Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Intressant inlägg men lite oroväckande. Frågan är dock om alla L1or lider av dessa brister eller om det är fel på min?

Låter väldigt oroväckande det du skriver och Com Hem sjunker rejält i anseende. Man kan inte ge skräp till kunder som betalar för 500-500 eller 1000-1000, det är f-n i mig nyhetsstoff. Gör ett företag bort sig bör det svida lite.

Vet du om de har någon bättre router man kan tjata sig till?

Blir oerhört intressant att se hur denna felanämälan går som jag har hos dem, frågan är om de kommer spela dumma/ovetande eller kännas vid att vissa enheter lider av liknande symptom i så fall.

Uppföljning nu efter att kört min Asus ac66u b1 router sedan i går kväll (utmärkt att jag hade den här routern liggande i förrådet):

Hittills fungerar Asus ac66u b1 routern bra på alla sätt och vis (uppdaterade den först med senaste firmware, Asus egna). Får nu bredband-leverans enligt spec (dvs mellan 400-500 i båda riktningarna) och inte det här konstiga beteendet på morgonen efter att datorerna varit avstängda över natten med att den då enbart kör runt 100 neråt (innan man startar om routern).

Lite för tidigt att ropa hej ännu men antingen är den Com Hem Wi-Fi Hub L1 routern jag fick trasig eller så är det en jäkla skitrouter Com Hem skickar med, jag tror tyvärr på det sistnämnda. Det här stör mig så jag kommer anstränga mig för att få tala med någon i ansvarsposition på Com Hem, det här går över min gräns och jag är ändå en lugn person. Man kan inte skicka med en skräprouter till kunder som betalar för tex 500-500 eller 1000-1000. Det jag börjar undra nu är hur många andra kunder som periodvis inte får leverans enligt spec med L1 routern utan att veta om det ("lyckligt ovetande"). Lätt att tro att allting är fint efter en omstart av routern men sedan börjar den konstra sig (tex efter att man haft datorn/datorerna avstängda i några timmar och sätter igång allt igen).

Ett andra exempel med lite underligt beteende för Com Hem Wi-Fi Hub L1 routern : Kopplade en nätverksladd från routern till en helt annan dator tidigt i går (innan jag bytte till Asus routern). Först enbart ca 100Mbit/sek nerströms (jag ska ha ca 500), jag startade då om routern och allt fungerade perfekt igen med flöde enligt vad jag betalar för. Verkar att L1 routern förhandlar ner hastigheterna under vissa scenarion vilket är helt galet.

Observera att vi snackar enbart trådat nu, det är vad jag testat med. Har återskapat problemen på en stationär och två bärbara. Visst är det ändå bra att det verkar varit L1 routern som strulade och inte nätet i lägenheten eller i huset men oerhört irriterande med all frustration och timmar jag slösat på L1 routern, att ringa in fel tar en jäkla tid ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Scam eller vad kan detta vara?
Fick det nedan i min e-post idag och har inte sagt upp abonnemanget, headers ser relativt Ok ut.

Edit in,
Tror det kan vara att de hade gruppavtal small tv gående fast jag har guld, antagligen? för att kvitta ut rabatten, men sade upp small då de inte kunde berätta varför jag skulle ha small och guld som har samma och mer innehåll.
Glömt det, och kanske någon vet varför de behållit small när jag beställde guld för år sedan, kanske måste vara så? Jag märker väl vid månadsskiftet vad som händer och uppdaterar tråden, kanske något lite allmänintresse.

Fungerar lika samma, men till samma kostnad, orkar inte "bråka" ska ändå efter många år lämna "comhem jämmerdalen" då jag är på väg att flytta till ställe som har stadsfiber. Om jag nu flyttar i en framtid så kommer mycket vikt läggas till vid vilken typ av anslutning som finns till nätet, comhem fungerade hyggligt i många år (kabelmodem) där jag nu bor men ~ sista 5 åren har inte varit någon höjdare.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Kommer flytta till ett nybyggt hus med "Fiber via ComHem" men när jag söker på adressen och ser vilka tjänster man kan få så är skiten asymmetrisk. Jag antar att det betyder att det är "Fibercoax" dvs riktig dynga. Alla deras hastigheter är låsta till "Skicka filer i 50-100 Mbit/s".

