Permalänk
Medlem

Comhem höjer hastigheten. Fick precis mail att Comhem skall gå över till Docsis 3.1 och då kommer mitt abonnemang 150/10 bli 200/10. Detta kommer ske först veckan i Oktober.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Comhem höjer hastigheten. Fick precis mail att Comhem skall gå över till Docsis 3.1 och då kommer mitt abonnemang 150/10 bli 200/10. Detta kommer ske först veckan i Oktober.

För samma pris?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av Coca:

Comhem höjer hastigheten. Fick precis mail att Comhem skall gå över till Docsis 3.1 och då kommer mitt abonnemang 150/10 bli 200/10. Detta kommer ske först veckan i Oktober.

Fick liknande mail där dom påstår att min uppkoppling skall gå från 500/50 till 600/50 utan extra kostnad.

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk

Mailet från Comhem:

"Hej,

Behovet av ett snabbt och stabilt bredband ökar i samband med att streamad video på allt fler datorer, surfplattor och andra mobila enheter blir vanligare. Visste du till exempel att ett snabbt och stabilt bredband, tillsammans med ett säkert bostadsområde, är det viktigaste när man väljer bostad? Det säger en hel del om hur kundernas krav ökar i takt med användandet av bredband.

För att möta dessa förväntningar kring snabbare bredband så uppgraderar vi vad som redan är Sveriges snabbaste bredbandsnät till den världsledande standarden Docsis 3.1.

Tack vare dessa investeringar så blir det nu möjligt att uppgradera alla våra bredbandspaket. Det innebär att du, helt utan extra kostnad, nu kan nå en bredbandshastighet om hela Bredband 600/50 Mbit/s jämfört med tidigare Bredband 500/50 Mbit/s.

Vad innebär det här för mig?
Snabbare bredband ger en bättre surfupplevelse i allt från att öppna hemsidor till att streama video och ladda ner filer. Har ni dessutom flera enheter uppkopplade i hemmet används ert bredband utan risk för konkurrens om kapaciteten. På så vis kan fler personer enkelt kan använda sina datorer, surfplattor eller spelkonsoler samtidigt.

Högre bredbandshastighet – en obegränsad upplevelse
Du får tillgång till den nya hastigheten under första veckan i oktober, utan att du behöver göra något. Vi hoppas att du kommer få mycket glädje av den högre kapaciteten och att din bredbandsupplevelse blir ännu bättre – oavsett hur många enheter eller personer som delar på den!

Med vänliga hälsningar

Johnny Karlén
Chef bredband
Com Hem
"

Visa signatur

Wruuum!

Permalänk
Medlem

Nu är dem säkerligen selektiva igen med vem som får förhöjd hastighet. Det här blir kul att se...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Fått mailet jag med. Undrar när prishöjningen kommer 😁

Hur går det med denna sammanslagningen med tele2 (eller vilka det nu var)? Mobilabonnemangetlöper snart ut så kanske går att göra något "klipp" frampå..

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av curl:

Godmorgon,

Blir inte klok på hur jag ska ställa in C2-huben för att enbart agera modem.

Mitt mål är att köra C2-huben sen trådat till en Velop-router och vidare trådlöst till en andra Velop-router.

Logga in i modemet, tryck Internet > Bridge mode och switcha från OFF till ON.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3gg37:

Logga in i modemet, tryck Internet > Bridge mode och switcha från OFF till ON.

Misstänkte att det skulle va den inställningen.

Får dock inte ihop det. Wifi är fortfarande igång och den enda förändringen är att jag nu når routern via 192.168.100.1.

Hittar ingen meny för att stänga av wifi heller.

Permalänk
Medlem

@curl: Vilken IP-adress får du på LAN-porten?

Permalänk
Medlem

@Hubertus: Hur kikar jag det?

Nu har jag ringt Comhems support som stängde av WIFI, de kunde även se att routern var i bryggat läge.

Allt funkar rätt fint - förutom att jag får 174 ms i svarstid på min Xbox trots att jag kör ethernet till den första Velop-enheten.

C2 (bryggat)---ethernet---Velop 1---ethernet---Xbox

Nu lämnar väl iofs inläggets relevans övrigt att önska i Comhem-tråden - men det kan ju ha med C2:an att göra.

Permalänk
Skrivet av curl:

@Hubertus: Hur kikar jag det?

Nu har jag ringt Comhems support som stängde av WIFI, de kunde även se att routern var i bryggat läge.

Allt funkar rätt fint - förutom att jag får 174 ms i svarstid på min Xbox trots att jag kör ethernet till den första Velop-enheten.

C2 (bryggat)---ethernet---Velop 1---ethernet---Xbox

Nu lämnar väl iofs inläggets relevans övrigt att önska i Comhem-tråden - men det kan ju ha med C2:an att göra.

Byggade precis min ComHem-router och har bara märkt av positiva effekter än så länge, verkar som att min svarstid nästan har halverats jämfört med tidigare.

Om du skulle vilja ändra på dina WiFi-inställningar i framtiden eller om du vill stänga av det efter en reset så får du klicka på WiFi-fliken -> Basic settings -> längst upp välja enabled eller disabled på båda frekvenserna.

