Windows Vista SP1 den 15 februari?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stenfors
Drivrutinerna till ljudkortet, hårddisken laddar 24/7, segt i windows, segt i spel, hänger upp/avslutar sig i spel.

Största anledningen är drivrutinerna till X-fi ljudkorten.

Hårddisken laddar 24/7 den första timman, på sin höjd! Om du inte har extremt många word-dokument, eller andra småfiler som ska indexeras.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Aldrig provat Vista själv så ska inte uttala mig dessmer. Men här är ju iaf några av de saker som Vista har problem med enligt MS själv. Som SP1 ska fixa.

http://www.sweclockers.com/nyhet/7181-microsoft_uppdaterar_wi...

# 25 % snabbare filkopiering lokalt på datorn
# 45 % snabbare filkopiering över nätverk (mellan icke-Windows och Vista SP1-datorer)
# 50 % snabbare filkopiering mellan datorer med Vista SP1

Alltså måste det ju varit rätt kasst från början om dom kan öka så mycket?

Sen lär det vara en massa annat som de inte vill prata så mycket om. Och sen verkar ju inte vista vara så 100%, funkar för vissa utan några problem men för vissa andra verkar det vara stora problem. Men som sagt inget jag själv kan uttala mig om.

Sen kanske du kan säga vad som är fördelarna med vista? Ser inga direkta fördelar till varför jag ska byta ännu. För jag behöver inte det nya lull-lullet. Och DX 10 är jag inte brydd om. Men det har ju ingenting med Vista att göra egentligen, är ju bara att dom vägrar släppa det till XP.
Det enda skulle väl vara om Vista skulle ha bättre minneshantering, hatar växlingsfilen i XP. Men verkar ju vara lite si och så med det också.
Men nog blir det Vista så småningom, men blir nog troligen tidigast om 6-12 månader när det mognat lite. XP var ju inte heller nån direkt höjdare före SP1.
Sen ska väl XP också få sig en liten boost iom SP3 om jag kommer ihåg rätt.

Jag överför filer mellan diskar på datorn i diskarnas fulla hastighet (~60-80 MiB/s).
Jag överför filer mellan två Vista-datorer i 95-98 Mbit/s.
Jag överför filer mellan Vista-burken och en Ubuntuburk i 95-98 Mbit/s
Jag tror att det problemet gäller för gigabithastigheter, men där är diskarna flaskhalsen, oftast!

Minneshanteringen i Vista är väldigt bra, tycker jag. 35 MB RAM ledigt, varav Vista och program använder 1,1 GB, resten är bara Pre-cachade program som startar otroligt snabbt. De flesta småprogram startar utan att hårddisken behöver läsa. Jag har 4 GB.

Det är bra mycket stabilare, även om XP aldrig krashade för mig, så upplever jag stora skillnader i hastighet, respons i program och programs stabilitet!
Battlefield krashar väldigt sällan! Frets On Fire krashar aldrig, och under XP krashar det konstant! (Har testat på flertalet datorer).

Jag påstår att de som tycker att Vista är kasst, inte har gett det någon längre tid, testat RC1, haft för slö dator (Dual-core och 2 GB RAM är minimum för en trevlig upplevelse om du ska spela!), dåliga drivrutiner, eller annat skräp.
Är det inte något av ovanstående, så är det för att ni har sett att Vista faktiskt använder interminnet till något vettigt, och att processorn används även när ni inte har program startade! Vad ni då inte har noterat är att Vista ger program som behöver minne, det minne som de behöver, och ger dessutom fan i att sno processortid när något program behöver den.
Och är det inte det, så är det för att ni tror att Aero suger all must ur datorn. Det använder bara lite interminne, resten belastas grafikkortet med, och det lär ni aldrig märka av.

Det är ett axplock av mina teorier, och lite fakta!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Du har uppenbarligen missat hela poängen med att köra Winfows Vista.

Det yttre räknas inte alls lika mycket som det som finns under ytan på detta, enligt mig, underbara operativsystem. Jag instämmer helt och fullt med Tellus82.

Du kan testa köra Vista i mer än 30 sekunder nästa gång

Har inte testat Vista över huvudtaget. Dock suttit på vänners datorer o degat.
Yaya, antar att Vista är en smaksak. Personligen kommer det ta ett par år innan jag bytar.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Det står att jag har Service Pack1, Ver. 744

det e va jag har ... så jag tror att det e SP! till vista

Permalänk
Medlem

det är ju olika från dator till dator, vissa funkar bättre med XP vissa funkar bättre med VISTA. Vem bryr sig, man måste väl få ha det man gillar bäst. Jag funderar på att köra in Vista för att få lite variation, inte för att jag tycker det är bättre.