Trodde detta var helt utdött. Nästan så man inte vill flytta dit längre.

även deras fiber är asymmetrisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Intressant inlägg men lite oroväckande. Frågan är dock om alla L1or lider av dessa brister eller om det är fel på min?

Låter väldigt oroväckande det du skriver och Com Hem sjunker rejält i anseende. Man kan inte ge skräp till kunder som betalar för 500-500 eller 1000-1000, det är f-n i mig nyhetsstoff. Gör ett företag bort sig bör det svida lite.

Vet du om de har någon bättre router man kan tjata sig till?

Blir oerhört intressant att se hur denna felanämälan går som jag har hos dem, frågan är om de kommer spela dumma/ovetande eller kännas vid att vissa enheter lider av liknande symptom i så fall.

Det är den enda enhet dom har just nu till lan kunder. Dom flesta fungerar ju uppenbarligen, men du är ju inte ensam om problemet.

Skrivet av ElMunneco:

Hej, flytta precis till en ny lägenheten valde ComHem som leverantör fick hem C2 routern plugga in allt exakt som man ska, men routern har fastnat på downstream pilen? och blinkar grönt.

Jag har gjort allt man kan tänka sig, stängt av den helt i 5-10 min, tryckt på reset, dubbel kollat kablarna, testa den även hos en kompis där det funka fint, jag kan logga in i router settings, men den säger bara no internet... Kör via Coax förresten. Har kommit fram till att det är antingen ComHem eller huset som har nåt fel annars men ville kolla här med.

Nu så är klockan 9 ska ringa kundtjänst!

Troligtvis något fel i din fastighet du bor i. Du verkar inte ha någon signal alls så som du beskriver. Nyrenoverad lägenhet? Grannar som renoverar? Hade det varit fel på comhem sidan skulle det märkts och blivit lagat så 99.9% är felet närmare än du tror.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av suna:

även deras fiber är asymmetrisk

Det är ju uselt utan dess like. Vet du varför? Gissar väl på att de tjänar pengar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Det är ju uselt utan dess like. Vet du varför? Gissar väl på att de tjänar pengar på det.

Det lär ju bero på vad det är för nät. Jag bor i Zitius a k a Telia's "öppna" nät och kan välja 500/500 från Comhem för exempel. Dom leverarar ju tjänster på egen fiber till fastighet, i flera olika "öppna" nät ägda av andra, samt via deras egna "öppna" nät (Itux). Sen kan ju olika brf'er/hyresvärdar ha egna gruppavtal och liknande som också reglerar det.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Det är den enda enhet dom har just nu till lan kunder. Dom flesta fungerar ju uppenbarligen, men du är ju inte ensam om problemet.

Mina fel är dock lite kluriga att upptäcka så jag undrar verkligen om det är så enkelt att min är defekt, tillåt mig tvivla. De får väl skicka en ny så får jag prova (blir väldigt intressant). Nu har jag varje fall en fungerande router up and running (Asus AC66U b1) så då blir det mycket enkelt att jämföra.

Inget fel på bredbandet bör förtydligas (klart nöjd), allt mitt gnällande handlar om Com Hem Wi-Fi Hub L1 routern som skickar med.

Permalänk
Medlem

Hade aldrig orkat bråka om det.. Släng L1:an och köp en vettig router säger jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Hade aldrig orkat bråka om det.. Släng L1:an och köp en vettig router säger jag.

Även Asus AC66U b1 som kostar en dryg tusing levererar bra, inga problem (hade den sedan tidigare) jag kör så här ett tag får jag se. Men du har en poäng, jobbigt att tjafsa, vi får se vad jag orkar med.

