Permalänk
Medlem
Skrivet av NukeDuke:

Lite engelska affärsnyheter.
TiVo + Com Hem

Spännande, jag som precis sade upp min Digital-TV igår. TiVo kan absolut bli något för mig

Permalänk
Medlem

Nyss bytt upp mig till 100/10 och måste säga att jag är väldigt nöjd än så länge. Kört med 25/10 i snart 2 år och aldrig haft några större problem med Com Hem här som tur är, det var mycket värre när jag körde med BBB.

Permalänk
Medlem

Jag kommer knappt åt facebook och alla sidor som har registreringar kopplade till facebook (ie Spotify, 9gag kommentarer mm.) med någon dator i mitt nätverk. Har 100/10 med netgear cg3100. Någon som har en idé?

Är desperat

Permalänk
Medlem

Jag tröttnade på CG3100 modemet och skaffade idag Asus rt-n56u Routern. Problemet jag upplever när jag stänger av NAT i CG3100 är att jag bara får ut 10 mbit, riktigt underligt. Har firmware uppdaterat asus rt-n56u routern, startar om den mm. Testar jag direkt igen med CG3100 så får jag ut 100 mbit men inte med asus rt-n56u. Anledningen till att jag vill använda asus rt-n56u är att det trådlösa dör/resettas väldigt ofta på CG3100, riktigt värdelöst är det.

Några idér ?

Ser ut som asus rt-n56u åker tillbaka...

Permalänk
Medlem

Jag har motsvarande utrustning som dig men har inte dina problem.Jag har det trådlösa i CG3100 avslaget samt ej NAT.Jag får 113.73 Mbit ner och 11.47 Mbit upp,svarstid 5 ms.Har 100/10.Min firmwareversion är 3.9.21.11.mp7.V0030.

Permalänk
Medlem

Tack för att du tog dig tid att svara, jag tycker det är jätte märkligt också... Har testat vidare lite.

Har jag NAT på i CG3100 och min Asus router får en 192.168.0.X adress så får jag ut 100 mbit med Asusen men inte om jag stänger av NAT i CG3100. Det är ju tyvärr inget vinnande koncept med 2 routers efter varandra. Har stängt av SPI brandvägen i Asusen också, samma problem.

Permalänk
Skrivet av ZeroBER:

Tack för att du tog dig tid att svara, jag tycker det är jätte märkligt också... Har testat vidare lite.

Har jag NAT på i CG3100 och min Asus router får en 192.168.0.X adress så får jag ut 100 mbit med Asusen men inte om jag stänger av NAT i CG3100. Det är ju tyvärr inget vinnande koncept med 2 routers efter varandra. Har stängt av SPI brandvägen i Asusen också, samma problem.

Får du låsning på alla 8 kanaler i modemet? Testat att köra med en dator direkt till modemet och NAT avstängt?

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

2) Har nu installerat en router Asus RT-N66U och nedgraderat bredbandsmodemet från ComHem till brygga genom att stänga av NAT. Installationen var ganska intuitiv.
Enda problemet uppdateringen till senaste firmware 3.0.0.3.112 som jag fick göra manuellt för routern tyckte efter 2/3 av tiden att den saknade internetanslutning och det vid tre försök. Märkligt...
Klar fördel ang hastigheten. Mätte mitt Bredband 200 nedströms före skiftet till Asus router och det låg då på 150 Mbit/s. Efter byte till nya routern blev hastigheten 202 Mbit/s! Naturligtvis är det inte via WiFi utan nätverkskabel direkt in till routern.
Mätte nyss kl 17:15 då det brukar vara segt och det blev 201 Mbit/s!

Kör du din netgear med NAT av eller på?
När jag installerade min nya rt-n66u och körde med NAT avslaget (alltså som ett modem) så fick jag bara 9/0.8 vid bredbandstest men hela 26/10 (har ett 24/10 abb hos comhem) med NAT påslaget. (samma prestanda förlust märkte man om man provade att tanka filer eller torrents från internet)

Jag skulle helst vilja köra med NAT av, men tolererar inte den prestanda skillnaden.
Det ställer till med problem att ansluta till hemmanätet via VPN utifrån, när man har NAT på i netgearen.

Permalänk
Skrivet av mcfrojd:

Kör du din netgear med NAT av eller på?
När jag installerade min nya rt-n66u och körde med NAT avslaget (alltså som ett modem) så fick jag bara 9/0.8 vid bredbandstest men hela 26/10 (har ett 24/10 abb hos comhem) med NAT påslaget. (samma prestanda förlust märkte man om man provade att tanka filer eller torrents från internet)

Jag skulle helst vilja köra med NAT av, men tolererar inte den prestanda skillnaden.
Det ställer till med problem att ansluta till hemmanätet via VPN utifrån, när man har NAT på i netgearen.