Allt som jag skulle använda finns både i vista och xp. så jag skulle bara byta för bytandets skull (lite variation alltså.) Bra att det kommer SP iaf!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Väldigt vad många det är som klagar sönder sig på X-Fi drivrutinerna. Den enda skillnaden jag märkt mot XP är att det är enklare att komma åt Audio Console.

Dessutom så märker jag ingen prestandeskillnad i spel. Man ska inte heller glömma bort Superfetchfunktionen som gör att det känns mycket snabbare och mer responsivt, och att det är stabilare än XP :).

Många som klagar på vista tror jag är inställda på att det är skit från början, och bara kollar på alla nackdelar som man kan hitta.

Sen så gillar en del att klaga på DRM funktionerna... Som egentligen betyder att det är möjligt att från början spela upp DRM skyddat matrial i WMP. Är matrialet inte DRM skyddat så är det inget problem

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Hårddisken laddar 24/7 den första timman, på sin höjd! Om du inte har extremt många word-dokument, eller andra småfiler som ska indexeras.

Jag överför filer mellan diskar på datorn i diskarnas fulla hastighet (~60-80 MiB/s).
Jag överför filer mellan två Vista-datorer i 95-98 Mbit/s.
Jag överför filer mellan Vista-burken och en Ubuntuburk i 95-98 Mbit/s
Jag tror att det problemet gäller för gigabithastigheter, men där är diskarna flaskhalsen, oftast!

Minneshanteringen i Vista är väldigt bra, tycker jag. 35 MB RAM ledigt, varav Vista och program använder 1,1 GB, resten är bara Pre-cachade program som startar otroligt snabbt. De flesta småprogram startar utan att hårddisken behöver läsa. Jag har 4 GB.

Det är bra mycket stabilare, även om XP aldrig krashade för mig, så upplever jag stora skillnader i hastighet, respons i program och programs stabilitet!
Battlefield krashar väldigt sällan! Frets On Fire krashar aldrig, och under XP krashar det konstant! (Har testat på flertalet datorer).

Jag påstår att de som tycker att Vista är kasst, inte har gett det någon längre tid, testat RC1, haft för slö dator (Dual-core och 2 GB RAM är minimum för en trevlig upplevelse om du ska spela!), dåliga drivrutiner, eller annat skräp.
Är det inte något av ovanstående, så är det för att ni har sett att Vista faktiskt använder interminnet till något vettigt, och att processorn används även när ni inte har program startade! Vad ni då inte har noterat är att Vista ger program som behöver minne, det minne som de behöver, och ger dessutom fan i att sno processortid när något program behöver den.
Och är det inte det, så är det för att ni tror att Aero suger all must ur datorn. Det använder bara lite interminne, resten belastas grafikkortet med, och det lär ni aldrig märka av.

Det är ett axplock av mina teorier, och lite fakta!

Jag tror att lejonparten av alla fördomar om Vista kommer från RC1-tiden. Folk under NDA som inte kan hälla klaffen och basunerar ut att allt i Vista suger trots att det inte är retail.

I vilket fall som helst är SP1 ändå väkommet. Förbättringar är alltid välkomna

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Vista:

+Riktigt bra säkerhet, speciellt jämfört med XP. Att UAC stör ibland är sant men alla som kan sitt operativsystem tweakar lätt UAC så det är både osynligt OCH säkert.

+Fördelarna med ett 3D-gui. Om ni är programmerare och har kodat lite till Aero så vet ni vad jag menar. Realtidsrendering av thumbs t.ex är ovärdeligt i många fall.

+Ordentligt 64-bitarsstöd.(äntligen)

+Microsoft fattade att STÖRIGA ljud != Glada Användare.

-Dålig kod i många vanliga program som helt utan grund kräver fullständiga rättigheter. I php finns det en bra jämförelse; Register Globals.

-Fortfarande mycket strul med drivrutiner, speciellt i x64.

-Mycket gammalt som inte riktigt vill fungera.

-Vissa säkerhetsfunktioner är uppenbart inte till för att skydda användaren.

-Massor med annat

Säger iaf så här, för gemene multikategorianvändare så är ordningen följande;

OS X > Vista > *NIX > XP > 2k

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

JAG HAR SP1... REDAN .. FATTAR INTE ATT NI INTE HAR DET!!!

Permalänk
Medlem

Körde nog Vista i över 1½-2 år innan jag för nån månad sedan slängde in XP igen (min ratt funkade inte och Pro Street e ju fan omöjligt utan ratt ) och jag saknar Vista något förbannat.