Permalänk
Medlem

En fråga gällande att brygga.

Jag har nu lyckats koppla ihop min Asus RT-N66U och min C2 router. Problemet för mig nu är jag får internet enbart över trådlöst nätverk från båda? Ingen av dom ger trådar internet? 🤔 Jag når inte ens någon av enheterna över ping. Får ett "general failure".

Asusen är satt i AP-mode och C2an i Bridge mode.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

En fråga gällande att brygga.

Jag har nu lyckats koppla ihop min Asus RT-N66U och min C2 router. Problemet för mig nu är jag får internet enbart över trådlöst nätverk från båda? Ingen av dom ger trådar internet? 🤔 Jag når inte ens någon av enheterna över ping. Får ett "general failure".

Asusen är satt i AP-mode och C2an i Bridge mode.

Du måste stänga av WiFi i modemet, gärna innan du aktiverar brygg-läget. Annars kommer du köra slut på den 1st publika IP-adress du blir tilldelad.

Är skadan redan skedd så är det bara att stänga av allt under natten och försöka dagen efter igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

En fråga gällande att brygga.

Jag har nu lyckats koppla ihop min Asus RT-N66U och min C2 router. Problemet för mig nu är jag får internet enbart över trådlöst nätverk från båda? Ingen av dom ger trådar internet? 🤔 Jag når inte ens någon av enheterna över ping. Får ett "general failure".

Asusen är satt i AP-mode och C2an i Bridge mode.

Du ska inte sätta Asusen i AP-mode. Den ska ju fungera som router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Du måste stänga av WiFi i modemet, gärna innan du aktiverar brygg-läget. Annars kommer du köra slut på den 1st publika IP-adress du blir tilldelad.

Är skadan redan skedd så är det bara att stänga av allt under natten och försöka dagen efter igen.

Ska göra det asap!

Skrivet av Hubertus:

Du ska inte sätta Asusen i AP-mode. Den ska ju fungera som router.

Men då får jag felmeddelande om att "Din ISP har inte rätt DHCP inställningar."

Problemet där är att jag inte kan komma åt DHCP-inställningarna i C2an när jag lagt den i bryggare läge. Får 404 meddelande där.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Ska göra det asap!

Men då får jag felmeddelande om att "Din ISP har inte rätt DHCP inställningar."

Problemet där är att jag inte kan komma åt DHCP-inställningarna i C2an när jag lagt den i bryggare läge. Får 404 meddelande där.

Du tänker fel. Om C2 är inställd som bridge finns det inget mer du ska göra. Asusen ska fungera som router och det är där du ska göra eventuella inställningar som DHCP. Vad som sedan menas med att ISP inte har rätt DHCP-inställningar är väldigt oklart. Det brukar ju vara att ISP har vissa inställningar och det får man anpassa sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du tänker fel. Om C2 är inställd som bridge finns det inget mer du ska göra. Asusen ska fungera som router och det är där du ska göra eventuella inställningar som DHCP. Vad som sedan menas med att ISP inte har rätt DHCP-inställningar är väldigt oklart. Det brukar ju vara att ISP har vissa inställningar och det får man anpassa sig till.

Så har jag förstått det också, men oavsett hur jag fipplar med asusens inställningar om DHCP, så får den inte internet ifall den är satt på normalläge. Däremot får den internet på AP-läge.

Kan snart ladda upp bild!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du tänker fel. Om C2 är inställd som bridge finns det inget mer du ska göra. Asusen ska fungera som router och det är där du ska göra eventuella inställningar som DHCP. Vad som sedan menas med att ISP inte har rätt DHCP-inställningar är väldigt oklart. Det brukar ju vara att ISP har vissa inställningar och det får man anpassa sig till.

Har valt att återställa allting och börja om från början. För nu kunde jag inte komma åt Asusen alls.

Återkommer när det är klart.

