Optimera Windows Vista med Vlite

Permalänk
Melding Plague

Optimera Windows Vista med Vlite

Skaparna bakom programmet Nlite som är välkänt bland entusiaster som använder Windows har nyligen släppt programmet Vlite för Windows Vista-användare. Programmet gör att man kan optimera operativsystemet och ta bort delar man inte tänkt använda.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

gött ju, kan man behålla DX10 med samma prestanda som i XP.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Låter som en bra sak. blir nog att testa det efter någon formatering framöver.

Permalänk
Medlem

Har använt mig av detta i några månader och är ganska nöjd. Finns dock några nackdelar och man ska verkligen tänka över alla alternativ. Dock så har jag inte kunnat uppdaterat min dator efter min installation av Vista. Detta kan såklart bero på att jag använde mig av en betaversion av vLite.

Permalänk

Vlite funkar riktigt bra, men jag vill höja ett varningens finger för er som tänker uppdatera till Vista SP1 när det blir tillgängligt (eller RC:n som finns idag) om ni ska använda Vlite innan ni installerar Vista. Ta det väldigt lugnt med att ta bort komponenter från skivan - tar man bort fel saker så kan det resultera i att man inte kan installera SP1 efteråt. Det borde finnas folk på www.vlite.net som har luskat ut vilka saker man inte ska ta bort.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpWnR
Låter som en bra sak. blir nog att testa det efter någon formatering framöver.

Rätt och riktigt!!

Visa signatur

Nyare: |Antec P182| |Asrock Z68| |I7 2700K @ 4,8Ghz 1,375V 24/7 | |16GB DDR3 Corsair Vengeance| | 3X(R9 290X LCS) | 5x SSD 120GB Corsair Force 3 || Vattenkylsys info kommer. De är Halv Tum så får ni en finger visning.| |Samsung s27a850|
Äldre: |Antec P182| |Maximus Extreme| |Q6600 @ 3,6Ghz 1,45V 24/7 FSB16001,4V| |4GB DDR3 9-9-9-24 2000MHZ Patriot Viper| |2st 3870x2 FullcoverWaterblocks| Vattenkylsys info kommer.

Permalänk
Medlem

Det är verkligen ett bra program det där! Sparar massor med tid.

Gillar specielt funktionen som gör hela installationen automatiserad. Fattar inte varför man i vista vid installationen när man väljer formatera osv inte kan få skriv in det övriga grejerna också som kommer efter en reboot som användarnamn, bakrundsbild osv. En bra grej vore även att den körde automatiskt windows update och installerade allt den hittade och starta om själv. En ny skiva skulle då bara behövas vid ett nytt sp. Vilket vore lagom.

Permalänk
Medlem

De kommer ju sluta med att man får Bluescreen pga att man har tagit bort allt. ^^

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Går det att testa det utan att installera om?

edit: Läste lite och det verkar inte gå...

Permalänk
Medlem

det är väl ingen nyhet ? ..andvände detta på min vista installation råkade ta bort vissa saker man behövde tex när jag dubbelklickar på en bild så öppnas dom med paint och inte visningsprogrammet för bilder blablabla och någon så jag kan aktivera fil och skrivar delning i nätverket tror jag det va

Visa signatur
Permalänk

XaaR: Pröva Microsoft Virtual PC. Det är gratis att ladda ner.
Kan du installera vista där och kolla så det fungerar.

http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/virtualpc...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Avstängd

Ni har glömt nämna att man inte ska använda Vlite om man har planer på att installera SP1.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

När SP1 kommer så kommer man säkerligen kunna integrera servicepaketet med sin skiva genom vlite, precis som man kan göra i nlite i nuläget.
Jag har använt nlite till min senaste XP-skiva som jag fick genom skolan. Gjorde om den till SP2, lade till drivrutiner till skärmarna och lite nödvändiga program som inte behöver vara så värst up-to-date. Plockade bort onödiga program och gjorde skivan självinstallerande.
Jag har ju redan Vista på skiva, men kör XP, så det kanske blir att använda mig av vlite och göra samma sak med Vista-skivan när SP1 släppts.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Detta ska definitv köras när jag får min nya dator Har kört Nlite i 3 år och det är helt suveränt.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

Jag har testat alla Betaversioner hittils men det slutgiltiga resultatet vi ser här är perfekt, äntligen, jag har väntat i evigheter känns det som...

Permalänk
Medlem

Kan man inte plocka bort DRM-kollen? Det är väl den som sörplar mest resurser i spel jämfört med XP?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Kan man inte plocka bort DRM-kollen? Det är väl den som sörplar mest resurser i spel jämfört med XP?

Vilken DRM-koll?

