Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Belkin N1 Vision

Belkins nya trådlösa router är en intressant liten pryl för alla som går i nätverkstankar. Med 300 megabit per sekund och en funktionsrik LCD-display hoppas tillverkaren charma entusiasterna, men vad döljer sig innanför det glatta skalet? Följ med när SweClockers undersöker finesserna på djupet.

Läs artikeln

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
BIOS
Registrerad
Sep 2007

Den ser snygg ut! Inte så jätte dyrt heller!

Kul med många funktioner.

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Det är bra att den "borrar" igenom betongväggarna såpass bra.
Hoppas bara att grannarna köper den så kan jag hitta flera

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2005

Ser riktigt snygg ut

Har sålt min speldator :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2007

Den måste jag köpa!

AMD Athlon 64 x2 6400+ Black Edition | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | Inno3d Geforce 8800GT | CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME | 1TB HDD | Windows XP Pro sp2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

Riktigt snygg leksak det där.

Cpu: E6750 @ 2,67 GHz @ 3,0GHz (Max 3,2GHz) Mobo: Gigabyte p35-ds3 GFX: 1900xt RAM: 2gb Corsair HDD0: Seagate 250gb HDD1: Samsung 250gb Nätagg: be quiet! 650w Chassi: Rebel9 Value Edt. Skärm: HP w2207h
3D mark 06: 6439p

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

48 GB på 24timmar? Vad gör 'benny' på internet egentligen?=)

Snygg router föresten. Me like

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2007

Trevligt att man kan stänga av displayen.

Jag har t.ex. en 3Com 8port Gbitrouter och den blinkar och lyser när klienter är inkopplade, något som för mig är helt irrelevant!
Jag skulle vilja ha möjligheten att stänga av alla lampor som lyser/blinkar på den t.ex. med en knapp på undersidan (mjukvarulösning är nog ingen hit om man inte kan connecta till den när man ska felsöka).

Tråkigt att den hade så kass wan-lankapacitet. Inte lönt att ha ett Gbitnätverk som man kopplar den vidare till när den knappt fyller en 100Mbitslina.
Jag får betydligt bättre prestanda med en NATlösning under Gentoo!

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Horndal
Registrerad
Okt 2007

Me like, maste skaffa,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Okt 2001

äntligen en vettig recension på n1 vision. tack

GUD VÄLSIGNE DIG!
Xeon W3680 3.33Ghz - 24Gb DDR3 - GTX970 - Killer NIC - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åkersberga
Registrerad
Jan 2008

Kanske skaffar detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Mar 2005

Verkade ju lovande, fast med en kass wan port är det inte spec kul.

Kan ni inte ta och testa några Modem med?
Typ dela in det i

Modem
Modem med iptv
Modem med router

Tror min 3Com 100mbit switch får hoppa in sen när jag köper ett modem som klarar att "skapa" mer än ett ip från leverantören.

Läs värt var det.

mvh Martin

I am Extrazz.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2005

Samma gäller fortfarande... trådlöst endast när det är fysiskt omöjligt att dra en kabel mellan datorerna. ^^

Enda gången jag kan se något positivt med trådlöst ja det är väl t.ex. när man har en bärbar dator som man vill flytta med sig mellan rummen.

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Sep 2007

Börjar nästan bli lite läskigt nu, dags att slå in skallen och juvelerna i folie så man inte blir grillad eller steril

Riggen: 2x Xeon E5-2670 @ 16x3,2 Ghz - Z9PE-D8 WS - Corsair 32GB RAM - GTX 1080 ti - Dell U3415W 34" - HyperX Predator PCIe/M.2 - 4x Samsung 840 500GB - Asus Xonar DX - 2x NH-U12S - 2x EVGA Supernova G2 850W - Obsidian 900D
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Tror min 3Com 100mbit switch får hoppa in sen när jag köper ett modem som klarar att "skapa" mer än ett ip från leverantören.

Hur menar du då? Ska du skapa ip-adresser så är det ju en router du är ute efter, inte en switch... eller?

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Aldrig att jag skulle köpa en router som nollställer sig själv när datorerna är på lite för långt avstånd. Ok att man tappar kontakten men att den nollställer, helt ohållbart. Tänk om ett par med laptops börjar flytta sig runt lite och helt plötsligt kommer de på för långt avstånd och routern kolapsar, tss fuskbygge.

---Under uppbyggnad----

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2004

Mmm.. håller med. Innan de fått trådlösa routers att fungera 100% stabilt till det de är avsedda håller jag mig till sladdat. De har väl snålat på kylningen eller något kan jag tro, så om man bjuder hem kompisarna på LAN slutar det med att man får sitta och installera routern hela helgen så fort den tappar inställningarna. Nej tack. Men tack för rescensionen Swec!

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

Hur är det, får man sämre ping i spel med trådlöst internet? Det kanske har ändrats?

CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz Motherboard: Asus Maximus VI Hero GPU: Zotac GeForce GTX 780 AMP Edition Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz SSD: 240GB Intel 530 PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum Chassi: Corsair Obsidian 750D OS: Windows 7 x64 Professional 3Dmark11: 13739 3Dmark Vantage: 42063 Valley Benchmark 1.0 Extreme HD: 3016

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
LKPG
Registrerad
Feb 2003

Vilken kass throughput, varför har de lagt på GBit-portar om den bara kommer upp i 47Mbit/s i throughput? Dyr var den också för hastigheten. Nej tack.

