Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Vill bara säga att ska flytta och blir äntligen av med ComHem slav avtal , Hurra !

varför ska man ha tre månaders uppsägningstid då man har ett tidsbegränsat kontrakt...
Varför ska jag som kund betala Comhems dåliga säkerhets lösning med ett "kortavgift".....

Äntligen fri!!!! fast det kostade...

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Skrivet av Bulan75:

Vill bara säga att ska flytta och blir äntligen av med ComHem slav avtal , Hurra !

varför ska man ha tre månaders uppsägningstid då man har ett tidsbegränsat kontrakt...
Varför ska jag som kund betala Comhems dåliga säkerhets lösning med ett "kortavgift".....

Om du har bindningstid på ett abonnemang hos ComHem (vanligen för att du utnyttjat ett erbjudande/kampanj) måste du säga upp avtalet senast tre månader före utgången av bindningstiden. Annars blir avtalet ett tillsvidareavtal som har uppsägningstid. Det löper ut vid slutet av tredje månaden efter uppsägningsmånaden. Kan alltså blir nästan fyra månaders uppsägningstid! Och gäller från största grundabonnemangen XL och Bredband 200 ned till minsta tillvalskanal. Tala om inlåsning...
Om man flyttar till hus utan ComHem-nät kräver ComHem in återstående abonnemangskostnad enligt ovan. Kanske inte konstigare än att du inte kan byta mobiltelefon utan att lösa återstående månadskostnader på den föregående om du köpt den med subvention. Fast visst, liknelsen haltar något men avtal är avtal...
Kortavgiften hos ComHem är ett otyg som man dock delar med andra operatörer på satellit- och kabel-tv-sidan. Kortavgiften är en viktig inkomstkälla för operatörerna och kommer ibland som en överraskning för kunden eftersom den ofta inte presenteras tillräckligt tydligt i samband med kampanjer.
Fast det ska visst bli bättre sedan Konsumentverket påpekat att alla obligatoriska avgifter måste inkluderas när man anger en månadskostnad för ett abonnemang. Alltså om abonnemanget kostar 99 kr/mån och kortavgiften är 59 kr/mån så ska totalkostnaden 158 kr/mån anges störst och 99 kr/mån med finstil, inte tvärtom.

Permalänk
Skrivet av Bulan75:

Jo håller med. När jag skaffade Comhem hade de 1 månads uppsägningstid och ingen kortavgift. Men nu har de blivit som alla andra...

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Skrivet av Kabelkillen:

Jo håller med. När jag skaffade Comhem hade de 1 månads uppsägningstid och ingen kortavgift. Men nu har de blivit som alla andra...

Före 2005 tog ComHem ut en separat kortavgift som var förhållandevis rimlig. Sedan när vet jag inte men den var 198 kr/år 2001 då jag blev digital-tv-kund. Dessförinnan hade jag bara analoga kanaler.
Kortavgifterna var inkluderade i abonnemangen med 16:50 kr/mån hos ComHem 2005-2009. Syftet var redan då att till ledning för konsumenterna ange totalkostnad för abonnemanget men konkurrenterna gjorde inte likadant och ComHem framstod som dyrare.
2009 införde ComHem åter en separat kortavgift trots att avgiften 2005 inkluderats i abonnemangskostnaden. Anledningen ska ha varit att konkurrenterna till ComHem tog ut separata kortavgifter och ComHem naturligtvis inte ville gå miste om dessa miljoner i extra intäkter.
I första omgången blev det 30 kr/mån vilket alltså kom ovanpå de 16:50 som lagts på priserna i augusti 2005. Totalt 46:50 per månad alltså. 2011 höjdes avgiften till 49 kr/mån och sedan 2012 till 59 kr/mån.

Permalänk
Skrivet av Andylindy:

Före 2005 tog ComHem ut en separat kortavgift som var förhållandevis rimlig. Sedan när vet jag inte men den var 198 kr/år 2001 då jag blev digital-tv-kund. Dessförinnan hade jag bara analoga kanaler.
Kortavgifterna var inkluderade i abonnemangen med 16:50 kr/mån hos ComHem 2005-2009. Syftet var redan då att till ledning för konsumenterna ange totalkostnad för abonnemanget men konkurrenterna gjorde inte likadant och ComHem framstod som dyrare.
2009 införde ComHem åter en separat kortavgift trots att avgiften 2005 inkluderats i abonnemangskostnaden. Anledningen ska ha varit att konkurrenterna till ComHem tog ut separata kortavgifter och ComHem naturligtvis inte ville gå miste om dessa miljoner i extra intäkter.
I första omgången blev det 30 kr/mån vilket alltså kom ovanpå de 16:50 som lagts på priserna i augusti 2005. Totalt 46:50 per månad alltså. 2011 höjdes avgiften till 49 kr/mån och sedan 2012 till 59 kr/mån.

