Permalänk

Hmm ser nu att den Proppen jag har som passar det moderkortet bara är på 800mhz. Har dock 2-3 minnen på 256mb ram och en disk på 20-40gb man kan undvara.

Annars så har jag en Äldra P4a med moderkort, Även minnerna passa detta så
Är dock abr apå 1.4ghz så det är väl inte så mycket fart i den häller .
Du skulle sagt till för en månad sedan då hade jag haft 2 st P4or 2.6ghz och 2.8ghz med HT över... även lite hetare minnen för den delen med.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tycker ditt projekt är väldigt roligt att följa, har blivit jättesugen på att sätta ihop en HTPC eller något annat litet. Bra jobbat och lycka till med resterande bygge!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

@-=FULLMOON=-
Dra ett PM med priser och så så ska jag fundera lite:)

@Painby
Lycka till, hoppas du också loggar när det blir dags..:)

UPDATE

Till att börja med så ska jag be om ursäkt för att alla updates kommer så sent jämt. Detta beror på att jag sällan har tid förrän såhär dags.

Idag jobbade jag faktiskt ganska hårt och fick mer gjort än jag räknat med. Tyvärr så kom ett framsteg med två bakåt. Provkörde maskineriet innan och visst, jag var medveten om att agget inte var det tystaste men JÄVLAR va det lät!:( Måste försöka ragga tag på en till 4mm fläkt att sätta på agget för att kunna köra på lägre varv. Låter på tok för mycket nu. En annan sak jag är missnöjd över som jag upptäckte när jag satte ihop allt är att nätaggets kablar är så otroligt långa så att dom knappt går att lägga någonstans i chassit. Kabelhärvan fick därför sno grafikkortets plats under provstarten.

Jag började moddandet idag med att justera hålet för nätagget på baksidan och så trimmade jag till vinklarna som frontens nedre skruvar ska skruvas i då de inte fick plats riktigt.

I ungefär samma veva så började jag på att fundera på hur hårddisken skulle fästas.

Efter en liten stund

I stort sett färdigt. Staget på snedden blev en nödlösning men det var det enda vettiga sättet att göra det på.

Agget är fortfarande inte ordentligt ditmonterat liksom allt annat. Fick bli ett litet snabbtest bara..

Trångt utav bara den blev det. Får se vart jag gömmer kablarna sen, dom kan iaf inte ligga där dom ligger när grafikkortet ska i.

Det var dagens update. Får se vad som händer/om det händer något imorgon. Den som har en eller kanske till och med två begagnade Zalman fanmate 2 eller liknande liggande och som vill bli av med den/dom får gärna skicka ett PM. Detsamma gäller PCI-plåtar med USB portar på. Är inte så sugen på att lägga en order på GTEK för ett så litet värde med tanke på deras enda frakt/betalsätt (postförskott = +100kr). Har ni annat som kan tänkas vara intressant till bygget så hör gärna av er. Behöver både det ena och det andra framåt nu och jag har iaf lite pengar nu så jag kan köpa delar:)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

Angående PCI-plåtar med USB portar på så kan jag rekomendera ett så skumt ställe som Biltema om du har det i närheten. Köpte ett PCI kort med 3 externa och en intern USB kort för 129 kr där. Billigare har jag inte hittat (förutom på nätet och då tillkommer ju frakt så det inte blir billigt i alla fall.)

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampesweden
Angående PCI-plåtar med USB portar på så kan jag rekomendera ett så skumt ställe som Biltema om du har det i närheten. Köpte ett PCI kort med 3 externa och en intern USB kort för 129 kr där. Billigare har jag inte hittat (förutom på nätet och då tillkommer ju frakt så det inte blir billigt i alla fall.)

Jag antar att du menar ett sådant kort som kommunicerar med datorn via PCI porten. Det jag är ute efter är enbart kontakter monterade på PCI-plåtar. De brukar sen kopplas till moderkortets interna kontakter.

