Permalänk
Medlem

Razer Lachesis

Ja, min gammla trogna copperhead gick i graven inte allt för längesedan och istället för att köpa en likadan så tänkte jag att det är väl bättre att satsa på razers nya produkt; Lachesis. Efter mycket lovordande om denna mus, inte minst från sweclockers själva som i princip sade att den inte hade några nackdelar, så var jag rätt säker på mitt köp. Nu så här i efterhand så vet jag bättre och jag klassar inköpet som det sämsta jag gjort genom tiderna.

Så låt mig då få förklara lite om felen med denna produkt.

1. Sensorn är extremt överkänslig. Minsta lilla tryck på musen (t.ex som att bara nudda den med fingret) gör att sensorn registrerar en rörelse och muspekarn far iväg.

2. Det går knappt att använda musen på mjuka ytor, såsom musmattor av tyg, plast och till viss grad även aluminium. När du klickar registrerar sensorn minsta lilla krökning av underlaget och pekaren drar iväg, vilket gör precisionsarbete helt omöjligt. Visst hjälper det att dra ner DPI'n till 500 och sänka känsligheten i mjukvaran, men i stridens hetta händer det att man tar i lite extra när man klickar och då åker pekaren iväg 4-5 pixlar.

3. Musen beter sig buggigt på blanka ytor, t.ex så kan muspekarn då och då hoppa iväg över halva skärmen och ibland så låser sig x-axeln helt spontant.

4. Musen har en bra passform till sidoknapparna avsedda för tummen, dessvärre är den helt symmetrisk, vilket gör att såvida du inte har utåtvridna prinskorvsringfingrar så går det inte att ha ett stabilt grepp om musen och samtidigt komma åt knapparna närmast ringfingret.

5. Den tillhörande mjukvaran är buggig och ställer till med besvär för den som vill binda tangentbordsknappar till sidoknapparna. Detta är väl nåt som kan fixas i en framtida uppdatering men varför dom sålt musen med sådana uppenbara buggar i mjukvaran är bortom mig.

En annan grej som är lite störande men kanske inte livsavgörande är det pulserande ljus som razer envisas med i sina produkter. På copperhead'en var det ett mjukt pulserande ljus som faktiskt var lite mysigt när man tänker efter. Men razer har såklart misslyckats med det också och satt in en flimmrande ljusdiod i lachesis vilket är fruktansvärt irriterande. Lyckligtvis kan man stänga av denna funktion så som sagt är det inte livsavgörande.

Så nu ligger min lachesis gömd i en låda i väntan på nya drivrutiner och ny firmware från razer, och en copperhead är på väg med posten. Är det någon här som haft liknande problem med sin Lachesis, eller gud förbjude, är det någon som är nöjd med sin Lachesis?

Permalänk
Medlem

känner igen att muspekaren lite spontant skuttar iväg ofta till höger .....hoppas lite updates kan fixa det

Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Medlem

Låter som du har en Habu.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Re: Razer Lachesis

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toepk
Är det någon här som haft liknande problem med sin Lachesis, eller gud förbjude, är det någon som är nöjd med sin Lachesis?

Mjo, SweCs recension av denna musen känns lite väl partisk, jag skrev ett gnällinlägg i den tråden men för mig var det mest ergonomin som kändes fel.

1. Det låter som om du inte har ställt in en för dig behaglig sens. Kör min mus i 2k DPI och 4 sens på en 22" Wide, många tycker säkert även det är för snabbt, dock är jag van och har aldrig haft styrproblem.

2. Jag köpte en Steelpad 4D samtidigt som Lachesis, den fungerar perfekt ihop. Aldrig haft cursorjumps med den och musen flyter runt som en smörklick i en varm panna Håller med om att en mus ska funka på alla ytor och förhoppningsvis blir det bättre med ny FW, Razer betatestar en för tillfället.

3. Se 2.

4. Haft musen ett tag nu och vant mig vid "claw" greppet, men ring och lillfinger känns fortfarande ansträngda efter ett lång spelpass, trots att jag inte använder högersidans knappar. Så ja, ergonomiskt är den inte optimal. Tycker ändå att Lachesis ger en lyxkänsla när man använder den, vikten är perfekt för mig, och man kan flytta runt de två nämnda fingrarna lite som man vill.

5. Måste säga att jag inte haft några problem med mjukvaran, bindat toppknapparna till PgDn och PgUp utan problem i spel. Har inget behov av att använda ringfingrets knappar så jag har bara DPI ändringen där.

Håller med om att DA's ljus är bättre, men Razer hävdar att det ska se ut som det gör och jag har svårt att tro de misslyckats med en sån enkel sak.

När man vant sig vid Lachesis känns andra populära musar plastiga, lätta och sämre. Jag körde lite med en kompis MX518 igår och allt kändes fel på den musen; grepp, vikt, material och framförallt det smala scrollhjulet hatar jag nu

Permalänk

Hade en diamondback som jag var rätt nöjd med. Ville prova något nytt så jag köpte en deathadder efter som den såg ut att vara lite mer ergonomisk. Specs verkade ju vara topnotch.

Men efter en tids spelande tyckte jag att jag fick sämre resultat så jag bytte tillbaka till min gamla slitna diamondback. Genast gick spelandet bättre, så jag förpassade min deathadder till byrålådan. Beställde en copperhead som ju är rätt lika i form, och det är den bästa mus jag haft.

