Permalänk

beställs imon.. vad tycks

Hejsan

En polare bad mig plocka ihop en bra dator för spel med mera.. han hade en budget på 11000 tusen då han ville att ja skulle slänga in en zalman reserator 1 i paketet.. så jag plockade ihop det här till han.. så vad tycker ni . ska jag ändra nått eller kommer det här fungera bra och även vara framtidssäkert ?

Antec Performance P182 Miditower, Gun Metal Black Aluminum(utan nätagg)

MSI P7N SLI Platinum, nForce-750i SLI, Socket-775, ATX, DDR2, 3xPCI-Ex(2.0)16

Intel Dual-Core E2160 1.8GHz 1MB FSB800 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Corsair HX Series Modular Power Supply 520W

Samsung HD501LJ 500GB 7200rpm 16MB SATA2

MSI GeForce 8800GT OC 660MHz GPU 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express

KingMax 4x1024MB (tot. 4096MB) DDR2 PC6400/800MHz CL5 64M*8

Zalman reserator 1 plus

allt går på ungefär 12000

så jag undrar vad ni tycker innan ja beställer.. är det nått jag ska ändra eller ska jag köpa det här.. vill ha så framtidssäkert som möjligt.. han kommer även att klocka det var därför jag valde den här prollen..

Permalänk
Medlem

processorn var inte mycket att hänga i julgranen

Permalänk

den blir la rätt snabb vid överklockning till cirka 3.0 ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BIG MaMa CheFFo
den blir la rätt snabb vid överklockning till cirka 3.0 ?

Med tanke på det andra du har valt så år det nog lite i underkant, tex en E4500 har dubbelt så mycket cache och E8xx har 6 ggr så mycket......

Jag antar att du är medveten om att du valt ett trippel SLI kort, ska han köra 3 gfx kort ?

Jag känner inte direkt till MSI 8800gt men generellt kan man säga att det är dumt att inte köpa det billigaste 8800gt du kan få tag på, om du inte är ute efter en annan typ av kylning dvs och han har väl tänkt använda reseratorn ?

Är dålig på det där med vattenkylning, men det verkar lite meningslöst att bara kyla processorn i dagsläget, speciellt som grafikkorten utvecklar mer värme.

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit ett intel-chip, då det ändå inte ser ut som att du har råd med 3vägs-sli.
Budget-cpu'n kommer räcka fint med lite klock, och du kan ju alltid uppgradera framöver när det kommer lite roligare CPU'er.
Det enda jag kan säga är, varför inte ta 2x2048? kostar inte mycket mer, blir lättare att uppgradera och ev. även lite lättare att klocka (bättre felmarginal med bara 2 minnen)

Permalänk

ok har du något bra moderkort att rekomendera ? hälst sli han kommer köra det i framtiden.. och klockvänligt.. aha har du nåra å rekomendera utav minnena ?

Permalänk
Medlem

Prisklass på moderkortet?
Enligt vad jag sett så brukar det sällan löna sig att "uppgradera" till SLI framöver, bättre att sälja det nuvarande kortet och köpa ett nytt då. Finns säkert många undantag dock?
Personligen föredrar jag singel-kort.
Hm, när jag tänker efter hade jag nog tagit 2st sådana paket. (alltså 4st minnen) eller dessa 2.
Landar nästan samma pris, fast PC8500-minnena är specade till högre hastigheter, så klart.

Permalänk

tack tack.. joo ok.. joo ett annat moderkort vet du nått bra.. är väldigt tacksamm om ja får svar.. kan man klocka upp processorn till 3.0 - 3.5 med PC-6400 ?

Permalänk
Medlem

Vet ej hur bra kylningen är men med rätt kylning så klarar du det lätt

Permalänk

aha ok.. joo det kommer att vara vattenkylning så det ska nog inte vara problem med det.. hur mycket kan man komma upp i då 3.5 eller ?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det går att garantera 3ghz, möjligtvis om det va en "riktig" conroe, vissa har ju fått riktiga måndags-ex av dom där...
Personligen hade jag passat på och köpt en E8400 eller planerat att uppgradera CPU framöver...

Permalänk

aaa ok.. men tror du inte det e bättre med Q6600 ja menar man e ju mer framtidssäker med en sådan.. men det moderkortet ja länkade till är la hyffsat bra.. å framtidssäkert ? för det priset menar jag då