Jag kör Netgear i bryggat läge dvs NAT är Off. Det är så jag har fått veta att man ska göra när man ansluter en separat router till ComHems bredbandsmodem CG3100.
Därutöver vet jag inte så mycket eftersom jag inte är tekniker utan lär mig det jag behöver veta i den takt som ev problem uppstår.

Permalänk
Medlem

När släpps senaste Netgear CG 3100 firmware't till modemet? (till resten utav landet)

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Jag har problem med mitt Wifi, jag har 100/10 mbit och Netgear CG3100. När jag mäter med bredbandskollen via telefonen så får jag bara: Tar Emot Filer 0.829 Mbit/s och Skicka filer: 7.413 Mbits/s. Någon som vet vad som kan ha knasat till sig här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nonian:

Jag har problem med mitt Wifi, jag har 100/10 mbit och Netgear CG3100. När jag mäter med bredbandskollen via telefonen så får jag bara: Tar Emot Filer 0.829 Mbit/s och Skicka filer: 7.413 Mbits/s. Någon som vet vad som kan ha knasat till sig här?

Tja det knasiga är väl att du använder en telefon för att mäta bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Tja det knasiga är väl att du använder en telefon för att mäta bandbredd.

Mjo tänkte just att det är just telefonerna och PS3:t jag använder WIFI med här hemma, och den verkar ju stämma iaf för segt går det i nedladdande av appar från play osv. Du råkar inte veta något svar på mitt problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nonian:

Mjo tänkte just att det är just telefonerna och PS3:t jag använder WIFI med här hemma, och den verkar ju stämma iaf för segt går det i nedladdande av appar från play osv. Du råkar inte veta något svar på mitt problem?

Säkert satt till någon defaultkanal. Byt kanal på Wifi, så ska du se att du får bättre siffror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katakana:

Säkert satt till någon defaultkanal. Byt kanal på Wifi, så ska du se att du får bättre siffror

Ok bör jag byta till 40 Mhz på Bandwith också? eller kommer det störa alla andra anslutningar med kabel då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nonian:

Jag har exakt samma problem. Startar om om modemet så går det dock snabbt igen (50Mbit/s)
Satt i ca 20 minuter med en kille på kundtjänst (som var rätt kompetent faktiskt), men vi fick inte rätt på det.
Han trodde att ev. den nya firmwaren skulle hjälpa, det skulle ju komma någon ny snart till resten av sverige.

Visa signatur

//björn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beagle:

Jag har exakt samma problem. Startar om om modemet så går det dock snabbt igen (50Mbit/s)
Satt i ca 20 minuter med en kille på kundtjänst (som var rätt kompetent faktiskt), men vi fick inte rätt på det.
Han trodde att ev. den nya firmwaren skulle hjälpa, det skulle ju komma någon ny snart till resten av sverige.

Den hjälper inte, de flesta felen verkar bero pga hårdvaran i deras CG3100. Köper du en annan router så kommer din hastighet att förbättras. Däremot under vissa tider på dygnet (främst kvällar) så kan du ibland få räkna med att du inte får ut din maximala hastighet

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D 4,2GHz | Moderkort: ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI | Ram: 2x16 GB DDR5 Corsair 6000MHz | GPU: GIGABYTE GeForce RTX 4070 SUPER EAGLE OC | Chassi: NZXT H5 Flow | PSU: Corsair RM750e | CPU Kylning: NZXT Kraken X63

Permalänk
Skrivet av spuzz:

Den hjälper inte, de flesta felen verkar bero pga hårdvaran i deras CG3100. Köper du en annan router så kommer din hastighet att förbättras. Däremot under vissa tider på dygnet (främst kvällar) så kan du ibland få räkna med att du inte får ut din maximala hastighet

Jag får en ping på 11 ms, 37 Mbit/s ned och 11 Mbit/s upp med Asus RT-N66U och iPhone 4S.
Vet inte om det är optimalt men betydligt bättre än hastigheterna vid mobilsurf i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beagle:

Testade precis som du att starta om modemet, fick ca 28Mbit/s och efter ett tag så åker den heela vägen ner till 0.800 Mbit/s igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nonian:

Testade precis som du att starta om modemet, fick ca 28Mbit/s och efter ett tag så åker den heela vägen ner till 0.800 Mbit/s igen...

Har du tillgång till något verktyg för att analysera wifi-nätverk?
På macen kan jag använda http://itunes.apple.com/se/app/wifi-explorer/id494803304?mt=1... som ger mig en väldigt bra bild av läget, men på PC-sidan vet jag inte vad man kan använda riktigt.

Ett sånt verktyg kan göra att du lättare prickar in rätt kanal för ditt wifi om det faktiskt skulle vara där felet sitter trots att du ändrat en gång redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katakana:

Har du tillgång till något verktyg för att analysera wifi-nätverk?
På macen kan jag använda http://itunes.apple.com/se/app/wifi-explorer/id494803304?mt=1... som ger mig en väldigt bra bild av läget, men på PC-sidan vet jag inte vad man kan använda riktigt.

