SLAX på usb pinne - bootar inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2001

SLAX på usb pinne - bootar inte.

Tjena.
Jag håller på och försöker få igång slax på min 1GB pinne från kingston.

Jag provade först med att installera via MySlax, men det verkar inte fungera under Vista 64.
Får felmeddelanden om att den inte kan kopiera image.

Jag följde sedan denna: pendrivelinux.com

Allt vart rätt och filerna la sig på pinnen.
Startar sedan om och väljer att boota från pinnen (h:)

Då kommer startbilden med en klöver upp (tror jag det var)
Väljer sedan bara "enter" för att boota.

Sedan bli allt svart!

Lät datorn vara igång så i ca 10min, men inget hände.

Den bootar juhelt enkelt upp eftersom boot-bilden kommer, men det verkar vara något strul i bootloadern.

Hur löser jag detta.

Har provat att göra om det X antal gånger, men samma fel.

Image-filen jag använt är följande: Slax standard 5.1.8.1

Tack på förhand!

xciso

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2006

svårt att säga vad det är för fel utan att veta nåt mer. Testa runt med andra distrubutioner typ DSL som är ganska enkel att lägga in p¨usb-minne och se om du får samma problem

ubuntu 16.04

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Câmara de Lobos, Madeira, Portugal
Registrerad
Nov 2005

Felet beror troligen på att drivrutinerna för USB är inte inkompilerade i kärnan utan som moduler. En initrd fil kan lösa problemet. Eller kompilera en ny kärna. Andra distributioner kan ha de rätta drivrutinerna inkompilerade.

Fagerja

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2002

.. kanske kan meddela att jag testade slax för någon dag sedan och det fungerade utmärkt för mig. Visserligen kör jag med PS2-anslutet tangentbord, men i förberedelseproduceduren så skapar man ju en initrd-fil på usb-minnet. Jag använde en gammal mp3-spelare på 256mb för övrigt.

Fungerar på min dator utan problem, men den vill inte starta på en äldre dator.. (den bootar inte från usb-minnet trots att man valt att boota från usb i BIOS), står bara och maler och ingenting händer. Tar man ut USB-minnet så går den vidare och bootar från Win.