Vet inget om lachesis, men deathaddern lämpar sig nog bättre för lo-sense gamers. Själv rör jag mig på små ytor med handloven på mattan och då är deathaddern för stor och klumping för att vara tillräckligt precis.

Skulle jag mot förmodan vilja prova något annat så blir det en Razer Krait, ännu mindre, ännu bättre kontroll vid små ytor.

Permalänk
Medlem

jag funderar på att köpa en razer lachesis men jag är inte riktigt säker.
jag har en steelseries musmatta och spelar för det mesta bf2 och call of duty 4.

om någon vet att den här musen skulle kunna passa mig så kan ni väl skriva och berätta varför och om den är bra.

Permalänk

Den fungerar riktigt bra till cod4 eller det kanske e bara min skills

Any way... Det finns ett litet fusk. Du kan ju nämligen bind:a knappar med musen, jag själv har bindat mouse 4 till att vara bokstaven "L" på tangent bordet. Sedan göra man så att *Fire* i cod4, i keyconfig ska ha båda mouse 1 och L för att avfyra. Nu får du nemligen (tror nemligen stavas så) semi med alla vapen och om du håller in mouse 4 efter ungefär 1 sec (nackdelen att det tar länge) så får du en auto-matisk avfyrning (Fungerar även till pistol vilket går extremt rakt) Nu avfyrar den här auto-saken inte lika snappt som normal avfyring bara lite lite mindre. Villket är bra. För nu har du extremt mycket mindre rekyl ( eller hur det stavas) på vapnet. Använder det till pistol väldigt ofta. Härligt som fan.

Fast jag måste säga att deathaddern sitter så jävla bra i handen. Prövade den hos en kompis... Fy fan, jag ska byta.

Permalänk
Medlem

razer

tack för svaret men jag undrar hur musen är att hålla i och om det är några fel på musen skriv gärna för och naktdelar och jag undrar är deathaddern bättre och i såfall på vilka sätt.

många säger att musen inte är så bra så det kanke är du som är skillad.

Permalänk

Re: Razer Lachesis

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toepk
Ja, min gammla trogna copperhead gick i graven inte allt för längesedan och istället för att köpa en likadan så tänkte jag att det är väl bättre att satsa på razers nya produkt; Lachesis. Efter mycket lovordande om denna mus, inte minst från sweclockers själva som i princip sade att den inte hade några nackdelar, så var jag rätt säker på mitt köp. Nu så här i efterhand så vet jag bättre och jag klassar inköpet som det sämsta jag gjort genom tiderna.

Så låt mig då få förklara lite om felen med denna produkt.

1. Sensorn är extremt överkänslig. Minsta lilla tryck på musen (t.ex som att bara nudda den med fingret) gör att sensorn registrerar en rörelse och muspekarn far iväg.

2. Det går knappt att använda musen på mjuka ytor, såsom musmattor av tyg, plast och till viss grad även aluminium. När du klickar registrerar sensorn minsta lilla krökning av underlaget och pekaren drar iväg, vilket gör precisionsarbete helt omöjligt. Visst hjälper det att dra ner DPI'n till 500 och sänka känsligheten i mjukvaran, men i stridens hetta händer det att man tar i lite extra när man klickar och då åker pekaren iväg 4-5 pixlar.

3. Musen beter sig buggigt på blanka ytor, t.ex så kan muspekarn då och då hoppa iväg över halva skärmen och ibland så låser sig x-axeln helt spontant.

4. Musen har en bra passform till sidoknapparna avsedda för tummen, dessvärre är den helt symmetrisk, vilket gör att såvida du inte har utåtvridna prinskorvsringfingrar så går det inte att ha ett stabilt grepp om musen och samtidigt komma åt knapparna närmast ringfingret.

5. Den tillhörande mjukvaran är buggig och ställer till med besvär för den som vill binda tangentbordsknappar till sidoknapparna. Detta är väl nåt som kan fixas i en framtida uppdatering men varför dom sålt musen med sådana uppenbara buggar i mjukvaran är bortom mig.

En annan grej som är lite störande men kanske inte livsavgörande är det pulserande ljus som razer envisas med i sina produkter. På copperhead'en var det ett mjukt pulserande ljus som faktiskt var lite mysigt när man tänker efter. Men razer har såklart misslyckats med det också och satt in en flimmrande ljusdiod i lachesis vilket är fruktansvärt irriterande. Lyckligtvis kan man stänga av denna funktion så som sagt är det inte livsavgörande.

Så nu ligger min lachesis gömd i en låda i väntan på nya drivrutiner och ny firmware från razer, och en copperhead är på väg med posten. Är det någon här som haft liknande problem med sin Lachesis, eller gud förbjude, är det någon som är nöjd med sin Lachesis?

Jag har haft de problemen du beskriver och de är i stort sett fixade för mig med senaste beta firmware. Dock är det många som fortfarande har problem.

edit:

Har visst kommit ut ytterligare en firmware sen jag testade: http://www.razerblueprints.net/index.php?option=com_smf&Itemi... .

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk

Jaghar hafft samma problem med min mus sen jag köppte den ... och jag uppdatera min firmwaretill beta releasen och ja det varrt bättre men inte perfekt... får hoppas att den riktiga releasen fixar mitt problem helt sen