej kall endå 60 c idle!!!!

Jag har byggt datorer i cirka 7-8 år så jag vet vad jag pysslar med!!!

Så behandla mej ej som en noob ok!

Permalänk
Medlem

Hmm, 88c vid väldigt kort tid av orthos, det låter ju inte helt rätt må jag säga.. Är det med din tunic tower? Isf vill jag inte ens veta vad den kommer upp i med org. kylaren :S

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem

Re: E8400 svinvarm!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x38
Tja fick min E8400 cpu idag sätter i den drar på min tuniqtower!

Visst sätter igång datorn drar igång coretemp 49/56c idle... ???

Tar bort tuniqtower och drar på intels egna 54/61c idle!!

Sval cpu????? ren jävla skit teknik gjorde rent drog åt allt ordentligt men icke en grad svalare!!!

Vad gör man RMA??????...

Vilken spänning har du till CPUn (vCore)?
Är det standardfrekvens och VID spänning så är det konstigt...

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Avstängd

Låter konstigt.
antingen dålig kontakt mellan ihs och kärnan eller fel på sensorn.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

jag har speedstep på nu kör ja med intels stock kylare.. jag har 1.120 vcore speedstep på i biosen... 60/54c idle...

vill inte ens tänka på hur varm den blir med speedstep avstängt..

Lika varm i everest som med nya coretemp.

Permalänk
Medlem

läskigt:S tur att man inte beställde en wolfdale

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd

Jadu mannen.. blir till att sätta i min E6850 igen! aldrig mer vill jag ha en varm cpu som man fick med dom första conroes!

Permalänk
Avstängd

undra om man kan reklamera om det blir så för det ska ju inte va så ju jag blir rå orolig nu ju så NI ANDRA SOM köpt in med era åsikter

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Avstängd

Jag ska ringa komplett imorgon och höra med dom..

Se vad dom säger jag själv ska ej behålla denna cpu...

Permalänk
Medlem

Hur varm blir kylflänsen?

Varm kylfläns och hög temperatur = god kontakt mellan cpu och kylare.

Sval kylfläns och hög temperatur = felaktig temperaturvisning eller dålig kontakt mellan cpu och kylare. Vet du att kylaren sitter rätt ignorera temperaturen tills det kommer en by bios där temperaturavläsningen är kalibrerad för wolfsdale.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

min polare sitter med en E8400 på ett DQ6 x38, hans processor ligger på 37 grader idle iaf just nu.. load vet jag inte.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Hur varm blir kylflänsen?

Varm kylfläns och hög temperatur = god kontakt mellan cpu och kylare.

Sval kylfläns och hög temperatur = felaktig temperaturvisning eller dålig kontakt mellan cpu och kylare. Vet du att kylaren sitter rätt ignorera temperaturen tills det kommer en by bios där temperaturavläsningen är kalibrerad för wolfsdale.

Ja kanske är det så med tempen för min tuniqtower blev ej varm på flänsen..

Kanske är det en ny bios med rätt tempavläsning som gäller?

Kände nu på intels kylfläns den e knappt ljummen!! wierd!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x38
Ja kanske är det så med tempen för min tuniqtower blev ej varm på flänsen..

Kanske är det en ny bios med rätt tempavläsning som gäller?

Kände nu på intels kylfläns den e knappt ljummen!! wierd!

Då är det enkelt att ta reda på om "problemet" har med dålig kontakt eller felaktig tempvisning att göra:

Hur ser det ut på kylarens bas när du tar av kylflänsen? Om du kollar på kylpastan (eller processorn för den delen) så borde det vara enkelt att se om kylaren fått bra kontakt eller inte. För att detta ska fungera bra måste processorn och kylflänsen ha varit rena innan du monterade kylaren.

Ser kontakten ut att ha varit bra så handlar det utan tvekan om felaktig tempavläsning. Inte helt osannolikt heller, med tanke på att processorn precis kommit ut.

Permalänk
Medlem

Nu har jag startat min, efter en kvart eller så, med lådan öppen, så visade bios en temp på 38,5, men ska nu börja installera vista 64.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Avstängd

Bios visar 54c för mej med gigabytes egna Hardware monitor/pc health så visar den 38c idle..

Och provat olika coretemps 3 olika... den senaste visar högts 0.94 visar lägre...

Kontakten såg bra ut mellan cpun och kylaren.

men ena kärnan e bra mycket varmare än den andre!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x38
Vad snackar du om läste du ens min tråd?????...

Gap o skrik? lägg ner det där va!

Jag har gjort rent monterat med tuniqtower och intels stock kylare!!! ny kylpasta ja allt har ny speedstep på för att den ska hålla sej kall endå 60 c idle!!!!

