Nvidia Nforce 790i SLI andra kvartalet

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Nforce 790i SLI andra kvartalet

Det har i dagarna publicerats lite rykten gällande Nvidias kommande Intel-styrkrets 790i SLI. Enligt uppgift skall det släppas i andra kvartalet detta år. Nordbryggan kallas C73 och sydbryggan C55. Styrkretsen har en DDR3-kontroller och stödjer systembussfrekvenser upp till 1066 megahertz enligt informationen som cirkulerar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vackert, Intel kan behöva lite konkurrans till sin x48 så att priset kan gå ner.

Visa signatur

System: 2500K @4.1GHz, GTX 780, 8GB DDR3 @1866MHz

Permalänk
Medlem

Re: Nvidia Nforce 790i SLI andra kvartalet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Exakt vad det handlar om som gör att Nforce 790i Ultra SLI överklockar bättre har tyvärr inte läckt ut till media än.

Det är bättre binning på chipset eller en dieshrink

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Nu undrar jag bara om 790i klarar av både DDR2 och DDR3?

Visa signatur

Jag överklockar inte så försök inte att övertala mig. (Bara lite ibland...)

Permalänk
Medlem

Skulle inte våga köpa detta förrän de minst kommit ut med rev 2.0, första versionen brukar ju vara skit när det kommer till Nvidia moderkort för det har hänt mig 2ggr nu...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Den var rikrigt snygg, kanske blir en sådan någon gång framöver

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk

Bilden är på 780i

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem

Hur snygg som helt, även om det inte är den modellen

Permalänk
Medlem

.., har kört EVGA´s 780 variant nu i 2 veckor.., vill påstå att det är marknadens bästa moderkort just nu..!

Permalänk
Medlem

e nöjd me mitt X38-QD6

Permalänk

vad menar kommentaren under bilden!? Ersätta 780i varför då det verkar väll väldigt dumt. då kommer dom ju tappa en väldig massa DDR2 användare?

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Medlem

Varför så mycket "hux-flux"? En enorm kylningsannordning ser ju knappast bra ut, det lovar ju bara för en halvstressad krets och usel effekt och pris.
Känns som AMD har de mest moderna kretsarna idag - billiga, god teknisk kapacitet, extremt låg effekt och därmed låg temperatur.

Är DDR3 det enda som talar för detta moderkortet?
Inte alls intressant.

Citat:

vad menar kommentaren under bilden!? Ersätta 780i varför då det verkar väll väldigt dumt. då kommer dom ju tappa en väldig massa DDR2 användare?

DDR2 funkar på DDR3-moderkort.
Dock funkar inte DDR på DDR2-moderkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Varför så mycket "hux-flux"? En enorm kylningsannordning ser ju knappast bra ut, det lovar ju bara för en halvstressad krets och usel effekt och pris.
Känns som AMD har de mest moderna kretsarna idag - billiga, god teknisk kapacitet, extremt låg effekt och därmed låg temperatur.

Genom detta utalande så vissar du bara hur lite insatt du är vad 790i är för krets och för vilken grupp det är inriktad för.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Öh vadå DDR2 funkar på DDR3 hade jag faktiskt ingen aning om!

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Genom detta utalande så vissar du bara hur lite insatt du är vad 790i är för krets och för vilken grupp det är inriktad för.

Jämfört med AMD's chipset så är ju det han skriver korrekt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Genom detta utalande så vissar du bara hur lite insatt du är vad 790i är för krets och för vilken grupp det är inriktad för.

Att betala extra för en prestige-krets kan jag klara mig utan. Har dålig erfarenhet med Nvidias kretsar sedan tidigare - de verkar ju inte fått buckt med sina värmeproblem än.

Självklart är värmen inte ett så dramatiskt problem, men det verkar ju väldigt onödigt. Sedan får ju den excessiva kylaren även att priset blir högre. Om man tänker på det hela så är det ju inte konstigt att Nvidia inte kunnat leverera någon Hybrid-SLi än, deras moderkortskretsar är på tok för lågt prioriterade när dessa 780i, 790i, etc. verkar vara det enda de har att sätta emot Intel och AMD (med det senare tänker jag framförallt på just Hybrid-Crossfire och Crossfire-X-stöd)

Nu börjar jag prata om andra segment, men jag tycker ändå det är en ganska relevant frågeställning - varför Nvidia satsar så lite på moderkortskretsar... för senaste tiden har de ju lika lite satsat på grafikkretsarna (9-serien, roligt...).