Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grythyttan
Registrerad
Maj 2004

Hjälp med NFS och Vista.

Tjenis.

Håller på och styr upp en DualBoot på min workstation, eftersom jag fick ett sug av spelande igen.
Jag har lyckats att mounta mina lokala Ext3 i Vista (/, /home) under E: och F: .

Hur som haver, så har jag en Ubuntu Server som jag har en NFS Server på, funkar finfint i linux -> linux.
Nu är det så att jag verkligen behöver komma åt samma NFS partitioner från Vista.

Hittade då dessa HowTo's:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=310168&highlight=nfs...

Samt
http://doc.gwos.org/doku.php/doc:network:nfs#mount_nfs_shares...

Nu till problemet.

Iom att jag har Vista nu så finns Services for Unix redan med i Vista, och SFU som det står så mycket om i länkarna kan jag inte ladda ner, för det är bara till operativen under Vista.

Jag får inte till mina inställningar (ska ju vara samma program som SFU i texterna), se bifogade bilder:

Egenskaper för "Services för NFS"

Som ni ser så har jag inte följande:
“User Name Mapping”
"Maps Tab"

Så jag är alltså oförmögen att göra dom inställningar som krävs.

Vad göra?

Desktop: Opteron 146 | DFI nF4 Ultra-D | 2x512 OCZ Rev. 2 | Sapphire GTO2 | Raptor 74 Gb
Server: A64 3500+ | MSI K8N-NEO-4F | CORSAIR 512MB CL3 | 160 GB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
din root :>
Registrerad
Feb 2004

"User Name Mapping" blir ju på svenska "Mappning av användarnamn" så det finns allt i rutan där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grythyttan
Registrerad
Maj 2004

Har du iofs rätt i, jag inbillade mig först att det var där jag skulle fylla i följande:

"Select “Use Password and Groups Files” → Enter C:\passwd and C:\groups in the appropriate boxes"

Men det går icke.
"Fel - Ingen sådan värd är känd"

Så vad är det jag inte fattar, är jag helt j_vla bombad eller?

[EDIT]

När jag i CMD skriver:
showmount -e servernamn

Så listar den sharen från servern iaf.

Men sen till att få dom mountade verkar svårt.
Fan att dom skulle krångla till det med Vista.

Desktop: Opteron 146 | DFI nF4 Ultra-D | 2x512 OCZ Rev. 2 | Sapphire GTO2 | Raptor 74 Gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

En fråga bara. Varför inte Samba?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grythyttan
Registrerad
Maj 2004

Det beror helt enkelt pga att jag inte riktigt gillar samba.

NFS tycker jag är otroligt mycket simplare och lättkonfigurerat än Samba, samt att jag är supernöjd med NFS's funktionalitet.

Inget ont om Samba, men ibland är man bara annorlunda.
Jag vet ju att det går med NFS i Vista, eftersom folk kör med det, gäller bara att klura ut hur