Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Någon som vet vad det är för startavgift (bluffavgift) som dom har nu för 399kr på varje bredband?

Om du redan bestämt dig för att det är en bluffavgift finns det väl inte så mycket att svara på. Det är en kostnad du får räkna in i totalpriset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cassay:

Är det normalt att ha svarstid 16ms?

Ja. Det är normalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv

Jag har börjat uppleva ett mycket konstigt hastighetsproblem. I bredbandskollen maxar jag 250 linan och får bra i testet. Men när jag laddar hem går den i max 1000 kb!/s. I spel är min ping också hög.

Detta problem har kommit och gått lite senaste veckorna. Just nu har jag det igen. Några idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Jag har börjat uppleva ett mycket konstigt hastighetsproblem. I bredbandskollen maxar jag 250 linan och får bra i testet. Men när jag laddar hem går den i max 1000 kb!/s. I spel är min ping också hög.

Detta problem har kommit och gått lite senaste veckorna. Just nu har jag det igen. Några idéer?

Du kan tyvärr aldrig förvänta dig att få max hastighet vid ner laddning från alla ställen, allt beror på vart du laddar ner ifrån, testa ladda ner typ från ftp.sunet.se och se vad du får där ifrån jämfört att ladda ner från en server i kina eller liknande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tabm0de:

Du kan tyvärr aldrig förvänta dig att få max hastighet vid ner laddning från alla ställen, allt beror på vart du laddar ner ifrån, testa ladda ner typ från ftp.sunet.se och se vad du får där ifrån jämfört att ladda ner från en server i kina eller liknande.

Ookej. Och pingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Ookej. Och pingen?

En bra början är ju att berätta vad du får för ping?...

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sleepyoh:

En bra början är ju att berätta vad du får för ping?...

Ganska oväsentligt att veta exakt vad min ping är då den viktiga informationen är att den är dålig när bredbandet är mysko. 140 ungefär är den och borde ligga under 50 som när det funkar.
Filer tankar som sagt 1000kb/s max i dessa perioder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Ganska oväsentligt att veta exakt vad min ping är då den viktiga informationen är att den är dålig när bredbandet är mysko. 140 ungefär är den och borde ligga under 50 som när det funkar.
Filer tankar som sagt 1000kb/s max i dessa perioder.

Nej, otroligt väsentligt. Hög ping säger inget konkret, hög ping för dig kanske Egentligen är normalt. Måste få en siffra om vi andra ska hjälpa till.

Kolla så din modemkabel är i skruvad ordentligt. Sitter ditt uttag fast ordentligt i väggen?

Om allt är ok hos dig så, så gissar jag på någon retur störning, någon abonnent med risiga kablar som skapar störningar i nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Stabilt upp och extremt segt ner?

får alltid 11mb up (ska ha 10mb)

men ner varierar från 2mb till 25mb, och oftast är det på lägre värden som 2-10mb, väldigt sällan jag får över 20mb

Ska ha 35-50mb ner minst, bytte precis min kabel från väggen till modemet då jag antog att det var den som spöka, verkar dock inte gjort någong skillnad

har ett netgear cg3100

Förstår inte hur jag konstant kan ha 11 upp men aldrig i närheten av vad jag ska få ner, har provat 2 olika ethernet kablar och även ett wifi usb.

Kan även tillägga att jag haft det såhär väldigt länge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sleepyoh:

Nej, otroligt väsentligt. Hög ping säger inget konkret, hög ping för dig kanske Egentligen är normalt. Måste få en siffra om vi andra ska hjälpa till.

Kolla så din modemkabel är i skruvad ordentligt. Sitter ditt uttag fast ordentligt i väggen?

Om allt är ok hos dig så, så gissar jag på någon retur störning, någon abonnent med risiga kablar som skapar störningar i nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

I dom flesta fall kanske men du kan lita på mig.