Jag hade ComHems digitalTV mellan 2002-2009 sa upp det när de införde kortavgift. Minns dock ingen separat kortavgift innan jag sa upp abonnemanget på grund av den. http://www.idg.se/2.1085/1.208378/com-hem-borjar-med-kortavgi...

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Skrivet av Kabelkillen:

Jag hade ComHems digitalTV mellan 2002-2009 sa upp det när de införde kortavgift. Minns dock ingen separat kortavgift innan jag sa upp abonnemanget på grund av den. http://www.idg.se/2.1085/1.208378/com-hem-borjar-med-kortavgi...

Du bör under tiden från 2002 till augusti 2005 ha debiterats 198 kr/år i kortavgift. Det var iaf den kortavgift som ComHem hade då. Ibland slapp man första årets kortavgift om man tecknade nytt digital-tv-abonnemang. Så var det för mig 2001.

"Vi har under flera år inte haft några kortavgifter och har även försökt på andra operatörer att haka på trenden, men vi har väntat in i det längsta, säger Maria Stråhle."
"Maria Stråhle hävdar att bolaget är sist ut med att ta ut kortavgifter."
Sant i så motto att ComHem i augusti 2005 höjde abonnemangspriserna med 198 kr/12 = 16:50 kr/mån istället för att debitera kortavgiften separat. Men när konkurrenterna "inte hängde på" och alltså tog ut separata kortavgifter kunde ComHem inte motstå frestelsen och från april 2009 började man debitera 180 kr/halvår naturligtvis utan att återkalla minnet av prishöjningarna i augusti 2005 just pg av att kortavgiften då bakades in.

Permalänk
Medlem

Hatar också alla dessa avgifter som bara gynnar bolagen har därför sagt upp mitt tv-abonemang. 700 kronor om året kostar det för ett "kort" som borde ingå i ett abonemang tycker man.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Är det fortfarande problem på Hisingen/Göteborg ? Låter helt otroligt att dem inte lyckats fixa det än, det är isånna fall 7 månader med problem. Över ett halvår har folk betalat fullt pris för att få ~10-20mbit av 100/200mbit. Skall Comhem verkligen syssla med internet, kanske är lika bra att dumpa det och bara leverera digital tv istället.

Underbart att ha Bahnhof 100/100mbit, har aldrig vart nere har heller aldrig haft låg fart på linan.

Jo det är fortfarande problem här, natt/morgon ca 200mbit efter kl 13 dalar det ner till 60-70 eller ännu lägre.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Hej, uppgradera precis till fiber via Comhem till rätt så fördelaktigt avtal. Men jag har ju 2 st gamla modem sen kabeltvnätet. Ska jag lämna in dessa för återvinning eller finns det något värde i dom?

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram

Permalänk
Medlem

Är det fler som har problem med det WLANet? Jag kan ansluta en enhet, koppla från. Och sen när man skall ansluta en annan måste man byta SSID eller key för att WLANet skall uppdateras och då kan man ansluta med en ny enhet... sjukt jävla irriterande

Kör med NAT avstängt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

Är det fler som har problem med det WLANet? Jag kan ansluta en enhet, koppla från. Och sen när man skall ansluta en annan måste man byta SSID eller key för att WLANet skall uppdateras och då kan man ansluta med en ny enhet... sjukt jävla irriterande

Kör med NAT avstängt.

ja stänger du av NAT så är ju det ett önskat beteende du får. Väntar du så länge så att leasetiden går ut slipper du byta SSID och Key.
Skaffa separat router.

Permalänk
Medlem

Har precis beställt comhem 100mb och fått det levererat.
Har dock en fin router sen innan som jag är nöjd med.

Om man stänger av NAT i comhem-modemet agerar denna enbart modem då? Eller är det mer inställningar man måste ändra för att den ska lira med min gamla router?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Har precis beställt comhem 100mb och fått det levererat.
Har dock en fin router sen innan som jag är nöjd med.

Om man stänger av NAT i comhem-modemet agerar denna enbart modem då? Eller är det mer inställningar man måste ändra för att den ska lira med min gamla router?

Bara stänga av NAT.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Hej, uppgradera precis till fiber via Comhem till rätt så fördelaktigt avtal. Men jag har ju 2 st gamla modem sen kabeltvnätet. Ska jag lämna in dessa för återvinning eller finns det något värde i dom?

Vilka modeller är det? Cisco/sientific atlanta, motorola och netgear kan du ju sälja på blocket. nemo/coresma fungerar inte sedan flera år tillbaka.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Vilka modeller är det? Cisco/sientific atlanta, motorola och netgear kan du ju sälja på blocket. nemo/coresma fungerar inte sedan flera år tillbaka.