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte av en slump att man numer hittar manualen till sitt modem under "Mina sidor/abonnemang/min utrustning". Nu har jag CH7284E men ni kan väl se efter om det är likadant för andra modem.

Jag tycker det är mycket dåligt av Comhem att gömma manualer så här. De får ju bara ökade kostnader för supporten istället för att folk kan läsa själva.

Permalänk
Medlem

@curl: Du bör kunna logga in på Velop och se vilken WAN-adress den får.

Permalänk
Medlem

@Hubertus:

ip-adress (lan)-1: 192.168.1.1

Man behöver inte ställa in något särskilt på routern va? Bara att köra in ethernetcabeln från C2:an till Velopen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av curl:

@Hubertus:

ip-adress (lan)-1: 192.168.1.1

Man behöver inte ställa in något särskilt på routern va? Bara att köra in ethernetcabeln från C2:an till Velopen?

Startade om Xboxen och rensade DNS och kom ner till 40 ms.

Nu känns allt bra. Stort tack för stödet gott folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Comhem höjer hastigheten. Fick precis mail att Comhem skall gå över till Docsis 3.1 och då kommer mitt abonnemang 150/10 bli 200/10. Detta kommer ske först veckan i Oktober.

Samma hände mig. Från 150-300 till 300-500 samma pris som innan!:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Tänkte ge lite kudos till Comhem! Igår vid ca kl16 så dog internet samt tv. Surt sa räven och jag ringde till comhem. Hann jobba upp en rejäl ilska under de 40min jag väntade i kö, men det rann av direkt när personen jag kom fram till började med att be om ursäkt för att mitt internet inte fungerade och att jag fått vänta. Visade sig att hela vårt område var nere och att det var prioriterat. Fick SMS 5 min efter samtalet att felet var allvarligt och att det beräknades vara klart om ca 2 dagar. Tog 3 timmar:) Fick även SMS om att åtgärd var utförd och att om jag hade återstående problem så skulle jag ringa igen.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Jag blev just ComHem kund när jag flyttade i veckan och det gick fel direkt. Bredbandet har ingen signal via koax. Den blinkar grönt på den tredje dioden men wps/wi-fi funkar då alla enheter kopplar upp sig fint med tillgång till enbart det lokala på 192.168.100.1 .

Har startat om och även köpt en ny koax kabel men ingen signal då heller. Comhem har satt ett ärende på saken jag vet inte riktigt vad det byter eller vad det leder till.

Tidigare fastighetsägare har inte haft några problem.

Har ni några tips?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@swire: Att comhem har ett ärende på det låter som att det ligger mot deras secondline och att en tekniker förmodligen kommer att åka ut på denna, kanske efter ett modembyte

Har du flera uttag? Om ja, har du testat alla uttagen? Fungerar TV via koax? Fungerar inte TVn via koax så kan det vara bra om comhem vet de så att de inte skickar ett modem i onödan

Permalänk
Medlem

@swire: Jag undrar om den IP-adress du anger.192.168.100.1 är, om jag minns rätt, routerns IP-adress när den är bryggkopplad. Är det meningen att den ska vara bryggkopplad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjabbatjena:

@swire: Att comhem har ett ärende på det låter som att det ligger mot deras secondline och att en tekniker förmodligen kommer att åka ut på denna, kanske efter ett modembyte

Har du flera uttag? Om ja, har du testat alla uttagen? Fungerar TV via koax? Fungerar inte TVn via koax så kan det vara bra om comhem vet de så att de inte skickar ett modem i onödan

Äger ej TV, enbart bredband. Har ej dator inkopplat allt går via WPS/Wifi. Varken android eller iphone telefonen når 192.168.0.1 enbart 192.168.100.1 som nämnt tidigare.

Jag ska kolla med grannen om jag prova deras router som antagligen funkar fint. (Dock så är jag nyinflyttad så hur fan jag ska ta upp detta i ett samtal!) Ska även kolla med päronen om de har någon comhem tv-box man kan låna.

Tack för förslaget.

Hur lång tid tar det att deras secondline utför ärenden?

Skrivet av Hubertus:

@swire: Jag undrar om den IP-adress du anger.192.168.100.1 är, om jag minns rätt, routerns IP-adress när den är bryggkopplad. Är det meningen att den ska vara bryggkopplad?

Nej den ska ej vara bryggkopplad och jag visste inte heller att .100.1 var relaterat till det! Tack för infon, desto mer desto bättre!

Min nästa plan är att prova en ny router om jag kan få tag på den, annars blir det bara att vänta. Om andra förslag inte dyker upp!

Permalänk
Medlem

Har du provat att göra en fabriksåterställning?
Om det är en aktiv bryggning skall den tas bort vid en FÅ.

Om du lånar en router av någon annan så kan du behöva ringa kundservice oxh regga den.

Nu vet jag inte vilken router du har, men 3:e lampan brukar vara uppströms-signal och blinkar den brukar det innebära signalfel i nät eller vägguttag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick också ett mail idag. 150/10 blir 200/10 till samma pris

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliz89:

Har du provat att göra en fabriksåterställning?
Om det är en aktiv bryggning skall den tas bort vid en FÅ.