Inte en enda krasch eller BSOD pga mjukvara under hela tiden jag körde Vista och det funkade med istortsett all hårdvara jag installerade (utom ratten då xD ).

Sen att Vista är betydligt mer stabilt när man spelar med är ju ingen nackdel direkt. Om man tex lirar ett spel, spelet kraschar och man kan inte stänga det så trycker man bara ctrl-alt-del i Vista och vips kommer det upp en fin liten skärm där man kan starta aktivitetshanteraren och döda spelet. I samma situation i XP är man körd, då är det bara reset-knappen som hjälper eftersom aktivitetshanteraren sällan hamnar i förgrunden när man startar den med ett kraschat spel igång.

Och sen att Vista äter lika mycket minne som jag dricker cola:

När ska ni lära er ?? Vista använder minnet för att lagra dom program som du använder oftast och kan därmed starta dom betydligt snabbare än om dom skulle ha lästs från disken så att Vista äter minne ser jag som en högst positiv sak.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nae0
när falling leafs system har lyckats så kan vista dö, bara döööööö..

haha

Det var en bluff hela tiden. Tittade precis igenom den "öppna" koden för "Alky" som mest består av rippad kod ifrån microsofts officiella plattforms sdk och dx header filerna. De enda de har skrivit är lite sketna python filer som egentligen inte gör något vettigt.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Ja tack! Det är dags nu. Dags o ta död på behovet av xp för er som fotfarande tycker att det är bäst.

Med SP1 kommer vista ta över mer och mer.

Ryktats att företag väntat på SP1 innan dom börjar o gå över..

Eftersom betan av SP1 finns ute och är lagligt för alla att installera så är det bara att prova själv. Filkopieringen i form av hastighet i Vista ökades markant med SP1 precis som ryktena skrev men att det skulle bli ett bättre OS än Xp är ju bara att drömma.
-----------------------------------------------------------------------
Du får gärna skriva ned en lista vad med Vista som är bättre än Xp.

Jag kom ihåg när Xp lanserades 2001 och redan efter några månader var det snack om att Xp var det bästa opterativsystemet men sanningen var att folk som satt vid Win 98/2000 inte höll med och Win 2000 framförallt var så mycket bättre än Xp mer än ett år framöver, alltså 2002. Idag har det gått ett år tror jag sedan Vista lanserades, rätta mig om jag har fel.

För övrigt har vi cirka 3000 kunder och väldigt liten kundstock är intresserad av att byta över till Vista innan 2009. Granskar man större företag som Almi företags partner, Vattenfall, Swedish meats, Saab med flera så är det en väldigt liten del som sitter med Vista och Vista verkar det inte vara snack om fast SP1 lanseras hos vår kundstock i alla fall. Men givetvis byter man över så småning om men företag byter inte system bara för att Vista lanseras.

De som jobbar idag med det de jobbar med kommer inte jobba (generellt) bättre med Vista förrens om kanske 1-2 år till. Tittar man ur säkerhets synpunkt kanske Vista Server eller liknande är något företag implementerar, förmodligen inte än men det är förmodligen de man tittar på först.

Ekonomin på företag generellt i Sverige använder fortfarande Windows 98/2000 tillsammans med Xp. Vista är något folk är rädda för vilket jag kan förstå.

Vi tillsammans med WM-data och Atea tittat ganska mycket på vilka företag och varför man ska implementera Vista hos de olika företagen utifrån ändamål och fokus. Behövet generellt finns inte där.

Ryktet har delvis fel och mest fel just nu i alla fall. Visst väntar man på SP1 för att överhuvudtaget (om man är ett företag med kritisk data) implementera Vista. Det kommer ta ett år till innan man börjar se högre utstreckning av Vista på en företags dator FÖRUTOM när de köper en nya datorer möjligtvis, många ligger ju i de diskussionerna också då man byter en stationär dator cirka var 4-5 år för ett normalt företag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Gnäll...

Vissa har problem.. det finns överallt, vare sig man köper en ny bil eller OS. Det finns tusentals drivers som måste fungera och mycket annat.

SJÄLV var det mest problem med äldre saker som inte hade drivrutiner ute än. Men i ärlighetens namn, skulle jag nog klara mig utan att köra en enda update. Tycker det fungerar helt ok. Visst visst, 4gb ram hjälper, och för 600 kr är de dina.
Så sluta gnälla lika mycket som när XP kom ut

Själv är jag stört avundsjuk på Bill gates, men som ni andra borde förstå, borde man inte klaga på vista för det. och har man inte råd med det så får man väl köra en crackad version (vilket jag inte rekommenderar då ingen fungerar i framtiden).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Du får gärna skriva ned en lista vad med Vista som är bättre än Xp.