Förresten, jag hörde nånstans att det är Port 4 som gäller ifall man bryggar C2an, stämmer det?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Du måste stänga av WiFi i modemet, gärna innan du aktiverar brygg-läget. Annars kommer du köra slut på den 1st publika IP-adress du blir tilldelad.

Är skadan redan skedd så är det bara att stänga av allt under natten och försöka dagen efter igen.

Skrivet av Hubertus:

Du ska inte sätta Asusen i AP-mode. Den ska ju fungera som router.

Tror ni inte det börja fungera nu efter att jag skrev här? Jag har testat att genomföra detta 4-5 gånger och aldrig lyckats, men nu funkar det. Enda skillnaden jag gjorde nu var att sätta systemspråket på Asusen till Engelska.. (Och stänga av Wifi innan bryggning, tack maDa!)

Teknik ibland..

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Fråga, När man bryggat C2an, går det inte att använda de resterande portarna på den till att enbart nå internet?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Skrivet av mille666:

Fråga, När man bryggat C2an, går det inte att använda de resterande portarna på den till att enbart nå internet?

Teoretiskt sätt så har du 4 IP adresser om du har 100Mbit eller högre (om det finns tillgängligt när du kör via Coax) så ja det borde du kunna, dock att mata ut något helt oskyddat på nätet utan router brandvägg är kanske inte det smartaste ^^

Sen ringer du in med minsta lilla problem så sätter sig Com Hem på sniskan för du inte använt internet på sättet dom tänkt, fick själv en bitter person som klagade på att jag hade 1 server ansluten direkt via bryggat och sen en router på en annan IP till mina saker, letade då fram att man fick ha 4 IP´s om man hade 100mbit och uppåt och då blev personen bara ännu mera sur då jag överbevisa en person som borde veta mer än vad jag vet.

Finns om du söker på "vad får jag för IP-adress?"

"Vår DHCP-server delar ut en publik IP-adress. Det finns inga möjligheter att få en fast IP-adress. Systemet bygger på dynamisk IP-tilldelning (DHCP]) vilket innebär att du får en tillfällig publik IP-adress. Kunder med en lägre tjänst än 50 Mbit/s får endast en publik IP-adress. Kunder med 100 Mbit/s och högre får fyra IP-adresser.

Com Hem har börjar rulla ut IPv6-adresser till dig som kund. I dagsläget är IPv6 endast tillgängligt på ett fåtal orter och då endast för dig med WiFi Hub C1."

Saxat från Com Hems hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Tror ni inte det börja fungera nu efter att jag skrev här? Jag har testat att genomföra detta 4-5 gånger och aldrig lyckats, men nu funkar det. Enda skillnaden jag gjorde nu var att sätta systemspråket på Asusen till Engelska.. (Och stänga av Wifi innan bryggning, tack maDa!)

Teknik ibland..

Jag har aldrig provat själv faktisk.

Men jag her LAN-kontakten i min bryggade Comhem-router (wifihub C1) kopplad till en switch med 5 portar i ett VLAN, och på så sätt har jag 4 portar mot Internet varav en används av min pfSenserouter, det är smidigt om man vill koppla något mer direkt mot internet, tex. om jag vil testa någon router eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Uppföljning nu efter att kört min Asus ac66u b1 router sedan i går kväll (utmärkt att jag hade den här routern liggande i förrådet):

Hittills fungerar Asus ac66u b1 routern bra på alla sätt och vis (uppdaterade den först med senaste firmware, Asus egna). Får nu bredband-leverans enligt spec (dvs mellan 400-500 i båda riktningarna) och inte det här konstiga beteendet på morgonen efter att datorerna varit avstängda över natten med att den då enbart kör runt 100 neråt (innan man startar om routern).

