Permalänk

HTPC ca 70 000:-

Denna HTPC har jag funderat på att bygga:
(Kommer att ändras när bättre produkter kommer innan jag har beställt...)

Jag undrar om det du vet om det finns något som är bättre än detta så vill jag gärna veta det, jag vill ha en bra HTPC som är super tyst...

Jag vill inte kompromissa med detta inköp.

Chassi:
Zalman HD160XT, Silver, TFT

Nätdel:
beQuiet! Dark Power Pro 1000W
(kommer snart 80plus-certifierats Dark Power Pro First Class 1000W)

Moderkort:
ASUS MAXIMUS EXTREME X38 SOCKET 775 ATX

CPU:
INTEL CORE 2 EXTREME QX9650 3.0GHZ 12MB 1333MHZ S-775
Länk

GRAFIKKORT (2 st)
ASUS RADEON HD3870 TOP 512MB GDDR4 2XDVI PCI-E [NYHET]

FYSIKKORT
ASUS AGEIA TM PHYSXTM 128MB PCI

Ljudkort: (Ändrad)
ASUS Xonar D2X

Optisk-Brännare
LG GGW-H20L BLU-RAY LIGHTSCRIBE SATA RETAIL
[ULR =http://www.dustinhome.se/pd_5010122428.aspx]Länk[/URL]

Zalman Reserator XT, titanium

Cooltek 80mm fläkt, 11dB, 27M3/h
Länk

Cool-Matic R600 /GPU/RAM/SPG/Bridge, vattenblock (2x)
Länk

innovatek G-Flow, vattenblock, socket 775
Länk

Zalman NWB-1 vattenblock för nordbrygga (2x)
Länk

Alphacool Heattrap RegCooler Asus SLI
Länk

Thermaltake AquaBay M4, Vattenkblock till hårddisk, 5,25" bay, (med Nipplar)
Länk

Revoltec vibrationsdämpare för 80mm-fläkt
Länk

Revoltecvibrationsdämpare för ATX PSU
Länk

Be Quiet! ljuddämpnings-kit för bigtower, svart
Länk

LOGITECH G15 GAMING KEYBOARD V.2
Länk

LOGITECH G5 LASER MOUSE USB BLÅ
Länk

Backup batteri:
APC BACK-UPS RS 1500VA
Länk

MICROSOFT WINDOWS VISTA ULTIMATE 64-BIT SVE 3-PK DVD #OEM
Länk

NORTON 360 WIN SVE CD
Länk

Kommer även att köpa tex, slangar nipplar, slangklämmor m.m.

Pris ca: 70 000kr

Visa signatur

---------------------------
THE ICE TRIGGER

Permalänk
Medlem

Lägg inte ner 70000 kr på en htpc! Nu har inte tittat genom hela din lista speciellt noga men vad ska du med 3 vista licenser till exempelvis? APS? ljuddämpningskitt för bigtower när du inte har en big tower

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Jag har tänkt köpa en eller två Servers, En Stationär och en Bärbar... så då passar ju 3 licenser bra....

Jag får ju göra lite ändringar i listan när jag har tid...
det tog lite tid att leta upp alla produkter

Visa signatur

THE ICE TRIGGER

Permalänk

Verkar sjukt onödigt.... Du får en HTPC som klarar alla spel, filmer etc för 10 - 15000 - kan du köpa nån ny om något år när 3870 börjar bli gammalt.

Permalänk
Medlem

Kan bara gratulera om det är så att du har råd att lägga så mycket på en dator.
Men frågar du mig, även med onödigt mycket pengar på fickan är det klart overkill. Jag antar att det är lockande att ha socknens värstingdator, men för varje person som blir ärligt impad kommer det finnas 10 som tycker du är fullständigt vansinnig som lägger så mycket pengar på en dator. Så om du är ute efter imponeringsfaktor, tja, risken finns att du får bakslag där. Men jag vet ju inte vilka polare du har, de kanske blir döimpade.

Och är det kompromisslös prestanda du jagar, tror jag att du kan få 90% av prestandan på ovanstående system till knappt 50% av priset. Siffrorna är helt tagna ur luften, men principen tror jag stenhårt på.

Sen, här får folk som vet bättre rätta mig, att slänga ihop värstingkomponenter kan leda till mer problem än man vill. Jag tror att du kan riskera mycket strul med att få saker att funka, gå stabilt etc. Jag tänker lite som den pappa jag är: min 6-årige son kan komma på ideen att hälla "allt gott" i en bunke, för då måste ju resultatet bli det godaste man kan tänka sig.

Tja, om man t.ex. älskar ostbågar, äppelmos, popcorn och pasta.. så kanske tanken är bättre än resultatet. På lite samma sätt resonerar jag med datorer. Avvägning mellan ingridienserna är ofta viktigare.

MEN, du kanske har gjort den avvägningen, det får vi inte utesluta. Men det är lätt att utgå från att du inte har det när man läser listan.

Om jag vore du och ville lägga massor med pengar på en fett snabb dator, skulle jag faktiskt kolla på färdigbyggda system, t.ex. Dell eller Alienware. Då skulle jag slippa oroa mig för kompabilitetsproblem mellan komponenter och jag skulle lägga en del flis på garantier så skulle det ändå strula kan jag få det fixat av de som byggt datorn. För visst strular Alienware och Dellburkar - men har man köpt med deras garantier behöver man åtminstone inte oroa sig.

