Oftast blir det mycket bättre även i praktiken med nerskalning. Annars har tv väldigt dålig bildbehandling.
Ju mer information det finns i bilden, ju mer kan man göra med den och framförallt finns det tillräckligt mycket information om hur den ska skalas ner. Skalar tv upp bilden(Något den måste göra väldigt fort) så får tv "chansa" på hur det ska se ut.
När det gäller bilder från datorn pixelmappat så är det inte lika stor skillnad, då grafikkort naturligt är grymma på att skala om bilder. Det man är ute efter är dock att kunna jobba med bilden uppskalat då man då har mycket mer information att bearbeta bilden med, även om informationen egentligen inte fanns där från början.
Gjorde ett enklare test med min HTPC på 2 bra DVD-utgåvor. Skalade upp bilden och bearbetade bilden i datorn(Detta i realtid), och körde sedan ut den på tvn. Resultatet var riktigt bra, i jämförelse med att köra ut bilden obehandlat. Testade även att applicera samma filter, utan att först skala upp bilden och fick inte alls samma resultat som tidigare. Så jag förstår verkligen att de som har DVD-med bra uppskalningskretsar tycker att det är en bra funktion!
Hmm ,nu vet jag inte varför jag tog upp det där..
Kontentan OP, var dock att du bör alltid köra datorn pixelmappat i den upplösningen den klarar och låta datorn skala om bilden. Kör du ut en 1080p film mot en tv som du har ansluten i 720p så kommer grafikkortet skala om bilden. Något som de flesta grafikkort kan göra långt mycket bättre en de flesta tv. Det enda du gör med att byta upplösningen på tv, till en som är högre än panelen är på, är att flytta bildbearbetningen till tv från grafikkortet. Något som oftast är klart sämre.