Okej intressant. Kan man få dom kontrollera detta då lr (angående grannarna), vet du det? Hmmm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Ganska oväsentligt att veta exakt vad min ping är då den viktiga informationen är att den är dålig när bredbandet är mysko. 140 ungefär är den och borde ligga under 50 som när det funkar.
Filer tankar som sagt 1000kb/s max i dessa perioder.

Jag har samma problem. Du har antagligen också Com Hem eller ?
För runt en till två veckor sedan började problemen. Har sett att andra haft samma problem med just Com Hem, hög ping runt 130-140 på Europeiska servrar som förut låg på kanske 50 eller under.
Själv har jag ofta bättre ping på servrar i USA än vissa i Tyskland. Tydligen tar signalen någon absurd omväg enligt vad jag läst.

Com Hem har svarat andra att de är medvetna om problemet och felsöker. Dock verkar det inte hända så mycket...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JesperT:

Jag har samma problem. Du har antagligen också Com Hem eller ?
För runt en till två veckor sedan började problemen. Har sett att andra haft samma problem med just Com Hem, hög ping runt 130-140 på Europeiska servrar som förut låg på kanske 50 eller under.
Själv har jag ofta bättre ping på servrar i USA än vissa i Tyskland. Tydligen tar signalen någon absurd omväg enligt vad jag läst.

Com Hem har svarat andra att de är medvetna om problemet och felsöker. Dock verkar det inte hända så mycket...

Jepp precis samma tidsram också. Mycket underligt hoppas dom löser det inom kort då.

Permalänk
Medlem

Har Netgear 3700 idag, strular med tappad kontakt, dör nedströms mm.

Ska jag skaffa Compal 7486 och bara köra den eller behålla 3700 och lägga till en Asus AC68U?

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk

Någon här som vet varför mitt wifi blir "idle" varje gång jag låser telefonen? När jag väcker telefonen och ska t.ex. fortsätta chatta på t.ex. facebook messenger så finns det inget nät. Jag måste avsluta appen och starta upp på nytt och eventuellt vänta en stund tills wifi väcks igen. Wifi kopplas alltså inte ifrån, det finns signal och allt men den är "idle/sover".

Haft problemet i 2-3 år nu och inte orkat kolla upp det förens nu. Är riktig irriterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dek:

Har Netgear 3700 idag, strular med tappad kontakt, dör nedströms mm.

Ska jag skaffa Compal 7486 och bara köra den eller behålla 3700 och lägga till en Asus AC68U?

Beror helt på, funderar du på att gå upp i hastighet hos comhem närmaste tiden? Funderar du på att byta leverantör/flytta och ev bli tvingad att byta leverantör närmaste tiden? Ska du inte uppgradera till 500mbit eller liknande så skulle jag köpa en Asus, den är nog bättre än både 3700 och compal's inbyggda router. Asusen får du ju även användning för hos andra leverantörer i framtiden.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hengii:

Någon här som vet varför mitt wifi blir "idle" varje gång jag låser telefonen? När jag väcker telefonen och ska t.ex. fortsätta chatta på t.ex. facebook messenger så finns det inget nät. Jag måste avsluta appen och starta upp på nytt och eventuellt vänta en stund tills wifi väcks igen. Wifi kopplas alltså inte ifrån, det finns signal och allt men den är "idle/sover".

Haft problemet i 2-3 år nu och inte orkat kolla upp det förens nu. Är riktig irriterad.

Får du inget svar här så testa http://wififorum.se/ Jag personligen är kass på wifi, så länge det fungerar hjälpligt bryr jag mig inte att felsöka Rent generellt så: har du uppgraderat ios/android på enheten nyligen annars kan det ju vara en idé? Testat resetta routern och "glömt" nätverket på enheten och anslutit igen?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Har sedan igår eftermiddag haft stora problem med min anslutning. Enligt bredbandskollen har jag inga problem att ta emot filer (254 mbit), däremot kan jag tydligen bara ladda upp 0,5 mbit (ligger vanligtvis runt 10 mbit).