Själv tycker jag att lägga mer än 15-20000 på en dator är slöseri, men då utgår jag ifrån mina egna förutsättningar och värderingar. Avundsjuk säger nån? Avundsjukan ligger i så fall på mängden pengar folk har, inte i deras dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enzo
Kan bara gratulera om det är så att du har råd att lägga så mycket på en dator.
Men frågar du mig, även med onödigt mycket pengar på fickan är det klart overkill. Jag antar att det är lockande att ha socknens värstingdator, men för varje person som blir ärligt impad kommer det finnas 10 som tycker du är fullständigt vansinnig som lägger så mycket pengar på en dator. Så om du är ute efter imponeringsfaktor, tja, risken finns att du får bakslag där. Men jag vet ju inte vilka polare du har, de kanske blir döimpade.

Och är det kompromisslös prestanda du jagar, tror jag att du kan få 90% av prestandan på ovanstående system till knappt 50% av priset. Siffrorna är helt tagna ur luften, men principen tror jag stenhårt på.

Sen, här får folk som vet bättre rätta mig, att slänga ihop värstingkomponenter kan leda till mer problem än man vill. Jag tror att du kan riskera mycket strul med att få saker att funka, gå stabilt etc. Jag tänker lite som den pappa jag är: min 6-årige son kan komma på ideen att hälla "allt gott" i en bunke, för då måste ju resultatet bli det godaste man kan tänka sig.

Tja, om man t.ex. älskar ostbågar, äppelmos, popcorn och pasta.. så kanske tanken är bättre än resultatet. På lite samma sätt resonerar jag med datorer. Avvägning mellan ingridienserna är ofta viktigare.

MEN, du kanske har gjort den avvägningen, det får vi inte utesluta. Men det är lätt att utgå från att du inte har det när man läser listan.

Om jag vore du och ville lägga massor med pengar på en fett snabb dator, skulle jag faktiskt kolla på färdigbyggda system, t.ex. Dell eller Alienware. Då skulle jag slippa oroa mig för kompabilitetsproblem mellan komponenter och jag skulle lägga en del flis på garantier så skulle det ändå strula kan jag få det fixat av de som byggt datorn. För visst strular Alienware och Dellburkar - men har man köpt med deras garantier behöver man åtminstone inte oroa sig.

Själv tycker jag att lägga mer än 15-20000 på en dator är slöseri, men då utgår jag ifrån mina egna förutsättningar och värderingar. Avundsjuk säger nån? Avundsjukan ligger i så fall på mängden pengar folk har, inte i deras dator.

Håller med till 100%. Helt onördigt att spendera 70000kr på en dator när den ändå inte kommer hänga med sålänge.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk
Medlem

Ja, de brukar ju ha de. Just den där har jag missat, men den verkar stenhård. Gyrofjärr, bara en sån sak. Smaka på det. Gyrofjärr.

Permalänk

Först av allt så har och kommer jag ALDRIG att köpa någon "färdig" dator utav ren principiella grunder.

Sen så är det inte första datorn jag bygger... så jag kommer ju som listan visar köra ASUS grafikkort, Physkort & Grafikkort. som jag antar borde strula mindre än om man köper tex GigaByte Moderkort, Asus PhysKort & MsI Grafikkort.

Jag kommer kolla upp så att komponenterna är kompatibla.
eftersom minnena kan vara det som ställer till det om man inte köper "RÄTT" minne för det specifika moderkortet.

Visa signatur

THE ICE TRIGGER

Permalänk
Medlem

Ok. Ja då så. I rest my case

Tycker själv det är kul att bygga datorer men oj vad jag övervägt färdigbyggt bara för att slippa strul och ha möjligheten att få de som satt ihop skiten att ta hand om den när den strular.

Permalänk
Medlem

Förutom att 70 papp är väldigt mycket pengar att spendera på en dator, så finns det väl en del onödiga val i din lista:

1) Nätagget - Du får ett tystare och bättre nätagg om du kör med Zalmans eget 1000W, som dessutom kostar 1000 kr mindre.

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=255867

http://www.techpowerup.com/reviews/Zalman/ZM1000-HP/5.html

2) Processorn - vänta på Q9450 - nästan lika bra prestanda till en tredjedel av priset. Du behöver aldrig i livet processorkraften i en QX9650 till din användning...

3) Grafikkortet - Ta ett HD3870X2 istället, så att du får plats med...

4) Ljudkortet - Ta ett Asus Xonar D2X, mycket rakare frekvenser än Creatives.
http://www.elitebastards.com/cms/index.php?option=com_content...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Förutom att 70 papp är väldigt mycket pengar att spendera på en dator, så finns det väl en del onödiga val i din lista:

1) Nätagget - Du får ett tystare och bättre nätagg om du kör med Zalmans eget 1000W, som dessutom kostar 1000 kr mindre.

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=255867

http://www.techpowerup.com/reviews/Zalman/ZM1000-HP/5.html

2) Processorn - vänta på Q9450 - nästan lika bra prestanda till en tredjedel av priset. Du behöver aldrig i livet processorkraften i en QX9650 till din användning...

3) Grafikkortet - Ta ett HD3870X2 istället, så att du får plats med...

4) Ljudkortet - Ta ett Asus Xonar D2X, mycket rakare frekvenser än Creatives.
http://www.elitebastards.com/cms/index.php?option=com_content...

/xJom

Nätdelen har bättre verkningsgrad kanske dock så har den inte ECASO (Enhanced Cooling After System Off) som jag vill ha på en nätdel, eftersom jag har vattenkylning.

CPU, jag ska nog ändra sen till den nya som kommer senare i år...

grafikkortet är lagom

ljudkortet blir nog bättre än Creative och då har jag bara Asus kort...

Visa signatur

THE ICE TRIGGER