Tunn klient med nätverksskrivare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Tunn klient med nätverksskrivare

Halloj!

Jag försöker få en nätverksskrivare att fungera i Thinstation. Den ska användas med Citrix. Är det nån som vet var jag kan läsa hur jag gör eller som vet en dist som är bättre lämpad för det?

Dur ru - dum.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Citrix klienten är väl en egen klient ifrån citrix så du borde kunna ladda ner den och läsa hur du ska göra.

Bäst är väl dock att installera skrivaren på citrix serven om det finns möjlighet till det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Citrix klienten är väl en egen klient ifrån citrix så du borde kunna ladda ner den och läsa hur du ska göra.

Bäst är väl dock att installera skrivaren på citrix serven om det finns möjlighet till det.

Jag tror det blir svårt eftersom den står jättelångt borta. Kanske kan anordna bussresor så folk kan hämta sina utskrifter.

Jag har fått veta i stort sett bara att för att man ska kunna skriva ut från Citrix måste man ha installerat skrivaren i datorn, eftersom den skickar det genom lokala operativet till skrivaren. Eftersom det ska användas på massor med datorer så måste det gå med nätverksskrivare eftersom man av uppenbara skäl inte kan ha en skrivare till varje dator.

Dur ru - dum.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Det finns ju lösningar att köra skrivare via internet via vpn eller not

Annars får ni installera nätverksskrivaren med cups på klienterna. Skulle då föredra att köra PXE boot och då lägga klienternas / på en NFS server(precis som i LTSP). Eftersom det då blir mycket enklare att administrera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

Men utskrifterna kommer ju från terminalservern, inte från terminalklienten.