Vad kan problemet vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Beror helt på, funderar du på att gå upp i hastighet hos comhem närmaste tiden? Funderar du på att byta leverantör/flytta och ev bli tvingad att byta leverantör närmaste tiden? Ska du inte uppgradera till 500mbit eller liknande så skulle jag köpa en Asus, den är nog bättre än både 3700 och compal's inbyggda router. Asusen får du ju även användning för hos andra leverantörer i framtiden.

Köpte en Compal på blocket, rullar än så länge på med klart bättre svarstider. Får se om det håller i sig.

Visa signatur

It´s Sony or nothing

Permalänk
Inaktiv

Jag tror problemet är att deras system blir överbelastat ibland och då dyker deras nodes eller vad dom kallas. Men för att inte väcka misstanke och få massvis med klagomål visar deras hypotetiska nedladdning maxhastighet mot deras servrar, trots att nodsen dykt. Det är min lilla konspirationsteori. Vore ju inte logiskt att mätningen visar maxhastighet men den faktiska hastigheten är en bråkdel annars.

Verkar funka felfritt för det mesta nu dock som tur är.

Permalänk
Medlem

@dek: Lite nyfiken, får du bättre svarstider även med tråd jämfört emot din CG3700? Har nämligen ett CG3100 just nu och funderar också på att skaffa Compal routern, då mitt CG3100 uppför sig lite konstigt med svarstider.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Jag tror problemet är att deras system blir överbelastat ibland och då dyker deras nodes eller vad dom kallas. Men för att inte väcka misstanke och få massvis med klagomål visar deras hypotetiska nedladdning maxhastighet mot deras servrar, trots att nodsen dykt. Det är min lilla konspirationsteori. Vore ju inte logiskt att mätningen visar maxhastighet men den faktiska hastigheten är en bråkdel annars.

Verkar funka felfritt för det mesta nu dock som tur är.

Om en nod försvinner så får du garanterat inte maxhastighet mot comhem, antingen blir det helknas med låga hastigheter eller totalt avbrott.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Ni som har dom nya compal modem använder ni tredjeparts router?. Eller tycker ni att den funkar bra som router?.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

@ikdbkascv: Jag hade problem som dig ett tag, men så ringde jag ComHem och de kontrollerade. Jag "överdrev" lite oxå bara för att få dem att göra något åt saken, men så visade det sig att det var fel på hela fastigheten (Bor i en 7 våningslägenhet i Stan). Men nu har de löst det verkar det som. Så ring dom vetja

Visa signatur

i7-7700k @ 5GHz 1.31V | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | G.Skill 32GB 3200MHz | M.2 EVO 1TB / EVO 850 2TB | BenQ XL2546 240Hz | Windows 10 64-Bit

Permalänk
Hedersmedlem

*Tagit bort meningslöst tjafs*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag har nu haft Comhem 250/10 med Compal-modemet i ett halvår och det har fungerat mycket bra. Bor i ett hus med 20 lägenheter i ett område med flera liknande hus. Det har varit nere en eller två gånger i kortare stunder. Från splitten på vinden är vi för mig två lägenheter från den. Hur det är för andra trappuppgångar med fler lägenheter i serien vet jag inte.

Det jag inte gillar med Compal-modemet är att det inte kör fri mjukvara och innehåller garanterat bakdörrar. Jag hade velat haft möjligheten att stänga av alla lampor på det. Modemet är inte horribelt fult och är inte i behov av att gömmas pga sitt utseende.

Det blir nog med tiden en router som kör DD-WRT en Tomato-fork. Tyvärr bara open source, aka kompromissar och inkluderar proprietär mjukvara. Finns vad jag vet bara en router i världen som kan köra helt fri mjukvara.

Permalänk
Medlem

Nån fler än jag som har problem med att enheter "droppar av"? Jag har ett par chromecasts, ett par airports för airplay, förstärkare och larm, som alla, efter något eller några dygn, inte längre hittas på nätet och kräver en router-omstart för att göra det igen...