Om du lånar en router av någon annan så kan du behöva ringa kundservice oxh regga den.

Nu vet jag inte vilken router du har, men 3:e lampan brukar vara uppströms-signal och blinkar den brukar det innebära signalfel i nät eller vägguttag.

Skickades från m.sweclockers.com

Routern är ComHems egna "Com Hem WiFi Hub C2".

Ska kolla om hur man fabriksåterställer den, om det inte är att dra ut strömmen i ett par minuter. Finns självklart en sån reset plupp man kan pilla i!

Tredje lampan är som du säger att det innebär signalfel, har testat en ny koax kabel men ska se om jag kan göra mer.

Bra info om att byta router, kanske in det funkar heller.

Tack!

Permalänk
Medlem

Min Comhem C1 router har börjat bete sig konstigt. Kopplar bara upp på två uppkanaler istället för fyra som den ska göra. Sen står två av lamporna och blinkar hela tiden, de brukar lysa med fast sken. I loggen står det "SW Upgrade Failed Before Download - Server not Present". Har provat starta om några gånger men hjälper inte.

Ska ta och ringa Comhem supporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Min Comhem C1 router har börjat bete sig konstigt. Kopplar bara upp på två uppkanaler istället för fyra som den ska göra. Sen står två av lamporna och blinkar hela tiden, de brukar lysa med fast sken. I loggen står det "SW Upgrade Failed Before Download - Server not Present". Har provat starta om några gånger men hjälper inte.

Ska ta och ringa Comhem supporten.

Vilka lampor är det som blinkar?

Fungerar din uppkoppling eller är det avbrott?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alliz89:

Vilka lampor är det som blinkar?

Fungerar din uppkoppling eller är det avbrott?

Skickades från m.sweclockers.com

Det fungerar, men beter sig lite annorlunda. Det är UL/DL lamporna som blinkar, även när det inte är någon nätaktivitet typ alla enheter avstängda. Som sagt så är bara 2 uppkanaler aktiva, brukade vara 4. Kanske är för att de håller på göra om med docsis 3.1 inför ändringen i början av oktober, jag vet inte.

Edit: kollade just driftinfo och det är ett fel i mitt område som stör, ska vara fixat imorgon står det.

Permalänk
Medlem

Jag har precis bytt från Bahnhof fiber 100/10 till Com Hem 300/10 via tre hål i väggen uttaget. Orsaken är bättre totalpris eftersom jag också har Com Hem TV (med Tivo) samt att jag tjänar en slant på Com Hems Cloud tjänst jämfört med Dropbox abonnemang jag hade. En annan bonus är att kabeldragning och placering av router etc blev betydligt smidigare nu (har routern bakom Tv'n mitt i lägenheten).

Erfarenhet hittills: Bättre nedladdningshastighet, helt klart, men däremot beter sig en del mobil appar plötsligt underligt, tex känns Instagram väldigt segt ibland. Dottern klagade också på att någon annan app kändes konstigt seg, kanske var snapchat.

Jag har två gissningar/teorier hittills:
1. Långsammare eller ostabilare uppladdningshastighet?
2. Längre svarstid/latency?

Extremt nyfiken vad ni andra har för erfarenheter eller tips, jag har C2 routern.

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera lite med min situation!

I fredags den 21/9 kom teknikern på besök. Det var inga problem med signalen till min fastighet. Troligen ett fel med routern. Enligt teknikern så har det var liknande problem med C2 routern med de senaste utskicken. Beställde en ny router under garantin.

Igår fick jag den nya routern, satte igång den och vänta två till tre timmar och igen ingen signal alls. Dvs. den tredje dioden blinka. Kontakta kundtjänst igen och vi gjorde en del tester gemensamt med att reset, dra ut enbart koax osv. Inget resultat så det blev ett nytt ärende.

Kommer idag att få en tredje router till min fastighet, få se om den funkar. ¯\_(ツ)_/¯

Slår vad om att den inte kommer funka heller.

Någon som vill ha en comhem router? Har ett par liggandes hos mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swire:

Tänkte uppdatera lite med min situation!

I fredags den 21/9 kom teknikern på besök. Det var inga problem med signalen till min fastighet. Troligen ett fel med routern. Enligt teknikern så har det var liknande problem med C2 routern med de senaste utskicken. Beställde en ny router under garantin.

Igår fick jag den nya routern, satte igång den och vänta två till tre timmar och igen ingen signal alls. Dvs. den tredje dioden blinka. Kontakta kundtjänst igen och vi gjorde en del tester gemensamt med att reset, dra ut enbart koax osv. Inget resultat så det blev ett nytt ärende.

Kommer idag att få en tredje router till min fastighet, få se om den funkar. ¯\_(ツ)_/¯

Slår vad om att den inte kommer funka heller.

Någon som vill ha en comhem router? Har ett par liggandes hos mig.

Kan inte svara på varför det inte fungerar men routrar som byts ut på garantin skall skickas tillbaka till Com Hem.
Annars kan man få betala för utrustningen.

Skickades från m.sweclockers.com