Nya Radeon tar upp kampen mot Geforce 8800 Ultra

Permalänk
Melding Plague

Nya Radeon tar upp kampen mot Geforce 8800 Ultra

ATI Radeon HD 3870 X2 lanseras idag, och de första prestandatesterna är redan ute på nätet. Resultaten visar att ATI återigen kan ta upp kampen om prestandakronan.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

bra att ati får leda lite på något igen, hoppas dom håller tronen ett tag nu iallafall!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

i och med att nvidia inte kommer lansera något nytt kort den närmaste tiden så kommer det dröja tills dess innan drivrutinerna optimeras?

Permalänk
Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Nu får vi se vad ATI går för...

Permalänk
Avstängd

GOGO ATI!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

ett bra kort fast de har ju en del att jobba på själv väntar ju nog ett tag innan nytt gfx

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Äntligen ett riktigt lyckat Dual Gpu kort, som dessutom ger mer än 100% ökning på prestandan jämfört med ett vanligt ATI Radeon HD 3870.

"yaay"

Permalänk
Medlem

i Bioshock "vann" nvidia i 2 av 3

i COD "vann" nvidia i 2 av 3

i company of heroes "vann" nvidia i 3 av 3

i Call of Juarez "vann" nvidia 0 av 3 <---- starkt gjort ATI

i Lost Planet "vann" 2 av 3

i Unreal Tournament 3 "vann" nvidia 2 av 3

i World in conflict "vann" nvidia 3 av 3

i crysis "vann" nvidia 2 av 2

Nvidia: 16
ATI: 7
i kampen om "tronen"

säger nog att nvidia vann den matchen.

hoppas ATI nu kan optimera drivrutinerna så man får ut all prestanda ur kortet(n)

kollade endast AVG FPS och jämförde endast x2 vs ultra.

PC Perspective's test

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
i Bioshock "vann" nvidia i 2 av 3

i COD "vann" nvidia i 2 av 3

i company of heroes "vann" nvidia i 3 av 3

i Call of Juarez "vann" nvidia 0 av 3 <---- starkt gjort ATI

i Lost Planet "vann" 2 av 3

i Unreal Tournament 3 "vann" nvidia 2 av 3

i World in conflict "vann" nvidia 3 av 3

i crysis "vann" nvidia 2 av 2

Nvidia: 16
ATI: 7
i kampen om "tronen"

säger nog att nvidia vann den matchen.

hoppas ATI nu kan optimera drivrutinerna så man får ut all prestanda ur kortet(n)

kollade endast AVG FPS och jämförde endast x2 vs ultra.

Ultra kostar ~1500 kronor mer än X2, och är så icke-prisvärd att den för många knappast är ett alternativ.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt Trevligt! Det kom inte en minut för tidigt, ÄNTLIGEN finns det något som matchar 8800 ULTRA. Ser riktigt coolt ut med och det är ju en fördel :rolleyes:!

Permalänk
Medlem

3870 X2 presterade inte så mycket bättre än 8800GTX. Tänk också att 9600GT presterar nästan som 8800GT och 9600GT är bara mellan segment.

Jag tror att nVidia kommer ta över tronen när deras kommer ut.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Ultra kostar ~1500 kronor mer än X2, och är så icke-prisvärd att den för många knappast är ett alternativ.

sant men när folk säger att ATI vann matchen blir jag stäld när jag ser resultaten från spelen

Permalänk
Medlem

Ati har verkligen börjat komma igång nu. Hoppas ati optimerar sina drivrutiner bättre så att prestandan ökar. Är fortfarande besviken över de som Rackarungen säger 8800ultra är nära 3870x2 och är ca 1år gammalt?? Tycker att ett nytt kort borde presterar mkt bättre. Nu får vi se vad geforce gör med sitt 9800gx2.

Permalänk
Avstängd

Nvidia är ju fortfarande bäst. SPECIELLT med tanke på att ATI får använda 2 grafikkort för att matcha Nvidia. Ja ungefär så. X2

Helt otroligt egentligen. När man kollat på de senaste korten från ATI förut så har de varit riktiga vinnare "på pappret". Nvidia är effektivare.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

troligen kommer Nvidias 9800X2 inte att ta lednigen, eftersom deras 9800x2 e ju två G-kort som fungerar med hjälp av SLI funtionen vilken e inte så lyckat det e därför de har skjutit upp lanseringen, så dem kan förbätra något deras SLI funktion. Men en månad tror jag inte räcker för att hinna ikapp, gör dem det .. fan blir jag verkligen förvåna.

vi får se hur det blir.

Permalänk
Medlem

Mums..

Nu har jag bestämt mig. Detta kortet skall jag ha så fort det når de svenska butikerna:

Kommer passa fint till mitt Asus Blitz Extreme & Intel QX6850.

Permalänk
Medlem

Re: Mums..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nobugs
Nu har jag bestämt mig. Detta kortet skall jag ha så fort det når de svenska butikerna:

http://www.asus.com/prog_content/middle_enlargement.aspx?mode...

Kommer passa fint till mitt Asus Blitz Extreme & Intel QX6850.