Anledningen till att jag vill ha såna är att de sitter skruvade i PCI plåten så min tanke är att skruva loss dem därifrån och sen skruva dit dem på plåten i chassit/på framsidan av HTPCn.

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Jag antar att du menar ett sådant kort som kommunicerar med datorn via PCI porten. Det jag är ute efter är enbart kontakter monterade på PCI-plåtar. De brukar sen kopplas till moderkortets interna kontakter.

Anledningen till att jag vill ha såna är att de sitter skruvade i PCI plåten så min tanke är att skruva loss dem därifrån och sen skruva dit dem på plåten i chassit/på framsidan av HTPCn.

Okej, var du så att du skulle kapa kablarna och dra till USB utagen på baksidan eftersom du inte hade några interna kontakter?

Antar att det är en sådan du menar: http://www.kjell.com/?item=38430&path=38400000,46900000,49600...

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt strippa en usb-hubb och sen löda bort kontakterna för att sedan löda dit kablarna från kontakten från pci-plåten. Vill ha så att jag har två usb-portar fram och två extra där bak. Därmed är det en 4-portars hubb som behövs. Den ska sedan kopplas in i ett av de vanliga usb-uttagen på moderkortet. Är en sån som du länkat till eller liknande jag vill ha..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

hur går der exsmex?? inte hört nåt på länge. annars väldigt intressant bygge. bevisar att man kan bygga grejor med väldigt liten budget.

Permalänk
Medlem

Jag har 20+ 256MB SDRAM minnen över, så jag kan gärna bidra med några mot att du betalar frakten dvs.

EDIT: Har lite proppar också, allt från p3 133MHz till 900MHz om det är nått att ha.

Visa signatur

<3

Permalänk

Oj oj, detta blir ju riktigt bra Posta fler bilder sen.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

ser riktigt bra ut

ett alternativ till kabelhärvan från agget är ju att korta kablarna...

Visa signatur
Permalänk

exmexs jag undrar verkligen hur det går? har du kört fast?? eller gar du ont om tid?? bara undrade för det kom en del uppdateringar i rad sen har det blivit lite tyst ifrån dig.

från dino aka donic1989

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt för att det som sagt är ett tag sen jag uppdaterade nu och det beror på flera anledningar. Den ena är tid, jag har haft en hel del i skolan de senaste veckorna och varken hunnit eller orkat göra något mer på projektet. Den andra anledningen som kanske även är den största är att jag haft mycket "nödvändiga" utgifter ett tag nu och fattig student som man är har man inte haft några laxar att köpa grafikkort och raiser för.

En annan bromskloss är nätagget, jag måste göra något åt ljudnivån men eftersom jag inte har någon mindre fläkt hemma än 60x60mm så har det inte blivit något med det heller, återigen främst pga det ekonomiska.

Jag är inte heller särskilt nöjd med fronten och har funderat ett tag på vad man ska göra med den. Det hade helt klart varit bättre om man tryckt dit en display från fractronics, en snygg startknapp (typ som de från elfa med en lampa runt) och ett par usb-portar. Det plus lite lack skulle nog göra stor skillnad men även detta är ju en ekonomisk fråga.

Pga de ekonomiska problemen så har jag även funderat ett tag på att försöka sälja min lätt modifierade 24-portars switch. Vad som är modofierat på den är egentligen mest att jag tystat ner den rejält. De två små orginalfläktarna som sitter i den är numera seriekopplade så att de bara går på halva hastigheten mot normalt. För att kompensera detta och till och med förbättra kylningen mot orginal så har jag satt en 120x120mm fläkt i locket. Perfekt att ha med på LAN eller att ha liggandes någonstans i hemmet för hemmanätverket. Om man nu har behövet av en 24-portare till det hehe;) om någon är intresserad så skicka ett PM så ska vi se om vi kan komma överens om ett pris. Ska även försöka fixa en bild så fort jag hinner, orkar och kan.

Visa signatur

Elektriker och musiker =)