Lite för tidigt att ropa hej ännu men antingen är den Com Hem Wi-Fi Hub L1 routern jag fick trasig eller så är det en jäkla skitrouter Com Hem skickar med, jag tror tyvärr på det sistnämnda. Det här stör mig så jag kommer anstränga mig för att få tala med någon i ansvarsposition på Com Hem, det här går över min gräns och jag är ändå en lugn person. Man kan inte skicka med en skräprouter till kunder som betalar för tex 500-500 eller 1000-1000. Det jag börjar undra nu är hur många andra kunder som periodvis inte får leverans enligt spec med L1 routern utan att veta om det ("lyckligt ovetande"). Lätt att tro att allting är fint efter en omstart av routern men sedan börjar den konstra sig (tex efter att man haft datorn/datorerna avstängda i några timmar och sätter igång allt igen).

Ett andra exempel med lite underligt beteende för Com Hem Wi-Fi Hub L1 routern : Kopplade en nätverksladd från routern till en helt annan dator tidigt i går (innan jag bytte till Asus routern). Först enbart ca 100Mbit/sek nerströms (jag ska ha ca 500), jag startade då om routern och allt fungerade perfekt igen med flöde enligt vad jag betalar för. Verkar att L1 routern förhandlar ner hastigheterna under vissa scenarion vilket är helt galet.

Observera att vi snackar enbart trådat nu, det är vad jag testat med. Har återskapat problemen på en stationär och två bärbara. Visst är det ändå bra att det verkar varit L1 routern som strulade och inte nätet i lägenheten eller i huset men oerhört irriterande med all frustration och timmar jag slösat på L1 routern, att ringa in fel tar en jäkla tid ibland.

Uppföljning:

Mitt intryck är att Com Hems support är medveten om det här med Wi-Fi Hub L1 routern (tex symptomen jag haft) och inte jag är ensam (snackade med dem idag). Vi får väl hoppas att de löser det.

Jag är dock själv nöjd nu eftersom allt ändå fungerar helt perfekt med den gamla Asus RT-AC66U b1 routern jag redan hade hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Uppföljning:

Mitt intryck är att Com Hems support är medveten om det här med Wi-Fi Hub L1 routern (tex symptomen jag haft) och inte jag är ensam (snackade med dem idag). Vi får väl hoppas att de löser det.

Jag är dock själv nöjd nu eftersom allt ändå fungerar helt perfekt med den gamla Asus RT-AC66U b1 routern jag redan hade hemma.

Jag kanske har missat något, men varför använder du den öht om du har en annan router?
L1 är ju en router som används när man har vanligt nätverksuttag, och då kan du ju koppla in din andra router direkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag kanske har missat något, men varför använder du den öht om du har en annan router?
L1 är ju en router som används när man har vanligt nätverksuttag, och då kan du ju koppla in din andra router direkt?

Hade nästan glömt bort den här Asus routern jag använt för några år sedan. Hade en period på ca 2-3 år när jag körde med fiberkoaxial och C2 routern (vilken jag tyckte fungerade bra för att vara fiberkoaxial). Nu gick jag över till fiber och tänkte jag väl att L1 routern är en nyare modell som kanske är lite vassare än Asus RT-AC66U b1 routern, inte minst Wifi delen. I ärlighetens namn gjorde jag inga djupare efterforskningar men sedan när jag märkte att L1 routern betedde sig skumt så kom jag på att jag faktiskt ju har en annan router i mina gömmor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hade nästan glömt bort den här Asus routern jag använt för några år sedan. Hade en period på ca 2-3 år när jag körde med fiberkoaxial och C2 routern (vilken jag tyckte fungerade bra för att vara fiberkoaxial). Nu gick jag över till fiber och tänkte jag väl att L1 routern är en nyare modell som kanske är lite vassare än Asus RT-AC66U b1 routern, inte minst Wifi delen. I ärlighetens namn gjorde jag inga djupare efterforskningar men sedan när jag märkte att L1 routern betedde sig skumt så kom jag på att jag faktiskt ju har en annan router i mina gömmor.

Jag fattade det som att du använder båda routrarna, och det verkar ju lite onödigt?