Jag tycker nog att det som redan skrivits i den här tråden räcker väl.

Kan förstå om ett företag inte är berett att gå över till Vista än, både kostnadsmässigt och kompatibilitetsmässigt.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aztro_dj
Det står att jag har Service Pack1, Ver. 744

det e va jag har ... så jag tror att det e SP! till vista

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aztro_dj
JAG HAR SP1... REDAN .. FATTAR INTE ATT NI INTE HAR DET!!!

RC står för Release Candidate, vilket innebär som ngn skrev tidigare i tråden: en betaversion. Alltså en "slags testversion" utav SP1. Allt för se om Vi, konsumenterna, kan komma på ngt ytterligare att tillföra den senare "riktiga" versionen utav SP1.
För att göra det ytterligare lite kul, så tänk på att du är tvungen att avinstallera denna betaversion Innan du laddar ner den slutgiltiga SP1....ett litet tips

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sett maken till bakåtsträvande när det gäller hatet mot vista från många. Och då är detta ändå en sida där många lägger ner stora summor för att sitta på de senaste delarna. Lite märkligt tycker jag. Men men...

Personligen tycker att vista är underbart. Alla program startar snabbt och allt flyter på mycket smidigare än med xp. Aero effekterna ger ett härligt flyt när man öppnar och stänger program eller växlar mellan olika program. Bara haft en enda blåskärm och det var när jag klockade minnen för mycket så den räknas väl inte. Och om ett program hänger sig och man skickar en felrapport så får man oftast hjälp med vad som kan vara anledningen direkt. Om inget svar kommer kan man senare kolla statusen på felrapporterna och se vilka som fått en potentiell lösning. Otroligt bra!

Angående företag så tycker jag att dom ska sitta kvar på xp. Anledningen är att samhället är betydligt mer digitaliserat idag och det inte känns så jättebra om dom ska byta till vista utan en bra anledning. Och jag tror även att det är en av anledningarna till att dom inte byter heller.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aztro_dj
JAG HAR SP1... REDAN .. FATTAR INTE ATT NI INTE HAR DET!!!

Vissa av oss har helt enkelt lite tålamod och väntar tills SP1 kommer i en "final build". Och speciellt eftersom man måste avinstallera nuvarande SP1 för att kunna installera den slutgiltiga SP1:an så är det lite jobbigt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aztro_dj
JAG HAR SP1... REDAN .. FATTAR INTE ATT NI INTE HAR DET!!!

ta det lungt nu

Det e många här som också har SP1 RC installerat men det är inte den slutgiltiga version utan bara en Release Candidate, alltså beta! Vill du sen ha den slutgiltiga versionen på din dator så måste du först avinstallera RC versionen som du har nu

Visa signatur

Amd64 X2 4200+ | Elitegroup KN1 Extreme | Geforce 9800gt | 4x512mb PC3200 | Wndows7 Ultimate & Windows Vista Ultimate

Permalänk
Medlem

Hur mkt minnesanvändning kan man få ner själva Vista, till EXKL program om man tweakar det? OM resten av minnet används upp av program gör mig inget men Vista i sig?

Nån som har en ugefärlig uppskattning ?

Permalänk
Medlem

Körde med vista i typ 4-6 månader, tills jag bestämde mig för att testa XP igen (typ i novemver). Kommer inte gå över till Vista förräns spel flyter bättre.
För ungefär en månad sedan installerade jag Vista igen, men den installationen höll i kanske 3 timmar tills jag bytte tillbaka till XP, då spel som Oblivion, Crysis, Call of duty 4 etc flöt riktigt dåligt på Vista jämtemot XP. Oblivion hackade lite hela tiden, i crysis (ej DX10) blev jag av med typ 10 FPS jämtemot XP, och det gör ganska mycket i det spelet...
En annan sak jag inte gillade med Vista var att det alltid var något som krashade, något med media player. Jag hade inte problem i samma isntallation hela tiden heller, jag installerar om mitt operativsystem ungefär 1 gång i månaden.

Jag hatar inte Vista, jag tyckte det var kul, men eftersom prestandan är så dålig (iallafall vad jag tycker) i spel på Vista så väntar jag ett tag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aztro_dj
Vad e en RC?

följ länken så står det no offence

Visa signatur

innocence proves nothing

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Körde med vista i typ 4-6 månader, tills jag bestämde mig för att testa XP igen (typ i novemver). Kommer inte gå över till Vista förräns spel flyter bättre.
För ungefär en månad sedan installerade jag Vista igen, men den installationen höll i kanske 3 timmar tills jag bytte tillbaka till XP, då spel som Oblivion, Crysis, Call of duty 4 etc flöt riktigt dåligt på Vista jämtemot XP. Oblivion hackade lite hela tiden, i crysis (ej DX10) blev jag av med typ 10 FPS jämtemot XP, och det gör ganska mycket i det spelet...
En annan sak jag inte gillade med Vista var att det alltid var något som krashade, något med media player. Jag hade inte problem i samma isntallation hela tiden heller, jag installerar om mitt operativsystem ungefär 1 gång i månaden.