Netgear CG3100 samt Motorola SB5100 (SURFBoard)

Visa signatur

Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Netgear CG3100 samt Motorola SB5100 (SURFBoard)

Netgearet om det fungerar lär du ju kunna få 500kr för iom att det stödjer 200/10+ Säkert någon som vill ha ett begagnat för att slippa bindingstiden hos comhem. Motorolamodemet är jag vid eftertanke inte säker på om det fungerar längre. Det var någon av modellerna av motorola som ballade ur när comhem gick över till docsis 2/3. Är det ett av de vita motorolamodemen kan du slänga det, är det ett svart kanske du kan få 100kr för det. Det stödjer dock bara 24/10 som max.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Netgearet om det fungerar lär du ju kunna få 500kr för iom att det stödjer 200/10+ Säkert någon som vill ha ett begagnat för att slippa bindingstiden hos comhem. Motorolamodemet är jag vid eftertanke inte säker på om det fungerar längre. Det var någon av modellerna av motorola som ballade ur när comhem gick över till docsis 2/3. Är det ett av de vita motorolamodemen kan du slänga det, är det ett svart kanske du kan få 100kr för det. Det stödjer dock bara 24/10 som max.

Okaj, Kör Motorolat till återvinningen och säljer av Netgearen då. tack för hjälpen!

Visa signatur

Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Det finns väl omkring 1000 inlägg här i tråden där man säger att man inte skall använda CG3100 som router utan ha en annan router istället. Även representanter från Comhem skriver detta ggr flera. Hur svårt kan det vara att förstå? Väljer du ändå att använda routerfunktionen så får du ju skylla dig själv, det är ju du som gjort ett felaktigt val.

sämsta argumentet någonsin. Som kund har man ju betalat för modemet med routerfunktion - antingen kontant (vad kostar det, typ 600kr?) eller genom att binda upp abonnemanget i minst ett år. Klart man ska få fungerade saker när man betalar för sig

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Har någon en uppfattning om det skulle fungera med ett extra Netgear CG3100 enbart till ComHems Motorola-box VIP 1920 om man samtidigt har ett annat Netgear CG3100 till ComHems bredbandstjänst?
Eftersom ComHem bara skickar Netgear CG3100 vid beställning av On demand om man inte redan har ett sådant modem så återstår att försöka skaffa ett på andrahandsmarknaden om man - som i mitt fall - inte vill dra kabel tvärs genom bostaden.
Men jag har inte sett något skrivet ang möjligheten att ansluta två modem till ComHems bredband om än i två olika uttag.
Synpunkter?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cirap:

sämsta argumentet någonsin. Som kund har man ju betalat för modemet med routerfunktion - antingen kontant (vad kostar det, typ 600kr?) eller genom att binda upp abonnemanget i minst ett år. Klart man ska få fungerade saker när man betalar för sig

javisst har du rätt. Du får vad du betalar för. Räkna bort modemkostnad så har du en router för runt 150-200 kr och det är väl routerfunktioner i den prisklassen du får. Köper man däremot en router i 1500 kronors klassen får man helt andra prestanda, dvs valet är ditt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Har någon en uppfattning om det skulle fungera med ett extra Netgear CG3100 enbart till ComHems Motorola-box VIP 1920 om man samtidigt har ett annat Netgear CG3100 till ComHems bredbandstjänst?
Eftersom ComHem bara skickar Netgear CG3100 vid beställning av On demand om man inte redan har ett sådant modem så återstår att försöka skaffa ett på andrahandsmarknaden om man - som i mitt fall - inte vill dra kabel tvärs genom bostaden.
Men jag har inte sett något skrivet ang möjligheten att ansluta två modem till ComHems bredband om än i två olika uttag.
Synpunkter?

Du kan få olika modem inloggade för bredband alt ondemand TROR jag. Det går dock inte att ha en och samma tjänst på 2 olika modem. Har du tex 2 modem och vill ha bredband på båda så måste du ha 2 tjänster osv. Vet inte vad comhem har för regler på såntdär numera. Förr i tiden var det inget problem att ha telefoni på ett modem och bredband på ett annat tex. Får du då tag på ett begagnat netgear ska det nog inte vara några problem att använda ondemand på detta och bredband på ditt gamla. Uttagen spelar ingen roll. Du kan ha ondemand på ett modem i umeå och bredband på ett modem i Ystad om du så vill...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

javisst har du rätt. Du får vad du betalar för. Räkna bort modemkostnad så har du en router för runt 150-200 kr och det är väl routerfunktioner i den prisklassen du får. Köper man däremot en router i 1500 kronors klassen får man helt andra prestanda, dvs valet är ditt.