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Det är den enda enhet dom har just nu till lan kunder. Dom flesta fungerar ju uppenbarligen, men du är ju inte ensam om problemet.

Troligtvis något fel i din fastighet du bor i. Du verkar inte ha någon signal alls så som du beskriver. Nyrenoverad lägenhet? Grannar som renoverar? Hade det varit fel på comhem sidan skulle det märkts och blivit lagat så 99.9% är felet närmare än du tror.

Du hade rätt fastigheten har skickat folk och nu så är det ordnat det var visst slarv jobb av de som hade renoverat lägenheten... Tsk Tsk, men nu så har uppkoppling återigen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag fattade det som att du använder båda routrarna, och det verkar ju lite onödigt?

Nej, det gör jag inte, du missuppfattar mig. Provade en åt gången för att kunna jämföra och dra slutsatsen att L1 routern beter sig skumt, på vilket sätt står i mina tidigare inlägg. Mitt intryck nu efter ha snackat med Com Hems support är att de är medvetna om problemen med L1 routern via trådat. De ville inte stänga mitt case trots att jag nu berättade att allting fungerar perfekt med Asus RT-AC66U b1 routern.

Permalänk
Medlem

Hej alla ComHem:are. Jag har precis flyttat in i en ny lgh. De håller på och dra in fiber i huset, men behöver internet "under tiden" och huset var ComHem förberett, och den gamla ägaren lämnade din C1 router i lgh. So far so good.

Signad upp för 150Mbits abonnemanget, kopplade in lite enheter. Men har stött på lite problem.

1. 5GHz bandet "hittas inte" av enheter. Lampan lyser med fast sken, men syns inte.
2. 2 gånger (än sålänge) så slutar WIFI (på 2.4GHz bandet) att sluta fungera helt. det går helt enkelt inte koppla upp sig emot routern. Enda lösngen jag har haft är att koppla ur routern, ta den in i dator rummet, koppla in den med sladd till stationära och köra en factory reset ifrån web gränssnittet. (verkar som reset knappen i 10 sek bak på routern inte fungerar på min router, när man döpt om nätverk etc så behåller de de omdöpta namnen).

Detta har gjort följande, jag har slutat bry mig om att förska confa routern, ha den i "factory reset läge", så det går snabbt att få igång alla enheter igen efter att routern "hänger sig".
Eftersom jag jobbar hemma så känns det inte som en fullt acceptabel lösning.

Hade Ownit i min förra bostad, hade inga problem alls, då hade jag tp kabel i väggen, en d-link 868l router, allt fungerade flera år utan en enda omstart.

Nu till lite frågor:
Tror ni min C1 router är trasig?
Kan det vara att det är väldigt mycket wifi nät i området som påverkar på något sätt?
Kan det vara någon combo mellan comhem nätet + c1 routern som får allt att hänga sig?

Eftersom detta är en temporär setup vore det surt att införskaffa en C2 router för kanske en månad eller två, innan fiber nätet aktiveras. Finns det något jag kan göra för att mitigera ovanstående?

Kan det vara värt att lägga ned tid på att koppla ihop c1 routern med min gamla router, och låta den tahand om WiFi istället?

skummade tråden lite, vad jag borde kunna göra är:
1. Disable:a WiFi på C1 routern,
2. Sätta C1 routern i bridge mode
3. Ha gamla routern i router mode med automatisk DHCP

Har jag glömt några steg i ovanstående setup?
Hur kopplar jag dem i ovanstående? lan1 på c1 -> WAN porten på gamla routern?

Har nog vart bortskämd med bra ISP's de senaste 15 åren...

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan sätta Comhems routrar i "Nattläge"? D.v.s. stänga av lamporna, det är en Hub C2.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Någon som vet om man kan sätta Comhems routrar i "Nattläge"? D.v.s. stänga av lamporna, det är en Hub C2.