Ett sånt verktyg kan göra att du lättare prickar in rätt kanal för ditt wifi om det faktiskt skulle vara där felet sitter trots att du ändrat en gång redan.

Ja, jag har en app kallad Wifi Analyzer till min Android(HTC One X) som fungerar likadant skulle jag tro. Ska testa med den o se om de fungerar bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nonian:

Har samma problem. Funkar ett tag om jag startar om modemet. (Har 100/10) och jag får ca 10mbit ner på mobilen/ 45mbit på bärbara /100mbit på stationära med sladd. När allt funkar som det ska.
Har alltid runt 10mbit upp även när nerhastigheten flippar ur och blir 0.5mbit på det trådlösa.

Mitt Netgear modem brukar också stänga av det trådlösa lite då och då.
Orkar inte ringa för ser ju inte ut att finnas nån lätt fix på detta.

Visa signatur

2600k, 560ti, ssd och 16gig minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av classe:

Har samma problem. Funkar ett tag om jag startar om modemet. (Har 100/10) och jag får ca 10mbit ner på mobilen/ 45mbit på bärbara /100mbit på stationära med sladd. När allt funkar som det ska.
Har alltid runt 10mbit upp även när nerhastigheten flippar ur och blir 0.5mbit på det trådlösa.

Mitt Netgear modem brukar också stänga av det trådlösa lite då och då.
Orkar inte ringa för ser ju inte ut att finnas nån lätt fix på detta.

Exakt samma som mig då, på dom stationära datorerna är de inga problem och på mobilen har jag också alltid 10 Mbit/s upp. Skönt att jag inte är den enda som har detta problemet då. För mig började detta för några dagar sedan, hur länge har du haft problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gandihellfish:

Jag kommer knappt åt facebook och alla sidor som har registreringar kopplade till facebook (ie Spotify, 9gag kommentarer mm.) med någon dator i mitt nätverk. Har 100/10 med netgear cg3100. Någon som har en idé?

Är desperat

Har exakt samma problem. Speciellt Facebook är nästan omöjligt att komma in på. När det händer kör jag F5 tills jag kommer fram eller försöker igen senare. Har inte haft det felet från början utan har kommit den senaste månaden, någon annan som känner igen problemet? Verkar som vissa andra sidor är påverkade också.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Har exakt samma problem. Speciellt Facebook är nästan omöjligt att komma in på. När det händer kör jag F5 tills jag kommer fram eller försöker igen senare. Har inte haft det felet från början utan har kommit den senaste månaden, någon annan som känner igen problemet? Verkar som vissa andra sidor är påverkade också.

Facebook gick över till ipv6 för ett tag sedan, kanske är relaterat till det?

http://support.microsoft.com/kb/2533454/sv

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeroBER:

Jag tröttnade på CG3100 modemet och skaffade idag Asus rt-n56u Routern. Problemet jag upplever när jag stänger av NAT i CG3100 är att jag bara får ut 10 mbit, riktigt underligt. Har firmware uppdaterat asus rt-n56u routern, startar om den mm. Testar jag direkt igen med CG3100 så får jag ut 100 mbit men inte med asus rt-n56u. Anledningen till att jag vill använda asus rt-n56u är att det trådlösa dör/resettas väldigt ofta på CG3100, riktigt värdelöst är det.

Några idér ?

Ser ut som asus rt-n56u åker tillbaka...

Hade samma problem med min asus rt-n66u. felsökte i 36 timmar innan jag kom fram till att det var cg3100 modemet som behövde en factory reset. Före det fick jag bara ut 10/0,9, nu full fart på 24/10 med NAT avslaget på cg3100

Permalänk

Lagg i HoN för comhem kunder idag?

Har pratat med 5 pers som har Comhem och alla laggar otroligt mycket-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Lagg i HoN för comhem kunder idag?

Har pratat med 5 pers som har Comhem och alla laggar otroligt mycket-

Jag har exakt samma problem och har haft det en vecka eller så.. Allt annat fungerar perfekt. 100/10 med NAT avslaget i CG3100.
Kör en Fortigate som FW/Router.

Lite värre än vanligt idag dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nonian:

Tror detta nämnts på https://www.comhembloggen.se/2012/05/31/upplever-du-lag-hasti..., testa slå av WMM. Ev löser det hastighetsproblemet via wifi i alla fall.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Tror detta nämnts på https://www.comhembloggen.se/2012/05/31/upplever-du-lag-hasti..., testa slå av WMM. Ev löser det hastighetsproblemet via wifi i alla fall.

Testade tipset om att byta kanal o då gick de upp till ca 20 Mbits/s iaf. Testade ditt tips nu men märker ingen skillnad :\