Jag hatar inte Vista, jag tyckte det var kul, men eftersom prestandan är så dålig (iallafall vad jag tycker) i spel på Vista så väntar jag ett tag.

Jag håller med dig att prestandan är för dålig i Vista gentemot Xp. Jag har Vista nu och jag hoppas så mycket på att prestandan iaf kommer bli lika som i Xp. Men egentligen borde det bli bättre, men så mycket kan man inte hoppas på.

Visa signatur

Antec Sonata III|Gigabyte P35 DS3|Intel E6750@stock|2x1 Corsair XMS2-6400 CL4|XFX 5870 1GB|2TB HDD|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Vista på en företags dator FÖRUTOM när de köper en nya datorer möjligtvis, m

Lenovo skickar nya datorer med Vista. Men när vi beställer datorer via Atea så tar dom först bort det och sen installerar XP istället

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stenfors
Drivrutinerna till ljudkortet, hårddisken laddar 24/7, segt i windows, segt i spel, hänger upp/avslutar sig i spel.

Största anledningen är drivrutinerna till X-fi ljudkorten.

Så är det en känd bugg att den alltid laddar från HDDn? Min HD-LED blinkar nämligen konstant men har inte märkt av direkt prestanda förlust så jag har helt enkelt trott att jag kopplar den fel o inte brytt mig. Ja isåfall förutsätter jagf att det fixas med SP1. Annars är min största motsättning Vista att just drivrutinerna är bajs, i mitt fall de till graffet som slutar svara ibland när man kör 3D-applikationer.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan se en tydlig anleding att tycka illa om Vista. Eller snarare för microsofts sätt att lansera detta på. Att släppa 32bitarsversionen anser jag ha varit både oansvarigt och taskigt mot slutkund som köper ett OS som man inte kan återanvända om ett år ifall man skulle köpa en ny burk då denna i många fall skulle ha mer ram än detta nya OS skulle kunna hantera. Men framförallt har det gjort att det inte lagt lika mycket krut på att få fram en bra 64bitarsversion. Om det är något system som fortfarande strular är det 64bitarsversionen där man får leta sig fördärvad efter vissa lösningar för att får program/spel att fungera. Exempelvis så kan jag inte få igång min mic varken med integrerade ljudkortet eller med ett x-fi kort.

Hade de skippat 32bitarsversionen hade det sparats tid och pengar för många parter och det hade dessutom funnits ett bättre fungerande 64bitarsOS ute nu då alla som gör mjukvara som skall fungera med vista direkt hade satsat på att få sina program att fungera med 64bitarsversionen.

För visst är det lite märkligt att det bara för ett år sedan lanserade ett 32bitarssystem som de dessutom tryckt in i varenda jävla burk som sålts med förinstallerat OS.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

hade jag inte varit så dum o köpt ett xf-i ljudkort så hade jag fortfarande brukat ubuntu så nu använder man xp bara för drivrutinernas skull. Vista är det löjligaste på länge. Utveckla XP eller 2000 istället.

Permalänk

Vissa krossar ju. Är hur nöjd som helst.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NASENBLUTEN
Utveckla XP eller 2000 istället.

Bakåtsträveri ...

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Själv håller jag mig till Ubuntu och XP själv men det är dock för min maskin är för klen för Vista, byggt lite maskiner till vänner och bekanta med Vista på och när det är en maskin med en Core2 processor på runt 2 GHz och helst med 4GB minne så är det helt klockrent, dock har jag sett en del små lustigheter i Vista men det mesta kommer nog att lösa sig.
Vista känns mer som ett moget komplett paket tycker jag om man bortser från buggiga drivare och lite barnsjukdomar, bara o installera och köra oftast.
Nånting jag verkligen gillar är den nya minneshantering, gillar man inte den så är det bara o stänga av också enkelt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Inaktiv

XP SP3 är mer intressant. Blir dock Ubuntu i vilket fall som helst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D'Artagnan
Lenovo skickar nya datorer med Vista. Men när vi beställer datorer via Atea så tar dom först bort det och sen installerar XP istället

Jo, näst intill alla leverantörer gör det numera.

Hehe, skulle inte förvåna mig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.