Gateway settings sen led lights

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87 Deluxe | CPU: i7 4770K | GFX: Gigabyte 1070 G1 | Nätagg: NZXT HALE 90 750W | Ram minnen: Corsair Vengeance 16GB | CPU kylare: Thermalright Silver Arrow SB-E | Chassi: Corsair 650D
Skärm: AOC AGON AG271QG | Tangentbord: Corsair Strafe RGB | Mus: Logitech G pro | Hörlurar: Audio-Technica M50X

Permalänk
Inaktiv

Pläh!

Bytte från 3 (av anledningar...) till Tele2 på mitt mobilabonnemang, då man skulle få hela TVÅ "fördelar" när man samtidigt är ComHem-kund, vilket jag är. Ringde kundtjänst för att aktivera dessa, och för att få bytt mitt modem till ett som har stöd för DOCSIS 3.1 (detta då mitt nuvarande är rätt åldrigt och bara har stöd för gamla DOCSIS 3.) Hamnade i telefonkö till teknisk support fastän jag ville till kundtjänst, för att deras röststyrda menyer är helt stenpuckade och inte fattar någonting. Fick sitta och lyssna på hur wifi inte funkar om wifilampan inte lyser, och cirka 6 andra supertips för att fixa problem jag inte hade ungefär 300 gånger bara! Om någon här har suttit i ComHems tekniska support-kö så vet ni att de inte vill ha med er att göra - du ska följa deras råd och göra jobbet själv och inte ringa och störa dem. Det är därför de bara har 3 pers som jobbar i telefonbanken, och ju lägre ditt nummer i kön blir, desto långsammare avancerar den.

Hamnade sedan hos en ung pos som fortfarande var våt bakom öronen och som menade att för att jag skulle kunna få ett DOCSIS 3.1-modem så var jag tvungen att köpa det av dem för nästan en lax. Alternativt kunde jag LÅNA ett modem (för 175 spänn i frakt), OM jag band upp mig I ETT ÅR. Fan vilket kap alltså!

Detta fastän de skickade ett brev för mer än ett år sedan om att de höjer min månadsavgift för att konvertera nätet till just DOCSIS 3.1. Så jag har pröjsat högre kostnad sedan dess, men måste ändå betala ännu mer för att kunna nyttja tekniken jag redan betalar för! Schysst!!!

Sedan sa den där jäkla posen att mitt medärvda 500/10Mbit abbonnemang bara skulle uppgraderas nedströms till 1000Mbit om jag uppgraderar mitt modem - uppströms skulle jag sitta fast på 10Mbit fortfarande, år 2020. Har haft 10 uppströms sedan 2012 för övrigt, och det var ju inte så jäkla att hänga i julgranen ens då. Om jag ville ha mer uppströms (även fast jag var lovad dubblad hastighet, utan något uttalat undantag för uppströmshastighet) skulle jag vara tvungen att byta till 600/50-abonnemanget till en avsevärt högre månadskostnad. Och då som sagt också tvingas betala för modemet för att få dubbel nedströmshastighet.

Så då sa jag tack och hej innan sinnet helt rann över för mig, och funderade på allvar att säga upp hela skiten. Humöret svalnade dock illa kvickt när jag såg att allt jag kunde få från min värd är 100/100 för 250 per månad. Billigare än ComHem, men lustigt nog sämre pris/prestanda än deras hutlösa priser! Vet dock inte om ethernetjacken i väggen är en del av stadsnätet eller ej, man kanske kan få från andra leverantörer också. Har inte kollat upp detta ännu. Koaxjacken ägs dock tydligen av ComHem, så där är de enda alternativet - så potentiellt inga valmöjligheter egentligen... Går inte tillbaks nu när jag vant mig vid 500 nedströms säger jag ju bara. Uck!

Nu körde jag dock en hastighetstest tidigare ikväll och landade på 595/52, så av någon anledning har jag alltså petats över till 600/50-abbet även fastän jag inte bett om det. Får ringa dem igen och se vad som är vad imorgon... Mer betalar jag då fanickeln inte per månad, nu får det vara bra.