Nu fungerar det ju inte så eftersom det är en produkt med flera funktioner och inte flera produkter, givetvis skall alla funktioner i produkten fungera fullt ut.
Om Comhem inte kan leverera en fungerande router så skall dom inte göra det heller, då skall dom leverera ett modem för en lägre kostnad och låta kunden står för routern.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av Coca:

Nu fungerar det ju inte så eftersom det är en produkt med flera funktioner och inte flera produkter, givetvis skall alla funktioner i produkten fungera fullt ut.
Om Comhem inte kan leverera en fungerande router så skall dom inte göra det heller, då skall dom leverera ett modem för en lägre kostnad och låta kunden står för routern.

Så kan man naturligtvis tycka.
Kom dock ihåg att de allra flesta som tecknar sig för bredband hos ComHem betalar 1 kr för Netgear CG3100 och inte 995 kr.
Varje modem/router är alltså en kostnad för ComHem och den gäller det att hålla så låg som möjligt. ComHem är väldigt känsligt för det som kostar pengar vid given intäkt eftersom ComHem värderas efter sin EBITDA-marginal (rörelsemarginal). Det är bl a därför man har svårt att lägga till tv-kanaler till grundabonnemangen om det inte går att höja priset. Varje kostnad utan motsv ökning av intäkten minskar marginalen och gör räknenissarna i London oroliga för sin investering på 17 miljarder kr.
Visst vore det bättre om bredbandet kunde fås med ett "dumt" modem utan routerfunktion alternativt med ett bättre modem/router än nuvarande Netgear CG3100. Då skulle man slippa skaffa en egen router och kunna klara sig med endast en "låda". Vet dock inte om det på marknaden finns Cable Gateways med mer avancerad routerfunktion/WiFi som skulle fungera i ComHems nät...

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Du kan få olika modem inloggade för bredband alt ondemand TROR jag. Det går dock inte att ha en och samma tjänst på 2 olika modem. Har du tex 2 modem och vill ha bredband på båda så måste du ha 2 tjänster osv. Vet inte vad comhem har för regler på såntdär numera. Förr i tiden var det inget problem att ha telefoni på ett modem och bredband på ett annat tex. Får du då tag på ett begagnat netgear ska det nog inte vara några problem att använda ondemand på detta och bredband på ditt gamla. Uttagen spelar ingen roll. Du kan ha ondemand på ett modem i umeå och bredband på ett modem i Ystad om du så vill...

Kan vara värt att testa. Kollar andrahandsmarknaden efter Netgear CG3100.
Får se om jag kan göra en bra deal på Motorola-boxen hos ComHem. Jag har ju en hel del On demand- och Playtjänster i mitt XL-abonnemang som jag nu betalar för men inte kan utnyttja vilket även gäller Canal+ Play och Canal+ Sport Play som ingår i Canal+ Total-abonnemanget.
Mitt experiment med trådlöst nät och Motorola-box via access-punkt får anstå tills jag skaffat en ny Asus-router enl ovan.

Permalänk
Medlem

CG3100 version .30 är ute här i göteborg, nu ska jag bencha lite...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av 0p:

Jo såg att jag också fått den. Ser också en ny funktion som jag inte sett innan SIP ALG. http://www.voip-info.org/wiki/view/Routers+SIP+ALG

Kanske något som funnits tidigare men ej gått att stänga av.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0p:

Dem olika firmware versionerna dem släppte under tiden jag hade Comhem, gjorde absolut ingen förbättring för farten på nätet för mig. Antar att det är precis likadant för dig ? Men snart slipper du väl skräpet, och kan beställa via fiber ? Var det inte runt juni på dem flesta ställena på Hisingen ?

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har en netgear cg3100 och har haft mkt problem med fryslagg.

Igår ringde jag comhem och till min förtjusning talade jag mes en trevlig ung man. På tio minuter hade han uppdaterat min router med nyaste firmware och än så länge har jag inga fryslagg.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Dem olika firmware versionerna dem släppte under tiden jag hade Comhem, gjorde absolut ingen förbättring för farten på nätet för mig. Antar att det är precis likadant för dig ? Men snart slipper du väl skräpet, och kan beställa via fiber ? Var det inte runt juni på dem flesta ställena på Hisingen ?

Lite förbättring tycker jag att det är, men kan vara tur just nu också iofs. Den 9e maj ska dom göra en kanalomläggning (igen) för att utöka kapaciteten här fick jag brev om och det är väl sista hoppet jag har anående detta. Min hyresvärd är så snål att han inte hakade på (fibern) nu i första skedet. Så nu slutar fibern precis vid husfasaden, men dom (fibergrävarkillarna) sa att det går snabbt att koppla in ifall värden vill, det är ju framdraget så att säga. Så fungerar inte detta med comhem får jag lobba lite hos värden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Jo såg att jag också fått den. Ser också en ny funktion som jag inte sett innan SIP ALG. http://www.voip-info.org/wiki/view/Routers+SIP+ALG

Kanske något som funnits tidigare men ej gått att stänga av.

Ser inte den i menyn, men jag har inte NAT på heller iofs.

Visa signatur