Jag med....
Med hoppas finns en version med bara 2 DVI och kanske ett HDMI

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aztro_dj
troligen kommer Nvidias 9800X2 inte att ta lednigen, eftersom deras 9800x2 e ju två G-kort som fungerar med hjälp av SLI funtionen vilken e inte så lyckat det e därför de har skjutit upp lanseringen, så dem kan förbätra något deras SLI funktion. Men en månad tror jag inte räcker för att hinna ikapp, gör dem det .. fan blir jag verkligen förvåna.

vi får se hur det blir.

Jag förstår inte vad det är du ska bli förvånad över. Sedan har du med största sannolikhet fel angående 9800GX2 och dess prestanda. Ta och läs detta testet:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3209&p=4

SLI skalar och presterar bättre än Crossfire, det ser vi tydligt i Anandtecs test från idag. Eftersom 9800GX2 baseras på två 8800GT så är chansen väldigt stor att kortet presterar bättre än HD3870X2 men förmodligen till ett högre pris också. Nvidia har inte skjutit upp någonting. Februari/mars eller Q1 08 är det som har sagts. Det är ATi som skulle lansera sitt kort i Januari.
-----------------------------------------------

Generellt presterar HD3870X2 sämre än 8800Ultra vilket är synd. Tittar man på alla testerna så kommer man fram till att 8800GTS 512 är det bästa valet för pengarna utan tvekan. Skall man dessutom klocka så är 8800GTS 512 ett givetval då man lätt kommer över Ultra prestanda med de korten.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

I testerna som Doja länkade till ser man ju att 8800 GT i SLI, som ju motsvarar kommande 9800 GX2 rätt precis, överträffar HD 3870 X2s prestanda hyfsat. 9800 GX2 ser altså ut att bli i genomsnitt ca 10-20% snabbare i de spel jag kollade upp på Anandtech (Crysis, Oblivion, Bioshock, HL2: episode 2, UT3, The Witcher, World in Conflict, CoD4).

Men så lär 9800GX2 bli uppåt tusenlappen dyrare kan man gissa, till en början i alla fall.

EDIT: Anandtech har ju testat alla viktiga spel, och i dessa så framgå det ju extremt tydligt att HD 3870 X2 solklart slår ett 8800 Ultra (det är bara i Enemy Territory:Quake Wars som det presterar "dåligt"). Så luras inte Doja, det är enligt Anandtech mycket, mycket snabbare än ett singel 8800 Ultra.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

För liten skillnad för att göras något stort av detta tyvär, bara vad jag tycker.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Nu väntar vi bara på PCIe 1.1 test versus PCIe 2.0 test.

EDIT: Ni som har skrivit nyheten skriver på tok fel. 8800Ultra har en PEAK om 180w, inte att den drar 180w under belastning. 180w är den watt kortet kan komma upp i vid belastning. Kortet drar annars runt 160w.

8800GTX har en peak om 160w men kommer upp i ungefär 140w.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

men om man tänker på priserna då är 8800gt fortfarande bästa köp tom 8800gtx är mycket bättre köp än 3870x2 nu när man kan få tag i gtx för 2500kr ibland

Permalänk
Avstängd

Uppskjuten release = Kortet är sämre än Nvidia hade planerat

?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Trevligt. Men den lilla skillnad detta gjorde blir nog tyvärr kortvarig för ATI.

Ska sätta mig och läsa benches efter jobbet.

Permalänk
Medlem

wow komplett har redan börjat sälja dem. trodde det skulle dröja nåra dagar till

Permalänk
Medlem

Ganska meningslöst kort

Om man läser Toms Hardwares test så framstår AMDs kort som vinnare. Jippi! Konkurens igen...eller?

http://www.tomshardware.com/2008/01/28/ati_r680_the_rage_fury...

Men är det en vinst att slå ett 8 månader äldre kort, som dessutom enbart jobbar med en GPU? Jag ser det som ett desperat försök att nå upp till Nvidias försprång - inget annat.
Jag tycker inte 3870 X2 är något egentligt alternativ då det är för dyrt förhållandevis till vad det faktiskt presterar. Om jag nu ska uppgradera min dator med ett kort för runt 4000:- så ska det iaf vara 50-60% bättre än dagens värstingkort - som funnits ute i snart ett år.
Vi ser enbart en 7% ökning i 1920x1200 jämfört med 8800 Ultra och det ser jag knappast som revolutionerande. Snarare tragiskt.

Med andra ord. Ni smarta individer som sitter på ett eller flera 8800GTX/Ultra, och gjort så i ett år nu, kan skratta er lyckliga över ett mycket bra köp...

Nej, bättre kan ni DAAMIT !

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Ja, AMD ligger ju som sagt en generation efter.
För tillfället är de dock iallafall ikapp, vilket ju är positivt, men det lär ju inte vara många veckor nu..
Just nu tycker jag absolut inte att kortet är för dyrt. Det är ju lite bättre än Ultra, men betydligt billigare.
Något billigare kunde kortet kanske vara, men i jämförelse med tex 8800GTS 512 Mb så tycker jag pris/prestandaförhållandet är rätt bra.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.