Jag har byggt datorer i cirka 7-8 år så jag vet vad jag pysslar med!!!

Så behandla mej ej som en noob ok!

Jag måste säga att det låter verkligen som gap och skrik också Låter helt hysteriskt ärligt talat.

Och utav alla dina !!, ?? .... samt avsaknande av , så kan man inte tro att du är en van datoranvändare som vet vad han pysslar med OBS

Det låter ju helt klart som om du fått på kylaren helt galet. Eller att IHS'en är väldigt konkav på din CPU.

Har du provat göra som Hardware guy säger än? Känna på flänsen om den är varm eller ej.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ser kontakten ut att ha varit bra så handlar det utan tvekan om felaktig tempavläsning. Inte helt osannolikt heller, med tanke på att processorn precis kommit ut.

Det kan också vara dålig kontakt mellan kärnorna och IHSen, men man får hoppas att det är bios som läser tempen fel

Permalänk
Medlem

nu när jag har installerad vista, så kollade i bios och den visade 40 grader, datorn har varit igång en timme kanske.

Edit: Kollade nu tempen i bios och den hade gått ner till 38,5, så den verkar inte öka. Fortfarande med chassin öppen, och utan belastning.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det verkar ganska solklart att det är felvisning av tempen, nyare bios/nyare mätprogram lär fixa biffen. CoreTemp ex. lär väl knappt ha stöd för Wolfdale, liksom de andra mätprogrammen.

Som exempel kan jag nämna min Celeron 420 på Conroe-L-kärnan, den visar ~50C i CoreTemp när jag kör den såväl i 1.6GHz@1.3V som 2.9GHz+@1.45V. Inne i bios visas dock en mycket lägre temperatur, faktiskt rumstemperatur i 1.6GHz.

Det verkar ganska uppenbart att de som gjort mätprogrammen inte brytt sig om att implementera ett korrekt stöd för Conroe-L för att den är ovanlig bland entusiaster. Samma sak med Wolfdale, men för att den är ny.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Jag måste säga att det låter verkligen som gap och skrik också Låter helt hysteriskt ärligt talat.

Och utav alla dina !!, ?? .... samt avsaknande av , så kan man inte tro att du är en van datoranvändare som vet vad han pysslar med OBS

Det låter ju helt klart som om du fått på kylaren helt galet. Eller att IHS'en är väldigt konkav på din CPU.

Har du provat göra som Hardware guy säger än? Känna på flänsen om den är varm eller ej.

Vad har skriv kunskaper med datorkunskap att göra ???

Hahaha skämtar du lr? fick mej ett gott skratt haha snacka icke genomtänkt svar =)....

Kontakten är bra mellan cpu och kylaren tog nyss bort den och kollade kände på cpu'n den var ordentligt het faktiskt...

Plus när jag skrev första inlägget hade jag mekat ur moderkortet 2 ggr och grejjat med kylarna! man kan väl bli irriterad och arg?...

Permalänk
Medlem

Sen är ju frågan om jag ska uppdatera bios, eftersom i uppstarten kommer det text unknown cpu och sen någonting om att uppdatera bios för att utnyttja det fullt ut.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Enligt BIOS så är min E8400 uppe i 32C. Har haft igång den i över fyra timmar.
Har en Noctua NH-U9F-fläkt.

Permalänk
Medlem

zosma,
det är klart att du skall uppdatera bios. Det är bara det senaste som har fullt Wolfdale-stöd. Just do it!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John86
Enligt BIOS så är min E8400 uppe i 32C. Har haft igång den i över fyra timmar.
Har en Noctua NH-U9F-fläkt.

har du börjat klocka den eller?

va säger windows o exempel core temp

Visa signatur

Blir så jävla less ,aldrig mera E8XXX eller nånsin 45nm teknologi.. bara skit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x38
Vad snackar du om läste du ens min tråd?????...

Gap o skrik? lägg ner det där va!

Jag har gjort rent monterat med tuniqtower och intels stock kylare!!! ny kylpasta ja allt har ny speedstep på för att den ska hålla sej kall endå 60 c idle!!!!

Jag har byggt datorer i cirka 7-8 år så jag vet vad jag pysslar med!!!

Så behandla mej ej som en noob ok!

Lugna ner dig lite. De är tyvär en dålig attityd du använder och då spelar de ingen roll hur mycke hjälp man behöver då. Risken är bara större att andra blir irriterade, du får tyvär en noob faktor på dig då. Och sen kanske du blir anmäld.

Hur som helst så tror jag som the squonk säger. Ha lite tålamod och se vad nästa version av BIOS har att erbjuda.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.