Vissa anslutna på wifi, vissa på kabel. Ingen skillnad.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem

Comhem instälningar

@jimmyjohansson84:

Hej,

Fick du någon rätsida på ditt problem med nätet? Jag har samma....

Permalänk
Skrivet av kavehse:

@jimmyjohansson84:

Hej,

Fick du någon rätsida på ditt problem med nätet? Jag har samma....

Gällande att inte kunna ställa in vilket ip-spann? Jag hittade orsaken men ingen lösning...

Följande kod är orsaken att det inte går att ställa in:

Citat:

if(LocalIpLANAddresTwoValue == '192.168')
{
for (var i = 1; i < 8; i++)
{
if( i == parseInt(document.getElementsByName('LocalIpAddressIP2')[0].value) )
{
alert(LocalIpLANAddresThreeValue + '.x is a reserved subnet.');
return false;
}
}
if( 100 == parseInt(document.getElementsByName('LocalIpAddressIP2')[0].value) )
{
alert(LocalIpLANAddresThreeValue + '.x is a reserved subnet.');
return false;
}
if( 255 == parseInt(document.getElementsByName('LocalIpAddressIP2')[0].value) )
{
alert(LocalIpLANAddresThreeValue + '.x is a reserved subnet.');
return false;
}
}

Så för att "lösa" problemet behöver det förbigås, men jag fann ingen lösning direkt och det var lättare att bara köra på 192.168.0.x...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 GPU: GeForce GTX 1070

Permalänk
Medlem

IP spann

@jimmyjohansson84:
Hej,

Ja, precis, jag läste också på om just den här IF-satsen. Ringde comhem support, och de fattade NOLL, men hon var customer minded och skulle eskalera till second line, men hon sa att de inte lämnar support på devicen, men jag sa att det är Ni som har skickat devices så det är Ni som äger supporten. Så vi får se vad de säger imorgon.

Men det är jäkligt märkligt. Har aldrig sett en sådan begränsning. Varför håller man dessa C-klasser? Och just 192.168-också....

Permalänk
Skrivet av kavehse:

@jimmyjohansson84:
Hej,

Ja, precis, jag läste också på om just den här IF-satsen. Ringde comhem support, och de fattade NOLL, men hon var customer minded och skulle eskalera till second line, men hon sa att de inte lämnar support på devicen, men jag sa att det är Ni som har skickat devices så det är Ni som äger supporten. Så vi får se vad de säger imorgon.

Men det är jäkligt märkligt. Har aldrig sett en sådan begränsning. Varför håller man dessa C-klasser? Och just 192.168-också....

Ja, jo, det är inte så konstigt dessvärre. De har ingen support på uppbyggnaden av mjukvaran och ingen avancerad support. Vidare så går det inte att begära support på något som ett företag medvetet byggt in i mjukvaran. Det vore som att kontakta Google för att man inte har root-access på sin Android-telefon, eller Apple för att man inte kan installera andra appar än genom Appstore...

Comhem lämnar vad de anser vara "rimlig" support på enheten såklart, de hjälper till att ställa in den så att den fungerar i ett normalt hem. Men för oss som har specifika önskemål utöver den tänkta funktionaliteten av enheten? Jag är imponerad att Comhems support åtminstone försöker!

Det kanske finns en orsak varför just dessa ip-spann är blockerade? Att ställa in dem kanske krockar med något annat i enhetens mjukvara? Även om jag inte förstår valet av blockerade spann så verkar det ju finnas en medveten logik bakom det (1-8, 100 och 255). Det lämnar åtminstone 245 ip-spann att välja bland, så jag ser det mest som otur att jag tidigare använt en som i detta fall inte gick.

Måste säga att jag är nöjd med detta modem för övrigt, fungerar bättre än det gamla Netgear-modemet jag hade!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 GPU: GeForce GTX 1070