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Workstation - Server - Kenner 4-ever

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Synd på de uppenbara felen, den var riktigt snygg. Synd att det inte verkade finnas mer än nätverksfunktioner och en klocka på den - det är ju trots allt en LCD-display, och troligtvis har man den stående nära datorn bredvid skärmen, så varför inte lägga in en ordentlig support för tredjepartsapplikationer?

Det kan tyckas onödigt, men den kostar trots allt en del pengar.

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
localhost
Registrerad
Jun 2004

Om man bortser från WAN-LAN kapaciteten så verkar den helt ok, kanske vore nått man skulle ha som accesspunkt eftersom den trådlösa delen var såpass bra.

Hejdu

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Throughputen verkar ju vara skit på högnivå... får väl bli en dir-655 istället

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Dec 2003

synd att wanporten var så pass "långsam".. vilket i-landsproblem för oss med fiber

Citera mig så jag hittar tillbaks om du vill nått !
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2770981

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västmanland
Registrerad
Jul 2001

Kan ni vara vänliga och mäta upp strömförbrukning? Min "router" drar ~40 Watt vid fullbelastning, om det är mer eller mindre än det.

| Intel i7 2600K @ 4,4 | Asus P8P67 Deluxe | MSI GTX980 Ti | 16GB DDR3 |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pertan
Kan ni vara vänliga och mäta upp strömförbrukning? Min "router" drar ~40 Watt vid fullbelastning, om det är mer eller mindre än det.

Hade dessvärre inte tillgång till sådan utrustning vid testtillfället.

Ska ta en titt på om det finns möjlighet att ordna fram en till framtida test.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2006

Va fan menas med anslutningar? Är det simulationer av fler datorer eller fördubbling av antalet "linjer/pipelines/etc" som man kan använda mellan en dator och nätverket? Fattade inte riktigt?

DreamLighter has spoken...

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2003

Jag undrar också lite närmare hur ni mätt throughputen. Testet är riktigt bra i övrigt men jag känner som flera här att vi jag vill veta var siffrorna kommer ifrån så jag kan ta ställning till om de är relevanta eller inte.

För övrigt vore det även intressant med WAN-LAN och även WAN-WLAN. För många routrar är skillnaderna mellan dessa två väldigt stora.

Strömförbrukning som ni diskuterat ovan är faktiskt en intressant aspekt nu i dessa tider när elektricitet kostar mer och mer samt att man vill göra sitt bästa för naturen.

Föredetta hårdvarubesatt

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
[B]Jag undrar också lite närmare hur ni mätt throughputen. Testet är riktigt bra i övrigt men jag känner som flera här att vi jag vill veta var siffrorna kommer ifrån så jag kan ta ställning till om de är relevanta eller inte.

[/b]http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6022&page=6

Citat:

Från testet (ovanstående länk)
Genomströmningstestet, vilket på engelska kallas throughput, är hur mycket datatrafik en enhet klarar från punkt a till b. I detta fall mäter vi hur mycket data som kan flyttas från WAN-porten (internet) till en dator på insidan. Detta utfördes genom att en IPERF-server kopplades upp på WAN-porten med 1000 Mbit/s. En annan dator kopplades in på en LAN-port med 1000 Mbit/s och anslöt som klient mot IPERF-servern. Varje test skedde fem gånger under en period av tio sekunder med ett olika antal strömmar. Det värde som redovisas i diagrammet vid valt antal störmmar är ett snittvärde av fem.

Ett ganska simpelt, men bra program som visar en relativt verklig prestanda. Det jag i efterhand ser mig kunna tagit med är även toppnoteringar, dvs. vad routern peakar i, vilket i sin natur är högre än snittvärdet.

Hojta till om något är oklart.

Citat:

För övrigt vore det även intressant med WAN-LAN och även WAN-WLAN. För många routrar är skillnaderna mellan dessa två väldigt stora.

WAN-LAN är mätt i testet vid genomströmningsdiagrammet.

http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200801/InternetTill...
(Bildtexten faller bort vid direktlänkning, men där står WAN-LAN)

Iallafall.

WAN-WLAN ska beaktas till nästa test.

Förhoppningsvis och rent teoretiskt har vi mätt upp flaskhalsarna, dvs. trådat nätverket till trådlöst nätverk samt WAN-porten till LAN-porten.

Rent teoretiskt sett kommer det lägsta av dessa tre värden motsvara den siffra, WAN-WLAN, som du är ute efter.

I framtiden får vi helt enkelt testa om teori stämmer överens med praktik.

Citat:

Strömförbrukning som ni diskuterat ovan är faktiskt en intressant aspekt nu i dessa tider när elektricitet kostar mer och mer samt att man vill göra sitt bästa för naturen.

Då efterfrågan verkar finnas och tanken faktiskt dök upp även i mitt huvud under testet kommer detta troligtvis i någon form att finnas med i framtida test.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamLighter
Va fan menas med anslutningar? Är det simulationer av fler datorer eller fördubbling av antalet "linjer/pipelines/etc" som man kan använda mellan en dator och nätverket? Fattade inte riktigt?

En anslutning kan sägas motsvara en nedladdning.

Om du har förslag på en bättre synonym är du välkommen att lägga fram den. Har funderat på det men ej kommit fram till något bättre och mer beskrivande ord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogås
Registrerad
Jul 2004

Söt sak

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4