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

Noll koll på DRM verkar det som

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Kan man inte plocka bort DRM-kollen? Det är väl den som sörplar mest resurser i spel jämfört med XP?

Nej, jag har iaf inte sett något alternativ som behandlar det, är nog för intergrerat...

Som någon tidigare sa, var ytterst försiktig med vad du tar bort om du inte har planerat så att det är lätt att installera om några gånger. Själv har jag nog gått igenom ca 6 vLite:ningar sedan September innan jag kom fram till den jag använder nu. Ta bort de mest prestandapåverkande delarna och spara allt som du möjligtvis kommer behöva använda någon gång i framtiden.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk

men snyggt. när man vill stänga "are you sure" trycker man nej stängs det och trycker man ja canslar man xD

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Läsa reglerna för forumet? Rule Nr1: WE DO NOT TALK ABOUT CRACKED WINDOZE

Rule Nr2: WE DO NOT TALK ABOUT CRACKED WINDOZE!!!!!!!

Rule Nr3: WE DO NOT TALK ABOUT CRACKED WINDOZE!!!!!!! ARRRGHHHAAAAAAAH!!:)

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk

Finns det regler som talar för spam och ohjälpsamhet?

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dractracker
Finns det regler som talar för spam och ohjälpsamhet?

Bortsett från reglerna finns det ingen anledning att hjälpa sådana som dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Läsa reglerna för forumet? Rule Nr1: WE DO NOT TALK ABOUT CRACKED WINDOZE

Rule Nr2: WE DO NOT TALK ABOUT CRACKED WINDOZE!!!!!!!

Rule Nr3: WE DO NOT TALK ABOUT CRACKED WINDOZE!!!!!!! ARRRGHHHAAAAAAAH!!:)

Ööööh, vart har du läst dessa regler?
Det närmaste jag kan komma är §7 i avtalet vi godkände när vi registrerade oss på sidan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Bortsett från reglerna finns det ingen anledning att hjälpa sådana som dig.

Menar du att sådana som mig inte är dugliga att få hjälp? Jag tolkar det som en diskriminering.

Har du inget bättre att komma med, så kom med ingenting alls! Det här är en webtidning för dator-geeks med ett (för det mesta) hjälpsamt forum, och vill helst slippa se sådana citat som du gjorde mot mig.

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Medlem

vlite är rätt old :>
Har ju funnits ute som beta ända sedan Vista lanserades.

Mycket bra program men jag väntar på SP1 innan jag börjar mixtra.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dractracker
Menar du att sådana som mig inte är dugliga att få hjälp? Jag tolkar det som en diskriminering.

Har du inget bättre att komma med, så kom med ingenting alls! Det här är en webtidning för dator-geeks med ett (för det mesta) hjälpsamt forum, och vill helst slippa se sådana citat som du gjorde mot mig.

Jag menar det jag sa, dessutom finns det dokumenterat på vLite's sida att det enbart är licensierade/ocrackade versioner av Vista som stöds.

Ta den här typen av frågor i något annat forum. Bara för att det finns entusiaster här inne, betyder det inte att vi eller i alla fall jag uppmuntrar till piratkopiering.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
betyder det inte att vi eller i alla fall jag uppmuntrar till piratkopiering.

Jag vet vad du menar det du säger om piratkopiering, men det är ändå inget som jag direkt talar i minoritet om. Det är många som piratkopierar windows Vista.

Kolla bara på nyheten som kom om Servicepack 1 till Vista. Vad sa då de flesta om att OEM-cracket ska fixas?

Vill/kan du inte hjälpa mig så ignonera istället förfrågan om hjälpen jag ber om.

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk

Kom igen lägg ner ni två, (ni vet vilka jag menar)

Granis_1980;

Alla har vi kastat godispapper på torget eller kört för fort, det är ingen anledning att vara taskig mot folk.

Dractracker;

Nu finns det regler som säger att vi inte får prata om piratkopierat matrial så då gör vi inte det, mer än så behöver det inte bli av detta och jag (jag pratar nog för fler) har inget, varken personligt eller annat, mot dig. Dock är regler regler.

(förväntar mig svar på detta men ser hällst att ni förstår vad jag menar)

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schumplan
Kom igen lägg ner ni två, (ni vet vilka jag menar)

Granis_1980;

Alla har vi kastat godispapper på torget eller kört för fort, det är ingen anledning att vara taskig mot folk.

Dractracker;

Nu finns det regler som säger att vi inte får prata om piratkopierat matrial så då gör vi inte det, mer än så behöver det inte bli av detta och jag (jag pratar nog för fler) har inget, varken personligt eller annat, mot dig. Dock är regler regler.

(förväntar mig svar på detta men ser hällst att ni förstår vad jag menar)

Jorå , men vad vill du ha svar på?